Råkade bli kund hos radiotjänst, vad gör jag nu?

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Bästa är att ta in avgifterna via skattsedel istället.
Så fort människan har möjligheten att på något sätt rättfärdiga att slippa betala så tar hon chansen.
Hade exempelvis bilskatter och sjukvård drivits in på samma sätt så hade halva
befolkningen inte ägt bil och aldrig varit sjuka.

Bilskatt betalar du på separat faktura till Transportstyrelsen. Dock så registreras ju ägarskap på lite annat sätt...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Bilskatt betalar du på separat faktura till Transportstyrelsen. Dock så registreras ju ägarskap på lite annat sätt...

Ja det vet jag, men jag skrev om...

Permalänk
Medlem

Hederlig?

Skrivet av muffen:

Tack till alla osolidariska personer som ser till att vi hederliga som betalar för oss även måste betala för er.

Hur vore det om folk som vill se på SVT faktiskt betalar för sig och inte tvingar folk som inte vill ha något med SVT att göra att betala för dom. Jag skulle aldrig komma på tanken och fråga dig att "solidariskt" betala min interneträkning. Det är mitt privata nöje och jag betalar för det själv, liksom jag förväntar mig att du ska göra med ditt SVT tittande.

Visst du har lagen på din sida, men lagen är dålig och borde ändras. "Hederlig" kan diskuteras, på vilket sätt är det hederligt egentligen när man utnyttjar lagen för att låta andra betala ens privata nöje?

Permalänk
Medlem

@Mnemozyne13:

Varför skall folk som sällan är sjuka betala lika mycket som sjuka för sjukvård? Varför skall folk som är emot invandring betala för flyktingmottagande? Varför skall jag som inte har barn vara med och betala för barnomsorgen som jag inte utnyttjar? Varför skall jag som har jobb betala grannens soc-bidrag bara för att denne inte pallar utbilda sig eller gå upp på morgen?

Allt regleras beroende på vilket parti som har majoritet i riksdagen, finns det inget parti som passar dina värderingar så är det fritt fram att starta ett eget och försöka ändra på saken.

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk

Bästa var när dom ringde mig (har nekat innan att jag har en tv) och sa att han kan via sin dator se att mitt antennuttag i lägenheten används. Vi har vanlig analog i detta hus så allas tv är ju ihopsydda i källaren.. 16 lägenheter.

Så jag sa att han inte kan se om just mitt uttag används, nehepp sa han och talade om att dom skulle gå vidare med detta.

Har önskat sen dess att dom ska komma hem till mig

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av MauseRR:

@Mnemozyne13:

Varför skall folk som sällan är sjuka betala lika mycket som sjuka för sjukvård? Varför skall folk som är emot invandring betala för flyktingmottagande? Varför skall jag som inte har barn vara med och betala för barnomsorgen som jag inte utnyttjar? Varför skall jag som har jobb betala grannens soc-bidrag bara för att denne inte pallar utbilda sig eller gå upp på morgen?

Allt regleras beroende på vilket parti som har majoritet i riksdagen, finns det inget parti som passar dina värderingar så är det fritt fram att starta ett eget och försöka ändra på saken.

Du jämför samhällsviktiga funktioner med privata nöjen.

Låter bra men det fungerar inte så i praktiken och är direkt omöjligt, vilket du förmodligen inser själv. En folkomröstning angående TV licensen vore däremot inte helt fel. Men det är klart, så fort någon får chansen att låta andra bekosta sina privata nöjen så tar dom den så många kommer förmodligen rösta på ditt etiskt korrekta förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Bästa var när dom ringde mig (har nekat innan att jag har en tv) och sa att han kan via sin dator se att mitt antennuttag i lägenheten används. Vi har vanlig analog i detta hus så allas tv är ju ihopsydda i källaren.. 16 lägenheter.

Så jag sa att han inte kan se om just mitt uttag används, nehepp sa han och talade om att dom skulle gå vidare med detta.

Har önskat sen dess att dom ska komma hem till mig

Det har lite olika knep de testar.

Måste va tråkigt att ringa 100 tals personer var dag och bara fråga om de har en TV.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crownicsz:

Absolut. Däremot klagar jag på dom som sträcker sig efter min plånbok, oavsett lagstiftning.

Helt rätt, +1. Jag klagar däremot på båda, av olika anledningar. Radiotjänst ville jag skulle betala för tjänster jag inte nyttjade.
Och SVT/TV4 för att inte ha en lineup värd att betala för.

Du betalar för att du har en TV-mottagare. Varken mer eller mindre.
Att det sen sänds TV du kan se med denna mottagare är en annan sak.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Var nog 2 år sedan jag hörde av dom, aldrig betalat.

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

hade halva befolkningen inte ägt bil och aldrig varit sjuka.

Du säger detta som om det vore nått dåligt?
Skatter ska vara till det som alla använder och är beroende av. Vägar, sjukvård, skolor, typ. Inte TV.

Skrivet av SUMITOMO:

Så fort människan har möjligheten att på något sätt rättfärdiga att slippa betala så tar hon chansen.

Verkligen inte det detta handlar om. TV-licensen ska betalas om du har en mottagare och använder tjänsten, TV är valfritt.
Och att beskatta det vore fullständigt galet, ingen är beroende av SVT/TV4.

Permalänk
Medlem

Avgifter ska vara riktade mot de som använder en tjänst, produkt eller liknande. Inte något som påtvingas alla. Nej till TV-avgift och privatkopieringsavgift som drabbar alla som köper en vanlig TV respektive vanliga lagringsmedier.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne13:

Hur vore det om folk som vill se på SVT faktiskt betalar för sig och inte tvingar folk som inte vill ha något med SVT att göra att betala för dom. Jag skulle aldrig komma på tanken och fråga dig att "solidariskt" betala min interneträkning. Det är mitt privata nöje och jag betalar för det själv, liksom jag förväntar mig att du ska göra med ditt SVT tittande.

Visst du har lagen på din sida, men lagen är dålig och borde ändras. "Hederlig" kan diskuteras, på vilket sätt är det hederligt egentligen när man utnyttjar lagen för att låta andra betala ens privata nöje?

Och vem tror du byggt upp infrastrukturen som gör det möjligt för dig att ha ett internetabonnemang? Tror du att månadsavgiften du betalar täcker den investeringen?

Skrivet av Crownicsz:

Du säger detta som om det vore nått dåligt?
Skatter ska vara till det som alla använder och är beroende av. Vägar, sjukvård, skolor, typ. Inte TV.

Jag vill hävda att jag är extremt beroende av att större delen av befolkningen har tillgång till hyggligt nyanserad nyhetsrapportering, därför betalar jag gladeligen avgiften, inte för mitt eget tittandes del.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffen:

Tack till alla osolidariska personer som ser till att vi hederliga som betalar för oss även måste betala för er.

Varsågod.

_________________________________________________________________________

Förövrigt så är det inte det mest lysande att lägga det på skatten.
Då vinner dom ju likt förbannat, SVT är så långt ifrån politiskt oberoende att jag har närmare till Pluto.
Meningen var från första början att dom BARA skulle sända sådant som var viktigt.
Så som vid krig, större förändringar osv. Men istället är det allt från Skavlan till melodifestivalerna.
Och dom lär ju vara så långt ifrån viktiga man bara kan komma.
Dom blåögda stackars jävlarna som Muffen t.ex bidrar snarare bara till att skräpet fortsätter år efter år.
SVT borde läggas ner och ersättas av "nödkanaler" som sänder det jag tidigare nämnde.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tycker det är märkligt att man inte vet vad radiotjänst är och gör, om man är student...

Är ju allmänbildning och något man får lära sig i skolan? Jag fick lära mig det i grundskolan iaf..

Du vill inte veta hur dåligt allmänbildade många av våra svenska gymnasister (och därmed studenter) är.

Skulle våga satsa pengar på att en klar majoritet inte vet vad Radiotjänst är.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Varsågod.

_________________________________________________________________________

Förövrigt så är det inte det mest lysande att lägga det på skatten.
Då vinner dom ju likt förbannat, SVT är så långt ifrån politiskt oberoende att jag har närmare till Pluto.
Meningen var från första början att dom BARA skulle sända sådant som var viktigt.
Så som vid krig, större förändringar osv. Men istället är det allt från Skavlan till melodifestivalerna.
Och dom lär ju vara så långt ifrån viktiga man bara kan komma.
Dom blåögda stackars jävlarna som Muffen t.ex bidrar snarare bara till att skräpet fortsätter år efter år.
SVT borde läggas ner och ersättas av "nödkanaler" som sänder det jag tidigare nämnde.

/Lifooz

På vilket sätt är t.ex de politiska debatterna inte oberoende menar du?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Jag vill hävda att jag är extremt beroende av att större delen av befolkningen har tillgång till hyggligt nyanserad nyhetsrapportering, därför betalar jag gladeligen avgiften, inte för mitt eget tittandes del.

Hur tunn är luften där uppe?

Skrivet av Minsc S2:

Du vill inte veta hur dåligt allmänbildade många av våra svenska gymnasister (och därmed studenter) är.

Skulle våga satsa pengar på att en klar majoritet inte vet vad Radiotjänst är.

Kan ha att göra med att yngre generationer har mer effektiva sätt att få information på, och har inget behov av varken TV eller Radiotjänst.

Permalänk
Medlem

SVT och SR är väldigt politiskt vinklat. Om oberoende betyder "Kraftigt politiskt vinklat utan officiell politisk styrning men eftersträvar att anställa journalister som vinklar nyheter och program åt ett visst håll" då är de oberoende. Frågorna i politiska debatter är också vinklade. Jag såg samtliga utfrågningar förra året och (v):s var löjeväckande smickrande samtidigt som både (sd) samt (fp) fick mig att skämmas å journalisternas vägnar då det var så uppenbart att enda syftet var att försöka smutskasta partiledaren de intervjuade. Efter föregående val gjordes en stor undersökning bland journalister.

"På Sveriges Radio uppger 54 procent av journalisterna att de sympatiserar med Miljöpartiet. På Sveriges Television är den siffran 52 procent. I dagspressen är stödet för Miljöpartiet 40 procent.

Enligt Kent Asp, professor på JMG, gör de ökade sympatierna för MP att partiet får en gräddfil i medierna.

– Miljöpartiet granskas inte lika tufft som andra partier. De befinner sig på sätt och vis i en fredad zon när det gäller bevakningen av politik, säger han till SVT."
Samtidigt får (v) långt högre siffror än i valen, samtliga allianspartier har mycket lägre sympatier och ingen SD fick 0% om jag minns rätt. När både du och dina polare delar ideologi så kommer rapporteringen att bli sådan. Det är ett fenomen som är tydligt på FOX News och det är tydligt på SVT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crownicsz:

Hur tunn är luften där uppe?

Kan ha att göra med att yngre generationer har mer effektiva sätt att få information på, och har inget behov av varken TV eller Radiotjänst.

Luften? Du gillar att ta saker på ett negativt sätt? Vi har rätt många människor som inte har olika vägar till nyheter, tidningar (som oftast har en uttalad politisk riktning) och SVT/SR där det är rätt nyanserade nyheter och inslag som presenteras. Ta bort det och ersätt med bara privata nyhetsförmedlare (som USA t.ex) så får du en mycket mindre upplyst befolkning.

Lägg sen till alla människor som tror på allt extremistsajterna postar så blir det ännu värre.

När det gäller din andra punkt så önskade jag att det var så, tyvärr är det rätt uppenbart att de oftast bara väljer att läsa nyheter ur ett tidigare valt perspektiv, så det ifrågasätts aldrig.

Skrivet av sealjo:

SVT och SR är väldigt politiskt vinklat. Om oberoende betyder "Kraftigt politiskt vinklat utan officiell politisk styrning men eftersträvar att anställa journalister som vinklar nyheter och program åt ett visst håll" då är de oberoende. Frågorna i politiska debatter är också vinklade. Jag såg samtliga utfrågningar förra året och (v):s var löjeväckande smickrande samtidigt som både (sd) samt (fp) fick mig att skämmas å journalisternas vägnar då det var så uppenbart att enda syftet var att försöka smutskasta partiledaren de intervjuade. Efter föregående val gjordes en stor undersökning bland journalister.

"På Sveriges Radio uppger 54 procent av journalisterna att de sympatiserar med Miljöpartiet. På Sveriges Television är den siffran 52 procent. I dagspressen är stödet för Miljöpartiet 40 procent.

Enligt Kent Asp, professor på JMG, gör de ökade sympatierna för MP att partiet får en gräddfil i medierna.

– Miljöpartiet granskas inte lika tufft som andra partier. De befinner sig på sätt och vis i en fredad zon när det gäller bevakningen av politik, säger han till SVT."
Samtidigt får (v) långt högre siffror än i valen, samtliga allianspartier har mycket lägre sympatier och ingen SD fick 0% om jag minns rätt. När både du och dina polare delar ideologi så kommer rapporteringen att bli sådan. Det är ett fenomen som är tydligt på FOX News och det är tydligt på SVT.

Dold text

Jaså? Märkligt, jag såg inte alls det på samma sätt. Vi måste ha sett olika utfrågningar och debatter då. Vore intressant med faktiskta utdrag eller sekvenser som stödjer detta?

När det gäller MP är det väl inget parti som fått så mycket skit som just MP efter valet? Romson personligen har ju blivit granskad hårdare än nästan alla andra?

Märkligt också att man beskyller just de politiska reportrarna för att vara vänstervridna när deras förra storstjärna nu var på vippen att kandidera för KD's partiledartjänst.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crownicsz:

Kan ha att göra med att yngre generationer har mer effektiva sätt att få information på, och har inget behov av varken TV eller Radiotjänst.

Om det bara vore så väl.

Om den yngre generationen nu hade mer effektiva sätt att få information på så borde väl deras allmänbildning (inte enbart gällande Radiotjänst) inte vara låg, utan tvärt om?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Affeskate13:

Jag har ingen aning, men om dom vill komma in i huset, skit bara i att öppna eller vägra släppa in dom

De får inte gå in om du så bjuder in dem.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Och vem tror du byggt upp infrastrukturen som gör det möjligt för dig att ha ett internetabonnemang? Tror du att månadsavgiften du betalar täcker den investeringen?

Jag vill hävda att jag är extremt beroende av att större delen av befolkningen har tillgång till hyggligt nyanserad nyhetsrapportering, därför betalar jag gladeligen avgiften, inte för mitt eget tittandes del.

Du skriver det ju så tydligt själv, infrastruktur! Jag har då aldrig varit emot att infrastruktur bekostas av staten(skattebetalarna) men jag ser rött när ditt TV tittande och om din Thailandssemester gör det. Hur många procent av tiden sänder SVT nyheter som du använder som argument? Varför är den statliga propagandamaskinen så mycket viktigare än andra nyheter du kan ta del av?

Ja inte var det då SVT som drog min nuvarande fiber, det var Borlänge energi och jag betalar nätavgifter genom min ISP Bahnhof och har så gjort i +18 år inklusive Telia då. Om du undrar vem det var som bekostade telefonledningarna som mitt 28,8k utnyttjade så var det Felia men dom tog 16kr timmen när jag var uppkopplad mot en modempool i Sthlm (rikstaxa) och 6-8 kr timmen mot en lokal. Räkningarna låg i snitt på 4tkr/månaden så jag antar att jag har varit med och bekostat infrastrukturen tillräckligt. Men det är en intressant fråga, hur mycket behöver man betala för att bidra med sin del av kostnaden för internetinfrastrukturen i Sverige?

Om någon är sjukligt beroende av SVT kanske man borde bygga avvänjningskliniker istället som skulle räknas som samhällsnytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne13:

Du skriver det ju så tydligt själv, infrastruktur! Jag har då aldrig varit emot att infrastruktur bekostas av staten(skattebetalarna) men jag ser rött när ditt TV tittande och om din Thailandssemester gör det. Hur många procent av tiden sänder SVT nyheter som du använder som argument? Varför är den statliga propagandamaskinen så mycket viktigare än andra nyheter du kan ta del av?

Ja inte var det då SVT som drog min nuvarande fiber, det var Borlänge energi och jag betalar nätavgifter genom min ISP Bahnhof och har så gjort i +18 år inklusive Telia då. Om du undrar vem det var som bekostade telefonledningarna som mitt 28,8k utnyttjade så var det Felia men dom tog 16kr timmen när jag var uppkopplad mot en modempool i Sthlm (rikstaxa) och 6-8 kr timmen mot en lokal. Räkningarna låg i snitt på 4tkr/månaden så jag antar att jag har varit med och bekostat infrastrukturen tillräckligt. Men det är en intressant fråga, hur mycket behöver man betala för att bidra med sin del av kostnaden för internetinfrastrukturen i Sverige?

Om någon är sjukligt beroende av SVT kanske man borde bygga avvänjningskliniker istället som skulle räknas som samhällsnytta.

Från dagens SVT sändningar (självklart inte räknat svtplay) så har vi detta:

SVT1
09:25 Landet runt
17:50 Anslagstavlan
18:00 Rapport
18:10 Regionala nyheter
18:15 Landet runt
19:30 Rapport
19:55 Regionala nyheter
22:45 Rapport
04:45 Sverige
05:15 Landet runt

SVT2
09:00 Rapport
10:00 Rapport
11:00 Rapport
11:05 Korrespondenterna
12:05 Rapport
15:55 Rapport
17:00 UR
21:00 Aktuellt
00:45 Nyheter
01:00 Rapport
02:00 Rapport
03:00 Rapport
04:00 Rapport
05:00 Rapport

Kunskapskanalen
10:00 UR Samtiden
10:00 Är sociala risker ett hot m...
10:15 Hatbrott som en social risk
10:30 Panelsamtal om social gr...
10:45 Kriminella nätverk med st...
11:00 Att mäta otrygghet
11:15 Trygg i Angered
11:25 Identifiera och kartlägga ...
11:40 Panelsamtal om att ident...
12:05 Att förebygga radikaliseri...
12:35 Att förekomma terror
12:50 Rasnationalistiska miljön
13:15 Kommunens roll i att före...
13:35 Panelsamtal om att föreb...
14:05 Reflektioner utifrån Tillits...
14:25 Ingen föds till extremist

Dold text

Propagandamaskin? Mycket foliehatt nu.

Lista gärna lätt tillgängliga nyhetskällor som är mer objektiva än SVT.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crownicsz:

Kan ha att göra med att yngre generationer har mer effektiva sätt att få information på, och har inget behov av varken TV eller Radiotjänst.

Du är väldigt allmänbildad och upplyst om du inte vet hur samhället fungerar eller vad radiotjänst är och inte ens kunde ha sökt på Radiotjänst på det forum du gjorde inlägget på. Du har enbart visat att du inte klarar av informationsinhämtning och att granska informationen du får. Det är valfritt att inneha TV/TV-mottagare, var nöjd med det! När de väl ändrar på det kommer de säkert se till att även studenter och andra fattiga får betala. Förhoppningsvis får de inte betala maxbeloppet däremot. TV4 har inte något med det hela att göra. Är du inneboende och inte har någon TV på ditt rum ska du inte betala! Bor du i korridor och fastighetsägaren/förvaltaren försett allmänt utrymme med TV så täcks det av deras TV-licens!

