Sökes: Vidvinkel för Micro 4/3 utan fisheye effekt (lr speedbooster?)

Permalänk

Sökes: Vidvinkel för Micro 4/3 utan fisheye effekt (lr speedbooster?)

Hej! Jag skulle vilja hitta en bra vidvinkel utan fiskeffekten. Jag tänker på en motsvarande 10-18 mm för APS-C. Är det ens möjligt utan speedbooster?

Helst en lösning som är under 3500 kronor om möjligt! Linsen får gärna vara helt manuell. Det spelar ingen större roll då den enbart ska användas till filmning.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem

Vad är det för kamera?
Är det gh4 och du filmar i UHD så öppnas en herrans massa möjligheter bland C-mount.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Vad är det för kamera?
Är det gh4 och du filmar i UHD så öppnas en herrans massa möjligheter bland C-mount.

Hej Mattias!

Det är en GH3 som du rekommenderade i julas.
Jag testade med en 19 mm men jag känner att det inte räcker.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem

Ok, bra kamera men synd att det inte var fyran
Då är de vildaste gluggarna m4/3 eller Speedbooster.
För 3500 får du en beggad 12mm men en 14mm är mycket billigare.
Det finns en Panasonic vidvinkel zoom som du kanske kan få beggad för 3500.

Permalänk
Medlem

Släng ut en köpesannons på fotosidan så kan det ju dyka upp någon som behöver pengar.
http://m.prisjakt.nu/product/447105

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ok, bra kamera men synd att det inte var fyran
Då är de vildaste gluggarna m4/3 eller Speedbooster.
För 3500 får du en beggad 12mm men en 14mm är mycket billigare.
Det finns en Panasonic vidvinkel zoom som du kanske kan få beggad för 3500.

Haha precis! Man får det man betalar för
Har du någon erfarenhet med "defish fisheye" med mjukvara? Det låter lite omständligt.
Jag ska kolla med vidvinkel zoomen. Skulle även kunna vara en prime, men det verkar inte finnas så många alternativ för m4/3

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem

Nä mjukvarulösningar är inget jag orkar med.
Kan ju kolla upp lens turbo. Inte lika bra som speedboostern men inte så illa heller.

Permalänk
Medlem

Fanns en på forumet här som ville sälja Samyang/Rokinon 10mm...
Den tillsammans med $99 focal reducer (EF => MFT) borde ge dig vad du söker

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Nä mjukvarulösningar är inget jag orkar med.
Kan ju kolla upp lens turbo. Inte lika bra som speedboostern men inte så illa heller.

Jag har läst och funderat och gormat över detta alternativ men jag tror jag skippar det. Främst för att jag känner ingen med canon/nikon linser så det känns som en dålig investering i nuläget.

Jag ska försöka pruta ner en viss vidvinkelzoom (7-14) som du säkert också har sett. Men 3500 låter som ett drömköp. Jag såg på ebay att begagnade ligger kring 6000. Är det en någorlunda korrekt prisbild?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w