Råkade bli kund hos radiotjänst, vad gör jag nu?

Permalänk
Medlem

Råkade bli kund hos radiotjänst, vad gör jag nu?

Hej!
Så bakis som man är efter studentfestandet igår natt svarar man fortfarande i mobilen.
Jag hade hörts talas om radiotjänst innan men visste inte vad de gjorde för något. Efter att ha läst historier på flashblack osv om hur man får fakturor för att man innehar en teveapparat är ju skandal.
Vad gör jag nu?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Har du en TV-mottagare?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Hej!
Så bakis som man är efter studentfestandet igår natt svarar man fortfarande i mobilen.
Jag hade hörts talas om radiotjänst innan men visste inte vad de gjorde för något. Efter att ha läst historier på flashblack osv om hur man får fakturor för att man innehar en teveapparat är ju skandal.
Vad gör jag nu?

Har du TV hemma/Tv Mottagare så är det bara att betala dom 2200kr ca som det kostar per år

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Har du en TV-mottagare?

Jag tror de frågade efter en tv och det finns i hushållet men det är inte min tv. Hur fungerar det?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk

Såhär skriver dom på sin hemsida

"Ring eller skriv
Du säger upp innehavet av tv-mottagare genom att ringa 0771-91 00 04 eller skicka ett meddelande till oss. Vi behöver ditt kund- eller personnummer, namn samt gärna orsak till avanmälan. Att sluta betala fakturorna räcker inte.

Du kan inte avsluta innehavet framåt eller bakåt i tiden (särskilda regler gäller vid dödsfall).

När du har avanmält kan du få pengar tillbaka eftersom radio- och tv-avgiften betalas i förskott. Är beloppet lägre än 150 kronor, betalar vi inte tillbaka något.

Det är ingen uppsägningstid på radio- och tv-avgiften."

Dold text

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Avanmalan/

Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Jag tror de frågade efter en tv och det finns i hushållet men det är inte min tv. Hur fungerar det?

Om det finns en TV-mottagare i hushållet ska det betalas TV-avgift. Radiotjänst skiter i vem som gör det, men betalas ska den.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Är du 18 och skriven på adressen skiter dem vem som betalar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affeskate13:

Såhär skriver dom på sin hemsida

"Ring eller skriv
Du säger upp innehavet av tv-mottagare genom att ringa 0771-91 00 04 eller skicka ett meddelande till oss. Vi behöver ditt kund- eller personnummer, namn samt gärna orsak till avanmälan. Att sluta betala fakturorna räcker inte.

Du kan inte avsluta innehavet framåt eller bakåt i tiden (särskilda regler gäller vid dödsfall).

När du har avanmält kan du få pengar tillbaka eftersom radio- och tv-avgiften betalas i förskott. Är beloppet lägre än 150 kronor, betalar vi inte tillbaka något.

Det är ingen uppsägningstid på radio- och tv-avgiften."

Dold text

Ringer de upp igen ifall jag avregistrerar mig som kund?
Kommer de ifrågasätta att jag vill avregistrera mig eller se i mitt hushåll att jag inte har någon tv?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Skrivet av Galarix:

Ringer de upp igen ifall jag avregistrerar mig som kund?
Kommer de ifrågasätta att jag vill avregistrera mig eller se i mitt hushåll att jag inte har någon tv?

Jag har ingen aning, men om dom vill komma in i huset, skit bara i att öppna eller vägra släppa in dom

Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.

Permalänk
Medlem

Dom kommer trakassera dig om du inte betalar. Ringa och komma hem till dig och tjuvlyssna. Radiotjänst skulle platsa i TV-Serien stalkers. Fast har du ingen TV så kanske du inte sett den;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Dom kommer trakassera dig om du inte betalar. Ringa och komma hem till dig och tjuvlyssna. Radiotjänst skulle platsa i TV-Serien stalkers. Fast har du ingen TV så kanske du inte sett den;-)

Hehe, kollar aldrig på tv själv men den verkar ju ganska bra.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Bara o ringa o säga att du inte har tv längre.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Ringer så fort det blir måndag, kan inte förstå att ett företag får göra såhär mot privat personer. Om du har tio stycken tv apparater ståendes i garaget ska du betala för alla tio också då?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Ringer så fort det blir måndag, kan inte förstå att ett företag får göra såhär mot privat personer. Om du har tio stycken tv apparater ståendes i garaget ska du betala för alla tio också då?

Betalar du så får du ha hur många du vill. Man betalar inte per TV utan för att ha TV över huvud taget, oavsett mängd.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Ringer så fort det blir måndag, kan inte förstå att ett företag får göra såhär mot privat personer. Om du har tio stycken tv apparater ståendes i garaget ska du betala för alla tio också då?

Nej, man betalar bara för en.

Edit: För övrigt. De kommer ringa ungefär 1-2 gånger om året och fråga ifall du har en TV.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affeskate13:

Jag har ingen aning, men om dom vill komma in i huset, skit bara i att öppna eller vägra släppa in dom

De har som regel att aldrig gå in i ett hus/lägenhet, även om du bjuder in dem.

Skrivet av Galarix:

Ringer så fort det blir måndag, kan inte förstå att ett företag får göra såhär mot privat personer. Om du har tio stycken tv apparater ståendes i garaget ska du betala för alla tio också då?

Även om de är ett företag så är det på uppdrag av staten. Alla hushåll som har en TV ska betala avgiften.
Spelar ingen roll om du har en eller hundra TVs, samma avgift.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Nej, man betalar bara för en.

Edit: För övrigt. De kommer ringa ungefär 1-2 gånger om året och fråga ifall du har en TV.

Nej, man betalar för att man har EN tv-mottagare, men man betalar inte dubbelt för att man har två eller fler.

Angående hur du slipper ifrån att betala så är det väldigt svårt. De är hopplösa att ha att göra med. Enklast är att svälja stoltheten, betala och sen ringa veckan efter och säga att man sålt teven eller liknande. Man får då tillbaka en del av avgiften.

Att de ringer och terrar eller knackar händer oavsett. Det är bara säga att man inte är intresserad som med vilka telefonförsäljar-parasiter som helst.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Men om någon annan i ditt hushåll redan betalar avgift till radiotjänst, så ska inte du behöva det... utan det är en fast avgift per hushåll om hushållet innehåller tv.
Doc jävligt girigt då dom tar ut mer pengar för 3 kanaler per år än vad man kan köpa ett helt kanal utbud för, dessutom sänds det bara skit i svt och tv4.
Sjukt system i Sverige.

Lucas Simonson gör ju lite roliga klipp om just Radiotjänst

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Ja tackar så mycket för infon och åsikter om detta företag, hjälper verkligen en student som har svårt med pengar.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Tycker det är märkligt att man inte vet vad radiotjänst är och gör, om man är student...

Är ju allmänbildning och något man får lära sig i skolan? Jag fick lära mig det i grundskolan iaf..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Ringer så fort det blir måndag, kan inte förstå att ett företag får göra såhär mot privat personer. Om du har tio stycken tv apparater ståendes i garaget ska du betala för alla tio också då?

Det är meningen att radiotjänst ska finansiera radio och tv som inte är politiskt färgat dvs det ska inte finnas en tydlig dragningen åt höger eller vänster.
De ska dessutom inte vara beroende av pengar från staten eftersom att det/de ledande partiet då kan påverka innehållet i det som sägs för att få sig självt att framstå bättre alt smutskasta alla andra partier.

Det finns program med programledare som exempelvis är väldigt emot SD men det finns också andra program som svänger åt andra hållet. Överlag kan väl hela systemet ifrågasättas gällande dessa inbetalningar och en övergång till något som liknar begravningsavgiften kanske skulle kunna vara ett alternativ.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galarix:

Ringer de upp igen ifall jag avregistrerar mig som kund?
Kommer de ifrågasätta att jag vill avregistrera mig eller se i mitt hushåll att jag inte har någon tv?

Ja dom kommer att kontakta dig nån gång per år.
Så det är bara att neka varje gång dom ringer eller ännu bättre lägg in deras nummer i en blockerings app.
Köper du en ny TV så är butiken som sålde den skyldig att rapportera att du köpt en TV, men ringer dom så säger du att det var en present, du själv har fortfarande ingen TV.
Vem du har gett den till har dom inte med att göra.

Jag har aldrig betalat och kommer aldrig göra det. Hade det varit en oberoende nyhetskanal med samhällsinformation så hade så hade jag inte haft nått emot att betala men när dom istället gör av med flera hundra miljoner per år på skit som Skavlan, Melodifestivalen, Mästarnas Mästare, Damfotboll och andra sportevenemang. Debattpaneler med 5 Feministkommunister som alla tycker samma sak...
Valnatten 2014 när Åkesson skulle intervjuas så sände dom kommunisternas valvaka i bakgrunden och höjde ljudet på den så den skulle överrösta Åkesson...

Våga vägra betala för regimpropaganda.

Skrivet av Aiwzor:

Det är meningen att radiotjänst ska finansiera radio och tv som inte är politiskt färgat dvs det ska inte finnas en tydlig dragningen åt höger eller vänster.

Och det har dom misslyckats fullständigt med, därför är det inget fel med att vägra betala.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

Sälj tv:n och se film och serier på datorn istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepe's Bodega:

Sälj tv:n och se film och serier på datorn istället.

Har inte haft TV på minst 10 år och har inte saknat den det minsta.. Kör med en projektor och HTPC/DVD, samt streamar filmer från olika tjänster. Det är ju ändå bara reklam och skitprogram på TV-kanalerna.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepe's Bodega:

Sälj tv:n och se film och serier på datorn istället.

Det är inte hans TV.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galarix:

Ringer så fort det blir måndag, kan inte förstå att ett företag får göra såhär mot privat personer. Om du har tio stycken tv apparater ståendes i garaget ska du betala för alla tio också då?

såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Ja tackar så mycket för infon och åsikter om detta företag, hjälper verkligen en student som har svårt med pengar.

Om det är din polare som äger tvn kan du be honom betala för den om ni inte kollar på den lika mycket.

Annars är en trevlig lösning att köpa en tv utan tv-mottagare. Personligen kollar jag bara på play-kanaler och youtube och har därför inget behov av tv-mottagare! Då slipper man pynta 2.300 kr om året!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Hej!
Så bakis som man är efter studentfestandet igår natt svarar man fortfarande i mobilen.
Jag hade hörts talas om radiotjänst innan men visste inte vad de gjorde för något. Efter att ha läst historier på flashblack osv om hur man får fakturor för att man innehar en teveapparat är ju skandal.
Vad gör jag nu?

Jag gjorde precis som du, men jag fyllde i formuläret på deras hemsida och förklarade att jag hade missförstått och trodde man var tvungen att betala för dataskärmar. Skrev att jag bara har just dataskärmar och ingen tv-mottagare. Kom ett underskrivet brev på posten sen att jag inte behövde betala, sen har de inte ringt igen:)
Bor du i korridor så behöver du inte betala, de ser genom fingrarna med det eftersom det blir en sån konstig situation med allrummet.
Numera betalar jag iof eftersom jag bor i lägenhet och jag tycker det är vettigt, men det är ju en annan sak.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Det är inte hans TV.

Klarar ni inte ens att göra er av med en TV behöver ni inte läsa mera. Nästan lika svårt att bli av med radiotjänst så som att lägga på luren eller inte svara alls. Facepalm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Ja dom kommer att kontakta dig nån gång per år.
Så det är bara att neka varje gång dom ringer eller ännu bättre lägg in deras nummer i en blockerings app.
Köper du en ny TV så är butiken som sålde den skyldig att rapportera att du köpt en TV, men ringer dom så säger du att det var en present, du själv har fortfarande ingen TV.
Vem du har gett den till har dom inte med att göra.

Jag har aldrig betalat och kommer aldrig göra det. Hade det varit en oberoende nyhetskanal med samhällsinformation så hade så hade jag inte haft nått emot att betala men när dom istället gör av med flera hundra miljoner per år på skit som Skavlan, Melodifestivalen, Mästarnas Mästare, Damfotboll och andra sportevenemang. Debattpaneler med 5 Feministkommunister som alla tycker samma sak...
Valnatten 2014 när Åkesson skulle intervjuas så sände dom kommunisternas valvaka i bakgrunden och höjde ljudet på den så den skulle överrösta Åkesson...

Våga vägra betala för regimpropaganda.

Och det har dom misslyckats fullständigt med, därför är det inget fel med att vägra betala.

Vet att det kommer att spåra som vanligt i dessa frågor beroende på vem man pratar med men..

Självklar finns det alltid folk som tycker att ett "budskap" är fel. Däremot så lyckas de bra (tycker jag) i att inte vara partiska mellan exempelvis moderaterna och socialdemokraterna vilket är vad man vill uppnå. Extremhögern eller de som ligger mer åt det hållet får inte lika mycket tid och detsamma gäller extremvänstern.
Trots att nyheter/radio/tv finns så är det upp till var och en att bilda sig en uppfattning från båda sidor i en fråga. Det parti du pratar om tycker jag inte gör något fel i sig men många av de som sympatiserar med partiet är däremot betydligt mer extrema och ser bara på frågor ur ett perspektiv.

Om man vill förändra något i Sverige/Världen så får man utbilda sig/jobba sig upp och INTE använda sig av våld/extrem smutskastning, trots allt det vårat demokratiska samhälle bygger på.

Släpper detta nu då det egentligen är vad TS undrar.