Silverstone ES01 startar och stänger datorn på distans

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Vad är Wake on Lan?

Edit: Obs, retorisk fråga menad som ett skämt.

Exakt min tanke också. Samma sak går ju att uppnå med WOL och en mobil app. ett instickskort + en extra mojäng att hålla reda på verkar overkill minst sagt.

Permalänk
Medlem

Mobil+WoL är absolut rätt väg att gå tillväga istället för något sånt här. Själv har jag använt Pulseway i många år för just det här syftet och har aldrig haft problem med det. Går både att starta och stänga datorn via den appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Perfekt när man gjort något avancerat arbete i en timme utan att spara och hunden springer iväg och tuggar på resetknappen.

Därför man alltid sparar typ var 5e min när man jobbar med nått viktigt x)

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Inaktiv

Jag ser prylen som ganska onödig då det finns Wake on Lan. Jag har själv inte använt detta och det borde kanske förbättras, men det är rätt väg att gå.. Jag förstår inte varför den behöver ha en pci plats och vem orkar hålla koll på en extra fjärrkontroll?

Skrivet av str8forthakill:

Hur många här lämnar sina datorer på 24/7?

Nog väldigt många då man idag använder datorerna till allt möjligt, dessutom finns det en regel jag har hört som säger ju dyrare/snabbare dator man har ju längre tid tar den att starta.
Min jobbdator drar t.ex igång alla fläktar i 100% i ca en minut innan den ens kommer till biosen. (en riktig jumbojet och innan man ens kan starta någon maskin på den har det gått 20minuter)

Skrivet av Ahlen:

Därför man alltid sparar typ var 5e min när man jobbar med nått viktigt x)

Nu går det nog självklart inte att stänga av datorn med resetknappen, men regeln att spara ofta är något som framförallt gällde förr i tiden för folk som sysslade med ordbehandling etc. Idag sköter word och flera ordbehandlare detta automatisk.
Mycket arbete idag vid datorn kan dessutom liknas vid spelade, även om spara funktion finns så går det inte alltid spara i just det läget man är just nu. (visst det går göra en Snapshot på hela datorn men det suger kraft)
Snapshot på en dator fungerar på samma sätt som man kan göra det i emulatorer, skitcoolt och användbart att man kan spara maskines tillstånd till en viss punkt, men det kostar i hårdvara om det ska flyta på och det är inget man gör vad 5:e minut. -Snarare högst 1 gång per dygn, 1 gång i vecka är dock rimligare.

Permalänk
Medlem

Amazing!
Jag som älskar onödiga prylar måste nästan ha en XD
synd att pcbn är grön dock

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag ser prylen som ganska onödig då det finns Wake on Lan. Jag har själv inte använt detta och det borde kanske förbättras, men det är rätt väg att gå.. Jag förstår inte varför den behöver ha en pci plats och vem orkar hålla koll på en extra fjärrkontroll?

Nog väldigt många då man idag använder datorerna till allt möjligt, dessutom finns det en regel jag har hört som säger ju dyrare/snabbare dator man har ju längre tid tar den att starta.
Min jobbdator drar t.ex igång alla fläktar i 100% i ca en minut innan den ens kommer till biosen. (en riktig jumbojet och innan man ens kan starta någon maskin på den har det gått 20minuter)

Det stämmer nog ganska bra.
min frus dator med 4770k, 7950, 16gb ddr3 och en 128gb 840pro startar på typ 15-20 sek inkl post medans min 5820k, r9 290x, 16 ddr4 och 512gb 840 pro startar på kasnke 1 minut inkl post. Visseligen inte långsam med 3 gånger längre tid än min frus.
Kort sagt min frus startar på samma tid min postar :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag ser prylen som ganska onödig då det finns Wake on Lan. Jag har själv inte använt detta och det borde kanske förbättras, men det är rätt väg att gå.. Jag förstår inte varför den behöver ha en pci plats och vem orkar hålla koll på en extra fjärrkontroll?

Nog väldigt många då man idag använder datorerna till allt möjligt, dessutom finns det en regel jag har hört som säger ju dyrare/snabbare dator man har ju längre tid tar den att starta.
Min jobbdator drar t.ex igång alla fläktar i 100% i ca en minut innan den ens kommer till biosen. (en riktig jumbojet och innan man ens kan starta någon maskin på den har det gått 20minuter)

Nu går det nog självklart inte att stänga av datorn med resetknappen, men regeln att spara ofta är något som framförallt gällde förr i tiden för folk som sysslade med ordbehandling etc. Idag sköter word och flera ordbehandlare detta automatisk.
Mycket arbete idag vid datorn kan dessutom liknas vid spelade, även om spara funktion finns så går det inte alltid spara i just det läget man är just nu. (visst det går göra en Snapshot på hela datorn men det suger kraft)
Snapshot på en dator fungerar på samma sätt som man kan göra det i emulatorer, skitcoolt och användbart att man kan spara maskines tillstånd till en viss punkt, men det kostar i hårdvara om det ska flyta på och det är inget man gör vad 5:e minut. -Snarare högst 1 gång per dygn, 1 gång i vecka är dock rimligare.

Du vet att det finns ett strömsparläge va?
Tar runt en sekund på sin höjd att vakna upp, det är ett bra sätt att spara ström på om man inte vill stänga av datorn helt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RainesX:

Det stämmer nog ganska bra.
min frus dator med 4770k, 7950, 16gb ddr3 och en 128gb 840pro startar på typ 15-20 sek inkl post medans min 5820k, r9 290x, 16 ddr4 och 512gb 840 pro startar på kasnke 1 minut inkl post. Visseligen inte långsam med 3 gånger längre tid än min frus.
Kort sagt min frus startar på samma tid min postar :\

Det är nog konfigurationer i biosen speciellt som de datorer jag tänker på som går emot servrar.
Där det handlar om att det är så extremt mycket som ska starta (SAN m.m) och köra sina diagnoser innan ens "klientoperativsystemet" visas. Så vissa datorer vill man ha igång hela tiden för att slippa vänta.
Mina klientdatorer stänger jag dock av ibland, men varför skulle jag villa starta dessa med en fjärrkontroll som har 20 meters räckning? Det är en annan sak att kunna starta den från jobbet etc.

Skrivet av Dem8n:

Du vet att det finns ett strömsparläge va?
Tar runt en sekund på sin höjd att vakna upp, det är ett bra sätt att spara ström på om man inte vill stänga av datorn helt.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis och därför behöver man ej stänga av de klientdatorer som man använder väldigt ofta i onödan.

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Toivo83:

jag gör det, något knas med det?

nej nej, men den jag citerade tyckte att ha igång datorn var skumt. Försökte bara visa att folk tycker olika...

Permalänk
Medlem

Ett sätt att lösa problemet med att man skulle behöva ett PCIe kort vore att bygga det hela i en modul som pluggas in direkt på 24 pins kabeln.
Alltså 24 pin kabel kopplas in i modulen och sedan vidare via en kort förlängningskabel till moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Det var mer en retorisk fråga, menat som ett skämt. Alla datorer med inbyggt nic som jag sett har haft det, och äldre datorer utan har haft en header på moderkortet.

Eller en router som kan skicka magic packets, typ Asus eller dd-wrt, bara remota in med mobilen och skicka.

Hej,

Ponera att jag har en Stationär dator med Intel NIC med inbyggda WOL-funktioner, samt Win 8.1 Pro, vad är det enklaste sättet att via fjärr, väcka upp datorn/starta om vid problem med OS?

Jag tittade lite på en rasperry Pi-lösning men som jag kunnat förstå är WoL-funktionerna inte längre lika användbara i Win 8.1

Referens: https://support.microsoft.com/en-us/kb/2776718

Rekomenderar du att jag istället införskaffar en modernare ASUS-router och löser problemet på det viset?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Hur många här lämnar sina datorer på 24/7?

Jag använder min dator som Virtuell Host för ~10 maskiner mha den inbyggda hypervisorn i Win 8.1 Pro, så datorn(datorerna) är alltid igång i ett optimalt scenario.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Ja att öppna en browser på telefonen för att logga in på routern för att sparka igång en dator låter ungefär lika lätt som att trycka på en knapp.

Du får väl göra som folk sagt här och ladda ner en app. Annars så är det ju bara lägga routerns WoL-sida som favorit.

Skrivet av Stenfan:

Hej,

Ponera att jag har en Stationär dator med Intel NIC med inbyggda WOL-funktioner, samt Win 8.1 Pro, vad är det enklaste sättet att via fjärr, väcka upp datorn/starta om vid problem med OS?

Jag tittade lite på en rasperry Pi-lösning men som jag kunnat förstå är WoL-funktionerna inte längre lika användbara i Win 8.1

Referens: https://support.microsoft.com/en-us/kb/2776718

Rekomenderar du att jag istället införskaffar en modernare ASUS-router och löser problemet på det viset?

Rekommenderar vet jag inte, jag vet bara att det går och att polare kör så. Starta om tror jag inte går via WoL, då är det nog moderkort i lite högre prisklass som har support för t.ex. Intels remote management som gäller.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

@TheMadPanda:
Min står på dygnet runt med, har svårt att sova om jag inte hör det nästintill tysta fläktsurret, något känns fel utan det. Menade det mer som en statistisk fråga, skulle vara intressant att veta hur många sweclockare som har datorn på eller av under nätterna(om dem sover).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenfan:

Hej,

Ponera att jag har en Stationär dator med Intel NIC med inbyggda WOL-funktioner, samt Win 8.1 Pro, vad är det enklaste sättet att via fjärr, väcka upp datorn/starta om vid problem med OS?

Jag tittade lite på en rasperry Pi-lösning men som jag kunnat förstå är WoL-funktionerna inte längre lika användbara i Win 8.1

Referens: https://support.microsoft.com/en-us/kb/2776718

Rekomenderar du att jag istället införskaffar en modernare ASUS-router och löser problemet på det viset?

Jag har en Raspberry Pi2 som är igång dygnet runt, kan ansluta till den från var som helst via SSH och skriva "wakeonlan desktop" så startas min stationära. Har Windows 8.1 på den, inte märkt några som helst problem, kryssade bara i en ruta så fungerade det.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag ser prylen som ganska onödig då det finns Wake on Lan. Jag har själv inte använt detta och det borde kanske förbättras, men det är rätt väg att gå.. Jag förstår inte varför den behöver ha en pci plats och vem orkar hålla koll på en extra fjärrkontroll?

Nog väldigt många då man idag använder datorerna till allt möjligt, dessutom finns det en regel jag har hört som säger ju dyrare/snabbare dator man har ju längre tid tar den att starta.
Min jobbdator drar t.ex igång alla fläktar i 100% i ca en minut innan den ens kommer till biosen. (en riktig jumbojet och innan man ens kan starta någon maskin på den har det gått 20minuter)

Nu går det nog självklart inte att stänga av datorn med resetknappen, men regeln att spara ofta är något som framförallt gällde förr i tiden för folk som sysslade med ordbehandling etc. Idag sköter word och flera ordbehandlare detta automatisk.
Mycket arbete idag vid datorn kan dessutom liknas vid spelade, även om spara funktion finns så går det inte alltid spara i just det läget man är just nu. (visst det går göra en Snapshot på hela datorn men det suger kraft)
Snapshot på en dator fungerar på samma sätt som man kan göra det i emulatorer, skitcoolt och användbart att man kan spara maskines tillstånd till en viss punkt, men det kostar i hårdvara om det ska flyta på och det är inget man gör vad 5:e minut. -Snarare högst 1 gång per dygn, 1 gång i vecka är dock rimligare.

jesus 20 min? har ni SSD på jobbet....

det är väldigt underlig regel att ju snabbare/dyrare ju längre tar det, beror ju helt på vad som ska startas när windows går igång/bootas.... sen kan olika bios ta olika länge att gå igenom, men har inget med hur bra eller dyr den är att göra

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Viochee:

jesus 20 min? har ni SSD på jobbet....

det är väldigt underlig regel att ju snabbare/dyrare ju längre tar det, beror ju helt på vad som ska startas när windows går igång/bootas.... sen kan olika bios ta olika länge att gå igenom, men har inget med hur bra eller dyr den är att göra

Dyrare = mer exklusive hårdvara som ska köra sina diagnoser innan de ens kommunicerar med varandra. T.ex San. En ssd san kostar skjortan, men visst fint att ha.
Sedan drar man ofta igång mer skit som 30X av windows med allt ifrån AD kontroller till redundanta databaser.

