Ny mobil, android-fån eller iphone ?

Permalänk

Ny mobil, android-fån eller iphone ?

Hej

Fick igår ett raseriutbrott och slog sönder min sony z1 compact.
Så nu söker jag efter ny mobil.
Jag har varit lite sugen på en iphone, då jag är otroligt nöjd med min macbook pro. Bästa teknikköpet jag gjort.

Men det som gör mig tvekande kring iphone är det höga priset, dåliga batteritider (?), stora formatet (på 6an) och det låsta/låga apputbudet.

Alltså på macen kan jag ju köra googleappar och även köra googleappar via webbläsarn (chrome), men hur funkar egentligen det i iphonen? Sen vill jag ju även kunna synkronisera grejer (bild & ljud) från iphonen till mitt googlekonto/appar. Går det?

Jag har sneglat lite på iphone 5 då den är mindre än iphone 6 och det tycker jag om. Men hur är det egentligen med batteritiden på 5an?
Jag har ju vant mig vid 2 dagars batteritid på z1 compacten.

När jag kollade på bästitest.se så var det samsung s6 som vann. Men jag tycker att den är för stor till formatet och dyr också.
Annars schysst med premiumkänslan på den.

Sony z3 compacten verkar ju annars bra med det mindre formatet, jag har inte läst nån recension om den men tog en titt på prisjakt.

Jag har väl inte egentligen några stora krav på mobilens prestanda i spel då jag aldrig spelar, fotar gör jag ibland men det blir mest på autoläge. Jag tyckte både min tidigare samsung s2 och senare sony z1 compact hade bra kamera på autoläge, z1an blev ibland lite för mörk, fick då ställe in ljuset manuellt.

Förresten om man köper smartphone begagnat, ska man då räkna med att få köpa nytt batteri till den ?
Både sonyn eller iphonen är ju ganska slutna, hur får man bort bakstycket för att byta batteri? Om det ens går.

Det jag förövrigt ogillade med min z1 compact var att den blev så lätt repig. Både framsida/baksida och ''kameralins''.

Tanken har slagit mig att köpa en till z1 compact då jag var överlag nöjd med den. Nypris ligger på ca 2700kr. Begagnat verkar den gå för ända upp till ca 1700kr. Vetetusan om det känns speciellt värt att betala mer än halva nypriset för en begagnad smartphone ? Med smårepor och använt batteri.

Tack på förhand !

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem

Också nöjd med min MacBook men skulle inte få för mig att köpa iPhone. Om du gillade Z1 compact så finns Z3 compact för tillfället kraftigt nedsatt på Tele2.

Går byta batteri i alla telefoner vad jag vet men varken iPhone eller ex Z3 compact går det att göra utan att skruva upp telefonen (dvs inte tänkt att användaren ska göra det själv).

Permalänk
Skrivet av Massy:

Också nöjd med min MacBook men skulle inte få för mig att köpa iPhone. Om du gillade Z1 compact så finns Z3 compact för tillfället kraftigt nedsatt på Tele2.

Går byta batteri i alla telefoner vad jag vet men varken iPhone eller ex Z3 compact går det att göra utan att skruva upp telefonen (dvs inte tänkt att användaren ska göra det själv).

Jo jag såg dom låga priserna på tele2 och orange, men jag såg även dom låga betygen =P
Problemet är väl att man kan få vänta länge på att få sin mobil, krångel med garanti/återbetalningar och ej existerande/urusel support.

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Massy:

Går byta batteri i alla telefoner vad jag vet men varken iPhone eller ex Z3 compact går det att göra utan att skruva upp telefonen (dvs inte tänkt att användaren ska göra det själv).

Det kan väl tilläggas att det tar inte mer än 5 minuter att byta batteriet på en iPhone själv så länge du har rätt skruvmejsel. Till och med min otekniska mor på +50 år fixade det.

Så man är förmodligen oerhört obegåvad ifall man nu mot förmodan inte skulle lyckas med det.

Permalänk
Medlem

Sony Z3 är en riktigt bra mobil. Tyvärr så är både fram- och baksidan i glas.. och givetvis så tycker allt att det är jävligt kul å spräcka detta. Så om du köper en Z3:a, köp även ett skydd för baksidan.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Det kan väl tilläggas att det tar inte mer än 5 minuter att byta batteriet på en iPhone själv så länge du har rätt skruvmejsel. Till och med min otekniska mor på +50 år fixade det.

Så man är förmodligen oerhört obegåvad ifall man nu mot förmodan inte skulle lyckas med det.

Fast då byter du ju till ett batteri av okänd kvalitet, för Apple säljer ju inte originalbatterier så allt som finns att köpa är kopior.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Google erbjuder appar för iOS (däribland Chrome, Gmail, Drive) så det är bara att logga in med ditt Google konto där så är allt synkat. För kalender och kontakter kan du logga in med ditt Google konto i iOS så fixar det sig automatiskt. Chrome har på sistone blivit väldigt trevligt på iOS, har själv funderat på att byta till det men kör fortfarande Safari på min Mac så är inte riktigt redo för det ännu.

Att synkronisera bild & ljud till Google appar vet jag inte riktigt hur du menar. Bilder kan du synka med Google Drive, och musik måste du synka via iTunes (om du inte använder Spotify eller dyl.)

App utbudet borde inte vara ett problem. Är det någon speciell app du tänker på? Jag har hittills inte stött på en app som finns på Android men inte iPhone. iOS App Store har väldigt väldigt många appar.

Och iPhone 5 hade jag inte tagit. iPhone 5S däremot tycker jag är mycket trevlig med sin fingeravtrycksläsare och stegräknare. Kör själv en 6 Plus men hade jag köpt idag hade jag valt en 5S.

Om du har en Macbook kan ju det vara trevligt med en iPhone då du kan svara på telefonsamtal och SMS via datorn. Inte något jag använder super ofta, men hänt ibland att jag suttit och jobbat med datorn och då fått ett SMS och då sluppit dra fram telefonen och bara svara på det via datorn. Lite kul är det ju.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Google erbjuder appar för iOS (däribland Chrome, Gmail, Drive) så det är bara att logga in med ditt Google konto där så är allt synkat. För kalender och kontakter kan du logga in med ditt Google konto i iOS så fixar det sig automatiskt. Chrome har på sistone blivit väldigt trevligt på iOS, har själv funderat på att byta till det men kör fortfarande Safari på min Mac så är inte riktigt redo för det ännu.

Att synkronisera bild & ljud till Google appar vet jag inte riktigt hur du menar. Bilder kan du synka med Google Drive, och musik måste du synka via iTunes (om du inte använder Spotify eller dyl.)

App utbudet borde inte vara ett problem. Är det någon speciell app du tänker på? Jag har hittills inte stött på en app som finns på Android men inte iPhone. iOS App Store har väldigt väldigt många appar.

Och iPhone 5 hade jag inte tagit. iPhone 5S däremot tycker jag är mycket trevlig med sin fingeravtrycksläsare och stegräknare. Kör själv en 6 Plus men hade jag köpt idag hade jag valt en 5S.

Om du har en Macbook kan ju det vara trevligt med en iPhone då du kan svara på telefonsamtal och SMS via datorn. Inte något jag använder super ofta, men hänt ibland att jag suttit och jobbat med datorn och då fått ett SMS och då sluppit dra fram telefonen och bara svara på det via datorn. Lite kul är det ju.

Ok tack för svar. Batteritid på 5s respektive 6an enligt din erfarenhet ?

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk

Windowsphone!

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Skrivet av FreakyLeo:

Windowsphone!

Kör du med det själv? hehe

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematik:

Ok tack för svar. Batteritid på 5s respektive 6an enligt din erfarenhet ?

Har själv inte haft en 5S eller 6, jag gick från 5 till 6 Plus. Och självklart har ju 6 Plus bättre batteritid än 5an (då den har plats för ett gigantiskt batteri), men även med min 5a då kunde jag då klara mig igenom en dag utav Twitter, Snapchat osv... Jag såg inte det som ett problem då jag ändå laddar telefonen varje natt. Har man inte möjlighet till det måste man kanske investera i ett batteriskal, eller kolla på en annan telefon. Men kan man ladda sin iPhone varje dag så är det inget problem.

Värt att nämna är att med iOS 9 som kommer till hösten ska det finnas ett "power saving mode" som ska ge upp till 3 timmar extra batteri.

EDIT: Det beror ju såklart på vad man gör med telefonen också. Min mor som bara ringer samtal och skriver något SMS om dan laddar sin 4S var 3dje dag eller så. Min kompis som bara lyssnar musik och ringer ett samtal per dag eller så laddar sin 5S varannan dag. En kompis som absolut aldrig kan lägga ifrån sig telefonen har telefonen (5) i kopplad i väggen på varje selfie hon tar.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

Vill du ha en fån som är fräsch länge ska du välja en Iphone men om du vill ha en lur som känns som en 200 år gammal ek efter bara ett år kör du på Android. Eller så bara väljer du Windows Phone direkt istället.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Google Photo finns till iOS, så det är bara att synka upp dina bilder till molnet
Har du en iPhone 5S/6 får du vara beredd på att ladda den varje kväll, men det beror ju självklart på hur mycket du använder mobilen.

Det jag gillar med iOS är enkelheten och att det nästan aldrig krånglar. Sen gillar jag syncen mellan alla Apples produkter. Är så lätt att svara alla SMS från Macen när man väl ställt in det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alteam:

Vill du ha en fån som är fräsch länge ska du välja en Iphone men om du vill ha en lur som känns som en 200 år gammal ek efter bara ett år kör du på Android. Eller så bara väljer du Windows Phone direkt istället.

Eller så vaknar man från sin dröm:-)
Och kommer på att det är 2015 inte 2005.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Vill du ha en fån som är fräsch länge ska du välja en Iphone men om du vill ha en lur som känns som en 200 år gammal ek efter bara ett år kör du på Android. Eller så bara väljer du Windows Phone direkt istället.

Det här är ett av de mest komiska inläggen jag någonsin läst.

Permalänk

Jaja nu blev det en beggad z3 compact i oanvänt skick till bra pris.
iPhone next time då.. =P Får hoppas dom kommer med mindre format till nyare modellerna sen senare.

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Skrivet av RealPower:

Det här är ett av de mest komiska inläggen jag någonsin läst.

Hehe men det finns en del sanning i det ändå. Har inte ägt en iphone än, men åtminstone macen känns som en genomtänkt och kvalitativ produkt, lite som en gamla möbler, dom är dyra men man fortsätter att använda och vårda dom år efter år. hehe.

Fast det är klart.. en 400 år gammal ek är det inget fel på.. värre då med en 400 år gammal spånskiva från ikea.

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Problematik:

Hehe men det finns en del sanning i det ändå. Har inte ägt en iphone än, men åtminstone macen känns som en genomtänkt och kvalitativ produkt, lite som en gamla möbler, dom är dyra men man fortsätter att använda och vårda dom år efter år. hehe.

Fast det är klart.. en 400 år gammal ek är det inget fel på.. värre då med en 400 år gammal spånskiva från ikea.

iOS får ofta funktioner ganska långt efter Android t.ex. men sen när de väl anammar dem så brukar de förbättra/förfina dem på något sätt och göra något lite bättre utav det hela. Android spottar ut nya features hela tiden (i alla fall tredjepartstillverkare) men det känns inte alltid genomtänkt eller speciellt funktionellt i praktiken. Det finns för att det går att göra typ.

Efter många år med Android och åratal av flashande utav olika custom ROM's så gick jag nyligen över till iPhone och det är en skön och befriande upplevelse. Dess OS känns mer moget och polerat om än mycket mer inlåst. Men det är idag för mig en fördel för med Android så gör jag en massa onödig skit med telefonen ofta som fixa om hemskärmar och massa customization. Med iOS kan jag inte det och jag är så jävla nöjd med det. Jag använder telefonen som en telefon och inget annat som meningslöst hemskärmsrunkande. Sen så gillar jag de flesta appar bättre på iOS det känns som de håller en högre kvalité ofta.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Skrivet av deeyay:

iOS får ofta funktioner ganska långt efter Android t.ex. men sen när de väl anammar dem så brukar de förbättra/förfina dem på något sätt och göra något lite bättre utav det hela. Android spottar ut nya features hela tiden (i alla fall tredjepartstillverkare) men det känns inte alltid genomtänkt eller speciellt funktionellt i praktiken. Det finns för att det går att göra typ.

Efter många år med Android och åratal av flashande utav olika custom ROM's så gick jag nyligen över till iPhone och det är en skön och befriande upplevelse. Dess OS känns mer moget och polerat om än mycket mer inlåst. Men det är idag för mig en fördel för med Android så gör jag en massa onödig skit med telefonen ofta som fixa om hemskärmar och massa customization. Med iOS kan jag inte det och jag är så jävla nöjd med det. Jag använder telefonen som en telefon och inget annat som meningslöst hemskärmsrunkande. Sen så gillar jag de flesta appar bättre på iOS det känns som de håller en högre kvalité ofta.

Ok jag håller inte på med flashand och customgrejer så för mig skulle det väl inte spela nån större roll om jag körde med iphone. Alla appar jag kör finns ju även till iphone. Det enda är ju då att jag även vill kunna köra en del googlespecifika appar och så.

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |