Hur ska man göra elektronik (mobiler, datorer o.a.) mer hållbart och miljövänligt?

Permalänk

Hur ska man göra elektronik (mobiler, datorer o.a.) mer hållbart och miljövänligt?

Hejsan, jo jag har en skoluppgift här och jag har haft lite svårt med att hitta fakta. Uppgiften är att hitta 2 olika lösningar på att få elektronik, mobiltelefoner och datorer mer hållbarare. Alltså de ska vara mer miljövänligare.

Skulle någon vara så snäll och hjälpa mig med att hitta fakta? Om inte länkar med fakta så är det bara att skriva vad ni tycker och tänker.

När det kommer till datorer och telefoner så känner jag själv att visst, att försöka så gott som möjligt att få ett grafikkort att vara så energisnålt som möjligt är ju en lösning. Samt att telefoner är ju kanske densamma bara att man vill försöka få dom till att ha längre batteritid.

Rubrik förtydligad enligt §3.1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Keeper of the Bamse

För miljöns skull tror jag en bättre tillverkningsprocess ger mer än en marginellt lägre energiförbrukning, börja i den änden

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

För miljöns skull borde egentligen alla enbart köpa nya mobiler när den gamla är utsliten i så fall. Det är onekligen slöseri med resurser att byta sin fullt fungerande mobil varje år, eller t.o.m. flera gånger per år som många gör.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Det viktigaste ur miljösynpunkt är att materialen som används skall vara återvinningsbara.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Det viktigaste ur miljösynpunkt är att materialen som används skall vara återvinningsbara.

Tyvärr är problemet att de flesta tillverkare kan hävda att material i deras produkter ÄR återvinningsbara, men i praktiken bildas berg av sopor ändå eftersom kostnaden att återanvända elektronik oftast är högre än att använda nytt. Och ytterst är det vi "gräsrötter" (dvs kunder) som avgör, för hur många konsumenter tror du i teorin skulle välja exempelvis en telefon gjord på mest återvunnet material om båda varianter erbjöds men att den miljövänligare kanske kostade 500 kr mer?

Vårt samhälle har fastnat i ett "moment 22" p.g.a. att all köphysteri kretsar kring enbart priser. Det är i princip det enda som gäller i annonser, att locka med så låga priser som möjligt. Många konsumenter värnar givetvis om miljön och tycker det är en fin bonus om produkten är miljövänlig, men priset avgör ändå nästan jämt. Kan en extra femhundring ge dig mer prestanda eller en mer miljövänlig produkt väljer de flesta det förstnämnda...

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheHorseGuy:

Hejsan, jo jag har en skol uppgift här och jag har haft lite svårt med att hitta fakta. Uppgiften är att hitta 2 olika lösningar på att få elektronik, mobiltelefoner och datorer mer hållbarare. Alltså de ska vara mer miljövänligare.

Skulle någon vara så snäll och hjälpa mig med att hitta fakta? Om inte länkar med fakta så är det bara att skriva vad ni tycker och tänker.

När det kommer till datorer och telefoner så känner jag själv att visst, att försöka så gott som möjligt att få ett grafikkort att vara så energisnålt som möjligt är ju en lösning. Samt att telefoner är ju kanske densamma bara att man vill försöka få dom till att ha längre batteritid.

Materialval och återvinning är nog det viktigaste. Då menar jag att den är gjord på återvunnen plast och aluminium t ex.
Jag kommer ihåg att Sony Ericsson hade en mobil som var gjord med bara återvunnen plast eller nåt i den stilen, så kolla upp den.

Ett annat tips är att det ska kunna gå att uppgradera/byta ut så man slipper köpa ny bara för a t ex batteriet är dåligt.

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik förtydligad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.

Citat:

§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Skriv gärna vad du själv har kommit fram till då vi ej tillåter renodlade läxhjälpstrådar (§3.4).
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPowerz:

Ett annat tips är att det ska kunna gå att uppgradera/byta ut så man slipper köpa ny bara för a t ex batteriet är dåligt.

Batteri kan du nog byta ut på samtliga mobila enheter, i många fall inget du gör själv längre men man behöver knappast köpa ny enhet för att batteriet blivit dåligt även om de flesta köper nytt långt innan detta har en chans att hända för att de vill ha en nyare modell.

Vilket gör att vi kommer in på den punkt som valiant tog upp i början av tråden om att väldigt många köper minst 1 mobil per år bara för att de vill ha det nyaste även om den de redan har är fullt fungerande. Skulle tro att det har den största negativa åverkan ur miljösynpunkt vad gäller iaf mobiler.
Själv byter jag när telefonen inte längre får de senaste uppdateringarna, inte längre orkar med de appar jag använder för att de kräver starkare hårdvara eller när den går sönder (senaste mobil som jag lyckats ha sönder var en Nokia 3310 som kördes i tvättmaskinen).
Brukar gå iaf 3 år mellan byte, men oftast längre.

Har själv också svårt att se hur man skulle kunna göra t.ex en mobil uppgraderingsbar utan att göra den större då man skulle behöva gå bort från fastlödda komponenter till sockets.

Project Ara låter ju intressant men får se hur det fungerar i praktiken.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Batteri kan du nog byta ut på samtliga mobila enheter

Menar att det ska vara enkelt också.

Permalänk
Skrivet av PeanutPowerz:

Menar att det ska vara enkelt också.

jo att bara gå tillbaks till att batteriet lätt gick att komma åt genom att ta bort bakstycket skulle kunna förlänga livet på en telefon ett tag

kan tänka mig att många snarare köper nytt idag iom att de flesta mobiler kräver total demontering för att komma åt att byta batteriet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheHorseGuy:

Skulle någon vara så snäll och hjälpa mig med att hitta fakta?

Det är ju det som är själva uppgiften...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av valiant:

För miljöns skull borde egentligen alla enbart köpa nya mobiler när den gamla är utsliten i så fall. Det är onekligen slöseri med resurser att byta sin fullt fungerande mobil varje år, eller t.o.m. flera gånger per år som många gör.

Håller med... största problemet med elektroniken idag är egentligen inte elektroniken i sig utan folk som måste uppgradera till det senaste/nyaste bara för att, och inte för att de egentligen behöver det.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheHorseGuy:

Hejsan, jo jag har en skoluppgift här och jag har haft lite svårt med att hitta fakta. Uppgiften är att hitta 2 olika lösningar på att få elektronik, mobiltelefoner och datorer mer hållbarare. Alltså de ska vara mer miljövänligare.

Skulle någon vara så snäll och hjälpa mig med att hitta fakta? Om inte länkar med fakta så är det bara att skriva vad ni tycker och tänker.

När det kommer till datorer och telefoner så känner jag själv att visst, att försöka så gott som möjligt att få ett grafikkort att vara så energisnålt som möjligt är ju en lösning. Samt att telefoner är ju kanske densamma bara att man vill försöka få dom till att ha längre batteritid.

Skriv nåt om att laddarna vi får till mobilerna oftast är nåt billigt skit vilket leder till större elförbrukning när man laddar dom. Du kan väl också nämna att genom att sälja bättre/högeffektiva mobilladdare så kan dom enkelt återanvändas i andra mobiler så länge laddkontakten är densamma i efterkommande mobiler. Alla nya/framtida mobiler behöver då inte säljas tillsammans med en laddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Håller med... största problemet med elektroniken idag är egentligen inte elektroniken i sig utan folk som måste uppgradera till det senaste/nyaste bara för att, och inte för att de egentligen behöver det.

Samt att det problemet egentligen genomsyrar hela vårt samhälle. Det bästa för miljön är alltid om vi i alla sammanhang tillverkar bättre prylar av hög kvalitet som därför håller länge och sällan behöver bytas ut. Tyvärr är hela vårt moderna samhälle uppbyggt kring att hög konsumtion ska gälla för att hålla igång produktionen och ge människor arbete. Och dessutom alltid politikernas lösning när ekonomin går dåligt, att öka konsumtionen vilken i sin tur får fart på ekonomin men samtidigt ger negativ påverkan på miljön.

Åtminstone fram till den dagen då vi globalt får fram outtömlig energi på ett 100% miljövänligt sätt kommer detta att därför vara ett problem. Exempelvis om vi skulle hitta på något revolutionerande för att kunna utvinna extremt mycket mer solenergi. Jag kan ha fel men har för mig att jag hört sägas att åtminstone i teorin sägs att all energi som solen bombarderar jorden med under ett dygn skulle räcka till att driva all världens fabriker ett helt år, dvs om vi hade kunnat ta vara på ALL solenergi. Skulle vi bara lyckas komma upp till en ynka procent av detta skulle all jordens energiproblem vara löst med god marginal.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av valiant:

Samt att det problemet egentligen genomsyrar hela vårt samhälle. Det bästa för miljön är alltid om vi i alla sammanhang tillverkar bättre prylar av hög kvalitet som därför håller länge och sällan behöver bytas ut. Tyvärr är hela vårt moderna samhälle uppbyggt kring att hög konsumtion ska gälla för att hålla igång produktionen och ge människor arbete. Och dessutom alltid politikernas lösning när ekonomin går dåligt, att öka konsumtionen vilken i sin tur får fart på ekonomin men samtidigt ger negativ påverkan på miljön.

Åtminstone fram till den dagen då vi globalt får fram outtömlig energi på ett 100% miljövänligt sätt kommer detta att därför vara ett problem. Exempelvis om vi skulle hitta på något revolutionerande för att kunna utvinna extremt mycket mer solenergi. Jag kan ha fel men har för mig att jag hört sägas att åtminstone i teorin sägs att all energi som solen bombarderar jorden med under ett dygn skulle räcka till att driva all världens fabriker ett helt år, dvs om vi hade kunnat ta vara på ALL solenergi. Skulle vi bara lyckas komma upp till en ynka procent av detta skulle all jordens energiproblem vara löst med god marginal.

Ytterligare ett problem, och kanske det största är ju att pengarna styr det mesta tyvärr.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro