Permalänk

Samsung Pay i Sverige?

Hejsan!

Kanske överdriver jag något, men enda sedan Samsung presenterade Samsung Pay, med MST har jag varit väldigt nyfiken på hur detta kan fungera i verkligheten(i Sverige). Det här med mobila betalningar har ju inte direkt haft någon större utbredning i Sverige än. När Samsung Pay väl släppt i Sverige, kommer denna MST-teknik fungera, trots att majoriteten av svenska kortterminaler inte accepterar magnetremsa(eller är det bankerna som inte accepterar det tro?)?

Mer generellt:
Vad tror ni, kommer telefontillverkarnas tjänster, Apple Pay, Samsung Pay osv. kunna få något genomslag den närmsta tiden?

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på att det tar ett tag. MST-tekniken ser jag egentligen bara som en bonus, för som du säger så kommer den tekniken på väg att dö ut, och förhoppningsvis har väl NFC-betalningar kommit igång vid den tiden...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Rekordmedlem

Vi får väl hoppas att tillverkarspecifika lösningar inte får något fäste på marknaden för det kommer troligen inte att bli bra för kunderna utan bara användas för att låsa in och öka kostnaderna för konsumenterna.
Det behövs stora öppna standarder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tror flesta kommer använda Android pay istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Tror också det behövs stor och öppen standard för att detta ska få nått genomslag på marknaden.
Märkes eller systemspecifik tvivlar jag på blir bra varken för konsumenter eller butiker.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av vompen:

Jag skulle gissa på att det tar ett tag. MST-tekniken ser jag egentligen bara som en bonus, för som du säger så kommer den tekniken på väg att dö ut, och förhoppningsvis har väl NFC-betalningar kommit igång vid den tiden...

Håller med! Men utvecklingen har ju varit väldigt trög, därför ser jag MST som väldigt intressant för tillfället.

Skrivet av mrqaffe:

Vi får väl hoppas att tillverkarspecifika lösningar inte får något fäste på marknaden för det kommer troligen inte att bli bra för kunderna utan bara användas för att låsa in och öka kostnaderna för konsumenterna.
Det behövs stora öppna standarder.

Håller med, en standard är ett måste! Men för tillfället får man väl ta vad som erbjuds

Skrivet av Cooling23:

Jag tror flesta kommer använda Android pay istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Då gäller det ju att NFC tekniken kommer igång ordentligt, och att butiker börjar ersätta terminaler

Skrivet av ggustavsson:

Tror också det behövs stor och öppen standard för att detta ska få nått genomslag på marknaden.
Märkes eller systemspecifik tvivlar jag på blir bra varken för konsumenter eller butiker.

Håller med fullständigt!

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Rekordmedlem

problement är väl att det redan finns flera andra mobilbetallösningar och att ingen kommer att slå igenom innan alla standardiserar sig så att man slipper ha en massa olika, apparattillverkarnas system är nog däremot de som är minst troliga att accepteras eftersom det främst verkar handla om att de ska ta en avgift på allt och den verkar högre än det kontokorten kostar idag.

Att låsa sig till Apple, Samsung eller Google är nog det sista jag vill göra, de kommer ju att missbruka uppgifterna de kan samla in så mycket de kan genom att kartlägga alla ännu mer, Swish och Seqr är också illa.
Ett system som är öppet och hårt internationellt reglerat kan kanske slå på riktigt, men innna dess så tror jag inte att jag kommer att lämna de 2 kortföretag som är defacto världsstandard, det finn redan flera andra betaltjänster som är osäkra, dåliga och dyra så innan det är löst så är det ingen ide att välja nått ännu sämre alternativ än de som redan finns.
Jag är även emot de mindre seriösa betalförmedlarna (parasiter) typ Klarna, Trustly och till viss del även Paypal, det känns som om de endera vill lura konsumenterna på pengar för egen vinning eller har alldeles för låg säkerhet så att man öppnar upp för hackers.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.