Permalänk

Har Logitech slutat med MX500-kloner?

Har Logitech slutat med MX500-kloner?
Jag har kört med MX500, MX510, MX518, G400 och nu senast G400S men då jag hade tänkt köpa en nyare så hittar jag ingenting alls.

Visa signatur

E ä e å å i å ä e ö meaning There is a small river and in this small river there is an island .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lundhlundh:

Har Logitech slutat med MX500-kloner?
Jag har kört med MX500, MX510, MX518, G400 och nu senast G400S men då jag hade tänkt köpa en nyare så hittar jag ingenting alls.

Hade exakt samma fundering.
Och svaret verkar tyvärr vara ja.
För min del så slutade med att jag skaffade en (dyr som attan) ROG gladius.
Den är inte helt olik logitech 500 mössen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lundhlundh:

Har Logitech slutat med MX500-kloner?
Jag har kört med MX500, MX510, MX518, G400 och nu senast G400S men då jag hade tänkt köpa en nyare så hittar jag ingenting alls.

Verkar så.
Sladden i min MX518 gick av. Hade tänkt köpa en ny likadan/liknande mus, men blev att köpa en ny sladd från Kina istället då Logitech av någon underlig anledning slutar med modeller som (jag tror) är/var populära.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk

Efterträdaren är väl G402, Den ser lite annorlunda ut men ska tydligen kännas väldigt lika g400 i handen, Har dock inte testat den personligen

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

kanske kan vara nåt?
https://www.dustinhome.se/product/5010821770/rog-gladius
den har legat på de priset ett tag nu så vet inte hur länge den e kvar där.

edit: men jo... jag tycker också det är konstigt att de verkar ha slutat med den designen på möss, jag körde läääänge med min mx518 och har nu g500s... blir svårt att hitta en ersättare då logitech's nya möss ser hemska ut

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

kanske kan vara nåt?
https://www.dustinhome.se/product/5010821770/rog-gladius
den har legat på de priset ett tag nu så vet inte hur länge den e kvar där.

edit: men jo... jag tycker också det är konstigt att de verkar ha slutat med den designen på möss, jag körde läääänge med min mx518 och har nu g500s... blir svårt att hitta en ersättare då logitech's nya möss ser hemska ut

Värt att notera, ROG musen har fått en del klagomål på bristfällig mjukvara samt att den innehåller varken resväska eller de extra 2 knapparna.

Visa signatur

| FD Define C TG | Asus Prime Z390-A | 9700K | H100i | Vengeance LP 16GB | MSI 3080 | RM750X |

| 970 Evo m2 500GB | 870 Evo 500GB | 4TB WD | LG 34GN850 | Sennheiser GAME One |

| PCMR |

Permalänk
Medlem

Värt att nämnas att Gladius musen är typ 10g tyngre vilket är mycket i skalan när vi talar vikt för möss (jag t.ex. kände ju skillnad mellan äldre och nyare MX518 i vikt som borde inte skilja mer än 1-2g typ), speciellt om man är kräsen som jag som hittar alla möjliga saker som man kan störa sig på. För min smak t.ex. ligger ideala tyngden på en mus i 95 ~ 105g området, MX518 som jag har är precis där vid övre gränsen vad jag tycker känns okej så 116g är orsaken jag avstår från testa Gladius även om bortsett från tyngden ser ut som en perfekt ersättare. Släpper de en nyare version som skulle väga mindre skulle jag nog snabbt plocka upp en dock.

Vikten på Gladius tycks vara en ganska vanlig klagomål på overclock.net eller olika "gamer enthusiast" forum t.ex. så jag hoppas det skulle kunna komma en uppdaterad variant.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Värt att nämnas att Gladius musen är typ 10g tyngre vilket är mycket i skalan när vi talar vikt för möss (jag t.ex. kände ju skillnad mellan äldre och nyare MX518 i vikt som borde inte skilja mer än 1-2g typ), speciellt om man är kräsen som jag som hittar alla möjliga saker som man kan störa sig på. För min smak t.ex. ligger ideala tyngden på en mus i 95 ~ 105g området, MX518 som jag har är precis där vid övre gränsen vad jag tycker känns okej så 116g är orsaken jag avstår från testa Gladius även om bortsett från tyngden ser ut som en perfekt ersättare. Släpper de en nyare version som skulle väga mindre skulle jag nog snabbt plocka upp en dock.

Vikten på Gladius tycks vara en ganska vanlig klagomål på overclock.net eller olika "gamer enthusiast" forum t.ex. så jag hoppas det skulle kunna komma en uppdaterad variant.

Om man inte ser Gladius med rena gamerögon så ser den plötsligt mycket vettigare ut tycker jag.
Kör man CS med superlåg sens och kvadratmeter stor musmatta så kan jag mycket väl förstå att vikt m.m. spelar stor roll.
Det har ju exakt samma knappupsättning som MX5xx varianterna.
Och mjukvaran kanske känns lite begränsad för ren gaming, men återigen så är den väldigt bra om man inte kräver 50 olika macros
Att man dessutom kan spara 2 profiler på musen är även det extremt trevligt, mjukvaran krävs bara vid inställning.