Wacom Ritplatta, så många namn så många priser!

Permalänk
Medlem

Wacom Ritplatta, så många namn så många priser!

Vad är skillnaden på

Wacom Intuos Manga
Wacom Intuos Creative
Wacom Intuos PRO
Wacom Bamboo
Wacom Cintiq

S M L XL är ju storleken på ritytan
Cintiq är ju som en surfplatta men sjutusen gånger bättre.

Mitt syfte är att skissa lite, rita lite "disney"figurer, ingen Blizzard konceptbild.

Är Wireless Bamboo något att ha? Eller ska jag köra en Manga?
Antar att Intuos PRO är för folk som jobbar inom grafiskdesign.

Manga plattan ser ju snygg ut men är den bättre än bamboo?

Permalänk
Medlem

kan inte svara på alla skillnader, men jag köpte bamboo några år sedan (bamboo pen & touch (A5)) och det funkar helt ok för att skissa i diverse ritprogram. inga krångligheter för mig och kan inget annat än rekommendera den för lättare skisserier.

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk

Själv har jag en Wacom Intuos Creative, tror programen som följer med är det som skiljer dom åt mest

Visa signatur

I'm a dude playing a dude disguised as another dude

Permalänk
Medlem

Tittar på dessa två
https://www.komplett.se/k/kcp.aspx?sku=795939&sku=829592

200 kr skillnad, Manga verkar ha MultiTouch men det är inget jag ser någon nytta med. Sen behöver jag inte deras program. Så jag tror jag chansar på en Creative Pen.. Väntar lite dock innan beställning. Se om det kommer fler svar

Sen om jag fastnar för detta så kan man ju köpa wireless-kit för 400kr

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Intuos Pro Medium för ett par år sedan och den var suverän när jag använde den. Funderat ett bra tag på om jag skall sälja min eftersom den står helt oanvänd sedan en tid tillbaka.
Skillnaden mot dom billigare är väl utöver bättre precision (åtminstone mer avancerad tryckkänslighet, lutning osv) även programmerbara knappar och ett finurligt hjul för att snurra, zooma osv. Måste säga att det är guld värt om man jobbar ofta och i långa pass.

Beroende på hur din skissteknik är så bör du nog också fundera på om du skall köpa en mediumstorlek. Vet du inte om ritplatta är din grej så kanske du skall köpa en billigare modell för att utvärdera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Tittar på dessa två
https://www.komplett.se/k/kcp.aspx?sku=795939&sku=829592

200 kr skillnad, Manga verkar ha MultiTouch men det är inget jag ser någon nytta med. Sen behöver jag inte deras program. Så jag tror jag chansar på en Creative Pen.. Väntar lite dock innan beställning. Se om det kommer fler svar

Sen om jag fastnar för detta så kan man ju köpa wireless-kit för 400kr

tror att du har tänkt rätt! multitouch tror jag går att stänga av med en av knapparna (inställningsbart). och artrage är nice.
glhf

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Medlem

Kolla tillverkarens hemsida och se om det går att beställa fler stift till den medföljande pennan på dem! Annars är det inget att ha då helt ny penna/set kostar en del.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Köp en Intuos Pro Medium. Om du vill förlänga livslängden och ge den bättre begagnat-pris så slänger du ett papper ovanpå och några små tejpbitar. Det skyddar hela ytan och du kan trycka hårt med pennan utan att göra rispor överallt.

Jag är grafiker och föredrar Intuos serien. Bamboo är lite för slirig och Clintiq är slöseri med pengar, Intuos är någonstans däremellan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Köp en Intuos Pro Medium. Om du vill förlänga livslängden och ge den bättre begagnat-pris så slänger du ett papper ovanpå och några små tejpbitar. Det skyddar hela ytan och du kan trycka hårt med pennan utan att göra rispor överallt.

Jag är grafiker och föredrar Intuos serien. Bamboo är lite för slirig och Clintiq är slöseri med pengar, Intuos är någonstans däremellan

hade jag haft pengar så, den kostar ju 3000kr Jag köper först denna http://www.teknikmagasinet.se/produkter/dator-o-tv-spel/ritpl... plus wireless kit, fastnar jag "igen" för att rita så ska jag satsa på en riktig wacom

Men bra att du föreslår Intuos PRO