Permalänk
Medlem

mikrofon runt 1000-1500kr

är trött på att min mic är helt värdelös på mina corsair headset så tänker att det är dags att skaffa en ny mic eftersom högtalarna fungerar bra i båda headsetten. jag letar efter en standalone mikrofon för 1000-1500 (såklart billigare accepteras om kvaliteten är exakt samma)

hur min setup ser ut:
har 2 skärmar, varav 1 tjuter lite, så standet kan inte vara gigantiskt, har inte så mycket plats.
smattrar på ganska ordentligt så den måste förstå att mitt tangentbord är inte något den ska ta upp. tangentbordet kommer ligga närmare micen än min röst gör.
micen kommer stå ca 1m ifrån mig

vad jag vill ha (viktigaste först):
usb support (kommer aldrig någonsin använda xlr)
noise reduction (eller vad jag ska kalla det). så den inte tar upp skräpljud som tangentbord, datorfläktar etc.
priset måste inkludera en ställning, så har den inte det så behövs ett stand länkas på samma gång
den får gärna ha support för armfäste, utifall att jag vill byta till det i framtiden.
den ska vara liten (alltså mer lik yeti pro än snowball)
kvaliteten ska vara bra, ska inte låta som jag sitter i ett annat rum även på avstånd (1-2m)

har kollat lite på denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=538210 (vet att den tar upp mitt tangentbord tex)
men eftersom prisjakt inte riktigt har så mycket recensioner om många micar så är det svårt att bestämma. likaväl att jag inte riktigt vet vad som finns ute etc, så tänker fråga om hjälp från någon kunnig här.

vilken mic hade varit perfekt för mitt ändamål? tack på förhand för all hjälp

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Har ingen egen erfarenhet, men denna brukar sägas vara riktigt bra:

http://www.emusic.se/product/14886/Blue-Microphones-Snowball-...

och bör i ditt fall kombineras med stöt/vibrationsdämparen som finns som tillbehör:

http://www.emusic.se/product/22211/Blue-Microphones-The-Ringe...

Edit: ok, såg att den väl är för stor för din smak.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

är trött på att min mic är helt värdelös på mina corsair headset så tänker att det är dags att skaffa en ny mic eftersom högtalarna fungerar bra i båda headsetten. jag letar efter en standalone mikrofon för 1000-1500 (såklart billigare accepteras om kvaliteten är exakt samma)

hur min setup ser ut:
har 2 skärmar, varav 1 tjuter lite, så standet kan inte vara gigantiskt, har inte så mycket plats.
smattrar på ganska ordentligt så den måste förstå att mitt tangentbord är inte något den ska ta upp. tangentbordet kommer ligga närmare micen än min röst gör.
micen kommer stå ca 1m ifrån mig

vad jag vill ha (viktigaste först):
usb support (kommer aldrig någonsin använda xlr)
noise reduction (eller vad jag ska kalla det). så den inte tar upp skräpljud som tangentbord, datorfläktar etc.
priset måste inkludera en ställning, så har den inte det så behövs ett stand länkas på samma gång
den får gärna ha support för armfäste, utifall att jag vill byta till det i framtiden.
den ska vara liten (alltså mer lik yeti pro än snowball)
kvaliteten ska vara bra, ska inte låta som jag sitter i ett annat rum även på avstånd (1-2m)

har kollat lite på denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=538210 (vet att den tar upp mitt tangentbord tex)
men eftersom prisjakt inte riktigt har så mycket recensioner om många micar så är det svårt att bestämma. likaväl att jag inte riktigt vet vad som finns ute etc, så tänker fråga om hjälp från någon kunnig här.

vilken mic hade varit perfekt för mitt ändamål? tack på förhand för all hjälp

Den mikrofonen har jag, den är riktigt bra. Tyvärr så inkluderar den inget ställ som du behöver och den är rätt stötkänslig vilket innebär att du behöver ett stativ. Du har snarlik setup som jag och om du vill ha en riktigt bra ljudmiljö kommer du behöva ekodämpning i rummet också.

Min mikrofon plockar ljud runt omrking till viss del, men eftersom man inte har ett fristående stativ så får man kompromissa lite. En bättre mikrofon skapar andra problem Jag kan absolut rekommendera denna mikrofon, men du kommer garanterat behöva ett stativ till den om du inte vill att den ska plocka upp så mycket ljud runt omkring, framför allt om du har ett mekaniskt tangentbord

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Det behövs nog en sån här http://www.emusic.se/product/30798/Blue-Microphones-Radius-II... i kombination med ett stativ.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Har du något emot att behöva ha en mic väldigt nära ansiktet/munnen? Isåfall, köp en dynamisk vocal mic, dom har ofantligt mycket bättre off-access rejection. Dvs att dom tar knappt upp något bakgrundsljud" alls, så som andra personer, tangentbordet, högljudda grannar, osv.

Jag skulle rekommendera t.ex AKG D5, eller möjligtvis Shure sm58(Jag personligen föredrar D5'an som låter mycket klarare och tydligare än 58'an. Men den har inte alls samma status som 58'an har), tillsammans med ett litet 4-8 kanals 'mackie' mixerbord, en mic-arm / boomarm and you're good to go! Nu detta landar ju tyvärr på lite mer än 1500, du får nog räkna med en ~3400 för hela paketet. Det är helt klart värt investeringen iaf, om du frågar mig.

Kondensator-micar, som t.ex den ovannämnda Blue Yeti/Snowball, är inte att rekommendera om du överhuvudtaget bryr dig om bakgrundsljud, tangentbordet, fisar, osv. Dem micarna fångar upp istortsett allting och är främst ämnade för studio-användning där du har en kontrollerad ljudnivå.

Edit: NVM, såg att du inte vill köra med xlr. (?) Lycka till!

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Det behövs nog en sån här http://www.emusic.se/product/30798/Blue-Microphones-Radius-II... i kombination med ett stativ.

att köpa en sån sak leder dock till att priset närmar sig 2500kr, och då skulle jag likaväl kunna gå upp till yeti pro istället. eller liknande
och ställ har den ju, eftersom den kan stå upp av sig själv. den inkluderar däremot ingen arm

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

att köpa en sån sak leder dock till att priset närmar sig 2500kr, och då skulle jag likaväl kunna gå upp till yeti pro istället. eller liknande
och ställ har den ju, eftersom den kan stå upp av sig själv. den inkluderar däremot ingen arm

Jo, men ska du ha bra ljud så räcker inte 1000-1500:- utan det blir ungefär det dubbla

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Jo, men ska du ha bra ljud så räcker inte 1000-1500:- utan det blir ungefär det dubbla

ja, det är sant. dock inte bra ljud jag riktigt är ute efter (vad många klassar bra ljud).
vad jag är ute efter är liksom att man kan höra att det är jag, det ska inte vara jobbigt att lyssna på mig och den ska inte fånga upp allt skräpljud.
sen att den låter helt underbart eller nått sånt spelar ingen roll. den kan likaväl ha samma kvalitet som ett bra headset har. bara att jag är trött på att corsairs headset har så pinsamt dåliga audiolevels på micen

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Hejsan.

Jag har använt Blue Yeti och rekomenderar den varmt. Den tar lite plats på bordet, men jag köpte ett mic stativ, fungerar perfect. Och eftersom stativet står utan kontakt med mitt skrivbord så behövs det ingen "Shock Mount"

Blue Yeti har funnits i ett par år. Inget dåligt med det. Men Yeti började nyligen deisgna en helt ny deisgn. Och den heter "Nessie" som ska ha flera nya trevliga funktioner som inbyggd finesser som popfilter, shockmount, plus att denna är inte lika stor som Blue Yeti, om du nu skulle ha funderingar på yta.

