Google drive istället för nas

Permalänk

Google drive istället för nas

Måste få bättre koll på familjens alla bilder, istället för att köpa en nas är jag sugen på betala för lite extra lagring och lägga alla bilder på Google drive. För extra säkerhet kan man ju göra backup till extern disk någon gång då och då. Förutom att man lägger sina privata bilder i händerna på Google, är detta en bra backup-lösning?

Permalänk
Inaktiv

Ja, det är en väldigt bra backup lösning.

Dessutom är det gratis om du bara lägger upp bilder, hur mycket du vill

Permalänk
Medlem

Google släppte nyligen en ny tjänst för foton. Där erbjuder de obegränsad lagring av bilder (om du låter google komprimera dom).

Tjänsten har också funktioner för att söka i bilder. Du kan exempelvis söka på "solnedgång" eller "Cykel" för att hitta gamla bilder.

Vill man inte att bilderna ska komprimeras så går det att välja bort och betala som vanligt.

https://photos.google.com/

Permalänk
Medlem

Om det är en bra lösning kan jag inte svara på då jag inte nyttjar några molntjänster men jag vet så mycket att det alltid finns en viss risk att lagra sina filer i molnet. Jag skulle nog kört på två externa hårddiskar istället.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qrush:

Om det är en bra lösning kan jag inte svara på då jag inte nyttjar några molntjänster men jag vet så mycket att det alltid finns en viss risk att lagra sina filer i molnet. Jag skulle nog kört på två externa hårddiskar istället.

Och det finns ingen risk att lagra på externa hårddiskar heller menar du?
När det kommer till backups resonerar jag att desto fler ställen du gör backups till desto bättre är det. Inget alternativ är 100% säkert.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Och det finns ingen risk att lagra på externa hårddiskar heller menar du?
När det kommer till backups resonerar jag att desto fler ställen du gör backups till desto bättre är det. Inget alternativ är 100% säkert.

Nej, vart skrev jag det? Jag tycker att det finns för mycket nackdelar med att lagra sina privata filer i molnet därför skulle jag valt 2 externa hårddiskar istället.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Eftersom du endast har 25Gb för orginalbilder eller obegränsat för bilder som Google komprimerar åt dig så ser jag det inte som ett alternativ. Man vill ju inte att bilden ska bli sämre bara för man tar backup på den?

Permalänk
Rekordmedlem

Googles gratis bildlagring är verkligen inget vettigt alternativ för bildbackup, det är inte någon backup överhuvudtaget eftersom de inte behåller originalfilerna utan gör om dem, det verkar snarare vara likt Google+ bara att man får ladda upp hur mycket som helst mot att man ger dem rätt att editera bilderna.

Ett första steg är att Google tar bort begränsningen på hur många bilder och filmer som användarna kan lagra. Från och med i dag ska det gå att ladda upp hur många bilder man vill bara de inte har högre upplösning än 16 megapixel och hur många filmer som helst bara de håller sig under upplösningen 1080p.... Google sparar dock inte bilderna i ursprungsformat...
appen ska på eget bevåg kunna bunta ihop filmer och bilder till bildspel.

http://www.idg.se/2.1085/1.629015/nu-vill-google-lagra-alla-d...

Det är alltså ungefär så långt ifrån backup man kan komma men säkert bra om man vill ha ett sätt att vissa bilder online för släkt och vänner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Googles gratis bildlagring är verkligen inget vettigt alternativ för bildbackup, det är inte någon backup överhuvudtaget eftersom de inte behåller originalfilerna utan gör om dem, det verkar snarare vara likt Google+ bara att man får ladda upp hur mycket som helst mot att man ger dem rätt att editera bilderna.

Ett första steg är att Google tar bort begränsningen på hur många bilder och filmer som användarna kan lagra. Från och med i dag ska det gå att ladda upp hur många bilder man vill bara de inte har högre upplösning än 16 megapixel och hur många filmer som helst bara de håller sig under upplösningen 1080p.... Google sparar dock inte bilderna i ursprungsformat...
appen ska på eget bevåg kunna bunta ihop filmer och bilder till bildspel.

http://www.idg.se/2.1085/1.629015/nu-vill-google-lagra-alla-d...

Det är alltså ungefär så långt ifrån backup man kan komma men säkert bra om man vill ha ett sätt att vissa bilder online för släkt och vänner.

Det är ju bara delvis sant. Du kan själv välja att lagra bilderna i orginalformat med bibehållen kvalitet. Det kommer då att dras på din lagringsmängd som du själv kan välja att betala för att få extra utrymme.

Permalänk

Har köpt 100gb utrymme nu för att lagra filerna i orginal och sedan göra kopia till extern hdd då och då. Någon som vet vad som händer om man tex byter visa-kort och glömmer uppdatera betalningsinfon? Tas filerna bort när man inte betalar på ett tag?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Leon-The-Killer:

Har köpt 100gb utrymme nu för att lagra filerna i orginal och sedan göra kopia till extern hdd då och då. Någon som vet vad som händer om man tex byter visa-kort och glömmer uppdatera betalningsinfon? Tas filerna bort när man inte betalar på ett tag?

En del säger att datan finns kvar länge, Google lovar däremot att den finns kvar i en vecka så att du kan uppdatera betalinformationen.
Ska du vara säker så är det nog en vecka som gäller, sedan kan Google radera dina filer om de vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Aha okej, bra att veta, thx. Någon som har erfarenhet av hur det funkar med lokal lagring? Det verkar som att det man lägger i GoogleDrive-mappen alltid tar upp lokalt lagringsutrymme och sedan speglas över till drive i realtid. Har inte tänkt på det förräns nu när jag börjar ha lite större/fler filer där...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Leon-The-Killer:

Aha okej, bra att veta, thx. Någon som har erfarenhet av hur det funkar med lokal lagring? Det verkar som att det man lägger i GoogleDrive-mappen alltid tar upp lokalt lagringsutrymme och sedan speglas över till drive i realtid. Har inte tänkt på det förräns nu när jag börjar ha lite större/fler filer där...

Jag skickar upp en del filer från telefonen och de filerna finns bara i molnlagringen så vitt jag vet, ska man ha synk så behöver man väl använda appen i webbläsaren elerl nått fristående program i datorn men går man bara in via webbläsaren så lagras inget lokalt, jag kan ha fel men har inget lokalt i datorn från vare sig Google eller Onedrive, men jag använder mest Box för mina filer eftersom jag fick utrymme där men har ändå autobackupp aktivt i telefonen så den säkrar innehållet även till Google.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.