Silverstone Raven X RVX01 gör plats för ATX i liten datorlåda

Permalänk
Melding Plague

Silverstone Raven X RVX01 gör plats för ATX i liten datorlåda

En liten datorlåda med plats för ett fullstort moderkort i ATX-storlek är Silverstones koncept i nya Raven X RVX01, som inte minst ska passa påkostade gamingsystem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra indandöme ser det ut att vara, kommer det en FTX01 också månne?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som det tycker ser ut som att vara ett R9 390/390x som var monterat i chassit :)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredzon:

Är det bara jag som det tycker ser ut som att vara ett R9 390/390x som var monterat i chassit :)?

Är väl ändå ett r9 295x2

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

@Raffe:
Ja du kan ha rätt där

Permalänk
Medlem

Ser riktigt intressant ut, hade tidigare ett RV03 som jag verkligen gillade men det var lite för stort i mitt tycke.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Har varit extremt intresserad på att skaffa ett Define S just för att jag har ett ATX-bygge som skall byta chassi. Om detta inte är för långt borta skulle man kanske köra på detta istället.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Entusiast

RavenX xXx xX_RVX_Xx

De kunde inte hitta ett lite smidigare namn? I övrigt ser det trevligt ut och helt klart hanterbar prislapp.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Damn it silverstone ! Ge mig ett mATX TJ07, är allt vad jag vill ha

Skrivet av DavidtheDoom:

Har varit extremt intresserad på att skaffa ett Define S just för att jag har ett ATX-bygge som skall byta chassi. Om detta inte är för långt borta skulle man kanske köra på detta istället.

Sitter lite i samma tankar, dock mer intresserad av vattenkylning så define S är nog bättre för mig, det ser ut att kunna bli väldigt problematiskt att vattenkyla RVX01 om man har långt grafikkort som jag har.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredzon:

Är det bara jag som det tycker ser ut som att vara ett R9 390/390x som var monterat i chassit :)?

390X är dessutom den rebrandade 290X så dubbelfel där Fiji Fury (eller vad fan det nu heter) måste väl vara åtminstone 25% kortare?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

390X är dessutom den rebrandade 290X så dubbelfel där Fiji Fury (eller vad fan det nu heter) måste väl vara åtminstone 25% kortare?

170mm om man ska tro rykten

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Bra indandöme ser det ut att vara, kommer det en FTX01 också månne?

Hoppas det, och då ska det bli väldigt intressant att se vad de gör för förändringar på den (förutom att skippa allt tramsigt plastdekorskräp) i så fall!

Har svårt att se hur ett eventuellt FTX01 skulle kunna slå FT05 (som jag och min sambo har var sitt av i dagsläget) eftersom 3st 120mm-fläktar inte är särskilt lockande jämfört med 2st 180mm-fläktar (Phobya G-Silent 18, ej Silverstones pga att de låter för mycket), så just därför är jag extra nyfiken.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Intressant att dom valde att göra ett liten ATX chassi med det gigantiska plast bodykittet.
Blir ju nästan lika stort som ett vanligt ATX chassi.

Permalänk
Medlem

Zalman ZM-T2 Plus är fortfarande min favorit bland små chassin.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2482533

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

(Phobya G-Silent 18, ej Silverstones pga att de låter för mycket), så just därför är jag extra nyfiken.

Nyfiken: vilken av Phobyafläktarna kör du?
32 mm tjocka rödsvarta ledvarianten, eller 25mm tjocka utan led?

Skrivet av biorrith:

Zalman ZM-T2 Plus är fortfarande min favorit bland små chassin.

Men det är väl micro ATX? Det är en annan kategori kan jag tycka..
Verkar vara ett billigt litet chassi dock - tack för tipset

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av sunefred:

Bra indandöme ser det ut att vara, kommer det en FTX01 också månne?

Insidan ser lovande ut, så man får hoppas på det!

Visa signatur

i7 920 C0/C1, 12gb ddr3, GTX 1060.

Permalänk
Medlem

Ett ft02 i den här storleken och jag köper.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nyfiken: vilken av Phobyafläktarna kör du?
32 mm tjocka rödsvarta ledvarianten, eller 25mm tjocka utan led?

Det är den 32mm tjocka i rött & svart med led:ar (som jag har petat ut ur sina hål och vinklat åt sidorna så de inte syns). Den har 700 rpm som maxvarvtal, men under låg belastning låter jag den spinna i ca 350 rpm, varpå jag inte kan höra den (men den flyttar ändå bra med luft). Köpte från aquatuning.se (Tyskland), som är den enda butik jag vet som konsekvent har många på lager (jag misstänker att de är huvuddistributör för Phobya):

http://www.aquatuning.se/luftkylning/flaektar/11379/phobya-g-...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag gillar formatet och funktionerna, men mindre "gamer"-ig design tack.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Intressant att dom valde att göra ett liten ATX chassi med det gigantiska plast bodykittet.
Blir ju nästan lika stort som ett vanligt ATX chassi.

Precis. Läste litet sedan såg jag hur mycket plats dom bara slösar bort på absolut igenthing.

Hur svårt är det att ta ett VANLIGT Midi ATX chassi, fimpa av det framtill bakom 3.5" plattserna och sedan skippa 5.25 platserna?
Behöver inte vara lägre än att ett vanligt grafikkort går in på ca 30m sedan nätdel ovantill eller nertill,föredrar det över CPU då alla bra nätdelar lätt klarar 50C temperatur på luften för kylning vid max last.
behöver man optisk läsare så fins SLIM läsare, har det i ITX lådan så varför ska det envisas med MINST en 5.25 fortfarande? USB 2.0 optisk läsare och brännare kostar typ 400Kr och kan bootas från osv och flyttas från dator till dator så MYCKET smidigare dom få gångerna man behöver en optisk enhet.

Själv har jag otaliga gånger funderat på att ta min Gamla midi låda och bara korta ner den då jag bara har en SSD och därmed inte behöver några 5.25 och 3.5" platser lägre för det har man i Nasen istället.

Men jag har inte köpt nytt chassi sedan 2006 borträknat en speldator jag sålde till polaren men som sagt sitter på 8-9 år gamla lådor för INGA lådor i dag erbjuder något jag inte redan har eller gör något bättre mina gamla lådor gör.

Min midi låda har diskarna på tvären, tar E-ATX moderkort och jag har kört både två grafikkort i SLI och dubbla processorer och den är ändå lägre ändå mindre än många "midi" lådor i dag.

Nej chassin kan fan igen göra i dag det är säkert. Plastiga lådor med massa trams för kids är det ända. Igen som hört talas om att enkelt och funktionellt är SNYGGT!

Permalänk

Många klagar på att den är plastig, men brukar inte Silverstone släppa en Raven (som är plastig och lite budget) för att sedan släppa en version i Fortress- eller Sugo-serien med ett mer sofistikerat yttre men samma inre? Vi får hoppas att dom fortsätter i samma spår nu...

Förresten, är det någon som såg vilken sorts fläktar det satt i botten? Var det AP123?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Ja gud vad kompakt det såg ut... inte...
Saknar mitt gamla Antec Super Lanboy, skulle aldrig sålt det chassit x)

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

Samma stomme, lite stilrenare (titta på FT02) och för mATX tack. Och dumpa 3,5"-platserna med, ingen bryr sig om dem ändå.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu är chassismak väldigt subjektivt och jag är väl en aningens partisk.. Men enligt mitt tycke så har inte Silverstone släppt något vettigt ATX-chassi sedan FT02. Jag saknar unibodydesignen, rena linjer utav aluminium och något som andas kvalitet. Jag önskar helhjärtat att dom någon gång återvänder till FT02's rötter.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Tack Backfeed

...

Überklass, FT02 är fin
... men åtminstone för mig så var det poänglöst onödigt stort utan nån större vinning. (extremt djupt chassi, men ändå trångjobbat och bökigt i praktiken)

...

RV05/FT05 tycker jag i grunden är ett steg i rätt riktning, men kompromissade kanske lite för hårt för kompakthet, och halkade på detaljerna. (lite för trångt för nätagg, lite för trångt och dåligt förberett för kabeldragning, plastiga HD-burar, precis lite gränsfall till trångt på bredden för att vara kompatibel med alla towerkylare, krav på slot-in osv)

Det är svårt att säga än om RVX01 lyckas bättre på den fronten... Men det skulle vara klart intressant att se en slimmad FT-modell på samma koncept! (jag kan bara hålla med om att RV-chassina nuförtiden krämar på med alldeles för mycket plastsjok överallt som bara stjäl onödigt utrymme )

Jag är kluven till att ha nätagget i fronten: måste man ha fläkten inåt, eller finns det öppningar i fronten? Ingendera lösning känns helt klockren: nätagg är en av de komponenter som kan ge konstiga ljud från sig, så man vill inte ha det längst fram med öppningar mot användaren.. Men man vill inte behöva låta den ta varmluft från inne i chassit i onödan heller!
Fördelen är väl att grafikkortet får fria andningsvägar och med möjlighet till ventilation bakåt i lådan om man behöver.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Som många redan nämnt så behöver vi ett mindre FT02 utan 5.25" och med riktig kabeldragning(titta på Phanteks chassin).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Scious:

Som många redan nämnt så behöver vi ett mindre FT02 utan 5.25" och med riktig kabeldragning(titta på Phanteks chassin).

Fast det är en balansgång: det ska inte behöva bli så himla mycket större än FT05 tycker jag. Sen blir det för stort och svullet.
Max en cm bredare skulle jag säga... Och kanske göra sig av med de lite "insjunkna" dörrsidorna på ft05 som slösar lite utrymme.

Höjden skulle man kunna öka några cm, men jag tror inte man behöver ändra mycket: det borde enkelt gå att ändra infästningen till nätagget istället så det hamnar ca 2cm högre. HD buren kan designas som så man sparar åtminstone 5mm till om man gör sig av med de där skruvarna. (och den bör göras om så den släpper genom lite ventilation också)
De skulle även kunna bjussa på en 2.5" bur som man skulle kunna byta till för den som ska ha monsteragg. (en sån person har råd med ett gäng SSD:er istället )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Fast det är en balansgång: det ska inte behöva bli så himla mycket större än FT05 tycker jag. Sen blir det för stort och svullet.
Max en cm bredare skulle jag säga... Och kanske göra sig av med de lite "insjunkna" dörrsidorna på ft05 som slösar lite utrymme.

Höjden skulle man kunna öka några cm, men jag tror inte man behöver ändra mycket: det borde enkelt gå att ändra infästningen till nätagget istället så det hamnar ca 2cm högre. HD buren kan designas som så man sparar åtminstone 5mm till om man gör sig av med de där skruvarna. (och den bör göras om så den släpper genom lite ventilation också)
De skulle även kunna bjussa på en 2.5" bur som man skulle kunna byta till för den som ska ha monsteragg. (en sån person har råd med ett gäng SSD:er istället )

Håller med, tycker FT05 har en bra storlek för ATX, det chassit har däremot en rad andra saker som kan förbättras. Som "chrome-strip'en", fönstret passar inte in med designen(den utan fönster finns inte att köpa i sverige?) och framför allt kabeldragningen som kan förbättras på flera områden.

Anledningen att jag nämnde FT02 var för att jag gillar den exteriören mer, speciellt med sin aluminium unibody design.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Scious:

Håller med, tycker FT05 har en bra storlek för ATX, det chassit har däremot en rad andra saker som kan förbättras. Som "chrome-strip'en", fönstret passar inte in med designen(den utan fönster finns inte att köpa i sverige?) och framför allt kabeldragningen som kan förbättras på flera områden.

Sant sant finns massa som kan förbättras, tex kabeldragningen på olika vis. (utöver att bara göra lådan tjockare)

Silver finns åtminstone utan fönster i Sverige förresten:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2850659

Och jag saknar de lite rundare linjerna samt unibodyn en hel del jag med

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Sant sant finns massa som kan förbättras, tex kabeldragningen på olika vis. (utöver att bara göra lådan tjockare)

Silver finns åtminstone utan fönster i Sverige förresten:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2850659

Och jag saknar de lite rundare linjerna samt unibodyn en hel del jag med

Exakt, phanteks Hook n loop är något som fler chassin borde börja med(vet att Define R5 har något liknande). Går så mycket fortare att både bygga och ta isär datorn när man slipper buntband.

Yup, vill dock ha svart.

Ja, FT05 ser fortfarande rätt bra ut, toppen ser något plastig ut på video och sen är jag som sagt inget fan utav den där chrome listen. Hade heller inte haft något emot en mATX variant med två 140mm i botten, 180mm AP181 fläktarna är inte supertysta direkt.

Visa signatur