Nu har jag ej pillat med exklusivare datorer i större omfattning, men den uppfattning jag har fått är att ju dyrare ju mer väsnas de i uppstart och ju längre tid tar det för dem utan att en enda windows maskin har börjat startat. (vad skiten gör är under tiden är en bra fråga)

Nå min poäng är att väldigt många som använder sig av lite bättre maskiner av lathet ha dem igång 24h dygnet även om man ej behöver ha det. En billig ren klientdator, ja starta dem från jobbet för att kunna hämta någon fil, kanske köra ett program på den som photoshop kan vara smidigt.
Så att förenkla denna procedur tror jag kommer locka en större skara. (en nas som är igång 24h dygnet räcker väl åt många)

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av str8forthakill:

@TheMadPanda:
Min står på dygnet runt med, har svårt att sova om jag inte hör det nästintill tysta fläktsurret, något känns fel utan det. Menade det mer som en statistisk fråga, skulle vara intressant att veta hur många sweclockare som har datorn på eller av under nätterna(om dem sover).

Kyl/frys låter högre som står i andra rummet än datorn som står vid sängfoten. Har jag fläktarna på lägsta steget så hörs den inte. Så varför stänga av den? Lyssnar nästan alltid på musik också o då är datorn praktisk att ha igång, all musik i världen typ...

Jag gissar att 80% har datorn avstängd när den inte används. Men det är min uppskattning av de jag känner här...

Permalänk
Skrivet av Hugligan:

För att inte tala om hur uselt det ofta fungerar.

Fungerar bra på mitt 500krs moderkort från 2005, men mitt andra för över 1000kr asrock extrem 4 (som har denna med fungerar det inte). Kan vara agget som bryter strömmen på något vis också.

Skrivet av Fire_Ice:

Alla mina moderkort har haft denna funktion inbyggd, kallas WakeOnLan... fungerar perfekt.

Edit:
Inte så vanligt att datorer har WakeOnLan? Skämtar ni?
Fungerar uselt? What?! Det är så enkelt och fungerar felfritt.

Fungera inte alltid, mitt dyra asrock moderkort har jag inte fått igång det.

Skrivet av Zotamedu:

Ja att öppna en browser på telefonen för att logga in på routern för att sparka igång en dator låter ungefär lika lätt som att trycka på en knapp.

Är en app bara, använder en remote så trycker på en knappt resten görs själv.

Skrivet av Stenfan:

Hej,

Ponera att jag har en Stationär dator med Intel NIC med inbyggda WOL-funktioner, samt Win 8.1 Pro, vad är det enklaste sättet att via fjärr, väcka upp datorn/starta om vid problem med OS?

Jag tittade lite på en rasperry Pi-lösning men som jag kunnat förstå är WoL-funktionerna inte längre lika användbara i Win 8.1

Referens: https://support.microsoft.com/en-us/kb/2776718

Rekomenderar du att jag istället införskaffar en modernare ASUS-router och löser problemet på det viset?

Funkar bra på win 8 och win 8.1. Så länge den har ström (inte blivit strömavbrott t.ex). Inte behövt ställa in något, utan bara funkar (om jag kommer ihåg rätt) Andra datorn bråkar något, för den vägrar starta över WOL (även om allt är rätt inställt i både bios och OS)

Men ser inte större nytta av prylen. Vist kan ju funka för vissa om WOL inte fungerar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Vilken totalt onödig pryl.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Jag som hoppades kunna starta datorn från jobbet.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vaun:

Jag som hoppades kunna starta datorn från jobbet.

