Permalänk

Återställa låst ipad

Har en låst ipad på jobbet.
Kopplar den till datorn och startar i recovery-mode
Återställer den via itunes.
Men när den startar upp igen kräver den apple id inlogg från ett specefikt konto....
det kontot har ingen och ingen vill kännas vid det...

hur gör jag för att få bort denna spärr?

Permalänk
Avstängd

spärren finns där av en anledning, eller?

Permalänk
Medlem

Det är en stöldspärr inte ens Apple själva kan plocka bort det.

Permalänk

Okej... så hur har denna stöldspärr lags in på en av företagets ipads....
någon användare har då gjort något??

jag har fått in ipads förr som användare slagit fel pinkod för många gånger så jag fått återställa dem.

men detta har jag aldrig råkat ut för....

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Okej... så hur har denna stöldspärr lags in på en av företagets ipads....
någon användare har då gjort något??

jag har fått in ipads förr som användare slagit fel pinkod för många gånger så jag fått återställa dem.

men detta har jag aldrig råkat ut för....

Ring till Apple Care (020-100529) och prata med dem. Är du i närheten av en Apple Store (Täby C, Helsingborg eller Malmö) kan du ta med ORGINALKVITTO/Faktura på enheten så går det att låsa upp.

Spärren är en del av iCloud och kallas "hitta min iPad" i ditt fall. Den aktiveras per automatik när man loggar in med sitt Apple ID.

Permalänk
Medlem

Antagligen har "Hitta min iPad" varit igång när du återställde iPaden, därför kommer spärren upp.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk

ja jag sitter nu med deras support i tfn och de är sådär lagom villiga att hjälpa till.
får se vad som händer...

men känns nu sjukt sårbart att vem som helst kan logga in och ut på sina apple-id´s och låsa dem hejvilt utan att det går att rädda dem.

vi har 40 ipads på enheten och det blir lite svårt att hitta kvitto för en specefik enhet och veta att detta är just den som köptes....

Permalänk
Medlem

Har råkat ut för samma på en iPhone där ägaren bytt AppleID och efter uppgradering ville den att man skulle logga in på det gamla AppleID't som inte fanns kvar.

Jag minns inte hur jag löste det, eventuellt skapade jag ett nytt AppleID med de gamla uppgifterna och på så sätt lyckades logga in. Det gick att lösa utan att kontakta Apple hur som helst.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

ja jag sitter nu med deras support i tfn och de är sådär lagom villiga att hjälpa till.
får se vad som händer...

men känns nu sjukt sårbart att vem som helst kan logga in och ut på sina apple-id´s och låsa dem hejvilt utan att det går att rädda dem.

vi har 40 ipads på enheten och det blir lite svårt att hitta kvitto för en specefik enhet och veta att detta är just den som köptes....

Ta en titt på Meraki. Ett bra MDM system för iPads och iPhones. Vi kör det i lite större skala, ca 500 iPads. Det fungerar super!

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Skrivet av running_wild:

Ta en titt på Meraki. Ett bra MDM system för iPads och iPhones. Vi kör det i lite större skala, ca 500 iPads. Det fungerar super!

Ja jag har kikat på dessa. Tyvärr får inte jag besluta om det... har tjatat och önskat.
Arbetar kommunalt och det ska då bli en kommunfråga som då måste gå via andra osv....
Men jag hoppas vi är på väg åt det hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Ja jag har kikat på dessa. Tyvärr får inte jag besluta om det... har tjatat och önskat.
Arbetar kommunalt och det ska då bli en kommunfråga som då måste gå via andra osv....
Men jag hoppas vi är på väg åt det hållet.

Jobbar även kommunalt, agera först fråga sen..

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Problemet ligger snarare i att man köpt in ipads och inte undersökt hur de ska hanteras innan. Med fördel en mdm-lösning, eller att de som hanterar den iaf skapat apple-kontona.

Men borde inte serienummer/emei-nummer stå på faktura? Då kanske man kan skicka bild på enhetens märkning tillsammans med fakturan till apple

Jag tycker funktionen är smart eftersom ipads/surfplattor/smartphones är så stöldbegärliga och gissningsvis är det inte många som slagit igång funktionen manuellt fören de råkat ut för en stöld

Permalänk

nu har det äntligen löst sig.

håller verkligen med om att folk köper ipads till sina organisationer utan att ha koll på alla aspekter av hur de fungerar.

jag sitter nu i detta problem och försöker reda upp sådant här, skapa kontroll och ordning.
men utan ekonomi och resurser att gå på de bra lösningar som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

nu har det äntligen löst sig.

håller verkligen med om att folk köper ipads till sina organisationer utan att ha koll på alla aspekter av hur de fungerar.

jag sitter nu i detta problem och försöker reda upp sådant här, skapa kontroll och ordning.
men utan ekonomi och resurser att gå på de bra lösningar som finns.

Kul att det löste sig. Har du lust att berätta hur du gjorde?
Vi har en anställd som slutat och kommer inte ihåg lösen till ett av två konton på plattan. Så går inte att återställa och återanvända Ipaden till någon annan...

Permalänk
Medlem

Tar gärna också emot den informationen hur det löste sig. Mina föräldrar har samma problem, låst iPad och kan inte låsa upp den då iPaden var en vara de fick med vid köp av telefoner.

Visa signatur

CPU Intel I7 2600K | Moderkort: ASUS Maximus V Gene | GPU: Gigabyte Radeon RX Vega 56 | SSD: Samsung 840 EVO | PSU: EVGA Supernova G2 650W | RAM: Corsair Vengeance LP 16GB 1600 MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanLW:

Tar gärna också emot den informationen hur det löste sig. Mina föräldrar har samma problem, låst iPad och kan inte låsa upp den då iPaden var en vara de fick med vid köp av telefoner.

Man fixar sitt konto eller slänger ipaden helt enkelt och köper ny.