Radeon R9 390X i bilder och specifikationer

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av SeF.Typh00n:

Min gissning är att det klagas för vi är fast i samma nod som vi har varit i snart 4 år. Vi har klämt ut det man kan resonabelt kan få ut av 28nm utan att bara göra större och större kretsar som bara blir dyrare och dyrare.

Maxwell var en frisk fläkt även om det inte är nog, just för att det är en manuellt designad krets jämfört de automatiserade processerna som skapat Kepler, Fermi och antagligen även GCN. Men även den kretsen lider av samma problem som ovan.

Det verkar som att du har helt rätt angående Grenada. Verkar inte vara någon "tweak" som jag själv trodde att det skulle vara utan bara en "re-brand".

Vad menar du med att Maxwell är byggd manuellt kontra automatiskt?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Det verkar som att du har helt rätt angående Grenada. Verkar inte vara någon "tweak" som jag själv trodde att det skulle vara utan bara en "re-brand".

Vad menar du med att Maxwell är byggd manuellt kontra automatiskt?

Mer eller mindre alla kretsar som tillverkas nu är designade med automatik. Det vill säga att kretsuppbyggnad är uträknad och planerad och skapad av en dator, där man senare vid behov applicerar lite förändringar för att passa syftet.

Maxwell är designad från grunden upp, alltså att Nvidias ingenjörer har suttit ner med kretsen och gjort det själv. Ja, antagligen inte från början då, det hade tagit för lång tid. Maxwell var ju skapad för "mobile-first" för att sedan skalas upp.

Det börjades redan med Kepler då vi fick se GK104 före GK110.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd

Jag hoppas och tror på att Fiji blir en krets att räkna med.

Det behöver inte prestera bäst och det behöver inte dra minst ström, men får dom ihop ett paket där det ändå är rätt "prisvärt" så köper jag två direkt

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser rätt bra ut ändå. Några procent under 980 i prestanda, sämre temperatur och överklockningsmöjligheter, men lär vinna stort på framtidssäkerhet och pris. Kan hända att det är bättre på 4K redan idag. Bättre lämpat för CF/SLI-lösningar också. Kan nog bli konkurrenskraftigt.

Skrivet av RealPower:

Kan de inte komma med ett nytt kort istället för ett rebrandat 290x?

De kommer med Fiji för den som vill ha mer prestanda. Vad är poängen med att utveckla ett nytt GCN-kort i lägre prestandasegment där de redan har färdigutvecklade kretsar? Kasta miljoner i sjön för att få fram något som i princip är identiskt ändå?

Skrivet av Gimberg:

Jag blir riktigt besviken på AMD om det är ett rebrand:at 290X

Varför? Som sagt så får vi ju Fiji också.

Skrivet av TobbeH94:

Nu kan alla som sa att "det kommer vara en kraftigt förbättrad krets från 290x" ta och äta upp sina hattar. Det blev det inte. Där sköt AMD sig själva i foten på riktigt. Jag vill verkligen ha konkurrens, jag gillar verkligen AMD - men jag kommer aldrig någonsin att köpa ett uppklockat 290x (som därmed helt saknar överklockningspotential) för 5000...

Edit: Självklart kan Fury fortfarande bli bra, men det är utanför min price-range.

Har någon någonsin sagt det om uppföljaren i det prissegmentet? När folk har sagt det så har de ju talat om Fiji.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Fast det stämmer ju inte, GF11X är inte samma som GF10X. Det är snarare 9000-serien som är värre.

Nej, man har tagit bort lite i GF110, så att den faktiskt är sämre på vissa beräkningar. Men sedan har man ju effektiviserat så att man kan aktivera fler delar av kärnan. I stort kan man säga att GF110 bara är en fullt aktiverad GF100 ur konsumentsynvinkel.

Skrivet av Ase:

Nvidia har som du sæger oxå rebrandat men då var det oxå ett himmla gnæll (med rætta) 500 seien var åtminstånde utvecklad krets med betydligt bættre strømeffektivitet mot 400 serien finns andra exempel dær Nvidia rebrandat men det gør det oxå hos AMD spelar ingen roll vilken som gør det ær lika dåligt i vilket fall som hellst.

Själv tycker jag att nVidia är värre på Rebrands, de blandar arkitekturer friskt inte bara inom samma serier, utan under precis samma grafikkortsnamn. Det är vilseledande om något. Att kräva att AMD ska utveckla helt nya kärnor när de är fast på GCN och 28nm är bara dumt, ur konsumentsynvinkel skulle inget skilja de nya från de gamla kärnorna.

Skrivet av AeoNES:

GF110 vs GF100 - de tog en krets och lade till fler kärnor, det är fortfarande mer eller mindre samma krets.

Lika många kärnor, bara antalet aktiverade som skiljer.

Skrivet av FL3JM:

Så det kommer inget kort från AMD som ska ta fighten med GTX 980 Ti? Eller har jag missat något?

Fiji ska komma i den klassen ungefär.

Skrivet av anon162230:

Ha ha, vadå 1070Mhz. Det är ju inte 20% snabbare än 290X. AMD kan ju lika gärna lägga ner om de inte säljer 390X för 4000kr. Ska bli väldigt intressant och se deras presentation hur de spinner det här som något nytt och fantastiskt så folk ska pynta 5000 för gamla 290X med lite mer minne.

Vem har sagt att de ska gå för 5000:-? Vem har lovat att det skulle bli 20% snabbare kort?

Skrivet av Fjaman:

vi borde kunna listas ut prestanda siffrorna hyfsat utefter specsen, 2% ökad core clock, dubbelt så mycket minne... Generöst så kan man kanske uppskatta det till en 10% ökning, kanske något mer i 4k och något mindre i 1080p.
Känner varken wowfaktor eller ha-begär!

Vadå 2%? Vad vi vet kan det vara över 10% snabbare. 290X har 947MHz i bas och 1000MHz när temperaturer tillåter, det marknadsförs som "upp till 1000MHz". Om nya kortet har 1050 i bas så är det nästan 11% högre basfrekvens, om det har 1050MHz i "Turbo" så är det 5% snabbare. Beror helt på hur de skriver ut frekvenserna i materialet.

Skrivet av zxhosting:

Först att säga att Fiji kommer blir 390x och sen ändra sig gör att många tror att 390x har Fiji känns som att dom lura marknaden.

Hoppas att vi får se Fiji specs snart.

AMD har aldrig sagt det. Folk är väldigt duktiga på att tillskriva AMD massa påståenden de aldrig har sagt för att sedan klaga över att AMD "ljugit".

Permalänk
Medlem

Detta kort kan INTE få kosta mer än 4000:-
med den prestandan som kort har i den här klassen, räcker 4gb ganska långt, även om det i ett fåtal fall finnas behov av mer.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Inaktiv

Väldigt mycket gnäll i tråden som väntat. Nu tycker även jag att det är trist att även toppkorten i sen ordinarie serien blev rebrandade. Dock inväntar jag tester innan jag dömmer ut korten. Det lär nog kunna skilja något mer än minnesmängd och klockfrekvenser.

Hawaii, lanserad 2013, står sig fortfarande bra även mot Nvidias senaste serie. Kan nuvarande arkitektur fortfarande konkurrera så är det ändå dumt att ersätta med något nytt som ändå inte hade blivit så mycket snabbare. Som de mer insatta av oss inser så är det en ny krympning som behövs och som drar ut på tiden. 28nm noden är gammal men går samtidigt få ut effektiva kretsar.

HBM-korten ser ut att bli det enda intressanta som händer i år gällande grafikkortslanseringar. Nästa år blir nog betydligt roligare. Förhoppningsvis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Nej, visst, men det är ju inte rimligt att tänka sig att prestandan blir högre än ett 290X med samma klockfrekvens som funnits i flera år.

Tror nog att de lyckas krama ur lite mer prestanda. Med tanke på Asus tidigare skapelser med 290x kanske man inte ska använda dem som måttstock heller.

Vi får se när de släpps.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag tycker det ser rätt bra ut ändå. Några procent under 980 i prestanda, sämre temperatur och överklockningsmöjligheter, men lär vinna stort på framtidssäkerhet och pris. Kan hända att det är bättre på 4K redan idag. Bättre lämpat för CF/SLI-lösningar också. Kan nog bli konkurrenskraftigt.

De kommer med Fiji för den som vill ha mer prestanda. Vad är poängen med att utveckla ett nytt GCN-kort i lägre prestandasegment där de redan har färdigutvecklade kretsar? Kasta miljoner i sjön för att få fram något som i princip är identiskt ändå?

Varför? Som sagt så får vi ju Fiji också.

Har någon någonsin sagt det om uppföljaren i det prissegmentet? När folk har sagt det så har de ju talat om Fiji.

Nej, man har tagit bort lite i GF110, så att den faktiskt är sämre på vissa beräkningar. Men sedan har man ju effektiviserat så att man kan aktivera fler delar av kärnan. I stort kan man säga att GF110 bara är en fullt aktiverad GF100 ur konsumentsynvinkel.

Själv tycker jag att nVidia är värre på Rebrands, de blandar arkitekturer friskt inte bara inom samma serier, utan under precis samma grafikkortsnamn. Det är vilseledande om något. Att kräva att AMD ska utveckla helt nya kärnor när de är fast på GCN och 28nm är bara dumt, ur konsumentsynvinkel skulle inget skilja de nya från de gamla kärnorna.

Lika många kärnor, bara antalet aktiverade som skiljer.

Fiji ska komma i den klassen ungefär.

Vem har sagt att de ska gå för 5000:-? Vem har lovat att det skulle bli 20% snabbare kort?
Vadå 2%? Vad vi vet kan det vara över 10% snabbare. 290X har 947MHz i bas och 1000MHz när temperaturer tillåter, det marknadsförs som "upp till 1000MHz". Om nya kortet har 1050 i bas så är det nästan 11% högre basfrekvens, om det har 1050MHz i "Turbo" så är det 5% snabbare. Beror helt på hur de skriver ut frekvenserna i materialet.

AMD har aldrig sagt det. Folk är väldigt duktiga på att tillskriva AMD massa påståenden de aldrig har sagt för att sedan klaga över att AMD "ljugit".

Svar ja, bara att se kommentarerna till nyheten om den läckta prislistan.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem

Vi får väl reda på hur det ligger till om någon vecka men det vore tråkigt om ett nytt kort är allt AMD har att komma med. Hoppas bara de skrotar de äldsta serierna som saknar stöd för Mantle och Freesync.

Men de rebrandade korten erbjuder en prestandahöjning (10% är ändå ganska mycket) till samma pris (samma krets - ungefär samma pris). 290/290X är trots allt väldigt prisvärt och ett 290X med mer och snabbare minne kan bli en väldigt bra deal. Kretsarna har producerats ett tag och ju fler som produceras desto billigare blir det per krets (R&D redan betalt samt produktionseffektivitet).

Permalänk
Medlem

Om detta stämmer så ser det ju lite ljust ut i alla fall.

Citat:

they arent rehashes, they are respins.

They will have more performance, and upgraded silicon.

Fiji (internal name is Fury, unknown retail name)
Hawaii >> Granada (390/x)
Tonga >> Antiqua (380/x)
Pitcairn >> Trinidad (370/x)

Tahiti is gone.

The will be on GloFo's 28nm HP+ fab wich is rumored to give 20% more performace over TSMCs 28nm process.

Add silicon tweaks, and they could be very nice cards.

This is all rumor of course (other than Fiji)

http://www.techpowerup.com/forums/threads/amd-300-series-gpu-...

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Svar ja, bara att se kommentarerna till nyheten om den läckta prislistan.

En läcka i svenska kronor från icke namngiven partnertillverkare. Jag är hälsosamt kritisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Om detta stämmer så ser det ju lite ljust ut i alla fall.

http://www.techpowerup.com/forums/threads/amd-300-series-gpu-...

http://www.fudzilla.com/news/graphics/36631-amd-may-use-glofo...

Då är det ju rätt fel att säga rebrands också. Då är det åtminstone jämförbart med GF400-GF500 -serierna.
Högre frekvenser vid lägre spänning borgar för svalare kort med viss överklockningspotential.

Permalänk
Medlem

Stöder kortet DX12 med fullt stöd? Nvidia Maxwell är ju enda korten med alla funktioner aktiverade.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superlight:

Stöder kortet DX12 med fullt stöd? Nvidia Maxwell är ju enda korten med alla funktioner aktiverade.

DirectX 12 är ju inte fullt specifierad än? I nuläget är det bara Maxwell 2.0 som stöder fulla feuture sets. Men det är bara GCN som inte är hårdvarubegränsade.

Så just nu är det bara en förvirrad röra.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Superlight:

Stöder kortet DX12 med fullt stöd? Nvidia Maxwell är ju enda korten med alla funktioner aktiverade.

Alla Nvidia kort från och med fermi och alla GCN kort, stödjer DX12.
Sen finns det extra funktioner inom standarden som kan användas, vad jag sett än så länge, stödjer inget kort alla dessa funtioner, inte heller Maxwell.
http://en.wikipedia.org/wiki/Direct3D#Direct3D_12_levels
https://forum.beyond3d.com/threads/direct3d-feature-levels-di...

Hur mycket som AMDs 300 serie stödjer vet vi inte, vi kommer inte ens att veta när korten släppts, eftersom DX12 inte släppts än, först då kommer det mesta ha klarnat någorlunda.

Men det viktiga är, att nästan alla kort stödjer DX12, de kommer att klara DX12 utmärkt.
Dessa extrafuntioner är bara en liten bonus, hur mycket de kommer att användas, vet vi först när spel med DX12 börja släppas.

edit @SeF.Typh00n "Just nu är allt bara en förvirrad röra", tycker jag är en ganska bra beskrivning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

En läcka i svenska kronor från icke namngiven partnertillverkare. Jag är hälsosamt kritisk.

Kom en från en internationell källa också, samma priser. Du kan vara ignorant hur länge du vill. Jag tänker inte köpa kortet om det kostar 4500 heller. När 290x har varit nere på 2500 blir det väldigt svårt att få någon att köpa gammal, och jävligt varm, skåpmat. Är så urbota trött på AMD-fanboysen (likväl som Nvidia fanboysen). Ja, Nvidia gör också rebrands. Men AMD har nu släppt två serier med grafikkort närmast enbart bestående av gamla kretsar. Det är inte okej.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem

http://wccftech.com/amd-radeon-300-series-pricing-confirmed-a...

Borde betyda att ett 390x landar på ca 4300kr i svenska handeln. Intressant!

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Får hoppas dom finslipat chippen något annars är det inte något att hänga i granen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Kom en från en internationell källa också, samma priser. Du kan vara ignorant hur länge du vill. Jag tänker inte köpa kortet om det kostar 4500 heller. När 290x har varit nere på 2500 blir det väldigt svårt att få någon att köpa gammal, och jävligt varm, skåpmat. Är så urbota trött på AMD-fanboysen (likväl som Nvidia fanboysen). Ja, Nvidia gör också rebrands. Men AMD har nu släppt två serier med grafikkort närmast enbart bestående av gamla kretsar. Det är inte okej.

Hittar inte källa på att det bekräftats med två källor. Hittar bara en prislista. Länk?
Och vi kanske ska vänta tills serien är släppt? Om det är en annan tillverkningsprocess så kan den bli attraktivare än 200-serien. Du får gärna förklara fördelen med att lägga pengar på helt nya kretsar om de inte har en helt ny arkitektur att bygga dem på. Helt nya kretsar på GCN är att kasta pengar i sjön, samma prestanda och effektivitet, lika för kunden, men miljoner i utgifter och lite fina nya kodnamn är enda effekten.

Permalänk

Men vadå, max UHD?? Wtf.. till och med mobil-korten (från AMD..) i senaste Macbook Pro:n klarar ju 5120x2880 i 60 Hz. Varför skulle inte ett omdöpt 290x fixa det? Speciellt med 8 GB VRAM, lol...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Alla Nvidia kort från och med fermi och alla GCN kort, stödjer DX12.
Sen finns det extra funktioner inom standarden som kan användas, vad jag sett än så länge, stödjer inget kort alla dessa funtioner, inte heller Maxwell.
http://en.wikipedia.org/wiki/Direct3D#Direct3D_12_levels
https://forum.beyond3d.com/threads/direct3d-feature-levels-di...

Hur mycket som AMDs 300 serie stödjer vet vi inte, vi kommer inte ens att veta när korten släppts, eftersom DX12 inte släppts än, först då kommer det mesta ha klarnat någorlunda.

Men det viktiga är, att nästan alla kort stödjer DX12, de kommer att klara DX12 utmärkt.
Dessa extrafuntioner är bara en liten bonus, hur mycket de kommer att användas, vet vi först när spel med DX12 börja släppas.

edit @SeF.Typh00n "Just nu är allt bara en förvirrad röra", tycker jag är en ganska bra beskrivning.

http://www.bitsandchips.it/52-english-news/5661-clarification...

Verkar vara en av de bättre artiklarna om saken.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Jag hade hogre forvantningar pa 390X. Dock har vi ju inte resultaten an. Hoppas Fury kan ge lite mer for oss prestandagalningar.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag tycker det ser rätt bra ut ändå. Några procent under 980 i prestanda, sämre temperatur och överklockningsmöjligheter, men lär vinna stort på framtidssäkerhet och pris. Kan hända att det är bättre på 4K redan idag. Bättre lämpat för CF/SLI-lösningar också. Kan nog bli konkurrenskraftigt.

Håller med om när det kommer till prestanda så är det inte så tokigt att återanvända hawii, det presterar fortfarande riktigt bra och är ändå konkurrenskraftigt mot vad nvidia erbjuder, och är helt klart förståeligt att de gör rebrands i väntan på 14nm. Problemet ligger ju snarare i prissättningen, nu vet vi ju inte exakt vad de kommer kosta och de kommer säkert vara bra prissatta mot 970/980, men jag fattar inte hur de få det till en "bra" lanseringen när 290/290X har varit så extremt billiga under så lång tid. 390X kommer säkert bli kanon, men det undermineras ju helt av priset på nuvarande kort från AMD. Tex så när 280X och 770 kom så matchade eller sänkte dom väl ändå priset på föregående kort? Vilket gjorde dom ändå till rätt bra köp trots att det var rebrands. Förstår inte strategin här, för så som det ser ut så kommer man betala väldigt mycket mer för i princip bara 4GB extra minne (diskuterbart hur värt det är på dessa kort, och minneshastigheten lär inte göra så stor skillnad iom att det redan har så bred minnesbuss till skillnad från tex 680>770), för de flesta kommer ju 290/290X för 2.5-3k vara/ha varit ett bättre köp och det är väl knappast det man vill att konsumenterna ska känna när man kommer med nya produkter; att man borde köpt de gamla.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av maniak:

Japp, tycker att hans slutkläm säger det mesta.

Citat:

Reading various “exclusive news” found around the internet, additional confusion precisely comes from the individual capabilities: some of them are once again pooled together in groups of two or three tiers, but it has to specify that each of them is completely unrelated to the other, to the three resource-binding tiers, and clearly from the four feature levels.

In the end, as regards the support of every single capability, it is currently not possible, nor appropriate, to draw up a complete and well-defined table showing the support of on sale hardware.
Unless you name is AMD, INTEL or NVIDIA, you cannot present such report with the drivers currently available on the public channels, nor with non-NDA documentation, therefore everything else is only to be considered as pure rants.

De analyser som gör i dag, görs genom att titta i drivrutiner som är Beta och som snurrar i Betaversioner av Windows 10.
Det kommer att hända mycket innan Windows 10 släpps om knappt två månader.
Tillkommer en massa rykten och skitsnack.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sKRUVARN:

Håller med om när det kommer till prestanda så är det inte så tokigt att återanvända hawii, det presterar fortfarande riktigt bra och är ändå konkurrenskraftigt mot vad nvidia erbjuder, och är helt klart förståeligt att de gör rebrands i väntan på 14nm. Problemet ligger ju snarare i prissättningen, nu vet vi ju inte exakt vad de kommer kosta och de kommer säkert vara bra prissatta mot 970/980, men jag fattar inte hur de få det till en "bra" lanseringen när 290/290X har varit så extremt billiga under så lång tid. 390X kommer säkert bli kanon, men det undermineras ju helt av priset på nuvarande kort från AMD. Tex så när 280X och 770 kom så matchade eller sänkte dom väl ändå priset på föregående kort? Vilket gjorde dom ändå till rätt bra köp trots att det var rebrands. Förstår inte strategin här, för så som det ser ut så kommer man betala väldigt mycket mer för i princip bara 4GB extra minne (diskuterbart hur värt det är på dessa kort, och minneshastigheten lär inte göra så stor skillnad iom att det redan har så bred minnesbuss till skillnad från tex 680>770), för de flesta kommer ju 290/290X för 2.5-3k vara/ha varit ett bättre köp och det är väl knappast det man vill att konsumenterna ska känna när man kommer med nya produkter; att man borde köpt de gamla.

Grejen är väl att det inte kommer att finnas några 290 eller 290x, att köpa så länge till, det är ju inte utan orsak som de reas ut nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kul med ny lansering. Men jag tycker att alla resurser (både arbete och pengar) som gått åt att marknadsföra 390X kunde gått åt forskning, bättre kylare eller bundla något spel åtminstonde. Vad som helst egentligen.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

AMDs utmaning ligger väl i drivrutinerna? Kul att ha ett fräsigt kort men funkar det kasst pga drivrutiner så...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

AMDs utmaning ligger väl i drivrutinerna? Kul att ha ett fräsigt kort men funkar det kasst pga drivrutiner så...

Inte direkt, amd har bra rutiner. Jag har haft både nvidia och amd, och jag kan säga att dom är rätt lika. Så amd har inga problem med sina drivisar. Inte mer än nvidia iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikeybikey:

Om det kostar 4000-4500 är det helt okej, almost eller samma som GTX980 med dubbelt så mycket minne och lite billigare. Fast jag vill ha HDMI 2.0 för 4K@60Hz på en UHD TV.

Vaddå almost eller samma som GTX980 ? GTX980 är ett bra mycket snabbare kort än 290X och om det nu stämmer så kommer inte 390X vara ett smack snabbare. 4 extra GB VRAM gör ju inte kortet snabbare.

Nej, rykten talade om 20-25% högre clock på 390X än 290X. Då hade det verkligen varit intressant, för då hade det kunnat matcha 980 prestanda + fördelen med mer VRAM.

Nu är det ju ff spekulationer, vem vet... AMD har kanske uppfunnit en "turbo" funktion som boostar grenada kärnan 20-25% mot Hawaii .
Men om det visar sig att Grenada är ett Hawaii med 1070Mhz kärna och 8GB VRAM för runt 5000:- så är det iaf i min mening helt ointressant. Då lägger jag hellre mina slantar på ett EVGA GTX 980 SC för 5290:- alla dagar i veckan.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsum:

Inte direkt, amd har bra rutiner. Jag har haft både nvidia och amd, och jag kan säga att dom är rätt lika. Så amd har inga problem med sina drivisar. Inte mer än nvidia iaf

Det där kan ju egentligen inte du svara på bara för att just DU inte har haft problem med deras drivrutiner.

Jag har haft det tex.

Visa signatur

Technörd