Sony Xperia Z4 överhettar, varnar japansk teleoperatör

Permalänk
Melding Plague

Sony Xperia Z4 överhettar, varnar japansk teleoperatör

Qualcomms senaste flaggskepp Snapdragon 810 fortsätter att skapa rubriker, nu senast med Sony Xperia Z4 som enligt japanska NTT Docomo har problem med värmeutvecklingen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Otroligt hur Snapdragon 808 som ska vara "billigare" är i praktiken ett bättre val än 810.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag har sagt det förut och jag tänker upprepa till förbannelse. Ingenting Qualcomm gör under det här året kommer vara det minsta intressant. Inte förrän de skiter ur sig uppföljaren till Krait kommer det eventuellt bli intressant, förutsatt att de inte går för 48 kärnor varav 216 är strömsnåla energisparmojar istället för två, högst fyra rediga kärnor med prestanda som går att tala om.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Hur kan man blåneka värmeproblemen? Det kommer ju ändå fram när telefonen kommer ut? Quallcom jobbar hårt för goodwill ser jag

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

var ju därför LG gick på 808 istället för 810 för G4. De lärde väl sig av G Flex 2.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Rykten där ute säger att z3+ skall ha SD 810 rev 2 eller något sånt.
Tydligen skall qualcomm ha gjort något uttalande. Dock har jag inte hittat något mer än rykten så jag tar det med en hel näve salt.

Dock hoppas jag att ryktena stämmer. Har betsällt en Z3+ då min Z1 sakta räknar ner sina kvarvarande levnadsdagar med djupa suckanden.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Qualcomm borde sluta förneka problematiken nu, det förbättrar inte läget. Finns redan så mycket tester med telefoner som har 810 och de blir varma.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Auch! Dålig publicity för Qualcomm det här året indeed.
Lite orelaterat så verkar Samsung gjort ett smart val genom att använda sin egna processor i S6:na

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

var ju därför LG gick på 808 istället för 810 för G4. De lärde väl sig av G Flex 2.

Det var Samsung som påstod att 810 hade värme problem och bland annat därför de inte valde den i S6.
LG och Qualcomm nekade vad jag vet när de lanserade LG Flex 2 som var första ut med Snapdragon 810.

Permalänk
Medlem

Lite kul är ju att 810 i praktiken är långsammare än föregångaren 805

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

För kunden antar jag att de har rätt till reklamation och få pengarna tillbaka eller en annan telefon. Men väldigt tråkigt att behöva lämna ifrån sig sin telefon och vad jag vet har Sony inte direkt den bästa kundservicen heller.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Auch! Dålig publicity för Qualcomm det här året indeed.
Lite orelaterat så verkar Samsung gjort ett smart val genom att använda sin egna processor i S6:na

Och när de gjorde det sa alla här att de bara ljög om att 810 överhettade, den användes ju i andra produkter...

Permalänk
Medlem

Haha, älskar länken om vattenkylning genom att helt enkelt stoppa mobilen i vattnet! Genialiskt!

Det jag dock tror folk glömmer lite är att testet på sett och vis är lite orealistiskt.

I verkligheten laddar du en webbsida på kanske 2-3 sekunder, då vill du att det ska gå fort. Sedan kommer mobilen att idla i kanske 30 sekunder tills du öppnar nästa sida. I ett sådant scenario kommer den totala effektförbrukningen ändå hållas låg, och snapdragon 810 kommer inte hinna överhetta och kommer därför prestera bättre än snapdragon 801.

Detta blir snarare ett problem vid typ spelande eller videoredigering mm. Men vid "vardaglig" användning är det aldrig något som uppstår, iaf inte här i Sverige. Jag kan tänka mig att varmare länder har större problem med överhettade telefoner överlag.

Permalänk
Medlem

Qualcomms 800 var riktigt imponerande när den kom, dock har inte mycket hänt sedan dess...

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Detta blir snarare ett problem vid typ spelande eller videoredigering mm. Men vid "vardaglig" användning är det aldrig något som uppstår, iaf inte här i Sverige. Jag kan tänka mig att varmare länder har större problem med överhettade telefoner överlag.

Jag skulle vilja påstå att spel och videotittande är väldigt vanligt bland mobilanvändare. Finns många tunga webbsidor också. Så att njae, detta problem är inte försvarbart. Hade varit en annan sak om man hade behövt köra linx eller liknande stresstest för att få den att gå på knäna.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Stek ägg på din smartphone... funktionen kommer inom kort att trademarkas av Apple.

Permalänk
Medlem

samsung gjorde rätt som bojkotta skitet..

Permalänk
Medlem

Ja en konstig soppa. Känns lite skumt att LG G4 prestarar lika/sämre än sin föregångare då dom gick på 808 istället. Men man förstår ju med tanke på problemen 810 har.
Och det är många som spelar så mobilen blir varm. Blev en G4:a till frun då bara dom inte använder 810, har utbytbart batteri och plats för minneskort.
Har länge tyckt Qualcomm varit överskattade och hade gärna sett lite fler Tegra SoC i lurar.
Min Shield platta presterar galet bra utan att överhettas och det är ett tag sen den kom

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte att tillverkare väljer att använda Snapdragon 810 om den nu har problem. Varför ärva Qualcomms problem och den badwill som oundvikligen kommer att uppstå.

Permalänk
Medlem

Känns som alla Xperia mobiler är av dålig kvalite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaze84:

Känns som alla Xperia mobiler är av dålig kvalite.

Du känner fel.

Permalänk

Macro

Skrivet av Blaze84:

Känns som alla Xperia mobiler är av dålig kvalite.

Det enda jag saknar i Z3 är Macro i kameran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaze84:

Känns som alla Xperia mobiler är av dålig kvalite.

Värsta jag hört. Jag vill påstå motsatsen med deras Z-serie.

Permalänk
Medlem

Har Xperia V just nu, allting laggar sönder, batteritiden är värdelös, vattenskyddet slets sönder efter ett år. Var sugen på köpa Compact modellen men såg att många har klagat på att displayen och baksidan har lätt för att spricka. Sen verkar de bli för mkt kontrast i bilderna på sonys kameror.

http://www.androidauthority.com/sony-xperia-z3-compact-proble...

Permalänk
Medlem

Min Nexus 5 är stabil med sin snapdragon 800 även om den faktiskt blir rätt varm under spel

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av philipborg:

Otroligt hur Snapdragon 808 som ska vara "billigare" är i praktiken ett bättre val än 810.

Egentligen inte när ARM själva tycker att 2 "big-cores" + 4 "small-cores" är den vettigaste big.LITTLE designen sedan det möjliggjordes av Global Task Scheduling (introducerades under 2013).

Sedan har det krupit fram Cortex A57 var lite av ett "rush job" för att dels möta Apples Cyclone men än mer för att få ut något som skulle kunna vara relevant för mikroservers. Ska man tro marknadmaterialet (och det ska man väl?) så fixas alla problem med Cortex A72.

Ska man se något positivt kring all denna 64-bitars hets för mobiler är det ändå att den lilla kärnan, Cortex A53, verkar vara riktigt bra. Den är riktigt strömsnål och presterar ändå klart bättre än sin 32-bitars föregångare Cortex A7. Enklare mobiler som saknar en "big" del har därför tagit ett rejält kliv uppåt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman

Exynos och Mediatek är de riktiga konkurrenterna, speciellt långsiktigt. Exynos är redan bättre på de flesta plan i denna generation och Mediatek växer så det knakar med deras pris/prestanda utbud. Det är två plattformar som vilken mobiltillverkare som helst kan nyttja i sina enheter (tror jag), det är där Qualcomm kan förlora värdefulla potentiella kunder.

Permalänk
Skrivet av mazey95:

Värsta jag hört. Jag vill påstå motsatsen med deras Z-serie.

Precis vad jag behövde höra! Kör fortfarande Xperia S i väntan på Z3+, men varit lite skeptisk då jag haft en hel del problem med S - bl.a. auto-rotering av skärmen slutade fungera - precis som hörlurs-jacket & den vanliga mikrofonen. Måste köra genom högtalarna för att andra sidan skall kunna höra mig.. Allt detta började såklart hända precis när garantin gått ut! Jag var så nära att köpa Z3 men när ryktena började komma om Z4 så höllt jag ut.. vilket jag ångrat ett tag då lanseringen har skjutits fram så mycket. Men har jag väntat så länge kan jag lika bra vänta lite till, har vant mig att alla runt om kring hör mina samtal. x'D

.. Sen ser man denna nyheten. Dom sköt ju fram det för att fixa just överhettningen! Lyckades dom skruva ner det några grader alls?

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Datavetare
Skrivet av leafbranch:

@Yoshman

Exynos och Mediatek är de riktiga konkurrenterna, speciellt långsiktigt. Exynos är redan bättre på de flesta plan i denna generation och Mediatek växer så det knakar med deras pris/prestanda utbud. Det är två plattformar som vilken mobiltillverkare som helst kan nyttja i sina enheter (tror jag), det är där Qualcomm kan förlora värdefulla potentiella kunder.

Exynos håller relativt jämna steg med Snapdragon 810 trots att den förra är tillverkad på "14nm" och senare är tillverkad på 20nm och lider av "throttling", rätt säker att Snapdragon 808 i praktiken kommer visa sig vara den bästa systemkretsen för high-end Androider denna vända (åter igen trots att Qualcomm är kvar på 20nm).

Exynos har inte varit en höjdare de senaste åren, dåliga drivare och även rena HW-problem. Dock verkar Exynos 7420 (den som sitter i Galaxy S6) vara ett klart lyft, men tvivlar att den kommer bli speciellt populär utanför Samsungs egna modeller.

Qualcomms dominans på telefoner är inte heller oförtjänt, visst finns det ibland någon som har bättre benchmarksiffror lite här och var men det Qualcomm är extremt duktiga på är helheten i en systemkrets. Har också läst att Qualcomm har sitter på så pass mycket patent att alla telefontillverkare måste betala ca 5% i royalty på totalpriset om man inte kör med en systemkrets från dem, något som i praktiken gör det svårt att motivera någon annan tillverkare i high-end segmentet.

Det sagt så är det uppenbart att low/mid-end (som har riktigt stora volymer) är en marknad som allt mer tappas till Mediatek, Allwinner, Rockchip, m.fl. och med tanke på pris/perf för Intels Z35x0 (som fortfarande tillverkas på 22nm) så borde fler tillverkare börja fundera på dessa systemkretsar i mellanklasslurarna.

Så visst finns det moln på Qualcomms himmel, men rätt säker på att de blir det självklara valet för high-end lurarna så fort de slipper Cortex-serien, d.v.s. när de får ut sin egen Kryo (2H 2015 om det går enligt plan).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer