Video Test av 4 Kameror - Vilken gillar du bäst?

Permalänk
Medlem

Video Test av 4 Kameror - Vilken gillar du bäst?

OBS, Videon är svintråkig.

Här är ett lite annorlunda test.

Jag försöker pinpointa vad folk generellt men också folk på lite olika platser och forum runt om på internet gillar när det kommer till videokvalitet.
Därför tänkte jag göra några testvideos. I första delen fokuserar det uppenbarligen på hur en vanlig människa ser ut i skapligt men inte särskilt proffsigt ljus.

Så om du vill hjälpa till så uppskattas det. Jag kommer sammanställa allt från alla forum där jag postar och så återkommer jag med resultatet.

Förtydligande, jag är alltså inte ute efter vilken du gillar bäst "överlag" utan vilken i vilken "scen"
Exakt hur de olika har behandlats eller inte behandlats kommer med resultatet.

EDIT:

Nu är jag kanske tjatig men jag störde mig på att jag inte hade med någon närbild och något med rörelse och detaljer.
Nu när jag får så mycket feedback så bestämde jag mig för att göra två snabba klipp till som således heter "4" och "5"

Det lovar jag var det sista, resultat kommer i nästa.

Resultat!

Permalänk
Medlem

Jag tror bestämt att du försöker dra en rövare.
Jag röstar på att samtliga klipp är Digital Bolex uppskalat till 4K.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

Scen 1, kamera B
Scen 2, kamera A
Scen 3, kamera B

Jag vet inte om skärpan ska vara lite dålig på Scen 3, kamera A, annars gillar jag nog den bättre. Just nu är den för soft.
Det jag inte gillar med kamera B i scen 3 är att personen kommer för högt upp i bild. Känns lite övervakande, speciellt med det psykiska tuggandet

I scen 1 var kamera A för mjuk, och i scen 2 var kamera B för hård, åtminstone i jämförelse och enligt mig.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av Holck:

Jag tror bestämt att du försöker dra en rövare.
Jag röstar på att samtliga klipp är Digital Bolex uppskalat till 4K.

// A

Fuck, är det alltså något motsvarande blindtest på högtalarkablar? Är alla lika egentligen?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

kollade 1080p

men tyckte B såg bäst ut i samtliga scener men även C kändes ok i scen 1 och 2

dock kan tänkas att du kommer få ganska varierande svar beroende på vilken skärm man använder då många här troligen sitter på TN paneler som får färgerna att skena åt helvete.

själv sitter ja på en VA panel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Fuck, är det alltså något motsvarande blindtest på högtalarkablar? Är alla lika egentligen?

Nej det är det inte, är det så får du kameran av mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

kollade 1080p

men tyckte B såg bäst ut i samtliga scener men även C kändes ok i scen 1 och 2

dock kan tänkas att du kommer få ganska varierande svar beroende på vilken skärm man använder då många här troligen sitter på TN paneler som får färgerna att skena åt helvete.

själv sitter ja på en VA panel.

Tror inte överhuvudtaget panelen har något som helst avgörande i detta då man ser alla klipp på samma skärm och utgår från det.
Tror snarare att det är tycke och smak.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Fuck, är det alltså något motsvarande blindtest på högtalarkablar? Är alla lika egentligen?

Han säger att det inte är så. Men jag minns när alla berömde hans 4K-video som sen var uppskalad
Lurig en det där

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Scen 1, kamera B
Scen 2, kamera A
Scen 3, kamera B

Jag vet inte om skärpan ska vara lite dålig på Scen 3, kamera A, annars gillar jag nog den bättre. Just nu är den för soft.
Det jag inte gillar med kamera B i scen 3 är att personen kommer för högt upp i bild. Känns lite övervakande, speciellt med det psykiska tuggandet

I scen 1 var kamera A för mjuk, och i scen 2 var kamera B för hård, åtminstone i jämförelse och enligt mig.

Tack för input.

Skrivet av Rouge of Darkness:

kollade 1080p

men tyckte B såg bäst ut i samtliga scener men även C kändes ok i scen 1 och 2

dock kan tänkas att du kommer få ganska varierande svar beroende på vilken skärm man använder då många här troligen sitter på TN paneler som får färgerna att skena åt helvete.

själv sitter ja på en VA panel.

Jo så är det. Men sånt är livet och det ger ju ändå en bild av vad folk ser och gillar.
I ett senare test skulle man tex kunna ta samma bild. Korrigera den lite olika och sedan be folk säga sin favorit samt vad för skärm.

