Problem med kvitto. (privataffär)

Permalänk
Avstängd

Problem med kvitto. (privataffär)

Hej gott folk!

Jag har hamnat i en lite knepig situation som jag försöker lösa.
Det är en lång historia men jag ska försöka korta ner den så gott det går.

Jag fick en Marshall Stanmore högtalare av min morbror för ganska precis ett år sedan , han fick den i en av Telias kampanjer och behövde den inte. Jag hade den några månader och insåg att jag inte heller hade så stort behov av den, så jag bestämde mig för att sälja den.

Hittade en köpare och vi träffades för att göra affär.

Han tittade på den och godkände skicket (den var i nyskick) , betalade mig sen i kontanter. Precis innan vi skulle gå åt varsitt håll
så frågade han om jag hade något kvitto på den. Det hade jag inte eftersom jag som sagt fått den av min morbror, ansåg inte att jag skulle behöva det. Jag svarade då att "Min morbror har nog troligtvis det, och det borde inte vara några problem att fixa fram, jag ska prata med honom". Köparen nöjde sig med det svaret och vi åkte hem. (utan att skriva någon annan form av kvitto)

Sen glömdes detta bort av båda parter.

5 månader senare så hör han av sig och säger högtalaren har gått sönder och han behöver ett kvitto. Jag svarar igen att jag ska prata med min morbror och be han försöka få fram kvittot. Jag pratar med min morbror som säger att han ska titta på det någon dag när han har tid.

Och efter det dröjer det rätt länge utan att något kvitto kommer fram (månader), jag pratade med min morbror 3-4 gånger. Problemet är att han bor på annan ort, 8 mil från teliabutiken och jobbar rätt mycket natt. Så det var inte helt lätt att ordna för honom. Och sen tyckte han väl säkert inte att det var hans problem heller, vilket jag kan hålla med om.

Jag bestämmer mig då för att kontakta Telia själv och se om det går att lösa så köparen kan få skicka in högtalaren till dom. Deras support svarar att om högtalaren kommer från en butik så är det där den ska lämnas för garantiärenden och att den som har gjort telefonköpet (min morbror) kan gå in med den.

Jag förklarar detta för köparen som säger att han vill ha min morbrors nummer. Jag säger i min tur att jag inte tänker ge honom det då han har köpt högtalaren av mig, och får därför ha kontakt med mig.

Men, jag erbjuder mig däremot att gå och lämna in högtalaren åt honom.

Då säger han "Visst, men då ska jag ha 2000kr pant, och om högtalaren inte blir lagad på garantin så behåller jag pengarna"... What?!

Jag säger bara att det kommer absolut inte hända, för det är väl inte jag personligen som lämnar garanti efter 5 månader..
Och efter detta samtal så ansåg jag att han hade förbrukat sin chans till att lösa det här, men det tyckte då inte han.

Jag har nu fått ett brev där han hotar med att ta det här till tingsrätten om jag inte tar fram ett kvitto inom 10 dagar. Jag pratade med honom och frågade om han verkligen är seriös och yes, det är han.

Han anser att han har "bevis". Och "bevisen" han har är att jag sagt att jag ska prata med min morbror. Jag har aldrig lovat eller garanterat något, men jag har sagt att jag ska försöka, vilket jag också gjort.

Han hänvisade även till köplagen ( § 32, § 34, § 37 samt § 39. )

Jag fattar inte hur han får ihop att det här är mitt fel efter att han ägt högtalaren i 5 månader utan att någonsin fråga efter något kvitto igen, eller utan att ha skrivit ett kvitto vid affär.

Jag har försökt att hjälpa honom, men jag blev riktigt less när han krävde pant och slutade då att svara på det han skrev.

Är det verkligen jag som har gjort fel i det här ärendet? Det känns inte så iallafall..

Hoppas det inte vart för rörigt att läsa, det blev långt iallafall.
Finns det någon som kan hjälpa mig med vad som är rätt och fel här?

Mvh Sam

Visa signatur

9900K @ 5,0ghz | Gaming X Trio 2080 Super | 16gb ram 3200mhz CL14

Permalänk
Medlem

Han köpte den utan kvittot och visste den vid köp. Jag skulle ignorerat honom, du har dessutom erbjudit att ta ditt högtalaren åt honom.

Han försöker antagligen bara skrämma upp dig.. För att han är bitter pga att högtalaren gått sönder.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Inaktiv

När du köper något av en privatperson gäller köplagen. Den är inte tvingande, vilket betyder att du och säljaren kan komma överens om andra bestämmelser än vad lagen säger. Säljaren kan exempelvis friskriva sig från ansvar för fel. Det gäller till exempel begagnade varor som säljs i befintligt skick.
http://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/olika-kopsitu...
Har du dock påpekat flera gånger att det är garanti på varan så tror självklart kund att det är det.
Men garanti är är ett frivilligt åtagande från butiker och den gäller ofta enbart ursprungsköparen.

Nå jag skulle ge motparten diagnosen som kallas för idiot. Hur du ska hantera en sådan är en bra fråga, att bara ignorera alla är inte så bra. Det finns många sätt du kan göra och det beror lite på hur omständligt det är för dig med att få tag på kvittot etc.

Permalänk
Medlem

Exakt vad kom ni överens om vid köp, befintligt skick ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

När du köper något av en privatperson gäller köplagen. Den är inte tvingande, vilket betyder att du och säljaren kan komma överens om andra bestämmelser än vad lagen säger. Säljaren kan exempelvis friskriva sig från ansvar för fel. Det gäller till exempel begagnade varor som säljs i befintligt skick.
http://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/olika-kopsitu...
Har du dock påpekat flera gånger att det är garanti på varan så tror självklart kund att det är det.
Men garanti är är ett frivilligt åtagande från butiker och den gäller ofta enbart ursprungsköparen.

Nå jag skulle ge motparten diagnosen som kallas för idiot. Hur du ska hantera en sådan är en bra fråga, att bara ignorera alla är inte så bra. Det finns många sätt du kan göra och det beror lite på hur omständligt det är för dig med att få tag på kvittot etc.

Tack för svar.

Det enda jag har sagt är att jag ska prata med min morbror ang. kvittot. Men sen fick jag ju svaret från Telia att det inte fungerade så när telefonen är köpt i fysisk butik, då måste man gå dit med högtalaren själv. Vilket jag erbjöd mig att göra men då ställde han ju krav om pant..

Jag kan dessutom lägga till vi har tjaffsat om det här såpass länge att jag tror att garantin har gått ut på högtalaren, så just nu är jag bara orolig över vad jag ska göra med hans "stämningsförsök"

Jag har funderat på att skriva att han brände sin chans när han krävde pant och sen ignorera honom...men jag vet inte heller om det är så smart. Men det känns bara som att han inte förstår alls och att vi inte kommer någonstans med det här.

Skrivet av Tehlamah:

Exakt vad kom ni överens om vid köp, befintligt skick ?

Jag minns inte riktigt. Jag har för med att han bara konstaterade att den var i bra skick och sen var det bra så. Vi skrev som sagt aldrig något eget kvitto heller.

Visa signatur

9900K @ 5,0ghz | Gaming X Trio 2080 Super | 16gb ram 3200mhz CL14

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det låter som du varit väldigt tillmötesgående.

Börjar personen bete sig som ett svin hade jag gett honom adressen till närmaste tingsrätt, önskat honom lycka till och därefter struntat i honom.

Erik

Permalänk
Medlem

Ignorera honom, det är undersökningsplikt vid köp av privatperson och det är inte ditt fel att han har haft sönder en fungerande högtalare.

Permalänk

/ignore

Permalänk
Medlem

Det är bara att strunt i honom.
Om du mot förmodan skulle bli stämd, så ingår skydd mot detta i de flesta hemförsäkringar.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

skum kille allså ta till och hota med tingsrätten där han får betala för advokater, och hela skiten blir dyrt och han kan förlora. jösses amelia

och du sam s vid nästa affärer så spara alltid kvitto, oavsett vem du köper av eller från butiken dom flesta personer slänger kvittot och är slarviga av sig. hoppas detta löser sig för dig

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Håller med ovantalande.

Du har varit snäll och tillmötesgående medan han kommer till dig och hotar med tingsrätt osv. Ville han verkligen ha kvittot så skulle han inte ha betalat för högtalaren i första hand förrän du presenterat honom med ett.

När du väl sålt varan till honom så kom ni ju överens om högtalare -> pengar. Det var ju först EFTER affären som kvittot kom på tal.

EDIT: TL;DR - Kvittot = ren goodwill, inget som ingick i affären i första hand.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Strunta i honom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

Håller med ovantalande.

Du har varit snäll och tillmötesgående medan han kommer till dig och hotar med tingsrätt osv. Ville han verkligen ha kvittot så skulle han inte ha betalat för högtalaren i första hand förrän du presenterat honom med ett.

När du väl sålt varan till honom så kom ni ju överens om högtalare -> pengar. Det var ju först EFTER affären som kvittot kom på tal.

Ja jag ville försöka hjälpa honom först. Men jag ångrar nästan i efterhand att jag ens svarade första gången han skrev...

Jag hade förstått situationen om vi hade skrivit ett avtal om att jag skulle fixa kvitto, men nu är detta inte fallet. Det finns inget påskrivet alls från affären, och han verkade nöjd ändå när affären gjordes.

Det tog trots allt 5 månader innan han hörde av sig igen, det känns som att det är väl länge.

Visa signatur

9900K @ 5,0ghz | Gaming X Trio 2080 Super | 16gb ram 3200mhz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av sam_Q:

Ja jag ville försöka hjälpa honom först. Men jag ångrar nästan i efterhand att jag ens svarade första gången han skrev...

Jag hade förstått situationen om vi hade skrivit ett avtal om att jag skulle fixa kvitto, men nu är detta inte fallet. Det finns inget påskrivet alls från affären, och han verkade nöjd ändå när affären gjordes.

Har du någonsin lovat honom kvittot på ett skriftligt sätt (SMS, e-mail eller annat)? Via telefon?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan lugnt strunta i detta.

För det första så kan man inte ärva garanti på detta viset. Det är den som köpt en produkt som har ett avtal med affären. När man säljer något vidare så har inte den andra köparen någon garanti gentemot butiken där du köpte varan. Även om han hade fått kvittot är det inte alls säkert att han hade kunnat använda det. Det är helt upp till butiken som sålt varan om de är snälla. Det enda kvittot visar är att du köpt varan och inte säljer stöldgods. Det finns undantag för detta, men generellt så har man ingen garanti när man köper något begagnat.

Sedan när det gäller befintligt skick osv. så gäller det vid tillfället då personen köpte produkten av dig. Dvs om man kort efter köpet upptäcker fel som du som säljare borde ha känt till men inte upplyst om så kan köpet i vissa fall gå tillbaka eller kompensation utgå. Fem månader är dock på tok för länge att vänta med att hävda att högtalaren skulle vara i något annat skick än vad du uppgav.

Så för att sammanfatta det hela så är detta en risk som man alltid tar när man köper begagnat. Går produkten sönder så har man väldigt få möjligheter att få det åtgärdat. Det är upp till goodwill hos butik och den ursprungliga köparen om man kan få något fixat. I just detta fallet så anser jag att köparen tog på sig en större risk när han inte framhärdade att kvittot skulle fram från början. Vad han egentligen gjorde var att acceptera en osäkerhet kring om du skulle kunna hjälpa honom om varan gick sönder. Det är tråkigt att du inte kan hjälpa köparen, men han har inget han kan använda för att driva någon process mot dig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Lämna adressen och telefonnumret till telia affären be honom kontakta dem. Om garantin inte gäller för andrahandspersoner så är det Telias policy och inget du kan hjälpa. Är där ingen garanti kvar så är det inte heller ditt problem.
Han kan kanske få leverantören eller tillverkaren att hjälpa honom men det är hans problem. Som sista lösning kan han lämna högtalaren till en reperatör och själv betala. Inga konstigheter tycker jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

Har du någonsin lovat honom kvittot på ett skriftligt sätt (SMS, e-mail eller annat)? Via telefon?

Nej jag har inte lovat något alls, bara sagt att jag ska höra med min morbror.

Skrivet av giplet:

Du kan lugnt strunta i detta.

För det första så kan man inte ärva garanti på detta viset. Det är den som köpt en produkt som har ett avtal med affären. När man säljer något vidare så har inte den andra köparen någon garanti gentemot butiken där du köpte varan. Även om han hade fått kvittot är det inte alls säkert att han hade kunnat använda det. Det är helt upp till butiken som sålt varan om de är snälla. Det enda kvittot visar är att du köpt varan och inte säljer stöldgods. Det finns undantag för detta, men generellt så har man ingen garanti när man köper något begagnat.

Sedan när det gäller befintligt skick osv. så gäller det vid tillfället då personen köpte produkten av dig. Dvs om man kort efter köpet upptäcker fel som du som säljare borde ha känt till men inte upplyst om så kan köpet i vissa fall gå tillbaka eller kompensation utgå. Fem månader är dock på tok för länge att vänta med att hävda att högtalaren skulle vara i något annat skick än vad du uppgav.

Så för att sammanfatta det hela så är detta en risk som man alltid tar när man köper begagnat. Går produkten sönder så har man väldigt få möjligheter att få det åtgärdat. Det är upp till goodwill hos butik och den ursprungliga köparen om man kan få något fixat. I just detta fallet så anser jag att köparen tog på sig en större risk när han inte framhärdade att kvittot skulle fram från början. Vad han egentligen gjorde var att acceptera en osäkerhet kring om du skulle kunna hjälpa honom om varan gick sönder. Det är tråkigt att du inte kan hjälpa köparen, men han har inget han kan använda för att driva någon process mot dig.

'

Tack så mycket!

Visa signatur

9900K @ 5,0ghz | Gaming X Trio 2080 Super | 16gb ram 3200mhz CL14

Permalänk
Medlem

Ni har inget kvitto skrivet och som jag förstått det har ni inte kommit överens om att du behöver göra något överhuvudtaget.
Att du ändå ställer och hjälper är en god gärning som du definitivt inte behöver göra.
Jag tycker att du struntar i honom, låter honom sköta problemet själv.
Du har gjort allt du ska göra samt mycket mer.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Avstängd

Tack så mycket allihopa, det var det jag misstänkte.
Ska maila honom och lägga detta bakom mig, sen får han väl göra hur han vill med tingsrätt.

Visa signatur

9900K @ 5,0ghz | Gaming X Trio 2080 Super | 16gb ram 3200mhz CL14

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sam_Q:

Tack så mycket!

Jag tycker att du ska vara ärlig med honom och ge honom den information du har. Typ:
Med tanke på att du vill ha pant och kommer med hot så vill jag inte hjälpa dig med reklamation av högtalaren. Det ser inte ut som att jag kan få fram kvittot. Du kan om du vill vända dig till butiken där högtalaren köptes och se om de är villiga att hjälpa dig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Jag tycker att du ska vara ärlig med honom och ge honom den information du har. Typ:
Med tanke på att du vill ha pant och kommer med hot så vill jag inte hjälpa dig med reklamation av högtalaren. Det ser inte ut som att jag kan få fram kvittot. Du kan om du vill vända dig till butiken där högtalaren köptes och se om de är villiga att hjälpa dig.

Absolut!

Visa signatur

9900K @ 5,0ghz | Gaming X Trio 2080 Super | 16gb ram 3200mhz CL14

Permalänk
Medlem

Inte för att jag är så lag kunnig med jag tvivlar på att köparen har någon rätt i detta fall, särskilt om han sett varan i person och inspekterat den och sedan valt att gå genom med köpet även om han ej fick ett kvitto.

Det är väl samma sak om du köper en bil eller ett hus där det är köparens skyldighet att inspektera varan och de problem som uppkommer efter har inte säljaren någon skyldighet över.

Jag skulle bara ignorera hoten särskilt när köparen kontaktar dig efter 5 månader. I min erfarenhet med högtalare och ljud är att det sällan går sönder av sig själv, så han försöker troligtvis bara lura dig särskilt om han vill ha 2000kr i pant.

Permalänk
Medlem

Vid privatköp har man inget att hämta i ett sånt här läge. Man kan inte kräva att kvitto ska finnas och man kan inte kräva nån pant eller liknande som denna snubben försöker med. Köper man privat så får man antingen acceptera att såna här situationer kan uppstå eller avstå från att handla. Det enda undantaget är om man fått rena löften eller garantier av säljaren, men då är det oftast muntligt och värt noll.
Du har varit ovanligt schysst men borde bara meddela att köparen får lösa saken själv.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Kvitto..

Och när det gäller kvitto.. även om kvittot skulle vara borta så ska det räcka med ett kontoutdrag för att kunna påvisa köp. Telia som butik bör sedan kunna härleda vilket köp det rör sig om.

I övrigt gäller samma som de andra påtalat. Det verkar som att du försökt vara tillmötesgående, tråkigt om han beter sig illa. Du kan som sagt säkert lösa det med garantin på telia, men frågan är om du vill anstränga dig.

Visa signatur

5600x, Rtx 3070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CaelumMan:

Och när det gäller kvitto.. även om kvittot skulle vara borta så ska det räcka med ett kontoutdrag för att kunna påvisa köp. Telia som butik bör sedan kunna härleda vilket köp det rör sig om.

I övrigt gäller samma som de andra påtalat. Det verkar som att du försökt vara tillmötesgående, tråkigt om han beter sig illa. Du kan som sagt säkert lösa det med garantin på telia, men frågan är om du vill anstränga dig.

Nä jag känner inte för att anstränga mig mer, och det har jag talat om för honom nu. Får se vad han svarar.
Tror som sagt att vi tjötat om det här så länge att garantin gått ut..

Visa signatur

9900K @ 5,0ghz | Gaming X Trio 2080 Super | 16gb ram 3200mhz CL14

Permalänk
Inaktiv

Inte för att komma och sabba något, men skulle du trots att vilja ta fram ett kvitto så duger kontoutdrag utmärkt, köpte alltså din morbror med kort eller så så duger det som kvitto

Annars är du inte förpliktad till något, tingsrätten kommer nog inte ens ta upp ärendet / din tid.

Permalänk
Medlem

Tillverkaren brukar(om jag inte missminner mig) ha en garanti som produkten äger!?

Be han kontakta tillverkaren om den gått sönder!

Annars anser jag att du har rätten på din sida!

Visa signatur
Permalänk

Återkom gärna med svar!

Alltid fascinerats av sådana hära situationer..

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

hur ska du veta eller varför ta ansvar vad han gjort under 5 månader ? finns ingen lag som skulle gå för vad han säger eller ge han rätt ens inte en chans... låter som en riktig idiot som inte vet vad det innebär om man köper nåt utan kvitto, var det så viktigt skulle han inte ha genomfört köpet utan det då..

Permalänk
Medlem

Angående detta med kvitto vs kontoutdrag så skulle jag vilja nämna en liten sak. Det skiljer mellan garanti och reklamation enligt lagstadgad Konsumentlag.
Om man använder garantin så kan företag kräva att man har originalkvitto och neka kontoutdrag. De har heller ingen skyldighet att plocka fram ett kvitto åt en kund, som vissa verkar tro.
Reklamerar man enligt den lagstadgade rätten så krävs inte kvitto, det krävs bara att man kan påvisa att man köpt varan i butiken, exempelvis med kontoutdrag, modellserie eller vittne. Då gäller dock andra regler och efter 6 månader kan det vara väldigt svårt att få igenom en reklamation då man själv har bevisbördan.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.