Permalänk
Medlem

Fiber, iptv, vilken router ?

Tjena, har nu fått fiber indraget och står i start groparna för att dra igång det men har lite funderingar först.

Inkommande fiber dosa och switch sitter i hallen där jag även tänkt placera routern, vill ha en kraftig router då där är en vägg mellan, ser gärna att den har kapacitet för ett par år framåt, har usb anslutning så jag kan koppla in hårddisk samt duger för iptv.
har tänkt köra på bahnoff 100/100 lina.
hemmabio system, tv, dator, ps4, surfplatta samt 2 telefoner är det som kommer belasta routern.

Sen undrar jag lite hur det här med iptv fungerar om någon kan förklara i klartext med enkla termer för mig, kan jag skicka signalen med routern till tv'n och samtidigt ha dem andra enheterna kopplade på wifi ? Eller man behöver annan hårdvara vid sidan om? Eller det är inställningarna det hänger på ?
Har en Sony bravia 55" smart tv med wifi, behöver jag någon box eller liknande till den eller den tar emot signalen själv via wifi ?
Har tänkt mig att köra på viasats paket till tv'n.

Vilken router bör jag införskaffa och hur löser jag det med iptv? Målet är så mycket trådlöst som möjligt.

Tacksam för hjälp !

Visa signatur

M'kay !

Permalänk
Medlem

>Sen undrar jag lite hur det här med iptv fungerar om någon kan förklara i klartext med enkla termer för mig, kan jag skicka signalen med routern till tv'n och samtidigt ha dem andra enheterna kopplade på wifi ?

Jag hoppas detta är enkelt förklarat: Vanligtvis brukar leverantörerna ha dom olika tjänsterna (bredband, iptv, etc) separerade via olika sk. VLAN. Om du är obekant med det så är det virituella lokala nät som separeras mha ett enkelt ID, exempelvis "1234". Hos kund så skickar man ut dom olika typerna av tjänster på olika portar på en switch/router som hanterar VLAN på portar. På port ett sätter man VLAN "1234" (eller vad det är för ID), talar om för kund att där är det bredband, sätt din router där. På port två sätter man VLAN:ID för IPTV (exempelvis "2345") och talar om för kund att sätta IP:TV-boxen i den porten och koppla HDMI till TV:n. etc.

Detta förutsätter att antingen har fiberkonverteraren ett gäng portar, eller att kunden får en box som ser ut som en enkelt nätverksswitch (kallas ibland för "CPE" "Costumer Placed Equipment") som då är konfigurerad för den leverantörens VLAN och övervakning etc.

Förslagsvis, kör kabel till boxen till TV:n - det blir bäst så. Bredbandet vill man ju gärna ha över WiFi till telefoner/plattor etc men TV:n, nej... tycker inte jag iaf. Angående routerval, se till routrar med stöd för AC-standard, nästan vad som helst... jag personligen gillar ASUS och ogillar TP-Link. Tänk på att du får vad du betalar för, sikta på över tusenlappen.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

I stort sett alla routers har samma effekt (lagstadgat). En dyr (oftast) router har lite bättre känslighet och antennteknik så de får lite bättre räckvidd. Men generellt sett så kan man inte kompensera dålig placering av router med en "kraftig router".
Köp en bra router så kan det funka hyfsat bra för dina behov, annars får du placera routern (eller extra accesspunkt) bättre.

Ska du köra mycket på wifi och har höga krav så räkna med att du får lägga mycket tid, pengar & energi för att få det bra.
Lägger du den tiden, energin & pengarna på att redan från början dra kablar och sätta uttag snyggt & dolt till alla stationära enheter och välplacerad router (och ev accesspunkter) så blir det sannolikt mycket bättre.

Skumma rubrikerna i detta subforum (Nätverk och uppkoppling) så ser du hur många som har problem med sina wifi-nät.
Och nästa alla professionella wifinät bygger på trådkopplade accesspunkter som sitter hyfsat tätt.

Obs: router har egentligen inget med wifi att göra, men alla konsumentroutrar har inbyggd trådlös accesspunkt som bonus. En router skapar ditt lokala nätverk.

Permalänk
Rekordmedlem

Det man kan göra är att byta antenner eller monter accesspunkter, men man bör alltid sträva efter så kort räckvidd som möjligt som löser uppgiften, annars blir det bara störningar och en potentiellt större risk för intrång.

Viaplay använder inte vlan utan normal internetaccess (om det är viaplay du tänkt använda) de har en app men om det passar beror på din tvmodel, om den inte passar så behöver du en dator av nån sort som skickar bilden till tvn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har inkommande fiber dosa som sedan går in i en cpe/switch (samma sak?) Som heter CTS HES-3106, efter denna ska routern sitta.
Alla enheter är 3 meter från denna platsen där cpe/router sitter det är bara det dem sitter på varsin sida om ett hörn, behöver jag satsa på någon av dem värsta asus modellerna med trippa antenner eller det räcker men någon billigare ?
Jag har nyligen läst att viasat har kommit med en plug man kan sätta in i den port på cpe'n som är tilldelad bredbands tv som sedan skickar signalen trådlöst till viasats tv-box så då behövs inga sladdar ? Det är deras tv paket jag syftar på och inte viaplay.
Läste detta här på sweclockers men hittar ingen riktig info om det på viasats hemsida.
Dvs en port i cpe'n sköter bredbands tv'n på ett nät och en port för routern som sköter wifi'n på ett annat nät om jag förstått rätt ?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

M'kay !

Permalänk
Rekordmedlem

Om tvn funkar som du beskriver så går det at sätta upp en wifibrygga och det är kanske det du kallar plugg.
Hur bra det kommer att fungera beror på de lokala förhållandena, har du många andra nät runt dig ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.