Fråga om extern IP och routing

Permalänk
Inaktiv

Fråga om extern IP och routing

Tjenare!

Har äntligen lyckats fixa så att jag kan logga in på min NAS via FileZilla på extern/publik IP!

Dock kom jag på ett möjligt problem... vad händer om min externa IP ändras? Kan den göra det?
Det är nämligen så att min NAS står i en lägenhet under hela sommaren som INGEN kan nå! Om då internetleverantören (t.ex. Bahnhof) väljer att ändra den externa IP:n så kommer ju inte den externa IP:n jag använder nu fungera längre. Går det att "skicka" IP:n eller förvissa sig om på annat sätt att IP:n inte ändras under sommaren? ^^

Permalänk
Medlem

Det enklaste är att sätta upp en dynamisk DNS-service som din NAS uppdaterar mot. Finns säkerligen några gratisalternativ där ute som någon kan tipsa dig om om du inte ids googla fram det själv. Har inte haft behovet själv på länge, och sedan dess verkar dyndns.org gått och blivit betaltjänst.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Dynamisk DNS är svaret..

Bla dyndns.org och www.noip.com är två alternativ. Men sök på Dynamic DNS så lär du hitta några som är gratis fall dessa två inte är det. (dom var det när jag använde dom)

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem

två ddns alternativ

änvänder denna själv fungerar bra
https://freedns.afraid.org/

ska också fungera bra dock ej testat själv
https://www.duckdns.org/

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Inaktiv

Jag lyckades få in en FreeDNS-token på min router så att den nu uppdaterar IP:n dynamiskt som jag bundit till en subdomän på FreeDNS (låt oss kalla den stupo.chickenkillers.com). Problemet är dock nu att jag inte kan använda t.ex. FileZilla och skriva in stupo.chickenkillers.com (där jag tidigare skrev min externa IP) och sedan min FTP-port för att nå min NAS via FTP. Någon som har ett tips eller vet vad jag kanske gör fel?

Det är typ hopplöst att googla på sånt här eftersom jag inte riktigt vet vad jag ska googla på...

Om jag går in på subdomänen via Chrome får jag t.ex:
ERR_NAME_NOT_RESOLVED.

Försöker jag via FileZilla får jag:
Status: Försöket att ansluta till "EAI_NODATA - Ingen adress är associerad med nodnamnet" misslyckades.
Fel: Kunde inte ansluta till servern

Den externa IP:n fungerar dock fortfarande som vanligt!

Permalänk
Inaktiv

Helt plötsligt så började det fungera! Jag gjorde ingenting alls utan bara testade att nå min FreeDNS subdomän igen.

Tack så mycket för hjälpen! Nu kan jag simma lugnt i sommar och inte oroa mig för att inte kunna nå min NAS oavsett var jag är.

Tackar <3 <3

Permalänk
Medlem

Vad är det för NAS? Om du har en Synology så har du dynamisk DNS via dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stupo:

Helt plötsligt så började det fungera! Jag gjorde ingenting alls utan bara testade att nå min FreeDNS subdomän igen.

Tack så mycket för hjälpen! Nu kan jag simma lugnt i sommar och inte oroa mig för att inte kunna nå min NAS oavsett var jag är.

Tackar <3 <3

Brukar ta en stund för DNS-ändringar att träda igenom på grund av diverse cache:ar i olika led. Bara kolla upp vad freedns har för krav så att du inte tappar kontot pga. att det inte uppdateras.