SVT har och har haft flera ytterst konservativa politiska reportrar och programledare. Även de konservativa skriver analyser och krönikor där deras färg speglas. Det finns alltså olika syn på frågorna de tar upp och det återspeglas i deras rapportering. Skillnaden mellan SR och SVT med resterande media är att de inte har någon uttalad styrning av krönikörer, ledare och liknande när det gäller ideologi. De anställer inte debattörer som enbart för fram sin egna sak som står nära ägarna eller skriver ideologiska inlägg på uppdrag av ledarredaktionen som har en viss ideologi och styrning, och i flera fall också går in i politiken efter att ha använt de som plattform. Någon undersökning av sympatier har inte genomförts som kan peka ut och svartmåla media rätt och slätt. Kent Asps enkät har flera svagheter, och profilerna brukar dessutom vara tydliga med att inte uttrycka sina privata sympatier eller svara på enkäter. Kritik finns från alla håll, men alla är inte rättshaverister eller förordnar att folk ska låta bli att betala. Du är som sagt fri att välja om du ska ha TV/TV-mottagare eller inte, vill du inte han någon behöver du inte heller betala TV-avgift och då är det enklast att gå den vägen.

Nej, det skulle inte fungera med nödsändningar och journalistik om det inte finns någon större nyhetsredaktion samt ett stort antal journalister och researchers. Ingen annan kan klara SVTs och SRs sändningstillstånd idag, och ingen annan har lokalredaktioner i hela landet i dagsläget. Utan SR och SVT skulle troligen kritiken mot journalister och bevakning bli ännu värre och ha tydliga problem att peka ut. Detta i och med den stora omvandlingen i pressen där bevakning skärs bort och ägandet koncentreras. Som det är nu kan media granska varandra, men det är svårt om inget rapporters om vad som händer ute i landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Du kanske skulle skaffa dig ett jobb? Eller strunta i TVn.

Jag vet inte om du riktigt läste det jag skrev men jag får CSN av en anledning; jag pluggar 100% civilingenjör. Det finns ingen tid för ett jobb.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Avstängd

Märkligt, under hela mit liv har jag aldirg blivit störd av Radiostjänst. Även fast jag inte betalar, Får väl något brev från dom i bland, men dom går direkt i papperskomposten.

Permalänk
Avstängd

Vi behöver verkligen inga fler/högre skatter i vårat land. Betalar redan ~50% på lönen. Det får vara nog på utsugare nu. Radiotjänst är ett skämt, lägg ner kanalerna som är beroende av den.

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wyver:

Det vettigaste de gjorde i Finland var när "tv-avgiften" blev något som varje person och vissa företagsformer betalar som en skatt.

Skatten för privat personer är mellan 0 och 150€ baserad på den sammanlagda förvärvs- och kapitalinkomsten.

Min åsikt är det här det enda rätta.. för varje enskild person tar del av public service utbudet i någon mån. "tv avgiften" tillfaller ju även public services radioutbud och websidor.

men det verkar ju som Sverige är på gång att skippa "tv-avgiften" i förmån för skattefinansierad modell istället.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artik...

Nej det är inte vettigt. Jag vill inte finansiera SVT.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Skäggig legend

Jag vägrar betala skiten, min sambo råkade säga att vi hade en tv vilket jag kommer ta tag i när jag orkar… Att de inte ska vara dragna åt vänster eller höger är ju totalt bullshit. Vänster Sveriges Radio är galet, Hen, feminism och manshat. Den enda som går emot är ju typ paolo roberto - go Sverige go!

Inte ska vara statligt ägt? Om det är lag på att man ska betala skiten tycker jag att det redan ägs av staten, så det kan lika gärna gå på skatten som vi redan blir överkörda med.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syhndel:

Vi behöver verkligen inga fler/högre skatter i vårat land. Betalar redan ~50% på lönen. Det får vara nog på utsugare nu. Radiotjänst är ett skämt, lägg ner kanalerna som är beroende av den.

Flytta till Danmark så får du både högre skatter, högre lön, större offentlig sektor och dyrare (TV- ) medie-avgift! Många länder har också haft licenser för enbart radioinnehav, Danmark avskaffade det för ett par år sedan och det är meningen att alla som kan ta del av TV ska betala för det, även om de inte äger TV och inkluderar således datorer och telefoner med internetförbindelse. Skillnaden där är att de lagstiftade om det

Var glad att ni slipper betala för klockradion.

Permalänk
Medlem

Tycker som tidigare skrivit inte om att man ska betala för saker som melodifestivalen, skavlan och andra nöjesprogram