Smartwatch vs en originell klocka ?

Permalänk
Medlem

Smartwatch vs en originell klocka ?

Nu har jag insett att jag behöver sätta tillbaka armbandsuret på handleden igen och tänkte fråga forumet lite snabbt om någon har erfarenhet av en s.k. smartwatch. Har kollat på Moto 360, Pebble och LG G Watch R... men vet inte än om jag ska gå för det originella armbandsuret eller en smartwatch.

Är en Pebble något att ha om man vill ha en liten, flexibel klocka eller ska man vänta och köra på en originell klocka tillsvidare??

Om ni använder en Moto 360 eller någon annan smartwatch vill jag gärna höra era pros och cons.

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag använder vanlig klocka av enkel anledning: batteriet. Smarta klockor har hemsk batteri tid förutom pebble. Om du verkligen vill ha smart klocka så kan du köra på pebble.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

En fråga man kan ställa sig är ifall man sover med sin klocka på?
Om inte så är det ett ypperligt tillfälle att ladda sin klocka.

Själv har jag en Sony Smartwatch 3 och är hyffsat nöjd med den. Trodde inte jag skulle nyttja notifieringarna via klockan så mkt som jag väl gör, utan köpte den mest för att slippa bära med mig mobilen på gymmet (spela musik via klockan) och då jag cyklar (Smartwatch 3 har egen GPS). Faktiskt grymt smidigt att se direkt i klockan om det var något viktigt mail/sms man fick utan att behöva gräva fram en stor 5,5" mobil ur fickan. Vissa enkla svar på sms gör man direkt via klockan, men mer avancerade svar än "Ok" osv kräver att man talar in det på engelska.
Att tala in kommandon funkar oväntat bra oxå, en vanlig grej jag gör är att starta en timer när jag lagar mat utan att behöva avbryta det jag gör med händerna.

Fram tills 5.1.1 uppdateringen som kom för ca en vecka sen var dock android wear lite buggigt. Hände ofta att man fick starta appar på klockan två gånger innan dom väl startade. Det har blivit väldigt mkt bättre nu, däremot får jag plötsliga batteriförluster med den nya versionen. Har hänt 2-3 gånger nu att jag upptäckt att klockan sugit i sig flera 10-tals % batteri på väldigt kort tid. Måste starta om uret för att få den att sluta upp med det. Det är nog den enda negativa punkten jag har, förrutom möjligen att en Moto 360 är grymt mkt sexigare än Smartwatch 3... men jag ville ha GPS stödet så jag fick offra den biten.

Permalänk
Medlem

Jag står mellan samma val förutom Pebble-klockan då jag tycker skärmen är lite trist. LGn verkar bra men jag gillar designen på 360 långt mycket bättre, och då Motorola väntas släppa en ny under sommaren så väntar jag nog på den. Framförallt med tanke på att nuvarande modell saknar en bit av skärmen längst ner på urtavlan, och det ser för illa ut ifall man som jag gillar vita urtavlor.
I övrigt är 360 en grymt stilig klocka och jag drog mig länge för smartwatches just pga att jag gillar klassiska mekaniska klockor bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrberg:

Nu har jag insett att jag behöver sätta tillbaka armbandsuret på handleden igen och tänkte fråga forumet lite snabbt om någon har erfarenhet av en s.k. smartwatch. Har kollat på Moto 360, Pebble och LG G Watch R... men vet inte än om jag ska gå för det originella armbandsuret eller en smartwatch.

Är en Pebble något att ha om man vill ha en liten, flexibel klocka eller ska man vänta och köra på en originell klocka tillsvidare??

Om ni använder en Moto 360 eller någon annan smartwatch vill jag gärna höra era pros och cons.

Mvh

Har haft klocka sedan jag var typ 5 år gammal, hoppade på pebble-tåget för några månader sedan och är helnöjd.

Tveklöst bästa batteritiden för att vara en smartklocka, och är väldigt användbart att kolla notifikationer, se vilka som ringer osv direkt på armen utan att behöva plocka upp mobilen.

Så många reklammail jag sluppit ta upp mobilen och kollat på tack vare att jag kunnat se direkt på armen

Laddar en gång var 5e dag eller så.

Hört att nyaste modellen skulle ha färgskärm och ännu bättre batteritid. Skulle jag inte redan haft min skulle jag köpt den iaf

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Har en LG G Watch R.

Absolut, att ladda klockan är ju inte alls skoj - men man laddar ändå telefonerna varje natt.
Jag brukar dock ladda min klocka när jag kommer hem från jobbet, och ha den på mig när jag sover - det finns en app som heter sleep as an droid som mäter hur mycket man rör sig och ska väcka en när det är lämpligt. Sägs det. Den väcker mig på tok för tidigt varje dag iallafall

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning på Moto 360 2gen. Hoppas att lansering är nära förestående.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem

Kör på Pebble Steel. Mycket nöjd. Över en vecka batteri.
Gjorde en liten "mini-recension".