Permalänk
Medlem

Antec Kühler H2o 950 beter sig skumt?

Hej!

Har precis införskaffat ett GA-Z97X-Gaming 7, en i7 4790K och en Antec Kühler H2o 950.

3-pinskontakten som går från "kylplattan" som sitter på processorn, den pluggade jag in i CPU_FAN. Då lät den utav helvete, ljudet kom från radiatorns ända. (Är där pumpen sitter?) Jag gick då in i bios och ställde CPU_FAN till Full hastighet, utan resultat. Jag tänkte luftbubblor, så har skakat och vridit på allt enligt konstens alla regler. Men till ingen nytta.

Prövade då att koppla den till CPU_OPT istället, valde Full hastighet där också. Samma sak som förut..
Efter det gick jag till bios igen, och ställde in Manuell och 2.50 PWN value /C. Nu är den tyst som en mus. Dock funkar inte Antec Grid v.2 med den inställningen. Enligt HWmonitor ligger CPU-tempen (package) på mellan ~28-38 grader i idle. Har provat spela lite Dying Light och Far Cry 4, flyter på hur bra som helst. Max temp enl. HWmonitor är efter ca. 2 timmar spelande 51 grader. Har inte hört fläkten ett dugg. Vad tror ni om detta?

Har även prövat koppla den till SYS_FAN1, på Full hastighet låter den lika illa, och Antec Grid fungerar. Om jag ändrar till Manuell och tar valfritt PWM value så är den tyst, och Antec Grid slutar fungera.

Visa signatur

Intel i7 4790K @ 4.7Ghz, 1.25 Vcore, (NH-D14)
Gigabyte Z97X-Gaming 7
R9 290x & R9 290 DirectCU II i CrossfireX
8GB CL9 1600Mhz Vengeance LP
CM V1000, 1000W

Permalänk
Medlem

Ingen som har någon idé om vad som pågår? Hur försäkrar jag mig att pumpen får 12v som den ska? Är tempvärdena i HWmonitor att lita på i alla lägen?

Visa signatur

Intel i7 4790K @ 4.7Ghz, 1.25 Vcore, (NH-D14)
Gigabyte Z97X-Gaming 7
R9 290x & R9 290 DirectCU II i CrossfireX
8GB CL9 1600Mhz Vengeance LP
CM V1000, 1000W