Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort?

Hej! Behöver byta till ett bättre grafikkort men jag är inte speciellt dator kunnig, så jag skulle behöva lite hjälp!

Just nu har jag ett GTX550 ti. Jag har en ganska låg budget, men jag har kollat på detta: http://www.inet.se/produkt/5411376/asus-gtx-750ti-dc2-oc-4gd5...

Går det att byta rakt av eller behöver jag något annat? Om detta inte funkar, kan ni tipsa om något annat grafikkort kring 2500kr som kan funka?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

wow, absolut inte det kortet för så mycket pengar. R9 290X såldes för 2500kr förra veckan, håll utkik i den här tråden och köp ett så fort det kommer upp igen. #15456180

R9 290 finns för 2500 http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=10364238&hb...

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Okej, visar som sagt hur bra jag är på datorer...

Problemet är att 290x kräver 750w. Jag tror att mitt nätagg bara har 483w (det som står på det).

Är det värt att byta nätagg också, vad kostar ett bra nätagg isf?

Permalänk
Medlem

Ett GTX 960 är ganska mycket bättre än 750 TI och finns under 2000:-.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Kan detta funka?
http://www.inet.se/produkt/5411369/asus-strix-gtx-960-dircect...

Hur många watt kräver den? Är det samma slot som mitt gtx550ti?

Permalänk
Medlem

Skriv gärna vad övriga komponenter i datorn är så kan du få bättre hjälp, med att veta om du tex behöver ett nytt nätaggregat, mer minne eller vad det nu kan vara:)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Ett GTX 960 är ganska mycket bättre och finns under 2000:-.

Bättre än 550ti, ja. Bättre än 290/290x? Inte ens chans. Skulle inte rekommendera 960 så länge han har nätaggregat till 290/290x. Ett 280/280x även bra val, och 285 går ofta för lägre pris och kan då också vara värda. 960 är generellt rätt överprisade, skulle kostat runt 1700kr för att vara ett givet val.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Bättre än 550ti, ja. Bättre än 290/290x? Inte ens chans. Skulle inte rekommendera 960 så länge han har nätaggregat till 290/290x. Ett 280/280x även bra val, och 285 går ofta för lägre pris och kan då också vara värda. 960 är generellt rätt överprisade, skulle kostat runt 1700kr för att vara ett givet val.

Redigerade mitt inlägg men det här forumet är seg på att visa nya inlägget.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Redigerade mitt inlägg men det här forumet är seg på att visa nya inlägget.

Såg det nu ja. 750ti är ingenting att ha för en speldator, ja. Presterar som ett 260x som går ofta för flera hundralappar lägre, har gått för så lågt som 999kr. Vill man ha nvidia då så är dem kronorna upp för 960 värda det, är man mer öppen så är 280/280x bättre alternativ då de endast kostar någon hundralapp mer än 750 ti. Kan lika väl slänga in en index här för TS.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaxiz:

Kan detta funka?
http://www.inet.se/produkt/5411369/asus-strix-gtx-960-dircect...

Hur många watt kräver den? Är det samma slot som mitt gtx550ti?

Ja det bör funka om du har tillräckligt med kablar för att koppla ström till det. Förmodligen måste du uppdatera moderkortets BIOS om du har Intel socket 1155 processor. Har du en märkesdator finns tyvärr förmodligen inte någon sådan uppdatering att tillgå.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jag har en asus dator med en i7 processor, moderkortet vet jag inte riktigt.

Vad kan jag dra för slutsats av detta, vad bör jag köpa för kort?

Permalänk
Medlem

Tyvärr ser jag nu att mitt nätagg inte lär klara av varken 280 (750w) eller 280x (550w). Om jag inte heller kan uppdatera moderkortets BIOS, vad ska jag göra då?

Känner att jag har fått slut på alternativ...

Tack för alla svar förresten!

EDIT: Jag öppnade datorn och hittade att moderkortet är ett asus cg8350, om det kan vara till någon hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaxiz:

Tyvärr ser jag nu att mitt nätagg inte lär klara av varken 280 (750w) eller 280x (550w). Om jag inte heller kan uppdatera moderkortets BIOS, vad ska jag göra då?

Känner att jag har fått slut på alternativ...

Tack för alla svar förresten!

Dom där rekommendationerna är kraftigt överdrivna. Du ska kunna köra ett 290X, om det inte är något fel på ditt agg.
Kan du avgöra vilket agg det är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Dom där rekommendationerna är kraftigt överdrivna. Du ska kunna köra ett 290X, om det inte är något fel på ditt agg.
Kan du avgöra vilket agg det är?

Tror det är ett asus essentio cg8350, det var det jag hittade när jag öppnade datorn och kollade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaxiz:

Tror det är ett asus essentio cg8350, det var det jag hittade när jag öppnade datorn och kollade.

Det är namnet på datorn. Det viktiga är att agget kan leverera tillräcklig effekt, och att rätt kablar finns.
Sedan måste kortet förstås rymmas i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaxiz:

Tror det är ett asus essentio cg8350, det var det jag hittade när jag öppnade datorn och kollade.

Då tror jag inte du kan köra Intels 700/900-serier utan att köpa nytt moderkort. Vad jag vet borde AMDs 200-serie fungera. Eventuellt behöver du då ett nytt nätaqggregat. Ja ock som ovan så måste du kolla att grafikkortet har rum i datorn.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Okej, jag läste lite noggrannare på nätagget nu och det står "max 500w".

Den info jag hittade om 280x var att det kräver 550w. Skulle detta kunna funka med mitt nätagg och hur blir det med att uppdatera moderkortets BIOS?

Permalänk
Skrivet av Xaxiz:

Okej, jag läste lite noggrannare på nätagget nu och det står "max 500w".

Den info jag hittade om 280x var att det kräver 550w. Skulle detta kunna funka med mitt nätagg och hur blir det med att uppdatera moderkortets BIOS?

vad är märket på ditt psu? är det 500w på 12v linan?
kör en överklockad phenom II x4 och en lätt överklockad 6970 på ett 400w agg och den drar som mest 320w ur väggen så jag tror 500w räcker för ett 290

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

@Xaxiz: 280X kräver inte 550W men det är det rekommenderade och överdrivna watt-talet. Jag kör ett r9 290 (750w rekommenderat) på en 550w nätagg utan problem. Det som är det viktiga är mängden ampere som nätagget kan trycka ut. Min kompis har också nån essentio dator och han uppgraderade till ett 280 med sitt standard 430w nätagg så det funkar oftast.

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk
Medlem

Fann äntligen namnet på mitt nätagg, det är ett "delta caa 500 at". Den enda infon jag hittade om hur mycket 12V linjen ger var från en polsk nätannons, där står det att 12V linjen levererar 430W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaxiz:

Fann äntligen namnet på mitt nätagg, det är ett "delta caa 500 at". Den enda infon jag hittade om hur mycket 12V linjen ger var från en polsk nätannons, där står det att 12V linjen levererar 430W.

Det ska räcka, även om det där sannolikt är ett B-agg. Då gäller det bara att kortet får plats i chassit, och att agget har kablarna som kortet vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det ska räcka, även om det där sannolikt är ett B-agg. Då gäller det bara att kortet får plats i chassit, och att agget har kablarna som kortet vill ha.

Okej, står 12v2 på sladden som sitter i kortet nu och sen finns det en likadan som hänger löst i luften. Hur vet jag om det är rätt kabel?

EDIT: Det är sex pins på den som hänger i luften, den som sitter i kortet vet jag inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xaxiz:

Okej, står 12v2 på sladden som sitter i kortet nu och sen finns det en likadan som hänger löst i luften. Hur vet jag om det är rätt kabel?

EDIT: Det är sex pins på den som hänger i luften, den som sitter i kortet vet jag inte.

Står det något på kabeln? Annars är det inte så ofta att det finns sexpins som inte är PCI-e. Kan du ta en bild?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)