Fractal Design rullar ut ny revision av Kelvin

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design rullar ut ny revision av Kelvin

Svenska Fractal Design går tillbaka till ritbordet och finslipar kylarfamiljen Kelvin. Uppdateringen innebär bland annat nya fläktar och fokus på lägre ljudnivå.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Alltid lika förvirrande när nya produkter kommer ut under samma namn... Tycker inte det är okej även om det är en bättre variant!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av axelpaxel:

Alltid lika förvirrande när nya produkter kommer ut under samma namn... Tycker inte det är okej även om det är en bättre variant!

Funkar ju utmärkt för Macbook Pro, Volvo V70, osv.

Permalänk
Medlem

Dom kan gott kalla den för rev.2 eftersom det är en uppdatering av befintlig produkt, sen är bytet till PH2 från insex ett misstag enligt mig.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag är faktiskt riktigt sugen på en sån här och ett Evga 980ti hydro. alternativ ett fiji-kort med vattenblock om det kommer sådana. Någon som sett tester på denna med ett grafikkort inkopplat i loopen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Dom kan gott kalla den för rev.2 eftersom det är en uppdatering av befintlig produkt, sen är bytet till PH2 från insex ett misstag enligt mig.

Ja, skall man ändra / uppgradera från insex så är torx det enda vettiga alternativet. PH2 slits så lätt ut efter bara ett par vändor.

Permalänk
Skrivet av axelpaxel:

Alltid lika förvirrande när nya produkter kommer ut under samma namn... Tycker inte det är okej även om det är en bättre variant!

+1, Hur vet man att man får den nya revisionen? Står det "Revision XX" eller liknande eller hur vet man det?

Dessutom:

1) Kommer ni (SweC) testa om deras kylare då ni klagade på just ljudnivån?
Om ni gör detta finns det möjlighet att ni adderar ett vattenblock för t.ex. GPU och testar också?

2) Fractal Design har inte planer att komma ut med egna vattenblock?
Då antar jag det är t.ex. EKWB som har G1/4" som även Kelvin har som gäller för kylning av GPU(er)?

3) Kommer socket 1151 (Skylake) behålla kompatibiliteten för 1150 i form av kylare? 1150 och 1155 var ju kompatibla med varandra.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk

@anon99339: I fallen med Macbook så tycker jag det är minst lika illa, och bilar tycker jag inte riktigt är en relevant jämförelse då man ofta kollar upp år/mil innan man köper något i den prisklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Dom kan gott kalla den för rev.2 eftersom det är en uppdatering av befintlig produkt, sen är bytet till PH2 från insex ett misstag enligt mig.

Väldigt krångligt med PH när det blir trångt jämfört med insex.

Permalänk
Medlem

Not too happy with the design choice of the tubes... Otherwise a neat AIO

Visa signatur

*I write in English as I'm not fully fluent in Swedish.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwede86:

3) Kommer socket 1151 (Skylake) behålla kompatibiliteten för 1150 i form av kylare? 1150 och 1155 var ju kompatibla med varandra.

Kan ej lova, men nästan säker på att det kommer dem.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Apple har ju också modellbeteckningar även om de är ganska kryptiska, instegsmodellen 13" MBPr verkar t.ex. heta MF839KS/A och det står ganska tydligt på deras kartonger och är man i Apple's onlinebutik står det medans man håller på att konfigurera/köpa datorn:
http://store.apple.com/se/buy-mac/macbook-pro?product=MF839KS/A&step=cto_accessories (min fetmarkering)

Medans om Kelvin skulle lanseras utan "Rev. : X" eller "New upgraded versionen" eller liknande kan det vara svårt att veta vad som är den nya eller ej, något nummer är säkert annorlunda men sen gäller det att veta vad den gamla versionen har för nummer så man vet att man får den nyare

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk

Skulle också vilja påstå att byte till PH2 mot insex är en nedgradering, insex är bättre och smidigare enligt min mening

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av TheSwede86:

1) Kommer ni (SweC) testa om deras kylare då ni klagade på just ljudnivån?
Om ni gör detta finns det möjlighet att ni adderar ett vattenblock för t.ex. GPU och testar också?

Det är lurigt, men nej, vi kommer sannolikt inte testa om kylaren. Tillverkare lanserar ofta uppdaterad hård- eller mjukvara, och det är omöjligt att alltid följa upp med ny recension. Vi testar saker som de står sig när artikeln publiceras, helt enkelt, annars skulle vi fastna i eviga loopar.

Faktum är att vi visste redan vid recensionen att det var en rev 2 på gång, dock under NDA. Fractal tyckte att vi skulle köra på ändå, och då det var extremt oklart när nya skulle lanseras valde vi att gå vidare. Deltestet där pumpen körs långsammare är dock ett direkt resultat av infon om rev 2, just ~1 800 RPM är nämligen vad pumphastigheten blir med medföljande motståndet.

Vad det gäller insexskruvarna handlar det om smidighet. Fractal fick generellt en hel del skit för att folk helt enkelt inte har rätt verktyg hemma, och därför inte kan montera kylaren. Man kan tycka att insex borde vara en del av varje entusiasts standarduppsättning, men tydligen inte.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Men det är det som är bra med fractal, de lyssnar verkligen på sina kunder och fans.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Det är lurigt, men nej, vi kommer sannolikt inte testa om kylaren. Tillverkare lanserar ofta uppdaterad hård- eller mjukvara, och det är omöjligt att alltid följa upp med ny recension. Vi testar saker som de står sig när artikeln publiceras, helt enkelt, annars skulle vi fastna i eviga loopar.

Faktum är att vi visste redan vid recensionen att det var en rev 2 på gång, dock under NDA. Fractal tyckte att vi skulle köra på ändå, och då det var extremt oklart när nya skulle lanseras valde vi att gå vidare. Deltestet där pumpen körs långsammare är dock ett direkt resultat av infon om rev 2, just ~1 600 RPM är nämligen vad pumphastigheten blir med medföljande motståndet.

Vad det gäller insexskruvarna handlar det om smidighet. Fractal fick generellt en hel del skit för att folk helt enkelt inte har rätt verktyg hemma, och därför inte kan montera kylaren. Man kan tycka att insex borde vara en del av varje entusiasts standarduppsättning, men tydligen inte.

Tack för svaret
Får hoppas att det kommer andra recensioner på denna då jag funderar att köra vattenkylning "all the way" på mitt framtida Skylake-bygge (CPU & 2x GPU) så vore intressant att se hur deras nya S36 bemöts.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.