Mediamarkt Lurar medvetet kunder?

Permalänk
Medlem

Mediamarkt Lurar medvetet kunder?

Tjenare!, jag måste få skriva av mig av det det just råkade ut för på MediaMarkt innan jag kokar över.

Jag gick in i affären för att handla lite, hittar det jag sökte efter men den kosta 600:- vilket jag tyckte var för mycket så jag valde en billigare produkt som kosta 300. Efter det så går jag runt och kollar i resten av affären för något som jag kanske kan behöva och får då syn på samma produkt jag kollade på innan (men inte valde för att den var för dyr) för halva priset (ordinarie pris). Skeptisk som jag var så började hjärnkontoret att arbeta..Varför är det 2 olika priser och VARFÖR ligger det en etikett UTAN något artikel nummer på där det står REA *dubbla priset* precis framför produkt hyllan där produkten ligger samt att etiketten med rätt artikel nummer + halva priset ligger halvt gömd bakom massa skräp, och på att det andra stället så finns det samma artikel fast med dubbla priset längre bort. Ringer strax därefter en polare för att mina varningsflagg är resta och han kommer ner för att vi ska se så detta inte är gjort med flit (vi gör alla misstag). Jag tar självklart produkten som kostar 300:- går till kassan och ska betala... 600 säger kassörskan.. EH.. WAT?... nähä du, det står 300 lappen... hon hämtar en snubbe som jag ska följa med så vi kan kolla på priset..

Han går direkt (han vet vart dom låg) till platsen med produkten som är dubbelt så dyr och hänvisar mig till priset. Ajdå....jag ser... säger jag lugnt, ledigt och trevligt, du HAR kollat på fel produkt säger han elakt. Då blev jag irriterad och sa: Men du.. följ med mig och så ska vi se vad som står för pris här borta på samma produkt. Han blir likblek och går snabbt till närmaste terminal... hur mycket kosta den fråga han darrigt, 300 sa jag och han ifrågasatte inte ens mig.. han tveka inte en 1 sekund... inte ens det minsta antydan till skepticism mot priset. Han tog varan och scannade den, bytte priset till 300:- bad om "ursäkt" (läs ursäkt som: håll käften och stick) och att han skulle fixa priserna, trevligt då följer jag med och ser att du gör jobbet ordentligt (det gjorde han också så en applåd skall han nog ha...). Därefter gick jag gick sedan till kassan. När jag står och betalar så ser jag han springa fram och tillbaka där dessa produkter låg. Under tiden jag står i kön kommer min kompis in i affären (jag hade förklarat hur det ligger till och vart allt finns någonstans samt att han ska ligga lågt och spela okunnig), går runt lite i affären och frågar personen jag tog upp att det var ett felaktigt pris med (10 min innan han kom), han frågar efter en liknande produkt och sedan blir han hänvisad till samma produkt som jag valde fast för 600. Där efter så gick han runt i samma affär för att kolla så allt var som det skulle... NOPE.. det visade sig att fanskapet hade gjort exakt samma sak fast denna gången flyttat etiketten med artikel numret + priset till vänster så det ser ut som den är för en annan produkt samt att han hade förtydligat att det är "REA" för 600. Inga artikelnummer eller något utan bara en tom REA lapp där det står 600 på.

Han går till kassan och ska betala.... vad händer där??... jo samma sak som hände för mig.. 600 i kassan så han tog upp samma diskussion som jag gjorde (jag hade gått in i affären igen för att se vad som händer). Samma person kommer och hämtar han som hämtade mig och gör EXAKT samma sak.. går till hyllan där dom dubbelt så dyra produkterna står och hänvisar han till priset. När han påpekar att det finns samma produkt längre bort så går dom till terminalen och han frågar hur mycket den kosta... 450 säger han då (han vet att den kostar 300). Okidoki då ändrar jag priset och han får produkten och skall betala för sig.. 450 där i kassan. Han blir alldeles illröd av ilska och kollar på mig.. jag bara skakar på huvudet och går fram till han och säger att han inte vill ha produkten längre.

Detta kan KNAPPAST vara lagligt.. hade gärna uppskattat hjälp om detta för händer det i 1 affär så händer det överallt. Kunderna blir ju för i helvete rent utav lurade, 1 kund i 1 affär blir snabbt till fler och summorna blir stora. Vi säger att dom lyckas att göra så här mot 5 kunder i månaden per affär. 5 * 300 (skillnaden i pris mellan "rea" varan och ordinarie pris) är 1500 per butik i månaden, 600 butiker (inte medräknat affärer under andra varumärken), 1500 * 600 är 900 000 i månaden. Dom lurar asså kunder på 900,000 * 12 = 10 800 000kr om ÅRET.. om dom lyckas att lura 5 kunder per affär vilken är en väldigt liten mängd av kunder som kommer per månad.
Någon som har några regler om sådant här beteende? för det är så medvetet det kan bli. Man kan inte begå sådana här misstag av misstag utan det är med flit.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Jag har upplevt samma sak på just Media Markt, men när jag fått rätt vara till rätt pris och gått därifrån bryr slutar jag bry mig om det. Jag har inte mycket sympati till övers för alla Svensson som gör oinformerade köp och betalar överpris, så för min del är det helt lugnt att Media Markt tjänar lite extra pengar på dessa. Har dock inte stött på lika otrevlig attityd som du. För mig har det inte varit krångligare än att uppmärksamma någon i personalen om att priset inte riktigt stämmer och sedan fått det justerat så jag kan vandra bort till kassan och betala.

Skulle inte tro att det är särskilt enkelt att vinna över dem rättsligt i och med att de troligtvis kan komma undan med att skylla på "misstag" och "felmärkning".

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Rekordmedlem

Marknadsföringslagen kanske passar in:
https://lagen.nu/2008:486

Förbud mot vilseledande marknadsföring
10 § En näringsidkare får vid marknadsföringen inte använda sig av felaktiga påståenden eller andra framställningar som är vilseledande i fråga om näringsidkarens egen eller någon annans näringsverksamhet.
Första stycket gäller särskilt framställningar som rör...

4. produktens pris, grunderna för prisberäkningen, särskilda prisfördelar och betalningsvillkoren

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Tjenare!, jag måste få skriva av mig av det det just råkade ut för på MediaMarkt innan jag kokar över.

Jag gick in i affären för att handla lite, hittar det jag sökte efter men den kosta 600:- vilket jag tyckte var för mycket så jag valde en billigare produkt som kosta 300. Efter det så går jag runt och kollar i resten av affären för något som jag kanske kan behöva och får då syn på samma produkt jag kollade på innan (men inte valde för att den var för dyr) för halva priset (ordinarie pris). Skeptisk som jag var så började hjärnkontoret att arbeta..Varför är det 2 olika priser och VARFÖR ligger det en etikett UTAN något artikel nummer på där det står REA *dubbla priset* precis framför produkt hyllan där produkten ligger samt att etiketten med rätt artikel nummer + halva priset ligger halvt gömd bakom massa skräp, och på att det andra stället så finns det samma artikel fast med dubbla priset längre bort. Ringer strax därefter en polare för att mina varningsflagg är resta och han kommer ner för att vi ska se så detta inte är gjort med flit (vi gör alla misstag). Jag tar självklart produkten som kostar 300:- går till kassan och ska betala... 600 säger kassörskan.. EH.. WAT?... nähä du, det står 300 lappen... hon hämtar en snubbe som jag ska följa med så vi kan kolla på priset..

Han går direkt (han vet vart dom låg) till platsen med produkten som är dubbelt så dyr och hänvisar mig till priset. Ajdå....jag ser... säger jag lugnt, ledigt och trevligt, du HAR kollat på fel produkt säger han elakt. Då blev jag irriterad och sa: Men du.. följ med mig och så ska vi se vad som står för pris här borta på samma produkt. Han blir likblek och går snabbt till närmaste terminal... hur mycket kosta den fråga han darrigt, 300 sa jag och han ifrågasatte inte ens mig.. han tveka inte en 1 sekund... inte ens det minsta antydan till skepticism mot priset. Han tog varan och scannade den, bytte priset till 300:- bad om "ursäkt" (läs ursäkt som: håll käften och stick) och att han skulle fixa priserna, trevligt då följer jag med och ser att du gör jobbet ordentligt (det gjorde han också så en applåd skall han nog ha...). Därefter gick jag gick sedan till kassan. När jag står och betalar så ser jag han springa fram och tillbaka där dessa produkter låg. Under tiden jag står i kön kommer min kompis in i affären (jag hade förklarat hur det ligger till och vart allt finns någonstans samt att han ska ligga lågt och spela okunnig), går runt lite i affären och frågar personen jag tog upp att det var ett felaktigt pris med (10 min innan han kom), han frågar efter en liknande produkt och sedan blir han hänvisad till samma produkt som jag valde fast för 600. Där efter så gick han runt i samma affär för att kolla så allt var som det skulle... NOPE.. det visade sig att fanskapet hade gjort exakt samma sak fast denna gången flyttat etiketten med artikel numret + priset till vänster så det ser ut som den är för en annan produkt samt att han hade förtydligat att det är "REA" för 600. Inga artikelnummer eller något utan bara en tom REA lapp där det står 600 på.

Han går till kassan och ska betala.... vad händer där??... jo samma sak som hände för mig.. 600 i kassan så han tog upp samma diskussion som jag gjorde (jag hade gått in i affären igen för att se vad som händer). Samma person kommer och hämtar han som hämtade mig och gör EXAKT samma sak.. går till hyllan där dom dubbelt så dyra produkterna står och hänvisar han till priset. När han påpekar att det finns samma produkt längre bort så går dom till terminalen och han frågar hur mycket den kosta... 450 säger han då (han vet att den kostar 300). Okidoki då ändrar jag priset och han får produkten och skall betala för sig.. 450 där i kassan. Han blir alldeles illröd av ilska och kollar på mig.. jag bara skakar på huvudet och går fram till han och säger att han inte vill ha produkten längre.

Detta kan KNAPPAST vara lagligt.. hade gärna uppskattat hjälp om detta för händer det i 1 affär så händer det överallt. Kunderna blir ju för i helvete rent utav lurade, 1 kund i 1 affär blir snabbt till fler och summorna blir stora. Vi säger att dom lyckas att göra så här mot 5 kunder i månaden per affär. 5 * 300 (skillnaden i pris mellan "rea" varan och ordinarie pris) är 1500 per butik i månaden, 600 butiker (inte medräknat affärer under andra varumärken), 1500 * 600 är 900 000 i månaden. Dom lurar asså kunder på 900,000 * 12 = 10 800 000kr om ÅRET.. om dom lyckas att lura 5 kunder per affär vilken är en väldigt liten mängd av kunder som kommer per månad.
Någon som har några regler om sådant här beteende? för det är så medvetet det kan bli. Man kan inte begå sådana här misstag av misstag utan det är med flit.

Allt det där låter väldigt märkligt. Jag kanske är något naiv nu, men vad skulle en anställd på mediamarkt få ut av att sälja saker till ordinarie pris när varan egentligen är rabatterad? Det är naturligtvis sjukt att göra som den anställde i butiken där gjorde, först mot dig och sedan din vän. Men om Mediamarkt gjorde på detta sätt kontinuerligt så skulle de inte få sålt mycket. Nu finns det iofs människor som fortfarande inte använder funktioner som prisjakt, men de går väl nästan att räkna på en eller två händer numer

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Entusiast

Det här är rätt vanligt. Inte bara inom Mediamarkt, utan de flesta butiker.
Jag är däremot förvånad över hur de kunde låta ett sådan misstag gå igenom, och inte kunde utföra ett bättre jobb på att dölja det hela.

Det finns inga riktiga reor. Bara fake-reor för att locka in kunder. Priser i reor är i regel mer eller mindre riggade, oavsett butikskedja.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Det skulle kunna vara en bra idé att rapportera detta till någon högre instans på MediaMarkt. Jag har svårt att tro att MediaMarkt som företag sysslar med sånt här, det skulle de nog inte komma undan med på längre sikt. Så det kan ju hända att detta är något som MediaMarkt är intresserad av att få veta, ifall det är något fuffens som pågår. Troligtvis så får du bara en standard-ursäkt, men man vet aldrig.

Permalänk
Medlem

Wall of text. Var väl inte så konstigt? Dom har prismärkt fel, på fel produkt, sen skyndar han sig att prisrätta tillbaka när du står i kassan. Sen när din kompis kommer så säger han rätt pris. Du trodde det var rea, fast det var rea på produkten bredvid som den anställde mycket riktigt påpekade iskallt, sen insåg han sitt misstag när han reat fel produkt och prissänkt fel produkt.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Det är inte så att likt många produkter vars utseende är lika så kan det vara olika specs helt enkelt?

Fördel att veta vad för produkt du köper, usb-minnen kan se exakt likadana ut t ex men ha olika mängd minne och därför.... duuuh prissättas olika då.

Råkar inte vara så att det är en typisk, samma utseende flera olika specifikationer?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Själv har jag upplevt flera gånger att priserna skiljer sig online från i butik, vilket de inte ska göra. Känns som lurendrejeri, speciellt när de sänker priset på varan man valt men ser nästa gång man kommer att resten av produkterna fortfarande inte har ändrats?! Nej fy för Mediamarkt!

Permalänk
Medlem

Må vara att det förekommer fel med prissättning emellanåt, men den här historien tar ut svängarna alldeles för mycket för att den skall kunna tas seriöst.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaktustagg:

Själv har jag upplevt flera gånger att priserna skiljer sig online från i butik, vilket de inte ska göra.

Varför får de inte ha olika priser? Ett paket mjölk är oftast dyrare på en Ica Nära än på Ica Maxi också...

Permalänk
Medlem

Jag har bojkottat MediaMarkt för längesedan. Blir alltid dåligt bemött (när jag väl blir bemött. Står alltid 4-5 ur personalen och står o skrattar åt någon torktumlare) väldigt skumma priser, precis som TS skriver. De försöker lura på mig massor med med skit man inte vill ha. De ljuger en rätt upp i ansiktet om produktbeskrivningar, lagersaldo etc.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Varför får de inte ha olika priser? Ett paket mjölk är oftast dyrare på en Ica Nära än på Ica Maxi också...

För att priset på mjölk inte skiljer mellan Ica Maxi och Ica Maxi.

Visa signatur

Data Data

Permalänk
Medlem

Förstod inte exakt vad som hade hänt av det du skrev, men du menar alltså att säljaren inte följde med och kollade på produkten med det lägre priset? Han bara ändrade och litade på dig?

Vad var det för produkt? Vart i butiken befann sig de 2 exponeringarna?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av jummarn:

För att priset på mjölk inte skiljer mellan Ica Maxi och Ica Maxi.

Detta är inte alls ovanligt. Inet har också två olika priser. Det finns "webbpris" och "butikspris" där butikspriset kan vara 10-100 kr högre. Detta pga. det är billigare för butiken med onlineköp. Köper man i butik så tillkommer lagerkostnad, personalkostnad, etc etc etc. För Inet är skillnaden inte så stor med tanke på butikernas storlek, men hos MediaMarkt blir skillnaderna större med tanke på vilka enorma varuhus och lager de har.

Vill du ha ett konkret exempel så har du här:
http://www.inet.se/produkt/5411409/asus-geforce-gtx-980-ti-6g...

7790 kr som "webbpris" och 7799 som "butikspris". Kommer själv ihåg att när jag köpte GTX 980 ref samma vecka som release så var skillnaden hela 150 kr, köpte den från Inet Sveavägen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Tycker man att produkten är värd 600 spänn så betalar man det. Tycker man inte den är värd det så köper man den inte.

Vet inte hur det fungerar på MediaMarkt, men när jag jobbade i livsmedelsbutik så var detta en relativt vanligt förekommande och helt legitim företeelse. Vi i butiken hade våra egna leverantörskontakter som vi kunde få riktigt bra priser på vissa produkter från. Vi kunde alltså få in produkt X från våra leverantörer och sälja den för 50 kronor.

När kedjan vi tillhörde körde kampanjer så var vi dock tvungna att följa dessa, och om produkt X då var med i kampanjen så var vi tvungna att ta in en mängd av den från kedjans egna leverantör (vilket kunde vara avsevärt dyrare) och sälja den för det "REA-pris" som kedjan slagit fast under kampanjen, vilket kunde vara 100 kronor.

Lurade vi någon? Nej, det gjorde vi givetvis inte.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Ni borde kollat webpriset på varan med brukar jag göra när det är där och det brukar var lägre och så visar man det i kassan och så fixar dom priset.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Vi säger att dom lyckas att göra så här mot 5 kunder i månaden per affär. 5 * 300 (skillnaden i pris mellan "rea" varan och ordinarie pris) är 1500 per butik i månaden, 600 butiker (inte medräknat affärer under andra varumärken), 1500 * 600 är 900 000 i månaden. Dom lurar asså kunder på 900,000 * 12 = 10 800 000kr om ÅRET.. om dom lyckas att lura 5 kunder per affär vilken är en väldigt liten mängd av kunder som kommer per månad.

Med betoning på OM.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

OM detta nu är en medveten strategi så verkar den inte lösa deras problem då det förtfarande gör brakförluster i Sverige varje år. Räkna med stigande priser eller inget Media Markt (mindre konkurens) inom några år.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv

Har en liknande historia 2ggr, men slutar med att jag får produkten till det lägre priset såklart. Inget att snacka om. Kanske har dom problem med att sätta priser, men känner mig inte lurad om priset går ner. Sparade 400 på en surfplatta förra året för att dom satt fel reaskylt exempelvis.

Men visst är det lite lurigt med artikelnummer osv, har jag fattat det rätt så kan exempelvis "TV SUPERSTOR U2700" och "TV SUPERSTOR U2700-M" vara exakt samma TV, men då artikelnummret skiljer sig undviker man prispress/prisgaranti osv. Inte bara Mediamarkt som kör detta. Blev medveten förra sommaren då jag letade TV och undrade varför många modeller såg exakt likadana ut men hade olika artikelnummer. Eller så är det någon skitsak som batterier till fjärrkontroll eller liknande som skiljer.

Summa sumarum: Mediamarkt fuckar med sina priser ibland, men jag har som kund gått vinnande därifrån, inte så att dom tjabbar emot för att dom gjort fel. Trevlig personal också.

Permalänk
Medlem

Det är svårt att automatiskt synkronisera det digitala kassasystemet med de handskrivna lapparna. Eller med andra ord - den mänskliga faktorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det här är rätt vanligt. Inte bara inom Mediamarkt, utan de flesta butiker.
Jag är däremot förvånad över hur de kunde låta ett sådan misstag gå igenom, och inte kunde utföra ett bättre jobb på att dölja det hela.

Det finns inga riktiga reor. Bara fake-reor för att locka in kunder. Priser i reor är i regel mer eller mindre riggade, oavsett butikskedja.

Hur menar du? Man kollar på prisjakt efter billigaste priset på den vara man är ute efter och om en butik säljer den för halva priset emot prisjakt så hur lurar de folk då?

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av jummarn:

För att priset på mjölk inte skiljer mellan Ica Maxi och Ica Maxi.

jo, priser kan skilja sig mellan olika ICA Maxi butiker. De ägs ofta av privatpersoner som bara "lånar" ICA-namnet, så att säga. Det gäller de flesta ICA butiker.

med det sagt, jag har också upplevt prismärkningsproblem på Media Markt vid flera tillfällen, gällande olika typer av varor. Senast var det en Trådlös väderstation. Stod 79kr på skylten, men kassan ville ha 249kr. Påpekade felet, och fick för det billigare priset. Kollade sedan på websidan, där stod det att den skulle kosta 249kr...

Permalänk
Medlem

@Selmalagerlöf frågan är om det var en röd REA/prislapp eller inte, var det en röd REA/prislap har butiken begått bedrägeri/brott då röda prislappar enbart får användas till produkter som har priset sänkt.

Var det inte en röd prislapp så ja... Det är bara ocker och kan anses som fel, men inget olagligt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ajin:

Hur menar du? Man kollar på prisjakt efter billigaste priset på den vara man är ute efter och om en butik säljer den för halva priset emot prisjakt så hur lurar de folk då?

Jag tänker här referera till "Priser i reor är i regel mer eller mindre riggade.", med betoning på "...mer eller mindre...."
I de flesta fallen är priserna hos prisjakt inte under någon rea, utan ett ordinarie pris.
De gånger de är betydligt billigare än konkurrenterna, så är det högst troligt en riggad "rea".

Det kan då falla ut i flera av följande alternativ:
* Produkten är slut, och butiken refererar till det finstilta: "så länge lagret räcker". (Ett alternativ jag stöter på rätt ofta)
* reapriset är inte så mycket bättre än konkurrenterna, om man jämför mer noggrant. 649:- ser ut att vara mycket billigare än det ordinarie priset på 799:-. Kollar man sedan på konkurrenterna, så ser man där att de då har sina ordinarie priser på 699:- eller liknande. De har alltså höjt sitt egna ordinarie pris, för att få "rean" att se så mycket bättre ut.
* Produkterna existerar inte: De är defekta, skickades tillbaka eller någon annan otrolig förklaring till varför de inte finns i lager. -"...men vi har den här jättrebra och likvärdiga produkten istället. Den är lite dyrare, men ni kan få 5% rabatt.". Jotack. Där svalde man betet med hull och hår... nästan...
* "Oj... ligger den kvar på prisjakt? De var inte meningen.". Jomen tjenare...

Ignorance is bliss...

Visst finns det undantag, men de är oerhört sällsynta

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

frågan är om det var en röd REA/prislapp eller inte, var det en röd REA/prislap har butiken begått bedrägeri/brott då röda prislappar enbart får användas till produkter som har priset sänkt.

Var det inte en röd prislapp så ja...

Det här behöver du utveckla. Det finns genom Marknadsföringslagen ett krav på hur ordet "realisation" eller uttryck med motsvarande innebörd får användas, men det finns ingenting där som säger någonting om färgen på prislappar, inte heller i Prisinformationslagen.
Många butiker väljer att använda röda prislappar för att markera nedsatta priser, men det finns mig veterligen ingenting som förhindrar användandet av just rödfärgade prislappar i andra situationer, vilket känns bra mycket mer rimligt än det omvända.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Entusiast
Skrivet av str8forthakill:

@Selmalagerlöf frågan är om det var en röd REA/prislapp eller inte, var det en röd REA/prislap har butiken begått bedrägeri/brott då röda prislappar enbart får användas till produkter som har priset sänkt.

Var det inte en röd prislapp så ja... Det är bara ocker och kan anses som fel, men inget olagligt.

Skrivet av twit:

Det här behöver du utveckla. Det finns genom Marknadsföringslagen ett krav på hur ordet "realisation" eller uttryck med motsvarande innebörd får användas, men det finns ingenting där som säger någonting om färgen på prislappar, inte heller i Prisinformationslagen.
Många butiker väljer att använda röda prislappar för att markera nedsatta priser, men det finns mig veterligen ingenting som förhindrar användandet av just rödfärgade prislappar i andra situationer, vilket känns bra mycket mer rimligt än det omvända.

Låt oss ponera att jag vill annonsera ut en vara, och få det att se ut som en rejäl pang-rea som förbipasserande inte kan motstå.
Men samtidigt vill jag inte sälja ut varan till ett underpris. Jag vill ju tjäna på affären. Annars är det ingen vits med att sälja varan överhuvudtaget. (Såvida det inte handlar om att göra kunden beroende av något annat överprisat samtidigt)

Varans ordinarie pris är 699:-, och jag har 99:- marginal på den. det vill säga att min leverantör tar 600:-.
Så hur gör jag för att få det att se ut som en pang-rea, utan att sänka priset?
Simpelt: Höj det ordinarie priset rejält, och sätt sedan ut det föregående priset som rea-pris.

REA! REA! REA! REA! REA! REA! REA! REA! REA! REA! REA! REA!
PASSA PÅ. GÄLLER SÅ LÅNGT LAGRET RÄCKER!!!oneone11!
Endast 699:-.
(Ordinarie pris: 1399:-)
REA! REA! REA! REA! REA! REA! REA! REA! REA! REA! REA! REA!

Smarta personer kollar givetvis upp andra aktörers pris, och ser att det hela är en bluff-rea. Det är ordinarie priset som är rea-priset. Men inge olagligt har begåtts, eftersom det anges att det ordinarie priset är 1399:-. Mhända att det är dubbelt så mycket som konkurrenterna. Det är väl inte olagligt att ha ett dubbelt så högt "ordinarie pris" eller hur? Så hela rean är fullt sanningsenlig.

Nämen titta!!! halva priset!!! MÅSTE ju passa på. ... -"så långt lagret räcker"... ajfan! Har inte tid att gå hem o kolla. Orka mobilsurfa. jag nappar direkt. Bättre det än att vara utan. \0/

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

@twit:
Det har något att göra med färgen och hur den påverkar människor, röda prislappar får endast användas om priset faktiskt är nedsatt. Detta inkluderar inte att dem ökar standardpriset med lika mycket som "rean", dvs nästintill samtliga "reor" vi har i Sverige, dvs dem får inte använda röda prislappar när priset har i faktum ökats för att "sänkas" till samma pris som innan eller högre.

Röd = Nedsatt pris har konsumentverket spikat. Röda prislappar på produkter utan nedsatt pris är således vilseledande marknadsföring och helt oacceptabelt. Rea-skyltar med röd text räknas inte, enbart prislapparna.

Permalänk

Minns att jag köpte Empire Earth III där för några år sedan nu när det var nytt, på en av fodralen stod det 499:- på andra stod det 399:-. Tyckte det var riktigt märkligt.

Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Röd = Nedsatt pris har konsumentverket spikat. Röda prislappar på produkter utan nedsatt pris är således vilseledande marknadsföring och helt oacceptabelt. Rea-skyltar med röd text räknas inte, enbart prislapparna.

Hittat några referenser till detta nu:
"Konsumentverket hade tidigare riktlinjer som förbjöd användning av röd prislapp på icke-extrapriser, men de riktlinjerna är sedan lång tid upphävda. Om alla prislappar är röda i en butik borde det vara okej. En butik som växlar mellan till exempel vita och röda prislappar är förmodligen vilseledande om det finns röda priser som inte är extrapriser och extrapriserna anges med röd prislapp."

Men andra ord är det inte på något sätt förbjudet att använda röda prislappar om de inte används på ett sätt som är vilseledande, som i det sista exemplet i stycket jag citerade.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720