Billig smartphone med bra gpu?

Permalänk

Billig smartphone med bra gpu?

Är jag helt ute och letar efter en enhörning eller finns det smartphones för 1-2K som inte har den sämsta andreno gpu'n som windows phone. Själv har jag en iphone 4 och behöver en telefon som inte laggar i os eller i spel som inte är så dyr. ( jag har inte tänkt att köpa något på lån eller avbetalning )

Permalänk
Medlem

Med 1-2tkr kommer du inte långt, kanske en Moto G?

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga att man borde satsa på minst 2.5-3k för en lur idag om man vill att den ska hålla sig bra till i prestanda ett tag. Mina föräldrar och min ena bror har gjort samma misstag flera gånger och köpt billigare, sämre telefoner som dom varit nöjda med i några månader för att sedan börja klaga. Ett tips är att köpa en Oneplus One, eller vänta på uppkommande Oneplus Two eller vad den nu ska heta.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Med 1-2tkr kommer du inte långt, kanske en Moto G?

Skrivet av Friterad:

Skulle nog säga att man borde satsa på minst 2.5-3k för en lur idag om man vill att den ska hålla sig bra till i prestanda

Prestandan har eskalerat i sån grad att det nu närmast är batteri å energieffektivitet som är närmast på tur.

Till TS en lur i segment 1-2k står sig bra idag.
Huwaei å Sony har några i det segmentet som bör/kan falla dig in i smaken.

Du har idag likväl som för några år sen samma typ av pris "stege"
1-1000 - budget
1001-2000 - väl fungerande å har det som behövs för bruk
2001-4000 - utökad skärm/kamera och något bättre APU
4000-xxxx - det senaste (som ävan har/kan ha barnsjukdomar)

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Prestandan har eskalerat i sån grad att det nu närmast är batteri å energieffektivitet som är närmast på tur.

Till TS en lur i segment 1-2k står sig bra idag.
Huwaei å Sony har några i det segmentet som bör/kan falla dig in i smaken.

Du har idag likväl som för några år sen samma typ av pris "stege"
1-1000 - budget
1001-2000 - väl fungerande å har det som behövs för bruk
2001-4000 - utökad skärm/kamera och något bättre APU
4000-xxxx - det senaste (som ävan har/kan ha barnsjukdomar)

Batteri och energieffektivitet är vad som är viktigast i 4k+ prisklassen då det är där man redan har riktigt bra prestanda. Telefoner för under 2k slankar i princip alltid efter ganska snabbt, efter ungefär ett år så hänger dom inte med så bra längre. Du säger att en lur för 1-2k står sig bra idag, men det betyder inte att den är så speciellt bra om ett år. Något som snålas på ofta är interminnet, för 2k ungefär får du kanske 1GB. Det räcker inte långt även idag. Ska man ha ny lur idag säger jag nog minst 2GB. Finns undantag där man kanske som person helt enkelt inte gör mycket mer än Facebook, ringer/smsar och andra, väldigt enkla saker. Men min erfarenhet är att många har för lite RAM. Köper hellre en telefon som är lite dyrare så behåller jag den i många år utan att känna att den är slö.

Permalänk

Tack för svaren :)

Från vad jag har förstått så arbetar Microsoft med att göra sitt Windows 10 ännu effektivare än 8.1. Kan det bli ännu bättre för en 1-2k telefon från windows sidan om 1 år? För vad jag förstått så handlar allt om optemisering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

WP är inte så beroende av prestanda för att flyta bra som ex Android heller.

Jag fick en ny jobbmobil häromdagen. En Sony M4 Aqua som verkar kosta dryga 2000. Känns rätt bra för priset, välbyggd och så. Men UI:t är slöare än på min snart två år gamla Lumia 720 med avsevärt sämre specar. Saker laddar snabbare på Sonyn men det känns inte lika mjukt och flytande vilket förtar en del av intrycket.

Den telefon som står näst i tur om min Lumia packar ihop närmaste tiden är Lumia 640. För 1700 spänn känns den rätt svårslagen.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk

För dagen skulle jag rekommendera LG G3. kan köpas för 3500:- svårslaget i den lägre prisklassen, om man vill ha lite bättre supportnät än endast via webben.