Precis vad nog väldigt många skulle vilja göra, speciellt i tider då folk pendlar längre till skolan och jobbet.
Frågan är dock inte om Nas som står på dygnet runt räcker för den vanliga personen? Vi som vill köra program på våra hemdatorer från jobbet/skolan är en minoritet.
Ett stort problem med nas är dock såklart att man ska spara arbete på denna vilket man ofta glömmer och köpa en san istället för nas så blir det att öppna den stora plånboken...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Då behöver du ju en annan dator. Sjukt jobbigt att ha i fick eller soffbordet

Skickades från m.sweclockers.com

Du har en dator i fickan varje dag. Själv har jag en LG G2 och wake-on-lan widget och tasker för automatisering.

Permalänk
Avstängd

Fjärrkontroll känns väldigt 80tal. Datorn måste kopplas till väckarklockan så den startar samtidigt som den ringer, annars finns det ju risk att jag missar flera sekunder surfning.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

Hur många här lämnar sina datorer på 24/7?

Oftast står den på... men nu närmar vi oss tiden med åskoväder så då blir det att stänga av den helt, oftare.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Min stationära huvuddator, så att säga, är på 24/7 då den inte har SSD och därför tar lång tid att starta upp. Däremot kan jag helt klart se ett användningsområde för denna och det är till HTPC'n. Visst skulle man kunna använda WOL men när tjejen vill använda datorn så kanske det bara bli omständigt om den ska startas från en app på telefonen. Kommer förmodligen köpa den här prylen av det skälet.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Ett sätt att lösa problemet med att man skulle behöva ett PCIe kort vore att bygga det hela i en modul som pluggas in direkt på 24 pins kabeln.
Alltså 24 pin kabel kopplas in i modulen och sedan vidare via en kort förlängningskabel till moderkortet.

Jepp. Den lösningen fanns 2004, och var vad jag använde till min andra htpc. Minns inte vad tillverkaren hette, men en sådan specialare + en fjärrkontroll (för on/off men även tangentbord/musstyrning etc) följde med chassit.

Den här Silverstonemanicken hade kunnat ta ström från +5VSB istället, t.ex. från en intern usb-header.

I dagsläget går jag alltid förbi htpc:n på vägen till soffan, så jag slår på den på det gamla hederliga sättet istället.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det är nog konfigurationer i biosen speciellt som de datorer jag tänker på som går emot servrar.
Där det handlar om att det är så extremt mycket som ska starta (SAN m.m) och köra sina diagnoser innan ens "klientoperativsystemet" visas. Så vissa datorer vill man ha igång hela tiden för att slippa vänta.
Mina klientdatorer stänger jag dock av ibland, men varför skulle jag villa starta dessa med en fjärrkontroll som har 20 meters räckning? Det är en annan sak att kunna starta den från jobbet etc.

Precis och därför behöver man ej stänga av de klientdatorer som man använder väldigt ofta i onödan.

Jo det är klar.
Min server där hemma tar runt 4 minuter på sig att dra igång. Dock typ 6-7år gammal hårdvara i den.
Men bara intel nic-korten tar 10-20 sek på sig samt raidkortet tar en stund. Så jag tar man sig in på servermarknaden så är det extremt långa starttider vi tittar på.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

En rätt onödig grej tycker jag, köp en rf fjärrkontroll (99 spänn på inet) och ställ in datorn på hybrid sleep/hibernate. Använd sedan en fjärrströmbrytare i uttaget till datorn. Stäng av datorn med fjärren, stäng av uttaget. Klicka igång uttaget och datorn startar upp automatiskt igen (med rätt inställningar i bios).
En aning mer grejer som behövs, två fjärrkontroller t.ex men sakerna kan ha andra användningsområden senare. Skulle inte förvåna mig om det blir billigare också.

(fjärrströmbrytare för uttaget behövs ju såklart inte ens, men då min htpc i sleepläge drar 10W så sparas det några kronor om året

Skickades från m.sweclockers.com