Permalänk

Varför laggar jag när jag har fiber?

tjo har precis fått fiber och när jag laddar ner ett spel så laddar det ner snabbt men hela nätet laggar ändån, jag laddar ner ett vanligt spel i 8-10 mb/sek, och såhär låg hastighet får jag då http://prntscr.com/7dxjgk
såhär ser det ut när ingen laddar ner något http://prntscr.com/7dxksm
seriöst innan vi hade fiber låg vi på 30mb stadigt och då laggade jag inte såhär mycket när man laddade ner...
router : Netgear WNDR3700v5
tyyy

Permalänk

Vad menar du med att "det laggar"?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Avstängd
Permalänk

asså det segar sönder, typ det laggar på twitch osv, t.e.x det är mycket segare helt enkelt och va inne o surfa på webben osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Vad menar du med att "det laggar"?

"går saktare/sämre"

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Har ingen erfarenhet av den routern men är det möjligt att den inte orkar med?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Rekordmedlem

Du klagar på att Bredbandskollen visar lägre resultat om du mäter när du laddar hem ett spel än när du inte laddar hem nått ? Är det det du menar ?
Vad förväntar du dig ska hända, bandbredden på anslutningen ökar ju inte när du laddar hem utan fördelas mellan mätningen och nedladdningen.

Du skriver att du laddar hem i 8-10mb är det Megabyte/s ? Det förbrukar då ca 80Mbit/s och du mäter ca 20Mbit/s mot bredbandskolen samtidigt, 80+20 = 100 Mbit/s och det var det anslutningen skulle ge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Okej, jag tror jag förstår nu. Jag har samma "problem" ibland när jag kör full hastighet från steam, DNS-uppslag slutar fungera.
Du kan ställa in i Steam (om det är vad du använder) att begränsa nedladdningen till t.ex 5 MB/s.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Vad förväntar du dig om du inte använder dig utav någon QOS?
Bara för att du byter till Fiber så drar ju nerladdningen lika mycket för det.

Permalänk
Medlem

Det skulle kunna vara dator/system lagg, särskilt om du använder en vanlig och fragmenterad hårddisk där den inte klarar av att skriva i en hög hastighet och samtidigt läsa data.

Om du har 20Mbit över så skall inte nätverket ge problem att kolla på stream eller ladda websidor samtidigt för du har tillräcklig med bandbredd för det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sundman98:

tjo har precis fått fiber och när jag laddar ner ett spel så laddar det ner snabbt men hela nätet laggar ändån, jag laddar ner ett vanligt spel i 8-10 mb/sek, och såhär låg hastighet får jag då http://prntscr.com/7dxjgk
såhär ser det ut när ingen laddar ner något http://prntscr.com/7dxksm
seriöst innan vi hade fiber låg vi på 30mb stadigt och då laggade jag inte såhär mycket när man laddade ner...
router : Netgear WNDR3700v5
tyyy

Vad har du för dator?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Och vilken hastighet har du på detta fiber du skaffaT? Och när du säger att du laddar ner i 8-10 mb/sek. Menar du Mb (Megabit) eller MB (Megabyte)?.

Har du till exempel en router eller lina som ligger på 100 mbit så är 10 MBps= 76 mbps och 76+22=98mbps vilket är mer än vad du får ut på en olastad lina enligt bredbandskollen.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Och vilken hastighet har du på detta fiber du skaffaT? Och när du säger att du laddar ner i 8-10 mb/sek. Menar du Mb (Megabit) eller MB (Megabyte)?.

Har du till exempel en router eller lina som ligger på 100 mbit så är 10 MBps= 76 mbps och 76+22=98mbps vilket är mer än vad du får ut på en olastad lina enligt bredbandskollen.

Sen när är 1 Byte = 7.6 bits?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Sen när är 1 Byte = 7.6 bits?

sen klockan var fyra på en lördagnatt när jag skrev inlägget och jag bara slängde in siffrorna i en omvandlare. men 76 eller 80 är helt irrelevant för inlägget som sådant så du kanske skulle fokusera på bitarna som faktiskt spelar roll? Lite förvånad över att du inte anmärkte på att OP faktiskt skrivit att hen tankat ner i 8-10 millibit/sek.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll om du skaffar 250 mbit, använder du hela bandbredden för en uppgift kommer andra uppgifter att "lagga"

Permalänk
Medlem

Vad använder ni för router? Hur är nätverket uppkopplat?

Permalänk
Medlem

Har du testat att byta dns server? Typ till googles. Det fixade för mig iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av sundman98:

tjo har precis fått fiber och när jag laddar ner ett spel så laddar det ner snabbt men hela nätet laggar ändån, jag laddar ner ett vanligt spel i 8-10 mb/sek, och såhär låg hastighet får jag då http://prntscr.com/7dxjgk
såhär ser det ut när ingen laddar ner något http://prntscr.com/7dxksm
seriöst innan vi hade fiber låg vi på 30mb stadigt och då laggade jag inte såhär mycket när man laddade ner...
router : Netgear WNDR3700v5
tyyy

Om du har en hastighet på 92,10 Mbit/sek , så skulle du i teorin kunna ladda ner i en hastighet på 11,51 MB/sek.
Så om du laddar ner i 9 MB/sek (72 Mbit/sek) så har du i teorin ca: 20 Mbit/sek kvar på linan vilket stämmer bra med
dina mätuppgifter, (21,75 Mbit/sek enl. din skärmdump). Så jag ser inga fel där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

sen klockan var fyra på en lördagnatt när jag skrev inlägget och jag bara slängde in siffrorna i en omvandlare. men 76 eller 80 är helt irrelevant för inlägget som sådant så du kanske skulle fokusera på bitarna som faktiskt spelar roll? Lite förvånad över att du inte anmärkte på att OP faktiskt skrivit att hen tankat ner i 8-10 millibit/sek.

