Permalänk

Larvig butik

Vi är alla vana med ord som "Monsterdator" "Rå super kraftfull dator" osv när det kommer till blocket annonser.

Idag fann jag denna annons som ett företag lagt ut på ett "Monster" vars pris är lika läskigt som självaste spökhuset på Gröna lund och enligt dem enkelt klarar av BF4 på Ultra (yea right).

Anyways, det som slog mig var att de i sin annons skriver att processorn (i5 4590) är på 3.7 GHz. Är detta inte falsk marknadsförning??
http://m.blocket.se/Varmland/Rastark_Speldator__Laskigt_Billi...

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem

Du skulle ha lagt in ditt inlägg här istället
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1236103-det-har-med-blo...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk

Finns där med =p. Med denna tråd undrar jag om deras "3.7GHz" är falsk marknadsförning...

Skrivet av pjuppi:

Du skulle ha lagt in ditt inlägg här istället
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1236103-det-har-med-blo...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Skrivet av RedbullF1:

Finns där med =p. Med denna tråd undrar jag om deras "3.7GHz" är falsk marknadsförning...

Tyckte ju att det var ett ganska rimligt pris för den datorn förstås, om man nu inte orkar bygga själv :)`Men ja, annonsen var töntig.

http://ark.intel.com/products/80815/Intel-Core-i5-4590-Proces...
Den går ju upp till 3.7 enligt Intel?

Permalänk
Medlem

Processorn har en boost-frekvens upp till 3,7GHz. Att utgå från den frekvensen tycker jag inte låter helt orimligt, även om man såklart är mer i det gröna om man skriver "upp till 3,7GHz".

Heltöntig annons i övrigt : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedbullF1:

Finns där med =p. Med denna tråd undrar jag om deras "3.7GHz" är falsk marknadsförning...

Okey då
På ett sätt är det väl inte falsk marknadsföring, iom att den ju går upp i den hastigheten på turbo, men jag vetti tusan alltså!

Edit: fast kanske är det ändå , iom att det bara är single core frekvens den går upp i 3,7 Ghz...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk

Måste dem inte skriva 3,3Ghz (3,7)?

Skrivet av infinity08:

Tyckte ju att det var ett ganska rimligt pris för den datorn förstås, om man nu inte orkar bygga själv :)`Men ja, annonsen var töntig.

http://ark.intel.com/products/80815/Intel-Core-i5-4590-Proces...
Den går ju upp till 3.7 enligt Intel?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem

I5-4590 stock är 3.3, Turbo är 3,7.
Eller så har de överklockat den till 3,7?
Valen är många vad de menar.

Visa signatur

Dator: Ett metall chassi med varierande komponenter på insidan.

Permalänk
Medlem

@Creatooz: Fast den är väl inte upplåst för OC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

@Creatooz: Fast den är väl inte upplåst för OC?

Har jag absolut ingen vetskap om, jag skrev bara ett antagande om vad de kunde mena med det.

Visa signatur

Dator: Ett metall chassi med varierande komponenter på insidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

@Creatooz: Fast den är väl inte upplåst för OC?

Nej inte upplåst, men turbo har den 3.7 Ghz

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Fint namn där; Super Extreme Råstark Läskigt billig. Heh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

På tal om larvig butik. Kollar man in på deras hemsida och konfigurerar denna "Super Extreme Råstark"-pc, så kan man välja till OpenOffice 3.4 till det förmånliga priset av 195kr. Det konstiga är att OpenOffice är ett gratisprogram. Får verkligen itsale ta betalt för officeprogrammet? Hade förstått om de stod klart och tydligt att den tiden det tar för 'super extreme ingenjörerna' kostar 195kr..

Permalänk

Priset var väl ganska rimligt, i och med att du får den färdigbyggd?

Sen angående klockfrekvensen så börjar alla CPUer marknadsföras så. Kolla framförallt på mobilmarknaden, där rätt många numera sägs köras i > 2 GHz.

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av willeykk:

På tal om larvig butik. Kollar man in på deras hemsida och konfigurerar denna "Super Extreme Råstark"-pc, så kan man välja till OpenOffice 3.4 till det förmånliga priset av 195kr. Det konstiga är att OpenOffice är ett gratisprogram. Får verkligen itsale ta betalt för officeprogrammet? Hade förstått om de stod klart och tydligt att den tiden det tar för 'super extreme ingenjörerna' kostar 195kr..

Väldigt skumt, undrar om det ens är tillåtet för dem att göra så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Väldigt skumt, undrar om det ens är tillåtet för dem att göra så.

De tar väl betalt för installationen, inte själva programmet?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av willeykk:

På tal om larvig butik. Kollar man in på deras hemsida och konfigurerar denna "Super Extreme Råstark"-pc, så kan man välja till OpenOffice 3.4 till det förmånliga priset av 195kr. Det konstiga är att OpenOffice är ett gratisprogram. Får verkligen itsale ta betalt för officeprogrammet? Hade förstått om de stod klart och tydligt att den tiden det tar för 'super extreme ingenjörerna' kostar 195kr..

Skulle nog inte tycka att det är orimligt att de får betalt för att installera det, sen kan det vara lite tveksamt om de framställt det som att det är programmet man köper.

Permalänk