Permalänk
Medlem

@Blommenstorvik: Sen när är 3500 "den lägre prisklassen"? Mellanklass snarare. Att de dyraste telefonerna blivit så absurt dyra gör ju snarast att de hamnar i en egen klass än att flytta alla andra klasser uppåt. De billiga smartphonesen är om något relativt sett bättre än de varit tidigare.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk

Går att få tag i Samsung Galaxy S4 Mini för ca 2000Kr.

Visa signatur

Powercolor Radeon 7900 XTX // Ryzen 7 7800X3D (be quiet! Pure Rock 2 FX Svart) // Kingston 32GB DDR5 6000MHz // MSI B650 Gaming Plus Wifi // Kingston Fury Renegade M. 2 2TB // Corsair RM850e ATX 3.0 850W // Kolink Observatory Lite Mesh A-RGB Svart //

Permalänk
Medlem
Skrivet av BritishTeaparty:

Från vad jag har förstått så arbetar Microsoft med att göra sitt Windows 10 ännu effektivare än 8.1. Kan det bli ännu bättre för en 1-2k telefon från windows sidan om 1 år? För vad jag förstått så handlar allt om optemisering.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Rattnalle:

WP är inte så beroende av prestanda för att flyta bra som ex Android heller.

Jag fick en ny jobbmobil häromdagen. En Sony M4 Aqua som verkar kosta dryga 2000. Känns rätt bra för priset, välbyggd och så. Men UI:t är slöare än på min snart två år gamla Lumia 720 med avsevärt sämre specar. Saker laddar snabbare på Sonyn men det känns inte lika mjukt och flytande vilket förtar en del av intrycket.

Den telefon som står näst i tur om min Lumia packar ihop närmaste tiden är Lumia 640. För 1700 spänn känns den rätt svårslagen.

Jag har en Lumia 920, för tillfället med Windows 10. Visserligen kör jag med de allra färskaste uppdateringarna, och 920 har några år på nacken, så min telefon är inte det bästa exemplet. Men, det jag vill komma till är att Windows 10 just nu är otroligt instabilt för telefoner. Någon prestandaoptimering tycker jag mig inte märka, WP 8.1 flöt nämligen på betydligt bättre. Hoppet vilar just nu på att MS sliter som djur fram till 29:e juli.

Visa signatur

Min dator är kärnfri

Permalänk
Medlem

@DrMetius: W10 för telefoner ska inte släppas samtidigt som för datorer. Det kommer senare. Jag kan inte föreställa mig att MS skulle släppa ett W10 som presterar märkbart sämre än 8.1 gör på de nysläppta budgettelefonerna som visserligen har snabbare CPU men samma mängd RAM som din 920 har.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Moto G, finns inget i den prisklassen som kan mäta sig med denna lur från en välkänd tillverkare

hittade denna luren med, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2766237 dock är billigaste butiken med den i lager som man kan lita på electroworld och där kostar den 2299kr

denna kanske? har handlat från fyndiq innan för rätt stor summa pengar (1500kr) och varan leverades utan något strul vid garnti vet jag inte men Xiaomi är den största? telefontillverkaren på den asiatiska marknaden men lite okänd här i västvärlden

https://fyndiq.se/product/753665-xiaomi-red-rice-1s-47-hd/?ut...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@Oliver91: Inte med Android kanske

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

@Rattnalle: Åhå. Det visste jag inte. Tack! Då finns ju möjligheten att det faktiskt funkar när det släpps.

Visa signatur

Min dator är kärnfri

Permalänk
Skrivet av BritishTeaparty:

Är jag helt ute och letar efter en enhörning eller finns det smartphones för 1-2K som inte har den sämsta andreno gpu'n som windows phone. Själv har jag en iphone 4 och behöver en telefon som inte laggar i os eller i spel som inte är så dyr. ( jag har inte tänkt att köpa något på lån eller avbetalning )

in på tabletkungen.se och kolla, finns en hel uppsjö! jag kör själv en elephone p6000 och är väldigt nöjd, för pengarna that is.
finns väl några med vettiga adreno gpus, typ 330 osv. men du måste ju se på vilket chip de är för att veta klock osv också
http://kyokojap.myweb.hinet.net/gpu_gflops/

jag har nördat ner mig endel i detta så hittar du nån som du undrar över så fråga!

kan lägga till att har man lite oflyt kan man få typ en räkning på 200kr hem efter man köpt den för typ tull och hantering.