Och vad är det som spelar roll då? Var har jag sagt att jag är perfekt? Jag bara påpekade att jag tyckte det så väldigt konstigt ut att du fick till 10 * 8 = 76.
Nu måste jag tydligen visa allt som är fel överallt för att få säga något också? Personligen har jag nästan aldrig märkt när folk skriver millibit för det är så extremt vanligt. Men att räkna 10 * 8 fel är inte alls lika vanligt, därav tyckte jag det så mycket konstigt ut. Så jag vart fundersam på om jag missade något i uträkningen som du tänkte på men ej skrivit ut.

Ingen mening att bli så aggresiv bara för att någon påpekade något som du råkade skriva fel, även om det var klockan fyra på natten.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd

Du har ju en usel router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Och vad är det som spelar roll då? Var har jag sagt att jag är perfekt? Jag bara påpekade att jag tyckte det så väldigt konstigt ut att du fick till 10 * 8 = 76.
Nu måste jag tydligen visa allt som är fel överallt för att få säga något också? Personligen har jag nästan aldrig märkt när folk skriver millibit för det är så extremt vanligt. Men att räkna 10 * 8 fel är inte alls lika vanligt, därav tyckte jag det så mycket konstigt ut. Så jag vart fundersam på om jag missade något i uträkningen som du tänkte på men ej skrivit ut.

Ingen mening att bli så aggresiv bara för att någon påpekade något som du råkade skriva fel, även om det var klockan fyra på natten.

Jag försökte bara hålla samma hövlighetsnivå som du gjorde.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk

sorry att jag har varit afk lol, glömde att jag skrev tråden, RIP.
Iallafall okej.
Jag ska testa och byta till googles dns server då.
Det kan vara min hårddisk som segar för det är en vanlig HDD
Vårt nätverk är uppkopplat genom en router bara, fast vi måste kanske ha med en switch snart för att boxen till TVn ska funka (idk vad telia snackar om)
Jag ändrade hastighet på steam download till 7mb så det bör nog fungera.

Okej ska förklara bättre vad som händer.
Detta är bara ett exempel nu
När jag inte laddar ner något så kommer jag in på chrome på cirka 2 sekunder.
När jag laddar ner kommer jag in på chrome på cirka 10 sekunder.
Jag vet inte ifall det laggar när jag spelar för jag brukar inte spela när jag laddar ner, old habit.
Ska testa grejerna ni tipsat om så får vi se!
ty

Permalänk
Medlem

steam brukar suga upp allt man har...
har du vanlig hårddisk kan den sega ihop hela datorn också när du laddar ner i 10mb/s...

Permalänk
Medlem

Har du Comhem "fiber"?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Det är mkt möjligt att det är uploaden samtidigt som du tankar grejer. Somgör att det blir skitsegt. Tkr själv att jag få4 mkt ner problem med att inget händer när man klickar på länkar och skit när uploaden sitter och maxas än när det bara är download.
Inte mysigt om hddn maxas heller
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Det är mkt möjligt att det är uploaden samtidigt som du tankar grejer. Somgör att det blir skitsegt.
Inte mysigt om hddn maxas heller
Skickades från m.sweclockers.com

På en symmetrisk 100 Mbit? Låter mer som otillräcklig hårdvara isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sundman98:

tjo har precis fått fiber och när jag laddar ner ett spel så laddar det ner snabbt men hela nätet laggar ändån, jag laddar ner ett vanligt spel i 8-10 mb/sek, och såhär låg hastighet får jag då http://prntscr.com/7dxjgk
såhär ser det ut när ingen laddar ner något http://prntscr.com/7dxksm
seriöst innan vi hade fiber låg vi på 30mb stadigt och då laggade jag inte såhär mycket när man laddade ner...
router : Netgear WNDR3700v5
tyyy

Du har inte skrivit någon prestanda på din dator.
Har du en gammal hdd tex kan det vara den som är boven i dramat då den ska skriva ned allt material till disk. det kan orsaka "lagg" som du beskriver. Men det är bara en av många faktorer...
Som många redan skrivit nu ser jag

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Har telia fiber eller stadsnät.
Dator:http://prntscr.com/7elzme
hårddisken är en Seagate desktop SSHD 1tb SATA 3.0
köpte datorn förra sommaren från komplett

Permalänk
Medlem
Skrivet av sundman98:

Har telia fiber eller stadsnät.
Dator:http://prntscr.com/7elzme
hårddisken är en Seagate desktop SSHD 1tb SATA 3.0
köpte datorn förra sommaren från komplett

Vad har du framför Netgear WNDR3700v5?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |