Asus lanserar Proart PA329Q – 32-tums 4K UHD med Adobe RGB och kalibrering

Permalänk
Melding Plague

Asus lanserar Proart PA329Q – 32-tums 4K UHD med Adobe RGB och kalibrering

På Computex i Taipei lanserar Asus nya Proart PA329Q, en hårdvarukalibreringsbar Ultra HD-skärm för krävande färgarbete med inriktning på Adobe RGB.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Mumma, hoppas att denna dyker upp i testlabbet senare i sommar.
Verkar vara en riktigt intressant skärm, 4K, 32" och gjord med bildbehandling i tanke.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Satan sicken skärm! Tickar i alla boxar för en perfekt skärm för bild / content-creation. Undra bara om den kommer lägga sig i samma prisklass som en professionell skärm eller om den kommer bli "prisvärd". Runt 10k hade ju vart fantastiskt. Skönt också att de kliver upp till 32", 4k på 27" är jag ingen fantast av.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Stooor skärm. Drygt 70×40 cm skärmyta i 138 PPI.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

WTB bra IPS, 4k,~30 tummare med G-Sync.
Ju tyngre upplösning ju mer nytta gör ju G-Sync.

Fast drömmen är ju såklart OLED........

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

WTB bra IPS, 4k,~30 tummare med G-Sync.
Ju tyngre upplösning ju mer nytta gör ju G-Sync.

Fast drömmen är ju såklart OLED........

Kan inte annat än att hålla med! 4K på en 32 tum med G-Sync så slår jag till! Varför är det så svårt att göra en sådan skärm? Alla ska bara satsa på 27 och nedåt hela tiden

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gimme! Jag är redo!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Satan sicken skärm! Tickar i alla boxar för en perfekt skärm för bild / content-creation. Undra bara om den kommer lägga sig i samma prisklass som en professionell skärm eller om den kommer bli "prisvärd". Runt 10k hade ju vart fantastiskt. Skönt också att de kliver upp till 32", 4k på 27" är jag ingen fantast av.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle nog gissa på 18000 eller mer :-/

Permalänk
Medlem

"Det betyder att felnivån ligger inom gränsen för vad ett normalt färgseende kan urskilja."
På en så fin skärm hade man ju hoppats att det skulle ligga utom gränsen.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CekariYH:

Skulle nog gissa på 18000 eller mer :-/

"Föregångaren" PA328Q ligger på 12-13000kr, denna har ett par förbättringar så själv tippar jag på runt 15

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av nipe:

"Det betyder att felnivån ligger inom gränsen för vad ett normalt färgseende kan urskilja."
På en så fin skärm hade man ju hoppats att det skulle ligga utom gränsen.

Under dE 1 ligger utom gränsen.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant skärm. Saknar adaptive sync, men annars mycket fin.

Synd att det finns så få skärmar i denna storlek. Finns några bredare, men inte med samma höjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Under dE 1 ligger utom gränsen.

Ja det är korrekt. Och det står visserligen inom dE 2 så det kan ju faktiskt innebära under, men jag tolkade det som att det mest troligt är över, vilket ju inte är utom utan inom. Eller hur.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Avstängd

Låter trevligt, är det fortfarande MST som gäller?

Permalänk
Medlem

jag har i dags läget en 27 tums skärm och den kändes från början för stort. 32tum är ju samma storlek som gamla tven ska man ha ett extra data bord att ha den på då 3 meter ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerben:

jag har i dags läget en 27 tums skärm och den kändes från början för stort. 32tum är ju samma storlek som gamla tven ska man ha ett extra data bord att ha den på då 3 meter ifrån?

Nä då tar man ju bort hela poängen. Du skall sitta lika nära den. Poängen är att du skall få mer tillgänglig yta att arbeta på. Tänk dig som en ersättare för 2 mindre skärmar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cerben:

jag har i dags läget en 27 tums skärm och den kändes från början för stort. 32tum är ju samma storlek som gamla tven ska man ha ett extra data bord att ha den på då 3 meter ifrån?

Kör själv en 27", har den ungefär 80 - 100 cm från ögonen. Den börjar kännas lagom stor, skulle lätt kunna köra 30"+ om upplösningen blev bättre. Känns lite lågt med 1440p på 27" om man jämför med min surface som kör 1080p på 11"

Permalänk
Skrivet av JesperA:

"Föregångaren" PA328Q ligger på 12-13000kr, denna har ett par förbättringar så själv tippar jag på runt 15

Skärmen verkar rätt lik sin föregångare. Vad är det som är bättre?

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milky Way:

Skärmen verkar rätt lik sin föregångare. Vad är det som är bättre?

PA328Q var mer eller mindre bara marknadsförd som en 100% sRGB skärm, sades aldrig så mycket om Adobe RGB med den skärmen medans PA329Q anger att den klarar 100% av Adobe RGB utöver 100% av sRGB.

PA328Q har en 12-bit LUT medans PA329Q har 16-bit, vilken kan resultera i lite exaktare färgåtergivning.

Det är enda jag ser såhär på rak arm, förhoppningsvis har dom förbättrat bakgrundsbelysningen på PA329Q, många recensenter klagade på ojämn bakgrundsbelysning på PA328Q, vore konstigt om Asus inte försökt förbättra det iaf.

Så inte allt för mycket nytt men lite förbättringar är det iaf

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?