Som kuriosa kan jag nämna att i youtubestatistiken ser jag i stort vad folk använder för device när de kollar på min kanal.
En galet stor majoritet kollar på datorn. Sedan mobilen och det växer hela tiden.
Surfplatta är marginellt och sjunker stadigt.
TV är obefintligt.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte kamera B gav bäst bild i samtliga scener och att scen 1 var snyggare än de andra två.

Scen 1:
Kamera A: För soft bild på något sätt. Saknar bett och skärpa.
Kamera B: Lagom exponering, fin skärpa, naturliga färger
Kamera C: För mörkt exponerat, för mycket rött tror jag (ansiktet ser inte naturligt ut) och något dålig skärpa
Kamera D: Bilden ser överskärpt ut men samtidigt detaljlös. För mörkt exponerad och samtidigt för mycket kontrast. Färgbalansen ser bra ut.

Scen 2:
Kamera A: Denna ser hemsk ut... Här har något totalförstört bilden. För mycket kontrast men samtidigt detaljlös på något sätt.
Kamera B: Även denna har för mycket kontrast och verkar överskärpt på något sätt men den har fina färger och bra detaljrikedom.
Kamera C: Också något för hög kontrast och överskärpt men dessutom onaturliga färger, kanske för hög färgmättnad eller något? Framförallt är den för mörkt exponerad.
Kamera D: Som kamera C fast ännu värre när det gäller överskärpning.

Scen 3:
Kamera A: Ganska OK faktiskt bortsett från att bilden är för mörk, särskilt i håret. Kanske har det med belysningen att göra?
Kamera B: Detaljrik bild men känns något överskärpt och lite för mycket kontrast vilket gör håret för mörkt. Annars gillar jag denna, bättre än A på grund av mera detaljrik bild.
Kamera C: Bilden saknar detaljer, har något övermättade färger och för hög kontrast. Sämre än både A och B tycker jag.
Kamera D: Usch... Det är något med väggen i fönstret med denna kameran. Antagligen har denna ett större skärpedjup som gör att väggens detaljer syns. Ser ut som att man först har brusreducerat, sedan lagt på konstgjord skärpa vilket ger fula konturer och så har man dragit upp färgmättnaden. Bilden ser hård och onaturlig ut och för mörkt exponerad. Gillar inte färgen i ansiktet heller.

Totalt sett gillar jag Kamera B i scen 1 bäst. Det är så det ska se ut enligt mig. Scen 2 och Scen 3 verkar vara "förstörda" på något sätt. Kamera D är en mobiltelefon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag tyckte kamera B gav bäst bild i samtliga scener och att scen 1 var snyggare än de andra två.

Scen 1:
Kamera A: För soft bild på något sätt. Saknar bett och skärpa.
Kamera B: Lagom exponering, fin skärpa, naturliga färger
Kamera C: För mörkt exponerat, för mycket rött tror jag (ansiktet ser inte naturligt ut) och något dålig skärpa
Kamera D: Bilden ser överskärpt ut men samtidigt detaljlös. För mörkt exponerad och samtidigt för mycket kontrast. Färgbalansen ser bra ut.

Scen 2:
Kamera A: Denna ser hemsk ut... Här har något totalförstört bilden. För mycket kontrast men samtidigt detaljlös på något sätt.
Kamera B: Även denna har för mycket kontrast och verkar överskärpt på något sätt men den har fina färger och bra detaljrikedom.
Kamera C: Också något för hög kontrast och överskärpt men dessutom onaturliga färger, kanske för hög färgmättnad eller något? Framförallt är den för mörkt exponerad.
Kamera D: Som kamera C fast ännu värre när det gäller överskärpning.

Scen 3:
Kamera A: Ganska OK faktiskt bortsett från att bilden är för mörk, särskilt i håret. Kanske har det med belysningen att göra?
Kamera B: Detaljrik bild men känns något överskärpt och lite för mycket kontrast vilket gör håret för mörkt. Annars gillar jag denna, bättre än A på grund av mera detaljrik bild.
Kamera C: Bilden saknar detaljer, har något övermättade färger och för hög kontrast. Sämre än både A och B tycker jag.
Kamera D: Usch... Det är något med väggen i fönstret med denna kameran. Antagligen har denna ett större skärpedjup som gör att väggens detaljer syns. Ser ut som att man först har brusreducerat, sedan lagt på konstgjord skärpa vilket ger fula konturer och så har man dragit upp färgmättnaden. Bilden ser hård och onaturlig ut och för mörkt exponerad. Gillar inte färgen i ansiktet heller.

Totalt sett gillar jag Kamera B i scen 1 bäst. Det är så det ska se ut enligt mig. Scen 2 och Scen 3 verkar vara "förstörda" på något sätt. Kamera D är en mobiltelefon?

kan jag kopiera detta svar? Tänkte nästan exakt i samma banor.

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag tyckte kamera B gav bäst bild......

Skrivet av Laccy:

kan jag kopiera detta svar? Tänkte nästan exakt i samma banor.

Grymt, tack för input. Det bara rasar in svar från utlandet så det är kul med lite perspektiv från hemmaplan.

Nu är jag kanske tjatig men jag störde mig på att jag inte hade med någon närbild och något med rörelse och detaljer.
Nu när jag får så mycket feedback så bestämde jag mig för att göra två snabba klipp till som således heter "4" och "5"

Det lovar jag var det sista, resultat kommer i nästa.

Permalänk
Medlem

Scen 4: Kamera D vinner tack vare bäst detaljåtergivning och bra dynamik (om jag skulle köpa någon av kamerorna skulle jag vilja ha kamera D). Men jag tycker färger och kontrast såg snyggare ut från kamera B, men den hade dålig detaljåtergivning. Jag tror dock man kan redigera kamera D så att färger och kontrast ser mer ut som kamera B. Kanske felinställd vitbalans på kamera D? Kamera A hade moire-mönster och dålig detaljåtergivning och var alldeles för soft. Kamera C var ganska OK men inte lika detaljerad bild som D.

Scen 5: Kamera C vinner eftersom de andra hade alltför kort skärpedjup i den aktuella scenen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Scen 4: Kamera D vinner tack vare bäst detaljåtergivning och bra dynamik (om jag skulle köpa någon av kamerorna skulle jag vilja ha kamera D). Men jag tycker färger och kontrast såg snyggare ut från kamera B, men den hade dålig detaljåtergivning. Jag tror dock man kan redigera kamera D så att färger och kontrast ser mer ut som kamera B. Kanske felinställd vitbalans på kamera D? Kamera A hade moire-mönster och dålig detaljåtergivning och var alldeles för soft. Kamera C var ganska OK men inte lika detaljerad bild som D.

Scen 5: Kamera C vinner eftersom de andra hade alltför kort skärpedjup i den aktuella scenen.

Tack för kommentaren. Som kuriosa kan jag nämna att kameran du gillar bäst är sämst på Moiré

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Tack för kommentaren. Som kuriosa kan jag nämna att kameran du gillar bäst är sämst på Moiré

Hmm, sämst på Moiré låter som en bra egenskap, för moiré vill man ju inte ha. Kollade med 1920x1080 skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hmm, sämst på Moiré låter som en bra egenskap, för moiré vill man ju inte ha. Kollade med 1920x1080 skärm.

Då ska du undvika den

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hmm, sämst på Moiré låter som en bra egenskap, för moiré vill man ju inte ha. Kollade med 1920x1080 skärm.

Sen sa såg du den enda av dem som inte har någon som helst digital skärpa som för uppskärpt
Men tro mig, ingen satte det, alla fick massa tokigheter blandat med klokheter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Klurigt.
Jag gör misstaget att jag blandar in min visdom kring vad du har för kameror.. Men samtidigt så byter du så jäkla ofta.

Jokern var 3CCDn och BMPCC hade jag ingen aning om att du skaffat igen.. 3:e? (=
Jag klurade själv på Bolex och lilla Panasonicen alt. en mobiltelefon.

I övrigt, riktigt bra!!!

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Klurigt.
Jag gör misstaget att jag blandar in min visdom kring vad du har för kameror.. Men samtidigt så byter du så jäkla ofta.

Jokern var 3CCDn och BMPCC hade jag ingen aning om att du skaffat igen.. 3:e? (=
Jag klurade själv på Bolex och lilla Panasonicen alt. en mobiltelefon.

I övrigt, riktigt bra!!!

// A

Fick en bmpcc med 7 batterier och en stabiliserad zoom för 5000kr. Tänkte det kunde vara kul att prova mina Zeiss nu när jag har en komplett samling. Borde gå att göra en hacka på den om jag tröttnar. Måste väl göra en shootout mot Bolex först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Fick en bmpcc med 7 batterier och en stabiliserad zoom för 5000kr. Tänkte det kunde vara kul att prova mina Zeiss nu när jag har en komplett samling. Borde gå att göra en hacka på den om jag tröttnar. Måste väl göra en shootout mot Bolex först.

Ska bli intressant. För de är väldigt olika samtidigt som de är lika de där två.
Jag föredrar bilden från Bolex i dagsljus, bmpcc på hudtoner och nattetid.
Och bolexen på allt rörligt

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM