Låser telia sina telefoner?

Permalänk
Medlem

Låser telia sina telefoner?

Hej!
På telias hemsida så kan man under teknisk specifikation se att dom inte operatörslåser telefonen, om den inte är operatörslåst kan jag då flasha custom rooms och mods? Tack!

Permalänk
Medlem

Flasha telefonen kan man göra ändå, det har inget med operatörslåsning att göra.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av japp112:

Hej!
På telias hemsida så kan man under teknisk specifikation se att dom inte operatörslåser telefonen, om den inte är operatörslåst kan jag då flasha custom rooms och mods?

Ingen svensk operatör låser väl telefonerna längre, togs bort förra våren (?)
Jag har inte sett några lås iaf

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

@NordhNet: fel, 3 låser sina mobiler och dom flesta med bidningstid gör det men skulle du köpa mobilen rakt ut utan abonnemang eller bidnings tid då tror jag operatören ger dig en olåst telefon, annars kan folk säga upp abonnemanget och fuska med att byta till annan operatör direkt där då dom måste betala för mobilen å så vidare, men då vet jag inte om sånt där ens går att göra :/, det är troligt viss därför dom med bidnings tid har kvar simlås för att sånt ska hindras, då är ofast Bootloader Unlock Allowed = No också eftersom operatören bergär sånt av sony när dom beställer in mobiler från sony.

Men dock tele2 har ingen bidningstid längre så dom låser inga sony mobiler eller nån mobil alls heller, sen finns det säkert några operatörer till med ingen bidningstid, som gör samma som tele2.

Permalänk
Medlem

Nej, NordhNet har rätt. De låser inte telfonerna längre. I alla fall inte på telia, telenor eller tele2, vet ej hur det är med tre.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

@BrottOchStraff: han har rätt om dom andra men har fel om 3.

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom låsning nog enbart kostar pengar för operatören idag eftersom de enligt lag måste låsa upp gratis omedelbart när bindningstiden är slut så är det väl bara 3 som fortfarande håller på att tramsa sig med lås.
Operatörslås och rootning är olika och oberoende saker och ska du byta rom/operativsystem så är det rootning som gäller och inte simupplåsning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

enda telefonerna jag sett lås på det senaste nu är apple telefoner, inte set några lås på android varken hos 3 eller andra operatörer

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 White | Kylning: Noctua NH-D14 | Cpu: AMD Ryzen 5 5600x | Gpu: ASUS Dual Radeon™ RX 6700 XT STD Edition 12gb | Ram: Corsair 16gb ddr4 | Mobo: Asus ROG Strix b550-f Gaming | PSU: Corsair RM750X | Skärm: Acer XB240H | OS: Windows 11 64bit | SSD: Samsung 850
Mobil: Iphone 12 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av japp112:

Varför? Vad är det du väntar svar på?

Om du kan Flasha in custom rom beror inte på operatörslåsning utan mer om det finns möjlighet att göra det på just den telefonen. Läs på noga på forum.xda-developers.com om just den telefon du skall köpa. Som sagt tidigare så låser sällan (om alls) operatörer sina telefoner längre. Om du återkommer med exakt modell så kan jag göra en snabb koll om du känner dig obekväm i den djungel som xda är.

Mer frågor
Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 4
Bumpning

Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

3 låser väldigt många telefoner, särskilt iPhone. Tele2 låser INGA telefoner, sista telefonen som dom slutade låsa, var iPhone och det var i november 2013. Telenor och Telia vad jag vet, låser inte heller längre

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Varför? Vad är det du väntar svar på?

Om du kan Flasha in custom rom beror inte på operatörslåsning utan mer om det finns möjlighet att göra det på just den telefonen. Läs på noga på forum.xda-developers.com om just den telefon du skall köpa. Som sagt tidigare så låser sällan (om alls) operatörer sina telefoner längre. Om du återkommer med exakt modell så kan jag göra en snabb koll om du känner dig obekväm i den djungel som xda är.

Har beställt z3+, kan inte hitta den på sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Nej, NordhNet har rätt. De låser inte telfonerna längre. I alla fall inte på telia, telenor eller tele2, vet ej hur det är med tre.

Inte läst hela tråden men Telenor samt Tre låser sina telefoner.

Telia och Tele2 verkar inte göra det längre dock.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av japp112:

Har beställt z3+, kan inte hitta den på sidan.

Du läste om deras ev värmeproblem väl? Står om det på SC förstasida.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av japp112:

Har beställt z3+, kan inte hitta den på sidan.

Här är länken till z3+. Delas med z4 tydligen.
http://forum.xda-developers.com/xperia-z4.
Kan inte forska nu då jag sitter på mobilen men Sony är väldigt öppna när det gäller moddning så det är lugnt. Sen hade jag aldrig skaffat den mobilen själv dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Du läste om deras ev värmeproblem väl? Står om det på SC förstasida.

Ja, nu har jag gjort det och funderar på att avbeställa telefonen, men borde sony inte göra något åt saken innan den kommer?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av japp112:

Ja, nu har jag gjort det och funderar på att avbeställa telefonen, men borde sony inte göra något åt saken innan den kommer?

Det lär vi inte få reda på förrän den kommer hit och då är det för sent för dig?! Så ha lite is i magen och avbeställ den nu så blir du inte besviken som "testkund" iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eftersom låsning nog enbart kostar pengar för operatören idag eftersom de enligt lag måste låsa upp gratis omedelbart när bindningstiden är slut så är det väl bara 3 som fortfarande håller på att tramsa sig med lås.
Operatörslås och rootning är olika och oberoende saker och ska du byta rom/operativsystem så är det rootning som gäller och inte simupplåsning.

Vilken lag är det som säger att dom måste låsa upp telefonerna?
känns som att jag har missat något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Subzero299:

Här är länken till z3+. Delas med z4 tydligen.
http://forum.xda-developers.com/xperia-z4.
Kan inte forska nu då jag sitter på mobilen men Sony är väldigt öppna när det gäller moddning så det är lugnt. Sen hade jag aldrig skaffat den mobilen själv dock.

Skickades från m.sweclockers.com

"Delas" med och delas med, det var ju samma telefon. Den heter väl bara Z4 i Asien//Japan eller vad det var, medans här i Europa fick den heta Z3+.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Vilken lag är det som säger att dom måste låsa upp telefonerna?
känns som att jag har missat något.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju så from en viss datum (april 14) så ska det inte kosta något att låsa upp sin mobil, om den är köpt efter just denna tid.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Vad innebär egentligen operatörslåsning? Tror min iPhone 4s var operatörslåst, men bindningstiden gick ut för typ flera år sedan nu. Är den fortfarande operatörslåst eller kan jag sälja den eller ge till någon med annan operatör och annat simkort?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det är ju så from en viss datum (april 14) så ska det inte kosta något att låsa upp sin mobil, om den är köpt efter just denna tid.

Typiskt. Har en iphone 4s köpt från Halebop som jag skulle vilja låsa upp. Och hade ju varit trevligt att slippa betala för det med tanke på att det kommer kosta ca 40% av telefonens värde att låsa upp den. 300kr, telefonen är värd knapp 800kr om ens det.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xcluzive:

Vad innebär egentligen operatörslåsning? Tror min iPhone 4s var operatörslåst, men bindningstiden gick ut för typ flera år sedan nu. Är den fortfarande operatörslåst eller kan jag sälja den eller ge till någon med annan operatör och annat simkort?

Det innebär att du inte automagiskt kan byta till en annan operatör bara genom att byta simkort utan måste låsa upp denna innan detta fungerar. Detta kostar oftast runt 350:-.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Inte läst hela tråden men Telenor samt Tre låser sina telefoner.

Telia och Tele2 verkar inte göra det längre dock.

Telenor har olåsta telefoner.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Vilken lag är det som säger att dom måste låsa upp telefonerna?
känns som att jag har missat något.

Skickades från m.sweclockers.com

Lagen gäller avtal tecknade från maj 2014.

Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...
Kapitel 5 § 15 behandlar det

15 a § Den som tillhandahåller elektroniska
kommunikationstjänster ska erbjuda slutanvändare att ingå
avtal med en längsta giltighetstid om 12 månader. Ett avtal
mellan en konsument och den som tillhandahåller elektroniska
kommunikationstjänster får inte ha en längre inledande
bindningstid än 24 månader.

Första stycket andra meningen ska också gälla för andra
slutanvändare som begär det. Lag (2011:590).

15 b § Den som tillhandahåller allmänt tillgängliga
elektroniska kommunikationstjänster får i avtal med en
konsument inte ställa upp villkor som innebär att
uppsägningstiden för konsumenten är längre än en månad. I
fråga om avtal med bindningstid får villkoren inte innebära
att konsumenten måste säga upp avtalet tidigare än en månad
före bindningstidens utgång för att avtalet ska upphöra att
gälla vid den tidpunkten. Lag (2014:146).

15 c § Den som tillhandahåller allmänt tillgängliga
elektroniska kommunikationstjänster och som har träffat avtal
med en konsument om abonnemang med bindningstid, i
kombination med tillhandahållande av terminalutrustning, ska
efter den inledande bindningstiden på begäran av konsumenten
ta bort operatörslås kostnadsfritt och utan dröjsmål.

Med operatörslås avses sådana begränsningar när det gäller
användningen av terminalutrustning som en tjänsteleverantör
har infört eller låtit införa för att hindra att utrustningen
används för nyttjande av andra leverantörers elektroniska
kommunikationstjänster.

Tjänsteleverantören ska omedelbart efter den inledande
bindningstidens utgång på ett tydligt sätt underrätta
konsumenten om dennes rätt enligt första stycket. Regeringen
eller den myndighet som regeringen bestämmer meddelar
föreskrifter om på vilket sätt underrättelsen ska lämnas. Lag (2014:146).

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@japp112:

Hej Japp112!

Det stämmer som det skrivs i tråden att Telia sedan januari 2014 inte längre säljer operatörslåsta telefoner. Före detta datum var det under lång tid endast Apples telefoner som var operatörslåsta. Är det så att man har en telefon som är operatörslåst så kan man låsa upp dessa i närmsta Teliabutik mot en kostnad av 300kr. Det finns dessvärre ingen möjlighet i dagsläget att sköta upplåsningar online.

_______________
Andreas
Telia Kundservice

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.