Problem med att skaffa windows 10

Permalänk
Medlem

Problem med att skaffa windows 10

Tjena! det ska finnas en windows knapp nere till höger. Den finns inte för mig, så jag gick in i windows update (Windows 8.1)
Den bara laddar och inget kommer upp. Jag vill gärna ha windows 10, så vad är problemet?

Permalänk
Medlem

Det är bara att ta det lugnt! Du kommer få den inom en snar framtid.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Det kommer förr eller senare. Bara att vänta. Dessutom släpps Windows 10 den 29 Juli. Gott om tid.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

Jag får den på alla laptops men inte på min stationära. Så jevla irriterande. Försökt omibstallera vissa uppdateringar o köra kompabilitetstestscript som inte funkar för fem öre men ingen lösning.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

De flesta forum som jag har läst nämner att uppdateringen kb3035583 lägger till en ikon i aktivitetsfältet, men hände aldrig när jag installerade på mitt laptop. Gick istället in i http://www.microsoft.com/en-us/windows/windows-10-upgrade?OCI... och tryckte "Reserve your free upgrade" som öppnade fönstret. Alternativ kan du testa dessa metoder som nämns här http://forums.windowscentral.com/windows-10-general-discussio...

Permalänk

Hej!

Jag har också samma problem, har uppdaterat allt i Windows 8.1 nu när jag har fått min dator.
Förmodligen när den riktiga kommer ut så kommer alla har den, tror jag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk

Jag har också samma problem. Får inte upp någon ikon! Kör Windows 8.1 och har enligt Windows Update alla uppdateringrar som finns för tillfället.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Skribent
Skrivet av ghostfenix:

Jag har också samma problem. Får inte upp någon ikon! Kör Windows 8.1 och har enligt Windows Update alla uppdateringrar som finns för tillfället.

Samma sak, fast bara på stationära. Laptopen fick från DayOne.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

På jobbdatorerna får jag inte upp något, troligtvis beroende på att det är massvolym-licenser eller OEM som kanske inte räknas, eller kommer få sina uppdateringar senare. Hemma har jag fått ikonen på mina två datorer med 8.1 Pro.

Men det spelar ju inte så stor roll nu. Man kommer kunna dra ner en ISO när det blir dags ändå.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av phoenixdisciple:

Samma sak, fast bara på stationära. Laptopen fick från DayOne.

Hej!
Nu fick upp den lilla rackaren (Windows-ikonen) och har nu lyckats reservera en kopia av Windows 10.
Jag använde mig av följande tricks:
Öppna anteckningar.
Kopiera följande text och klistra in den i anteckningar

REG QUERY "HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\AppCompatFlags\UpgradeExperienceIndicators" /v UpgEx | findstr UpgEx
if "%errorlevel%" == "0" GOTO RunGWX
reg add "HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\AppCompatFlags\Appraiser" /v UtcOnetimeSend /t REG_DWORD /d 1 /f
schtasks /run /TN "\Microsoft\Windows\Application Experience\Microsoft Compatibility Appraiser"
:CompatCheckRunning
schtasks /query /TN "\Microsoft\Windows\Application Experience\Microsoft Compatibility Appraiser"
Powershell -Command "Get-ScheduledTask -TaskName 'Microsoft Compatibility Appraiser' -TaskPath '\Microsoft\Windows\Application Experience\'" | Find "Ready"
if NOT "%errorlevel%" == "0" ping localhost >nul &goto :CompatCheckRunning
:RunGWX
schtasks /run /TN "\Microsoft\Windows\Setup\gwx\refreshgwxconfig"

Klicka på arkiv och välj spara som
I filnamnsfältet, skriv in ReserveWin10.cmd
Under filformat, välj Alla filformat (*.*)
Välj mappen du vill spara filen till (till exempel C:\temp)

Öppna en kommandotolk som admin. Skriv in kommandotolken på startskärmen eller under sökfunktionen och högerklicka på resultatet. Välj att köra som administratör.

Kör filen som du nyss sparade. Om du följde exemplet ovan, skriv in C:\Temp\ReserveWin10.cmd
The Microsoft Compatibility Appraiser kan ta upp till 10 – 30 minuter att köra, scriptet kommer kontinuerligt att skicka status medan det körs.

Om scriptet fallerar i en oändlig loop, då har du inte de Windowsuppdateringar som behövs. Förutom att Service Pack 1 på Windows samt eller Windows 8.1 Update, så behöver dessa vara installerade:
Windows 7 SP1:
KB3035583
KB2952664
Windows 8.1 Update:
KB3035583
KB2976978

Du kan manuellt kontrollera om du har dessa uppdateringar genom att skriva detta kommando i en upphöjd kommandotolk (som admin)
dism /online /get-packages | findstr 3035583
(Byt ut KB-numret emot den uppdatering du söker efter ovan) Om du har uppdateringen redan installerad så kan du köra detta kommando för att kontrollera identiteten:

Har du Windows 8.1 bör du se detta:
C:\>dism /online /get-packages | findstr 3035583
Package Identity : Package_for_KB3035583~31bf3856ad364e35~amd64~~6.3.1.29

Hittade inlägget HÄR! Det finns flera tricks om inte ovanstående fungerar.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

@ghostfenix:

Min kommandotold smäller till o ngn sekund senare blinkar samma rad som i början typ..

ska ja låta kommandotolden stå då? eller är testet redan klart?

Visa signatur

Fractal Design North XL Svart TG / ASRock X870E Nova WIFI / ASUS GeForce RTX 5090 32GB ROG Astral OC / AMD Ryzen 9 9950X3D 4. 3GHz 144MB / Arctic Liquid Freezer III Pro 360 A-RGB / Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY / ASUS ROG Strix 1200W Platinum / Samsung 9100 PRO M.2 NVMe Gen5 2TB / Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 4096GB / Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 4096GB / Windows 11 / Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av bobani:

@ghostfenix:

Min kommandotold smäller till o ngn sekund senare blinkar samma rad som i början typ..

ska ja låta kommandotolden stå då? eller är testet redan klart?

Ja det är en loop , låt den stå på i 30-40 min -> Starta om datorn så bör ikonen dyka upp nere i aktivitetsfältet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

funkar fortfarande inte.. =(

kört 2x40 minuter och startat om, ingen ikon..

Visa signatur

Fractal Design North XL Svart TG / ASRock X870E Nova WIFI / ASUS GeForce RTX 5090 32GB ROG Astral OC / AMD Ryzen 9 9950X3D 4. 3GHz 144MB / Arctic Liquid Freezer III Pro 360 A-RGB / Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY / ASUS ROG Strix 1200W Platinum / Samsung 9100 PRO M.2 NVMe Gen5 2TB / Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 4096GB / Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 4096GB / Windows 11 / Acer Predator X34

Permalänk
Avstängd

Min kommer inte heller fram. Jag kör dock med Windows 7 Home premium SP1. Någon som vet en lösning eller om jag ens är behörig för uppgradering?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ghostfenix:

Hej!
Nu fick upp den lilla rackaren (Windows-ikonen) och har nu lyckats reservera en kopia av Windows 10.
Jag använde mig av följande tricks:
Öppna anteckningar.
Kopiera följande text och klistra in den i anteckningar

REG QUERY "HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\AppCompatFlags\UpgradeExperienceIndicators" /v UpgEx | findstr UpgEx
if "%errorlevel%" == "0" GOTO RunGWX
reg add "HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\AppCompatFlags\Appraiser" /v UtcOnetimeSend /t REG_DWORD /d 1 /f
schtasks /run /TN "\Microsoft\Windows\Application Experience\Microsoft Compatibility Appraiser"
:CompatCheckRunning
schtasks /query /TN "\Microsoft\Windows\Application Experience\Microsoft Compatibility Appraiser"
Powershell -Command "Get-ScheduledTask -TaskName 'Microsoft Compatibility Appraiser' -TaskPath '\Microsoft\Windows\Application Experience\'" | Find "Ready"
if NOT "%errorlevel%" == "0" ping localhost >nul &goto :CompatCheckRunning
:RunGWX
schtasks /run /TN "\Microsoft\Windows\Setup\gwx\refreshgwxconfig"

Klicka på arkiv och välj spara som
I filnamnsfältet, skriv in ReserveWin10.cmd
Under filformat, välj Alla filformat (*.*)
Välj mappen du vill spara filen till (till exempel C:\temp)

Öppna en kommandotolk som admin. Skriv in kommandotolken på startskärmen eller under sökfunktionen och högerklicka på resultatet. Välj att köra som administratör.

Kör filen som du nyss sparade. Om du följde exemplet ovan, skriv in C:\Temp\ReserveWin10.cmd
The Microsoft Compatibility Appraiser kan ta upp till 10 – 30 minuter att köra, scriptet kommer kontinuerligt att skicka status medan det körs.

Om scriptet fallerar i en oändlig loop, då har du inte de Windowsuppdateringar som behövs. Förutom att Service Pack 1 på Windows samt eller Windows 8.1 Update, så behöver dessa vara installerade:
Windows 7 SP1:
KB3035583
KB2952664
Windows 8.1 Update:
KB3035583
KB2976978

Du kan manuellt kontrollera om du har dessa uppdateringar genom att skriva detta kommando i en upphöjd kommandotolk (som admin)
dism /online /get-packages | findstr 3035583
(Byt ut KB-numret emot den uppdatering du söker efter ovan) Om du har uppdateringen redan installerad så kan du köra detta kommando för att kontrollera identiteten:

Har du Windows 8.1 bör du se detta:
C:\>dism /online /get-packages | findstr 3035583
Package Identity : Package_for_KB3035583~31bf3856ad364e35~amd64~~6.3.1.29

Hittade inlägget HÄR! Det finns flera tricks om inte ovanstående fungerar.

Det funkade!

Stort tack

Permalänk
Medlem

Jag vet inte men om man redan kör 10 så kan man ända så man hamnar i "fast ring" genom att ändra inställningarna på windows update.

http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2015/03/18/windows-1...

Gammal men borde fungera om du kan få den just nu. det är så man gör på testverisionen i alla fall.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Hjälpsam

Skrev detta i en annan tråd hoppas att det kan hjälpa.

Installerade om Windows 8.1 i helgen, ingen ikon trots att alla (ca 200) patchar installerats.
Sen kom jag på att två av min SATA-portar drivs av en controller från ASMedia, installerade drivrutinen till dessa, trots att jag inte har några diskar anslutna där.
Vips efter det att drivrutien åkt in, dök Ikonen upp!

Så se till att ni har installerat drivrutiner till precis allt ni har i burken, annars vet inte Windows, om hårdvaran är helt kompatibel med Windows 10.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Har försökt precis allt på två olika datorer med Win7 Pro 64-bit. Testat flera register-hack, olika script som ska trigga igång processen, med mera. Har alla drivrutiner installerade, inga konstigheter som jag ser det. Fortfarande ingen flagga nere i hörnet

Två snabba:

1) Spelar det någon roll om jag INTE kan reservera någon nyckel här och nu, eller står och faller allt på att det är gjort innan W10 släpps?

2) Måste man vara inloggad som admin för att ikonen ska uppenbara sig öht, eller räcker det med att man är inloggad som icke-admin? (Mina default-konton är inte admin-konton, brukar istället knappa in admin pwd när det behövs).

Tack i förskott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chij:

Har försökt precis allt på två olika datorer med Win7 Pro 64-bit. Testat flera register-hack, olika script som ska trigga igång processen, med mera. Har alla drivrutiner installerade, inga konstigheter som jag ser det. Fortfarande ingen flagga nere i hörnet

Två snabba:

1) Spelar det någon roll om jag INTE kan reservera någon nyckel här och nu, eller står och faller allt på att det är gjort innan W10 släpps?

2) Måste man vara inloggad som admin för att ikonen ska uppenbara sig öht, eller räcker det med att man är inloggad som icke-admin? (Mina default-konton är inte admin-konton, brukar istället knappa in admin pwd när det behövs).

Tack i förskott.

1. Bokningen behövs inte, det kommer fler sätt att installera Windows 10 efter den 29:e juli. Du har ett år på dig för att uppgradera utan extra kostnad.

Permalänk

Ditt problem är att du inte ser att den inte har kommit ut det står tydligt Boka windows 10 gratis du kommer kunna uppgradera från 21 juli när den kommit ut.