Hur ser framtiden ut för en Spelgrafiker/Animatör?

Permalänk
Medlem

Hur ser framtiden ut för en Spelgrafiker/Animatör?

Nu till gymnasiet har jag valt en Estetisk linje med inriktning "Spelgrafik".
Många vuxna som jag träffar på säger ofta att "Det finns det gott med jobb som." Dock är, vad jag vet, dessa vuxna inte så speciellt insatta i spel/animationsbranschen.

Men hur är det egentligen? Är det lätt för en animatör/spelgrafiker/designer/vad-du-nu-vill-kalla-det att få jobb? (Både nu och i framtiden?)

Skulle gärna vilja veta, från någon med erfarenhet eller som är "insatt".

Visa signatur

Målar och gör spel : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumr1ken:

Nu till gymnasiet har jag valt en Estetisk linje med inriktning "Spelgrafik".
Många vuxna som jag träffar på säger ofta att "Det finns det gott med jobb som." Dock är, vad jag vet, dessa vuxna inte så speciellt insatta i spel/animationsbranschen.

Men hur är det egentligen? Är det lätt för en animatör/spelgrafiker/designer/vad-du-nu-vill-kalla-det att få jobb? (Både nu och i framtiden?)

Skulle gärna vilja veta, från någon med erfarenhet eller som är "insatt".

"Men hur är det egentligen? Är det lätt för en animatör/spelgrafiker/designer/vad-du-nu-vill-kalla-det att få jobb?"

Jag citerar:
- Väldigt god. De lär sig ren spelgrafik, 3D-grafik som kan användas till exempelvis arkitektprojekt. Det är framtiden. Det finns många utbildningar på högskolenivå och om man börjar studera detta redan i ung åder har man ett stort försprång.

Källa: http://www.mediaupdate.se/2013-01-30/bli_3d_grafiker_med_ny_u...

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Vuxna i allmänhet vet inte mycket om IT och har ofta föreställningar att en person som är utbildad inom området kan alla IT-områden.

Angående speldesign så är det ett estetisk område och ens kunskaper inom detta har stor betydelse, där inte precis alla oavsett hur mycket de kämpar kan bli något där. Men jag antar att du har denna kunskap, vi andra skulle aldrig ens välja ett sådant program. (lite som att dyskalkyliker inte gärna läser "matematikprogrammet" på gymnasiet.)

Mitt allmänna råd är se till så att man får riktig högskolebehörighet till alla program där och läs sedan vad ni tycker är roligt. Inom spelbranschen har jag hört rykten om att det inte precis är slappt, men samtidigt blir området datorgrafik bara större för varje år så det finns många vägar att välja ifall man ej skulle gilla yrket.

Så om du är grym på att rita på papper och på dator så kör på programmet är mitt råd, du kan även googla lite på vad speldesigners säger.

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll vad du väljer på gymnasiet om det inte är en renodlad yrkesutbildning. Välj något som ger dig breda möjligheter till högskolestudier istället.

En släkting till mig läste speldesign och 3d-grafik på högskola. Han fick inget jobb. Jag vet inte om det är en så lysande marknad som vissa vill göra sken av. Det finns många som kan rita och de som gillar att rita söker sig till yrken där de får rita.

Bättre att läsa CAD.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Valiumballong:

Det spelar ingen roll vad du väljer på gymnasiet om det inte är en renodlad yrkesutbildning. Välj något som ger dig breda möjligheter till högskolestudier istället.

En släkting till mig läste speldesign och 3d-grafik på högskola. Han fick inget jobb. Jag vet inte om det är en så lysande marknad som vissa vill göra sken av. Det finns många som kan rita och de som gillar att rita söker sig till yrken där de får rita.

Bättre att läsa CAD.

Ja det är typisk ett sådant yrke att har man inte talang så är det kört, men visst kontakter, sociala färdigheter och ren tur kan spela in. Och även om antalet jobb inom "datorgrafik" ständigt ökas så finns det väldigt många som vill syssla med det och är riktigt grymma.
Är man en person som är grym på området så tycker jag det inte är fel väg att gå, man ska dock bredda sig lite. T.ex jobba med design i Adobe Illustrator och lite programmering och helt plötsligt kan man ta en avstickare som hemsidedesigner etc.

Sedan har många ungdomar felaktiga föreställningar kring ur mycket jobb som krävs, innan jag läste mitt datortekniska program på gymnasiet så trodde jag att jag från denna utbildning skulle kunna så extremt mycket mer än vad jag kan idag med 20år inom branschen.
Det är inte precis samma saker vi gör, en speldesigner liv skiljer sig mycket från gamer.
Är man däremot en gamer som gillar att rita spelfigurer, bossar, banor etc även på datorn och riktigt brinner för ritande så varför inte?

Ett problem är med vissa utbildningar är vad vissa kallar för överkvalificering, även om det ordet överkvalificering inte riktigt beskriver fenomenet. Men det handlar om att arbetsgivare är rädda för att anställa folk med fel bakgrund för att de kan lämna företaget.
Säg till att en person har gått ett 3 årigt program på gymnasiet inom spelgrafik, därefter ett 5årigt högskoleprogram inom samma område och all fritid personen har sysslar den med just speldesign. Ändå får personen inte ett jobb och men så får personen nys om ett jobb som t.ex. webbdesigner.
Arbetsgivaren som vill anställa kanske tror att speldesignen blir en bra kandidat, för de behöver just ha någon som har det där extra sinnet för design. (massa bra kodare har de, men alla saknar den där riktiga känslan för design) Men samtidigt vet arbetsgivaren att dyker den allra minsta chansen för personen att jobba som speldesigner upp, så kommer personen att ta denna chans och lämna företaget. Vilket gör personen till en riskfylld kandidat.

Permalänk
Medlem

Skulle påstå att jag är rätt bra på att rita med penna och papper, är dessutom väldigt kreativ.
Har knappt aldrig ritat "digitalt", men vet grunderna och tror jag skulle kunna få till det med lite övning.

Har hört att en spelgrafiker i princip bor på sin arbetsplats, är det sant?
Oavsett fallet, hur mycket får en spelgrafiker/animatör i lön? (Kanske är svårt att säga, men det "vanligaste"?)

Visa signatur

Målar och gör spel : )

Permalänk
Inaktiv

Jag själv jobbar inte inom spelbranschen och kan ej svara hur det är där, dock jobbar jag inom IT.
Rykten går dock om spelbranchen att det är långa dagar som du säger.

Och egentligen är detta inte alls konstigt, för yrket är ett sådant där arbetarna man konkurrerar emot har jobbet även som deras fritidsintresse. Dessutom är det ofta väldigt mycket pengar som ska investeras innan något kommer tillbaka.

Jag tycker dock man ska särskilja valet på att läsa en högskoleförberedande speldesignsutbildning på gymnasiet och motsvarande 5åriga på högskola.

Gymnasiet så får man lära sig grunderna inom spel/datordesign och det finns hur många jobb som helst som just detta område är riktigt bra att kunna. Har man gått dessa 3år så kan man välja något annat som dataingenjör och bli programmerare och ha stor nytta av ens grafiska kunskaper.

Däremot 5år på högskola inom speldesign, ja då är det mycket viktigare att man också får ett sådant jobb.

Ett problem med många jobb är outsourcing till låglöneländer, där speldesign nog är i farozon, men samtidigt allt verkar vara skit idag, förutom att vara handledare åt arbetslösa för dessa bara ökas för varje år.
Men som sagt, se till att du har högskolebehörighet och var beredd på att du kanske inte nödvändigtvis blir en speldesigner, men du lär få nytta av dina datorgrafiska förmågor.

En risk med vissa utbildningar är dock att eleverna som går där är allmänt slappa och ni lär er inte ett skit. T.ex. om ni ska bli bra på speldesign så ska ni syssla med att skapa speldesign, inte ägna 10h per dag och spela WoW eller liknande utan att rita något alls.

Permalänk
Entusiast

Jag har en bekant som läst en högskoleutbildning i animering och 3D-design. Hon har haft stora problem med att hitta ett jobb även om hon letar både inom spel och film. Rent generellt brukar det vara hård konkurrens inom estetiska yrken. Som andra har sagt så är gymnasieutbildningar generellt inte mycket att komma med ute i verkligheten om du inte ska bli elektriker, snickare eller bilmekaniker. Räkna med att läsa ett par år på universitetet efteråt så se till att du har behörighet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Jag har en bekant som läst en högskoleutbildning i animering och 3D-design. Hon har haft stora problem med att hitta ett jobb även om hon letar både inom spel och film. Rent generellt brukar det vara hård konkurrens inom estetiska yrken. Som andra har sagt så är gymnasieutbildningar generellt inte mycket att komma med ute i verkligheten om du inte ska bli elektriker, snickare eller bilmekaniker. Räkna med att läsa ett par år på universitetet efteråt så se till att du har behörighet.

När det gäller den här typen av arbete så har utbildningen ingen större betydelse.

Det viktiga här är vad du kan och inte vad du har läst i skolan.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Om du vill komma in i spel branschen så är det svårt och det gäller inte bara en liten marknad som t.ex Sverige.

Mitt råd skulle i sånt fall vara att du kör mer på utveckling/programmering i samband med grafik eller 3D modell skapade för objekt orienterad programmering.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Jag har inte bestämt mig vad jag ska läsa på högskolan, men eftersom linjen i grund och botten är Estet-Bild kan man välja helt andra, icke spelrelaterade, utbildningar på högskolan.

(Och angående hur "slappt" det är, så är mitt och många andras intryck att det nog är väldigt chill på den skolan jag tänker gå. Men jag lär nog klara mig.)

Visa signatur

Målar och gör spel : )

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GaMeR2K5:

När det gäller den här typen av arbete så har utbildningen ingen större betydelse.

Det viktiga här är vad du kan och inte vad du har läst i skolan.

Fast en utbildning brukar vara ett bra ställe att bygga upp en ordentlig portfolio och det öppnar också dörrar för kontakter. Om du har två kandidater som är ungefär lika duktiga fast den ena är helt självlärd och har bara suttit hemma i källaren och ritat medan den andra har en examen från en känd utbildning, vilken väljer du då? Kommer en 19-åring direkt från gymnaiset ha samma erfarenhet som någon som läst ett par år universitet och utvecklat sin konst? Är man så duktig att man kan få ett jobb i en spelstudio så lär en gymnasieutbildning i spelgrafik varken göra från eller till.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

När det gäller den här typen av arbete så har utbildningen ingen större betydelse.

Det viktiga här är vad du kan och inte vad du har läst i skolan.

Fast det här är sånt man säger till skoltrötta ungdommar. Att man är självlärd betyder inte att man arbetar på rätt sätt, att man klarar av deadlines och grupparbeten. Givet att en utbildning inte garanterar det heller, men tre-fem år på högskola innebär inte att man bara sitter och läser rent estetiska kurser.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Proffsmoddare

Det finns många helt oskolade 3D-artister som är grymt mycket bättre än folk med kandidatexamen som bara gjort sina uppgifter och lallat sig igenom, allt handlar om eget driv. Någon form av utbildning inom ämnet kan nog vara bra för att komma in i tänket och pipelinen, annars är en utbildning i sig ganska menlös om du redan är grym på det (och kan visa detta).

I övrigt om du vill jobba med spel skulle jag satsa på nån mer teknisk tjänst med scripting/programmering då konkurrensen är mycket mindre och (enligt mig) ger mycket mer varierande och spännande arbetsuppgifter. Dessutom skulle du kunna välja att gå vidare som utvecklare eller liknande inom it senare om du känner att spel inte passar dig längre.

Problemen är fortfarande samma som med många andra kreativa yrken dock.. Långa dagar, hög stressnivå och obetald övertid, så man bör nog tänka igenom sitt val ordentligt innan går all in.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989