Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickysaer:

Det låter väldigt kosntigt, har du källa på detta? En körning mot alla skattekonton i helgen ja, det är inte detsamma som att föra över pengar. Skattekonto och bankkonto är två skilda saker, eftersom det sedan är otroligt många utbetalningar som ska ske så skulle det rimligtvis innebära en överbelastning om allt skedde samtidigt över hela landet.

Vadå konstigt? Dom stämmer av och flyttar över pengarna till alla bankkonton till de som ska ha det..
Men banken bestämmer när kunden får dem..blir fin ränta vettu

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av makn:

Vadå konstigt? Dom stämmer av och flyttar över pengarna till alla bankkonton till de som ska ha det..
Men banken bestämmer när kunden får dem..blir fin ränta vettu

Men dom har ju ändrat på skatteverkets hemsida från 8e till 9e, låter som att du bara chansar lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickysaer:

Det låter väldigt kosntigt, har du källa på detta? En körning mot alla skattekonton i helgen ja, det är inte detsamma som att föra över pengar. Skattekonto och bankkonto är två skilda saker, eftersom det sedan är otroligt många utbetalningar som ska ske så skulle det rimligtvis innebära en överbelastning om allt skedde samtidigt över hela landet.

Ser inte hur det kan vara någon som helst överbelastning, om dom inte kör på en raspberry pi med ett usb minne som databas dvs...

Permalänk
Medlem

15 - 18 juni tror det stod på skatteverkets hemsida

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Intressant. Hur fungerar det i praktiken? Jag har kollat på att studera i Alnarp och det tar drygt 1.5h om man tar kommunalt, jämfört med 30-40 minuter med bilen. Det är något jag äcklas av så pass mycket att jag förmodligen inte söker in till hösten, och att betala så mycket bensin själv när man får låna för att öht betala räkningar.. nja det går inte ihop.

Man får inte skatteavdrag för resor till studier, det gäller endast resor till lönearbete och endast det belopp som överstiger en viss summa.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Intressant. Hur fungerar det i praktiken? Jag har kollat på att studera i Alnarp och det tar drygt 1.5h om man tar kommunalt, jämfört med 30-40 minuter med bilen. Det är något jag äcklas av så pass mycket att jag förmodligen inte söker in till hösten, och att betala så mycket bensin själv när man får låna för att öht betala räkningar.. nja det går inte ihop.

Det är resor till och från arbete som man får göra avdrag för. Jag vill minnas att du måste spara minst 2 timmar per dag, en timme enkel resa.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Printscreen:

Men dom har ju ändrat på skatteverkets hemsida från 8e till 9e, låter som att du bara chansar lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha va? Chansar? Är ju så det funkar enkelt beskrivet..

Permalänk
Medlem

Nej. Har inte sett röken utav några skattepengar. Än så länge.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Detta datum förutsätter att du deklarerat via telefon eller e-tjänst. Har du deklarerat med blankett får du vänta ännu längre.

Gäller det även om man deklarerat blankett via deras e-tjänst?

EDIT: Läste på skatteverket.se där stod det att så länge man har e-deklarerat och inte har kvarskatt så får man dom i juni.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

http://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/viktigadatum/2...

9:e juni.. Senast 12:e

Men denna är ändrad sen igår då det stod 8:e..

Så sluta o ljug om era 12k när du omöjligt kan ha fått det. Håll er till sanningen

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Medlem
Skrivet av malacai:

http://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/viktigadatum/2...

9:e juni.. Senast 12:e

Men denna är ändrad sen igår då det stod 8:e..

Så sluta o ljug om era 12k när du omöjligt kan ha fått det. Håll er till sanningen

Vad menar du med att ljuga? Det finns folk som får tillbaka 20000kr eller mer. Jag får tillbaka ~9500:- tillbaka i år eftersom det är första året jag är på det här jobbet (tror du inte så kan jag ta en bild på uträkningen på min bankett), men nästa år blir det nästan det dubbla. Normalt får vi runt 16000:-

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av malacai:

http://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/viktigadatum/2...

9:e juni.. Senast 12:e

Men denna är ändrad sen igår då det stod 8:e..

Så sluta o ljug om era 12k när du omöjligt kan ha fått det. Håll er till sanningen

Jag får tillbaka 11k själv, ifall man sommarjobbar så får man ofta de

Permalänk
Medlem

Nu missuppfattade ni 'beloppet' det är datumet jag syftar på.

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Medlem
Skrivet av malacai:

Nu missuppfattade ni 'beloppet' det är datumet jag syftar på.

Ok, det var inte lätt att veta vad du menade när du skrev som du gjorde

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Ni kan ju alla testa o logga in på erat skatte konto nu klockan 07:00 och titta där o se om pengarna

Mvh

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Ni kan ju alla testa o logga in på erat skatte konto nu klockan 07:00 och titta där o se om pengarna

Mvh

Jobbar du på någon bank?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av malacai:

http://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/viktigadatum/2...

9:e juni.. Senast 12:e

Men denna är ändrad sen igår då det stod 8:e..

Så sluta o ljug om era 12k när du omöjligt kan ha fått det. Håll er till sanningen

Arbetar du som timmis så är det omöjligt att kunna betala in rätt mängd skatt per månad, t.ex.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av malacai:

Så sluta o ljug om era 12k när du omöjligt kan ha fått det. Håll er till sanningen

Trams. Självklart kan du får tillbaka mer, beror helt och hållet på skattetabell, inkomst, kapital m.m, osv, etc.

Själv fick jag tillbaka 28 000 kr i år och har kollegor som fått tillbaka närmare 40 000 kr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Barren Wuffet:

Trams. Självklart kan du får tillbaka mer, beror helt och hållet på skattetabell, inkomst, kapital m.m, osv, etc.

Själv fick jag tillbaka 28 000 kr i år och har kollegor som fått tillbaka närmare 40 000 kr.

Min far fick över 100 000 för något år sedan. Det är många parametrar som spelar in

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jfqvist:

Min far fick över 100 000 för något år sedan. Det är många parametrar som spelar in

Exakt. Verkar som att många tror att du endast får tillbaka det du gör avdrag för i deklarationen och då är det är mycket riktigt att du endast får göra avdrag upp till 10-12 k eller vad det nu ligger på.

Sen kan man ju diskutera i huruvida det är bra eller ej att få tillbaka pengar. Själv anser jag att det är bättre att ligga så nära +/-0 som möjligt även om det är kul att få ett litet tillskott på kontot innan midsommar varje år.

Permalänk
Medlem

Inga pengar ännu, har Swedbank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Ni kan ju alla testa o logga in på erat skatte konto nu klockan 07:00 och titta där o se om pengarna

Mvh

Fanns inte mycket att se här (Swedbank)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Nu är 15k liggandes på skattekontot, får se när banken får dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Trams. Självklart kan du får tillbaka mer, beror helt och hållet på skattetabell, inkomst, kapital m.m, osv, etc.

Själv fick jag tillbaka 28 000 kr i år och har kollegor som fått tillbaka närmare 40 000 kr.

Som han skrev senare så var det datumet han reagerade på, inte summan pengar som killen skrev. Den killen han menade skrev att han fått 12000 fast på fel (för tidigt) datum

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

På mitt skattekonto står det som utbetalt den 6/6 men inga spår än på mitt konto i SEB. Banken vill förstås hålla på pengarna lite och dra in ränta, lär väl komma snart i alla fall.

Permalänk
Medlem

Hm, utbetalningen från skattekontot skedde i helgen. Så det är Swedbank som håller i stålarna...schysst.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Samma här.

Datum Specifikation Belopp
2015-06-06 Utbetalning -23 172

Pengarna är ute i cyberspace och snurrar.
Skönt med att få tillbaka gott med cash, perfekt till fiber-installationen i höst / vinter till villan.

Edit:

Meddelande
Information till dig som får skatteåterbäring nu. Tänk på att det tar ca 3 bankdagar innan du får in pengarna på ditt anmälda konto.

Så borde vara inne idag

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk

Nu syns mina pengar som Insättning och ska bli tillgängliga imorgon
Jag har Nordea om någon undrar.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av malacai:

Nu missuppfattade ni 'beloppet' det är datumet jag syftar på.

Skrivet av rinosaur:

Arbetar du som timmis så är det omöjligt att kunna betala in rätt mängd skatt per månad, t.ex.

Skrivet av Barren Wuffet:

Trams. Självklart kan du får tillbaka mer, beror helt och hållet på skattetabell, inkomst, kapital m.m, osv, etc.

Själv fick jag tillbaka 28 000 kr i år och har kollegor som fått tillbaka närmare 40 000 kr.

Skrivet av Jfqvist:

Min far fick över 100 000 för något år sedan. Det är många parametrar som spelar in

Om ni faktiskt hade läst tråden, så hade det varit helt klart vad malacai menade.. det är två personer som "fick tillbaka pengar" igår, när de omöjligtvis skulle kunnat ha fått det. Skatteverket ändrade dagarna från mellan 8 och 12 till mellan 9:e och 12:e.
De ljög alltså om att ha fått in sina 12.000 kr.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Inaktiv

Somliga av oss dödliga fick betala restskatt pga. av för lite dragen skatt från arbetsgivaren trots inskickad A-skatt tabell.
Ni som fick pengar tillbaka kan ju dela med er om ni känner er generösa....