Nordea att göra ett extra konto (För att kunna lättare ha koll på sin ekonomi lättare)

Permalänk
Avstängd

Nordea att göra ett extra konto (För att kunna lättare ha koll på sin ekonomi lättare)

Tjo,

Undra hur man fixar ett till konto på Nordea då jag hade tänkt mig så här.

Konto 1 där alla pengar kommer in och även den som man kan använda sig av kortet.

Konto 2 är till för betala räkningar med.

Och hur man föröver pengar till det andra konto?
Och hur gör skapar man ett extra konto på Nordea sida?

Min ide är att räka ut alla mina räkningar och sen göra så fort jag får min lön så flyttar pengar som behövs till att betala räkningar med och så blir det lättare att veta hur mycket pengar man har för att kunna köpa mat eller något annat.

Är det något jag bör tänka på?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Min ide är att räka ut alla mina räkningar och sen göra så fort jag får min lön så flyttar pengar som behövs till att betala räkningar med och så blir det lättare att veta hur mycket pengar man har för att kunna köpa mat eller något annat.

Eller så betalar du bara alla räkningar så fort lönen kommit? Sätter du inget datum för när det ska betalas så dras pengarna från kontot direkt och du vet exakt hur mycket pengar du har att röra dig med.

Annars är det rätt uppenbart om du öppnar upp internetbanken hur du gör allt du frågat om. Har inte Nordea längre så kan inte guida exakt vad allt heter men kommer ihåg att det var precis lika lätt som det är hos Swedbank som jag använder nu och alla menyer är självförklarande.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TiasE:

Eller så betalar du bara alla räkningar så fort lönen kommit? Sätter du inget datum för när det ska betalas så dras pengarna från kontot direkt och du vet exakt hur mycket pengar du har att röra dig med.

Annars är det rätt uppenbart om du öppnar upp internetbanken hur du gör allt du frågat om. Har inte Nordea längre så kan inte guida exakt vad allt heter men kommer ihåg att det var precis lika lätt som det är hos Swedbank som jag använder nu och alla menyer är självförklarande.

Jo det gör jag men det är dom autogiro dom dras någon annan dag sen så vill jag inte göra fel då kanske man får betala extra för.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Jo det gör jag men det är dom autogiro dom dras någon annan dag sen så vill jag inte göra fel då kanske man får betala extra för.

Bara att ansöka om ett sparkonto isf (du kommer inte få ett till personkonto).
Kommer som sagt inte ihåg vad det heter i Nordeas internetbank, men har för mig det var nåt liknande som Swedbank och där kan man under Spara/Placera öppna nytt sparkonto.
Sen kan du sätta upp så att det flyttas automatiskt varje månad till sparkontot så mycket som du behöver för dina autogirobetalningar, kom ihåg att du måste uppdatera dina autogiro medgivanden bara, annars kommer de försöka dra pengar från ditt vanliga konto som kanske inte har tillräckligt med pengar kvar när du flyttat dessa.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Varför går du inte ner till din bank och pratar med dom? dom finns där för att hjälpa dig.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Du kan ha fler än ett personkonto, inga problem. Öppna ett extra i internetbanken bara, eller gå till närmsta Nordeakontor.
För att göra överföringar mellan dina konton går du in på Betala och överföra, sen på överför mellan egna konton, inga konstigheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

DU behöver starta 2 stycken personkonton ( Transaktionskonton) Eftersom det endast går att koppla kort/betala räkningar till dem typerna av konton.
Sen kan du öppna ett förmånskonto som du kan lägga över en del pengar på ifall du inte vill ha dem på kortet eller räkningskontot. Antingen gör det du det via din internetbank eller ringer till oss på 0771-224488 och ha din personligakod eller BankID redo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JenzA:

Varför går du inte ner till din bank och pratar med dom? dom finns där för att hjälpa dig.

Banken är inte öppen i den här tiden när jag gjorde denna tråd och så tänker jag någon måste ju ha Nordea här.

Skrivet av Zero Cool:

Du kan ha fler än ett personkonto, inga problem. Öppna ett extra i internetbanken bara, eller gå till närmsta Nordeakontor.
För att göra överföringar mellan dina konton går du in på Betala och överföra, sen på överför mellan egna konton, inga konstigheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken ska man välja i internetbanken?

Skrivet av Hyperhorn:

DU behöver starta 2 stycken personkonton ( Transaktionskonton) Eftersom det endast går att koppla kort/betala räkningar till dem typerna av konton.
Sen kan du öppna ett förmånskonto som du kan lägga över en del pengar på ifall du inte vill ha dem på kortet eller räkningskontot. Antingen gör det du det via din internetbank eller ringer till oss på 0771-224488 och ha din personligakod eller BankID redo

För jag vill inte ha något extra kort för om jag skapar ett till personkonton så får jag väl även ett extra kort eller fattar jag fel?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Tjo,

Undra hur man fixar ett till konto på Nordea då jag hade tänkt mig så här.