Har inte testad den själv. Men BLUE gör bra mikrofonprodukter, den är deras nyaste så är inte lika känd som Yeti och Snowball.

https://www.youtube.com/watch?v=68oLRnwrhXc

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1967162,166706,538210,81...

Har dock funderingar på skaffa en Yeti Pro istället så man får XLR.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

ja, det är sant. dock inte bra ljud jag riktigt är ute efter (vad många klassar bra ljud).
vad jag är ute efter är liksom att man kan höra att det är jag, det ska inte vara jobbigt att lyssna på mig och den ska inte fånga upp allt skräpljud.
sen att den låter helt underbart eller nått sånt spelar ingen roll. den kan likaväl ha samma kvalitet som ett bra headset har. bara att jag är trött på att corsairs headset har så pinsamt dåliga audiolevels på micen

Det kan låta ungefär så här, jag har i princip inte gjort något för att förbättra ljudet utan pratar bara rakt in i micen, men spelar givetvis inte medans.

https://www.youtube.com/watch?v=Ws5DxDC8_F4

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

håller med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

noise reduction (eller vad jag ska kalla det). så den inte tar upp skräpljud som tangentbord, datorfläktar etc.

Kondensatormikrofoner kommer dessvärre att ta upp tangentbordet väldigt tydligt då de är extremt känsliga.
Dynamiska eller riktade mikrofoner fungerar i sådana fall bättre.
Personligen skulle jag inte använda en dynamisk mikrofon.
Har i min egen setup en riktad shotgun mikrofon (Rode NTG-2 om någon är intresserad).

Skrivet av Christley:

den ska vara liten (alltså mer lik yeti pro än snowball)

Antar att du menar mer lik snowball än yeti, det är yeti som är den stora

Här har du lite olika Stormembrans mikrofoner med USB.
Jag skulle rekommendera att du kikar på något från Rode, Audio-Technica eller Blue. övriga märken är säkert också bra men dessa har jag ingen erfarenhet av.
Lycka till med ditt sökande!

P.S
att köpa till en arm så småningom för att få upp mikrofonen i luften samt närmare dig än tangentbordet kommer att göra enorm skillnad!
Vill du ha lite ordentligare grejer måste du kolla på analoga mikrofoner, då är det mixer och XLR som gäller vilket naturligtvis påverkas priset en hel del.
Generellt sett får du vad du betalar för när det gäller mikrofoner, även om det finns undantag så är dyrare nästan alltid bättre.

Edit:

Skrivet av Christley:

att köpa en sån sak leder dock till att priset närmar sig 2500kr, och då skulle jag likaväl kunna gå upp till yeti pro istället. eller liknande
och ställ har den ju, eftersom den kan stå upp av sig själv. den inkluderar däremot ingen arm

Stora skillnaden på Blue Yeti och Blue Yeti pro är att Pro har 192 kHz/24-bit istället för 48 kHz/16-bit på ljudet samt att den har analoga ingångar.
Värt att nämna är att Yeti Pro faktiskt har lägre gain, så är den tänkt att endast användas i USB framförallt till röst så skulle jag nog säga att den vanliga Blue Yeti är ett bättre val.

http://recordinghacks.com/2011/12/11/blue-yeti-vs-yeti-pro/ där har du ett par exempel som jämför de två, väldigt liten skillnad som definitivt inte är värt priset.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Hejsan.

Jag har använt Blue Yeti och rekomenderar den varmt. Den tar lite plats på bordet, men jag köpte ett mic stativ, fungerar perfect. Och eftersom stativet står utan kontakt med mitt skrivbord så behövs det ingen "Shock Mount"

Blue Yeti har funnits i ett par år. Inget dåligt med det. Men Yeti började nyligen deisgna en helt ny deisgn. Och den heter "Nessie" som ska ha flera nya trevliga funktioner som inbyggd finesser som popfilter, shockmount, plus att denna är inte lika stor som Blue Yeti, om du nu skulle ha funderingar på yta.

Har inte testad den själv. Men BLUE gör bra mikrofonprodukter, den är deras nyaste så är inte lika känd som Yeti och Snowball.

https://www.youtube.com/watch?v=68oLRnwrhXc

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1967162,166706,538210,81...

Har dock funderingar på skaffa en Yeti Pro istället så man får XLR.

saken är den att nessie också är på gränsen för stor. den är större upptill vilket är där jag skulle ha problem just. därför föredrar jag yeti, där den är mer kompakt. är möjligt att jag väljer nessie istället. men det där testet visar bara när han pratar, behöver veta hur det låter när nån smattrar på ett mekaniskt tangebord där micen står på samma bord.

Skrivet av trickysaer:

Det kan låta ungefär så här, jag har i princip inte gjort något för att förbättra ljudet utan pratar bara rakt in i micen, men spelar givetvis inte medans.

https://www.youtube.com/watch?v=Ws5DxDC8_F4

precis vad jag är ute efter i ljudkvalitet. är ingen studio, men man hör klart och tydligt vad som menas.

Skrivet av MaxieTheHatter:

Kondensatormikrofoner kommer dessvärre att ta upp tangentbordet väldigt tydligt då de är extremt känsliga.
Dynamiska eller riktade mikrofoner fungerar i sådana fall bättre.
Personligen skulle jag inte använda en dynamisk mikrofon.
Har i min egen setup en riktad shotgun mikrofon (Rode NTG-2 om någon är intresserad).

Antar att du menar mer lik snowball än yeti, det är yeti som är den stora

Här har du lite olika Stormembrans mikrofoner med USB.
Jag skulle rekommendera att du kikar på något från Rode, Audio-Technica eller Blue. övriga märken är säkert också bra men dessa har jag ingen erfarenhet av.
Lycka till med ditt sökande!

P.S
att köpa till en arm så småningom för att få upp mikrofonen i luften samt närmare dig än tangentbordet kommer att göra enorm skillnad!
Vill du ha lite ordentligare grejer måste du kolla på analoga mikrofoner, då är det mixer och XLR som gäller vilket naturligtvis påverkas priset en hel del.
Generellt sett får du vad du betalar för när det gäller mikrofoner, även om det finns undantag så är dyrare nästan alltid bättre.

Edit:

Stora skillnaden på Blue Yeti och Blue Yeti pro är att Pro har 192 kHz/24-bit istället för 48 kHz/16-bit på ljudet samt att den har analoga ingångar.
Värt att nämna är att Yeti Pro faktiskt har lägre gain, så är den tänkt att endast användas i USB framförallt till röst så skulle jag nog säga att den vanliga Blue Yeti är ett bättre val.

http://recordinghacks.com/2011/12/11/blue-yeti-vs-yeti-pro/ där har du ett par exempel som jämför de två, väldigt liten skillnad som definitivt inte är värt priset.

så pass mycket av en audiofil är jag inte att jag behöver skillnaden på khz och sånna saker.
att ha mikrofonen i luften skulle vara det optimala, dock har jag sett att sånna saker är överdrivet dyra så vill försöka undvika det. kostar ju lika mycket som micen själv gör. men kan jag få allt som krävs för max 500 är jag intresserad av en arm som håller den närmare mig och i luften

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

behöver veta hur det låter när nån smattrar på ett mekaniskt tangebord där micen står på samma bord.

Det kommer att smattra på duktigt, att ställa stativet på en bit skumgummi hjälper en hel del dock.
Här har du en kille som tog saken i egna händer och gjorde en shockmount med hushållsbehör.
http://www.sweclockers.com/galleri/12091-ikea-shockmount-for-...

Skrivet av Christley:

så pass mycket av en audiofil är jag inte att jag behöver skillnaden på khz och sånna saker.
att ha mikrofonen i luften skulle vara det optimala, dock har jag sett att sånna saker är överdrivet dyra så vill försöka undvika det. kostar ju lika mycket som micen själv gör. men kan jag få allt som krävs för max 500 är jag intresserad av en arm som håller den närmare mig och i luften

Värt att tänka på är att shockmounten till blue yeti/blue snowball är väldigt dyra.
En Rode eller AT usb mikrofon använder sig av betydligt vanligare shockmounts vilket drar ner priset en hel del.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Det kommer att smattra på duktigt, att ställa stativet på en bit skumgummi hjälper en hel del dock.
Här har du en kille som tog saken i egna händer och gjorde en shockmount med hushållsbehör.
http://www.sweclockers.com/galleri/12091-ikea-shockmount-for-...

Värt att tänka på är att shockmounten till blue yeti/blue snowball är väldigt dyra.
En Rode eller AT usb mikrofon använder sig av betydligt vanligare shockmounts vilket drar ner priset en hel del.

jo jag såg det där hemmabygget. är dock långt ifrån ikea, och för lat för att åka flera timmar för att hämta en sån sak.
hur som, om du satte ihop att pack likt detta då: http://www.thomann.de/se/the_tbone_sc440_usb_podcast_bundle_0... fast med saker som hade varit bättre eller något sånt. hur hade det sett ut?
värt att notera är att en arm är bättre än ett stativ för mig. bästa är att den kan stå på bordet fritt utan att få ljudet förstört av tangentbordet dock

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

jo jag såg det där hemmabygget. är dock långt ifrån ikea, och för lat för att åka flera timmar för att hämta en sån sak.
hur som, om du satte ihop att pack likt detta då: http://www.thomann.de/se/the_tbone_sc440_usb_podcast_bundle_0... fast med saker som hade varit bättre eller något sånt. hur hade det sett ut?
värt att notera är att en arm är bättre än ett stativ för mig. bästa är att den kan stå på bordet fritt utan att få ljudet förstört av tangentbordet dock

Tror att det där är ett skapligt paket för någon i ingångsnivå.
Ingen fantastisk mikrofon men den låter skapligt bra.
Det finns ett par samples du kan lyssna på om du går in på själva mikrofonen.
Vill du ha en arm istället kanske http://www.thomann.de/se/millenium_ma2050_tischmikrofonarm.ht... kan vara något, har inte använt armen själv men det ser vettigt ut.
Själv använder jag http://www.thomann.de/se/rode_psa1.htm som är helt fantastisk, men den kostar lite mer.
Ett stativ har du ståendes på golvet och då kommer inte mikrofonen att plocka upp några som helst vibrationer från ditt tangentbord, kommer att höras lite men inget störande.
Armen monterar du på bordet så den kommer att plocka upp lite vibrationer, shock mounten tar dock bort det mesta av det.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Tror att det där är ett skapligt paket för någon i ingångsnivå.
Ingen fantastisk mikrofon men den låter skapligt bra.
Det finns ett par samples du kan lyssna på om du går in på själva mikrofonen.
Vill du ha en arm istället kanske http://www.thomann.de/se/millenium_ma2050_tischmikrofonarm.ht... kan vara något, har inte använt armen själv men det ser vettigt ut.
Själv använder jag http://www.thomann.de/se/rode_psa1.htm som är helt fantastisk, men den kostar lite mer.
Ett stativ har du ståendes på golvet och då kommer inte mikrofonen att plocka upp några som helst vibrationer från ditt tangentbord, kommer att höras lite men inget störande.
Armen monterar du på bordet så den kommer att plocka upp lite vibrationer, shock mounten tar dock bort det mesta av det.

ja jag lyssnade på samples. de lät bra. tillräckligt för att jag skulle vara nöjd.

den där armen du länkade, funkar den till yeti också? eller finns det andra i min prisklass som du hellre rekommenderar? för en shotgun mic är tyvärr inte det jag behöver
och jag vet att stående på golvet tar upp mindre vibrationer, men jag har verkligen inte mycket utrymme så ett stativ på golvet är min sista utväg

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Typ http://www.thomann.de/se/the_tbone_ssm6.htm + http://www.thomann.de/se/millenium_ma2050_tischmikrofonarm.ht...
är vad jag vill ha själv. Borde fungera till det mesta.

http://www.thomann.de/se/millenium_ds_100.htm kan du kolla på också.

(Jag skulle skaffa mig en mixer men det är för att jag tycker att det är roligt. Och jag har har varken råd eller knappt plats heller... XD)

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

ja jag lyssnade på samples. de lät bra. tillräckligt för att jag skulle vara nöjd.

den där armen du länkade, funkar den till yeti också? eller finns det andra i min prisklass som du hellre rekommenderar? för en shotgun mic är tyvärr inte det jag behöver
och jag vet att stående på golvet tar upp mindre vibrationer, men jag har verkligen inte mycket utrymme så ett stativ på golvet är min sista utväg

Yeti är en väldigt tung mikrofon, knappt så att den dyrare orkar hålla den uppe.
Shotgun är väldigt trevligt även om de inte är gjorda för tal inomhus.
Såhär ser det ut i min nuvarande setup:

http://www.thomann.de/se/audio_technica_at2020_usb_2.htm är en ganska populär mikrofon, ställ den på en bit skumgummi och placera mikrofonen mellan dig och tangentbordet så kommer du nog få önskat resultat.

Skrivet av Laccy:

Typ http://www.thomann.de/se/the_tbone_ssm6.htm + http://www.thomann.de/se/millenium_ma2050_tischmikrofonarm.ht...
är vad jag vill ha själv. Borde fungera till det mesta.

http://www.thomann.de/se/millenium_ds_100.htm kan du kolla på också.

(Jag skulle skaffa mig en mixer men det är för att jag tycker att det är roligt. Och jag har har varken råd eller knappt plats heller... XD)

finns mixers i den här storleken http://www.thomann.de/se/behringer_xenyx_802.htm som är drygt 20cm breda.
Ingen idé att hoppa in på en 18 kanals mixer.... som jag gjorde

@Hieronymus Bosch:
Din typiska kondensator har mycket god upptagningsförmåga mot omgivningen medans din typiska dynamiska är riktad och har sämre upptagningsförmåga mot omgivningen.
Påstod aldrig att min mikrofon var något annat än just kondensator vilket är den typ jag själv föredrar, tog bara upp den som ett exempel.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Skrivet av MaxieTheHatter:

Kondensatormikrofoner kommer dessvärre att ta upp tangentbordet väldigt tydligt då de är extremt känsliga.

"Kondensator" är inte en upptagningskarakteristik. Alla dipol- och rundtagande mikrofoner tar upp mycket ljud från omgivningen, oberoende av om de är dynamiska eller kondensatormikrofoner.

Citat:

Har i min egen setup en riktad shotgun mikrofon (Rode NTG-2 om någon är intresserad).

...som är en kondensatormikrofon.

Dock håller jag med om övriga tips: flytta miken närmare nyttoljudet, använd en mik med snävare upptagningskarakteristik.
Men rata inte kondensatormikrofoner. Finns sådana med de ljudegenskaper TS söker, men USB-kravet blir nog svårt att tillgodose. Skulle det funka med en dum XLR-till-USB-mojäng?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

finns mixers i den här storleken http://www.thomann.de/se/behringer_xenyx_802.htm som är drygt 20cm breda.
Ingen idé att hoppa in på en 18 kanals mixer.... som jag gjorde

Hade tänkt gå på en xenyx qx1202, men efter att den gick upp (jag har för mig att priset på alla behringers mixrar ökade) gick jag och köpte mig en kamera, som kostade mer än vad ljudsakerna gjorde. Fråga mig inte varför...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.