Permalänk
Medlem

Motsvarighet i5 2500k

Hejsan!
Har funderat på att gå över till AMD men är inte sugen på att köpa nytt. Om jag skulle vilja byta med någon vilken är motsvarigheten till min i5 2500k? Vet att AMD inte presterar lika bra single-core osv. Vill ha lite kött på benen innan jag lägger ut en bytesannons, risken finns ju att jag byter ner mig rejält!

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem

Enligt https://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html så är har FX-6300 och Opteron 3380 liknande prestanda som 2500k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haghala:

Enligt https://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html så är har FX-6300 och Opteron 3380 liknande prestanda som 2500k.

Ska gå efter den listan när jag byter, tack!

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cusah:

Hejsan!
Har funderat på att gå över till AMD men är inte sugen på att köpa nytt. Om jag skulle vilja byta med någon vilken är motsvarigheten till min i5 2500k? Vet att AMD inte presterar lika bra single-core osv. Vill ha lite kött på benen innan jag lägger ut en bytesannons, risken finns ju att jag byter ner mig rejält!

Vad är det som inte funkar med din nuvarande CPU? Vad har du för grejer?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vad är det som inte funkar med din nuvarande CPU? Vad har du för grejer?

Allt funkar som de ska. Har en i5 2500k och Gigabyte z77x-d3h. Det är mer att jag har sånt kli i fingrarna på att bygga dator men har inte pengarna till det. Har även länge varit nyfiken att prova AMD's grejer så tänkte därför slå två flugor i en smäll!

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cusah:

Allt funkar som de ska. Har en i5 2500k och Gigabyte z77x-d3h. Det är mer att jag har sånt kli i fingrarna på att bygga dator men har inte pengarna till det. Har även länge varit nyfiken att prova AMD's grejer så tänkte därför slå två flugor i en smäll!

Du lär inte få så mycket mer kräm med en AMD iaf inte om du har klockat din nuvarande till 4GHz+, så jag ser inte någon fördel med ditt byte. Om du skulle byta något är det väl grafikkortet iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

Ska gå efter den listan när jag byter, tack!

Jag skulle nog ta den där listan med en nypa salt, en FX-6300 är oftast rätt mycket sämre än en 2500K. Se t.ex. Anandtechs benchmarks. Det är nog snarare en FX-8350 eller liknande som gäller om du vill ha liknande prestanda. Den är dock mer ojämn jämfört med 2500K, man behöver utnyttja alla trådar för att den ska prestera riktigt bra. Den drar också rejält mycket mer ström jämfört med 2500K, särskilt om du överklockar den.

Permalänk
Medlem

@perost: Det beror dock på vad man gör, dvs om det är single eller multi-core användning

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

Ska gå efter den listan när jag byter, tack!

Skrivet av Haghala:

Enligt https://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html så är har FX-6300 och Opteron 3380 liknande prestanda som 2500k.

värdelös lista att gå efter om du ska spela på datorn.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

Ska gå efter den listan när jag byter, tack!

Ja den listan kan du gå efter, om du gillar att köra passmark. Hur många passmark per dag kör du?

Permalänk
Medlem

Jag har haft både i5 2500k och FX-6300. Ska du enbart spela skulle jag inte alls byta till en FX-6300 då i5'an är betydligt bättre. Jag valde att sälja min i5 2500k vilket jag ångrar väldigt mycket idag.

Om du nu måste bara för suget i "byggtarmen" så satsa på 8320/50 och se till att köra den i minst 4.4GHz så du får någorlunda prestanda i fåtrådade spel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Även om AMDs processorer funkar så finns tyvärr ingen AMD processor alls idag som har samma prestanda som en 2500k om applikationen eller spelet inte använder mer än 4 kärnor.

Att byta från en 2500k till en AMD idag är en nedgradering oavsett vilken processor du får tag på om du inte sitter och kör applikationer som har nytta av 8 trådar, men då du sitter på en i5 och inte en i7 gissar jag att du inte gör det.

Ska man nu absolut gå efter en lista så använd Anandtech's som är länkad längre upp i tråden men lita absolut inte på cpubenchmarks då den är otroligt missvisande.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.