Konto 1 där alla pengar kommer in och även den som man kan använda sig av kortet.

Konto 2 är till för betala räkningar med.

Och hur man föröver pengar till det andra konto?
Och hur gör skapar man ett extra konto på Nordea sida?

Min ide är att räka ut alla mina räkningar och sen göra så fort jag får min lön så flyttar pengar som behövs till att betala räkningar med och så blir det lättare att veta hur mycket pengar man har för att kunna köpa mat eller något annat.

Är det något jag bör tänka på?

Jag har två konton. Ett sparkonto (solo heter det) och det vanliga personkontot. Jag brukar flytta över all pengarna till sparkontot eftersom jag inte vill alla pengarna på kontot som man kommer åt på bankomater. När jag ska betala räkningar eller handla så flyttar jag över en summa från sparkontot till personkontot genom nordeas hemsida. Pengarna flyttas över direkt. Smidigt tycker jag

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Logga in på din Internet bank - Fliken Vardagsärenden, välj Konton och sedan Öppna konto.
Sedan får du läsa på vilken typ av konto du ska ha bara - gör du fel.. bara kontakta banken.

Har själv ett Personkonto som är kopplat till mitt Visa där lönen trillar in varje månad.
Sedan har jag flera förmånskonton för diverse tillfälliga sparanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Tjo,

Undra hur man fixar ett till konto på Nordea då jag hade tänkt mig så här.

Konto 1 där alla pengar kommer in och även den som man kan använda sig av kortet.

Konto 2 är till för betala räkningar med.

Och hur man föröver pengar till det andra konto?
Och hur gör skapar man ett extra konto på Nordea sida?

Min ide är att räka ut alla mina räkningar och sen göra så fort jag får min lön så flyttar pengar som behövs till att betala räkningar med och så blir det lättare att veta hur mycket pengar man har för att kunna köpa mat eller något annat.

Är det något jag bör tänka på?

Om du vill ha ett extrakonto är det väl bara till att öppna ett? ett kapitalkonto exempelvis.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hjälpsam

Har inte nordea så kan inte deras hemsida/rutiner.

Men tips,
Konto1 - Lönekonto, räkningar betalas från detta konto
Konto2 - Ditt betalkort dras från detta kontot. Efter räkningar är betalda för du över en pengar hit, men inte allt, lämna lite buffert på Konto1 för dedär små autogiro som kan gå mitt i månaden som Spotify, Netflix och andra småsaker.
Konto3 - Spar/semesterkonto/buffert, Ha en stående överföring hit på 500-1000kr/mån som sker 30e varje månad, dvs efter alla räkningar betalats.

Då får du stenkoll på hur mycket cash du har på ditt betalkort, vad du har i buffert etc. Mindre chans att man bränner allt för fort varje månad.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zxhosting:

Tjo,

Undra hur man fixar ett till konto på Nordea då jag hade tänkt mig så här.

Konto 1 där alla pengar kommer in och även den som man kan använda sig av kortet.

Konto 2 är till för betala räkningar med.

Och hur man föröver pengar till det andra konto?
Och hur gör skapar man ett extra konto på Nordea sida?

Min ide är att räka ut alla mina räkningar och sen göra så fort jag får min lön så flyttar pengar som behövs till att betala räkningar med och så blir det lättare att veta hur mycket pengar man har för att kunna köpa mat eller något annat.

Är det något jag bör tänka på?

Har du ringt till deras kundtjänst?

Varför ska folk envisas med o krångla till saker så förbannat?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Vet inget om nordea, men gällande kontoupplägg skull jag likt fluf rekommendera 3 konton, dock med smått ändrat upplägg.

1 lönkonto (personkonto) - lön sätts in här, räkningar betalas här i mån av täckning
2 kortkonto (personkonto) - kopplat till betalkort, men sätt inte in alla pengar här, utan ha max exempelvis 5kkr, betala också räkningar härifrån om lönkontot tömts
3 sparkonto/buffert - när räkningar är betalda åker flytta allt från lönkonto hit, sedan flytta till kortkonto emellanåt när det börjar bli tomt

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Banken är inte öppen i den här tiden när jag gjorde denna tråd och så tänker jag någon måste ju ha Nordea här.

Vilken ska man välja i internetbanken?

För jag vill inte ha något extra kort för om jag skapar ett till personkonton så får jag väl även ett extra kort eller fattar jag fel?

Välj den kontotyp du föredrar.
Du får inte automatiskt ett kort till ett Personkonto, kort måste beställas separat då de utgör en kostnad.
Personkonton(Transaktionskonto) och Förmånskonton(Sparkonto) kostar inget. Ska du inte ha ett kort kopplat till det nya kontot spelar det ingen roll vilken typ av konto du väljer. Men ska du betala räkningar eller göra överföringar till andra personer från kontot ska du ha ett Personkonto då detta inte är möjligt att göra direkt från ett Förmånskonto.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zero Cool:

Välj den kontotyp du föredrar.
Du får inte automatiskt ett kort till ett Personkonto, kort måste beställas separat då de utgör en kostnad.
Personkonton(Transaktionskonto) och Förmånskonton(Sparkonto) kostar inget. Ska du inte ha ett kort kopplat till det nya kontot spelar det ingen roll vilken typ av konto du väljer. Men ska du betala räkningar eller göra överföringar till andra personer från kontot ska du ha ett Personkonto då detta inte är möjligt att göra direkt från ett Förmånskonto.

Jag vill inte ha något kort utan behöver bara Förmånskonto men kan man betala räkningar med den?

Heter det Solo eller Förmånskonto på Nordea?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Jag vill inte ha något kort utan behöver bara Förmånskonto men kan man betala räkningar med den?

Heter det Solo eller Förmånskonto på Nordea?

Nej jag skrev ju att det inte går.
På Nordea heter de vanliga kontona Personkonto och Förmånskonto. Där Personkontot är ett transaktionskonto och Förmånskontot ett sparkonto.
Betalningar till PG/BG samt överföringar till andra personers konton kan ENDAST göras från ett Personkonto om du använder Internetbanken/mobilbanken.

Ta nu och öppna ett Personkonto så kommer du se att det fungerar som jag beskrivit.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zero Cool:

Nej jag skrev ju att det inte går.
På Nordea heter de vanliga kontona Personkonto och Förmånskonto. Där Personkontot är ett transaktionskonto och Förmånskontot ett sparkonto.
Betalningar till PG/BG samt överföringar till andra personers konton kan ENDAST göras från ett Personkonto om du använder Internetbanken/mobilbanken.

Ta nu och öppna ett Personkonto så kommer du se att det fungerar som jag beskrivit.

Men om jag öppna upp ett Personkonto det kommer väl inte kosta något extra för att ha det och man får väl inte ett till extra kort?

För om jag skapar ett till Personkonto så vill jag inte att något extra kort ska skickas till mig eller någon extra avgift.

Om jag fattar detta rätt så om jag öppna ett till Personkonto på Nordea och då kan jag lätt flytta över pengar till det andra utan problem och att jag kan ha den konto för att betala allt med utan någon extra avgift och extra kort?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem

Nu har det gått ett par dagar sen du skapade tråden och du har inte pratat med din bank ännu?
Be din mamma göra det om du inte klarar av sånt själv.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Ring till Nordea alternativt skriv till dem på Facebook om du inte vågar ringa dem så kommer du få svar på dina frågor.

Permalänk

Ett kort öppna inte automatiskt utan du måste be om det så det går finfint att öppna ett personkonto.

Permalänk
Medlem

jag har 2 konton en för lön sen en för mina räkningar och sparande på Nordea
har sen automatisk överföring från lönekonto till sparkonto
allt går att fixa på internetbanken
har man redan auto- betalning på lönekontot måste man säga upp den och flytta över till sparkontot efter som dom kommer att ha olika konto nummer ...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Men om jag öppna upp ett Personkonto det kommer väl inte kosta något extra för att ha det och man får väl inte ett till extra kort?

För om jag skapar ett till Personkonto så vill jag inte att något extra kort ska skickas till mig eller någon extra avgift.

Om jag fattar detta rätt så om jag öppna ett till Personkonto på Nordea och då kan jag lätt flytta över pengar till det andra utan problem och att jag kan ha den konto för att betala allt med utan någon extra avgift och extra kort?

Snälla vännen, nu har du fått detta förklarat för dig två gånger.
Ett extra Personkonto KOSTAR INGET.
Att du öppnar ett Personkonto INNEBÄR INTE att du automatiskt får ett Visa-kort.
Betala räkningar och göra överföringar till andra fungerar BARA FRÅN ett Personkonto.
Att flytta pengar mellan dina egna Personkonton och eventuella Förmånskonton, går mycket enkelt att göra via Internetbanken, Mobilbanken och Telefonbanken.
INGA AVGIFTER, INGA EXTRA KORT.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zero Cool:

Snälla vännen, nu har du fått detta förklarat för dig två gånger.
Ett extra Personkonto KOSTAR INGET.
Att du öppnar ett Personkonto INNEBÄR INTE att du automatiskt får ett Visa-kort.
Betala räkningar och göra överföringar till andra fungerar BARA FRÅN ett Personkonto.
Att flytta pengar mellan dina egna Personkonton och eventuella Förmånskonton, går mycket enkelt att göra via Internetbanken, Mobilbanken och Telefonbanken.
INGA AVGIFTER, INGA EXTRA KORT.

Tack för hjälpen.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815