Permalänk
Medlem

Project | Eclipse

Hej! Och välkomna till mitt första chassi modifikationsprojekt. Egentligen ägnar jag mitt tid mest åt egna innovationer. Men denna gång tänkte jag försöka mig på en helt vanlig chassi modifikation.

Mina tankar och idéer

Mina tankar kring detta projekt kom i samband med att en bekant till mig som även jobbar på Bitfenix erbjöd mig att få jobba lite med deras produkter. Svårt att tacka nej då man får fria händer. Och eftersom min sambo pratat om att vilja byta till stationär dator så började jag sakta men säkert skrapa ihop lite komponenter åt henne under tiden jag höll på med mitt andra projekt Novo mini.

Tänkte aldrig på starta något projekt utav det hela. Men när jag nästan hade alla byggstenar så tänkte jag bara.. Varför inte ? Jag kör på!

Chassit är då Bitfenix's Pandora

Tanken kring detta är att bygget är att insidan ska vara mörk och mystisk. Temat ska även vara lite natur. Träinslag och lite utav mitt favorit material aluminium. Eftersom jag alltid brukar vilja ta saker som det kommer så avslöjar jag inte så mycket mer hur projektet kommer se ut.

Hårdvara

[X] Bitfenix Pandora
[X] Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5
[X] Intel pentium G3258
[X] HyperX Fury 8GB (2x4GB) 1600MHz
[x] XFX AMD 6950 2GB
[x] Intel 520 SSD 240GB
[x] Raijintek Pallas
[x] Bitfenix Pandora
[X] Spectre pro PWM 120mm x4
[X] Fury 550G
[X] Alchemy LED white 30cm
----------------------------------------------------------

Målet med projektet

Även fast det redan är ett färdigt chassi så ska jag försöka göra något innovativt. Använda min kreativitet jag har använt till mina tidigare projekt för att förbättra eller skapa bättre lösningar.

Sponsorer

Bitfenix Håkan på Bitfenix som förser mig med massor utav fina komponenter.

Icemodz förser mig med massvis av deras kvalitativa sleeve och annat smått och gott som kan tänkas behövas under projektets gång.

Be Quiet förser detta bygget med fina produkter som vanligt. Fläktar, nätagg och en processorkylare!

Uppdateringar

Jag kommer försöka uppdatera så bra jag kan, och med så jämna mellanrum som det bara går. Då det här bara är en bråkdel utav vad jag gör på min fritid.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bitfenix produkter!

Kom i den största kartong jag någonsin skådat. För stor för att kunna vara med på bild.

Men här är produkterna Bitfenix sponsrade bygget med.

Ska bli intressant att se vad det ska bli av detta. Idéerna finns men det håller jag inom mig ett tag till!^

Ha en trevlig påsk alla. / ygd3n

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En till Bitfenix bror ser jag <3
Väldigt intressant bygge det här! ser fram emot att följa.

Permalänk
Medlem

Sen update!

Hej. Ber om ursäkt om jag är lite seg med bygget. Kommer komma igång så snart jag får mer tid. Har för nuvarande två byggen att göra klart.

Men här kommer jag med idéen på "täckplåten" som ska ligga över hårddiskburen och nätagget.

SSD:n ska fortfarande vara synlig. Men på ett fint sätt såklart.

Tanken lite också kring denna täckplåt är att ha ena delen trä. Och andra delen aluminium. Målad svart/borstad. För att få en lite rå/skadad look.

Sen också emellan bitarna där de delas. Funderar jag på sätta polykarbonat (PC) "plexi" som jag slipar till en frostig look. Sedan ha ljus som lyser upp svagt.

Tror detta kan bli ganska bra. Bara man börjar bygga.

Ha en bra lördag / ygd3n

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Välkommar Icemodz in i projektet!

Hej! Välkommnar nu Icemodz som sponsor i detta projekt.

Icemodz står för massvis med sleeve och annat smått och gått som behövs i projektet!

Men en tråkigt grej att meddela. På grund av komplikationer med Bitfenix Fury nätagg så kommer det inte användas i detta projekt. Då det blir för mycket jobb med att byta alla kablar i nätagget.

Jag har då istället ett gammalt Antec nätagg som ska få vara med i projektet istället.

Ha en trevlig tisdag. / ygd3n

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej igen.. Nu har jag listat ut vilken gpu som ska få sätta livet till detta bygge. Det är ett gammalt XFX 6950

Nu har jag aldrig varit ett fan eller kommer vara fan utav byggen där pengar är allt. Blir lika imponerad av ett snyggt bygge med en celeron processor och ett 7800gtx som ett mediokert titan x och x99 bygge.. Gillar där de tas till lite kreativitet. Vilken jag försöker med ofta i mina byggen.. Hoppas jag andra börjar mer med också.

Men!.. Tanken kring detta är att den ska få sig en egen liten kylare. Eller rättare sagt någon "Fläkt-kåpa" och en backplate. Antingen i aluminium eller polykarbonat. Vilket ska huseras med 2st 80mm fläktar för att kyla GPU:n. Kylaren ska även få en skvätt färg på sig, likaså de röda detaljerna på moderkortet.

Inte bestämt mig för materialet ännu men idéerna flödar in allt eftersom.

Det kommer komma mer komponentbilder senare. Men har lite problem just nu att genomföra mitt projekt. Blev sjukskriven från jobbet, rätt rejäl klämskada med en liten fraktur i långfingret. Så att försöka skriva nu också bara med en och en halv hand är lite knepigt.

Får se när jag har möjlighet att komma tillbaka, antar att jag klättrar på väggarna här hemma snart!

Ha en fin onsdag // ygd3n

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Chassistommen och komponenter!

Här har vi då stommen på chassit. Det känns faktiskt riktigt okej. Stabilt och väldigt kompakt. Tog isär det för att det ska vara lite enklare att bygga in "mellanplåten"..

SSD:n, en Intel 520 240GB SSD.. Kommer nog piffas upp lite!

.. Och sen så har vi en Z97MX-GAMING 5 och Intel G3258 som kommer köras i 4,5Ghz, och ramminnena.. HyperX Fury 2x4gb 1600mhz.

Mer kommer sen. Fick så ont i fingret så fick ta det lite lugnt nu. Uppdateringar kommer när dom kommer!

Visa signatur
Permalänk

@ygd3n: Det här ska bli spännande! Lycka till!

Permalänk
Medlem

Välkommen Be Quiet!

Välkommnar nu Be Quiet som sponsor till detta bygget!

Vad är ett bygge utan sleevade kablar? Meningslöst? Tråkigt?.. Ja. Det tycker iaf jag!

Då planerna att försöka sleeva Bitfenix fury agget fick kastas i soperna så vad Be Quiet snälla nog att ställa upp med ett nätagg till mig för att underlätta mina planer med bygget. Och det är jag väldigt tacksam för!

Be Quiet skämmer bort detta bygge med ett Straight power 10 | 500W CM... Psst.. Det kommer komma lite mer produkter från Be Quiet, som kommer bli väldigt intressant att få testa.

Ser fram emot att få sleeva detta nätagg. Förhoppningsvis går det lika bra som förra gången!

Här har vi då lite saker jag ska använda mig utav i detta projekt. Jag vill ju som sagt ha lite naturtema över bygget. Och då min kunskap med att jobba med trä är minimal så tänkte jag att folie skulle vara en perfekt lösning. Blev även en rulle svart marmor folie.. Får se vad jag kan använda det till!

Behöver er hjälp!

Jag är osäker på vilken kombination jag ska använda mig utav på 24-pin kontakten. Ni får gärna lägga en röst på vilken ni tycker skulle passa bäst och inte bli för mycket/för lite av en viss färg.

#1

#2

#3

#4

Var allt för idag, mer kommer när de kommer.. Trevlig söndag / ygd3n

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mer prylar från Be Quiet!®

Hej igen. Snabba uppdateringar nu när prylar väller in!

Känns riktigt bra att snart ha allt hemma nu för att påbörja bygget. Tyvärr så måste jag ta allt lite lugnt med bygget då jag är sjukskriven pga. klämskada jag fick förra veckan. Skadade fingret rätt ordentligt, liten fraktur i långfingret på vänster hand. Klämskadan resulterade i att fingret också sprack.

Kanske inte roligaste historian men.. Här ska ni få massvis med bilder på de nya komponenterna!

Det Be Quiet!® skickade ut denna gång var deras nya TF-kylare! Då Bitfenix Pandora är ett väldigt smalt och grunt chassi så behövdes det en låg kylare. Men jag ville samtidigt inte behöva riskera kylningsförmågan.

Kylaren är då en Dark Rock TF.. Be Quiet!® tyckte att jag skulle ta och testa denna i mitt bygge då de tror att den kommer göra sig bra där med tanke på mitt mörka tema. Och där håller jag helt med Be Quiet!®

Vi kör igång med en snabb "unboxing"

Sådär! Det är kylaren det! Ska bli kul att få testa den och se hur den presterar.

Nu till grafikkortet!

Här har vi då de gamla AMD kortet som ska få sig en uppiffning.. Idén om "fläktkåpan" kommer jag dessvärre slopa. Då jag kommer köra på ett lite mer industriellt tema på kortet.

Kylaren kommer lackas svart. Värmerören kommer vara samma färg. Fläktarna ska monteras direkt på kylaren, utan "fläktkåpa" eller liknande.

Nej, nej, nej!! Husse jobbar!

Såja.. Sitt du där!

OBS.. ^ (Obligatorisk kattbild)

Nu ska man väl ta och börja jobba så mycket man kan. Projektet väntas bli klart juli nångång. Så får allt ta och rappa på!

Trevlig måndag / ygd3n

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Uppdatering 2015-06-10

Hej på er. Kommer med en lite uppdatering här.

Jag har börjat sleeva lite nu. En 8-pin pci-e är klar och 24-pin kabeln är isär och redo för att sleevas. Inväntar dock ny 24-pin kontakt från Icemodz. Då jag ej gillar 20+4-kontakten som är.

Har också börjat med att sätta upp en akrylatskiva som ska täcka alla onödiga hål som syns i moderkortsplåten. (denna kommer täckas av en vinyl sen ) Samt ritat upp för täckplåten som ska sitta över nätagget och hårddiskburen.

Första gången jag sleevar en modulär kabel. Lite speciellt där, därav den ojämna krympslangen. Då det måste vara precis på millimetern för en lyckad krympslang och sleeven ska kunna se bra ut på bägge sidor.

Dock är jag rätt nöjd hursom. Då det var ett rent h**vete med vissa kablar att få ut pinsen.

Tack för idag! Ha en trevlig kväll. / ygd3n

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Ser riktigt bra ut!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

@timez: Tack ska du ha.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Uppdatering 2015-06-21

Hej igen, en liten uppdatering nu innan man slänger sig i sängen.

Det jag gjorde idag var att tillverka klart täckplåten till moderkortsplåten. Vinylen blev dock inte så himla bra. Tyckte jag hade fått bort alla plastbitar efter borrningen men det var små korn kvar. Så självklart blev det luftbubblor. Så det måste fixas.

Annars spenderade jag ett par timmar åt att korta av 24-pin kabeln med 15cm. För att denna dra din snyggare sen. Och att Pandora inte har något som helst utrymme på baksidan av moderkortsplåten. En ganska stor miss där tycker jag.

Täckplåten till nätagget är också snart klart. Osäker dock på om den ska användas eller tillverka en ny. Blev inte riktigt nöjd.

Annars har jag tillverkat klart en molexkontakt. Behövdes inte mer än 2st. Och kortade även ner den.

Marmor vinylen tycker jag kommer passa in riktigt bra i bygget med tanke på "natur-temat" jag vill gå efter. Har en trävinyl som också kommer användas. Så tror det kommer bli väldigt annorlunda. Vilket jag brukar vilja ha med i mina projekt.

Något jag inte heller tycker om med Pandora är fötterna. Otroligt korta så att chassipanelerna går precis jämnt emot golvet. Så skrapar lite i golvet. Men.. Jag har pratat med en bekant som kommer svarva ut två par nya fötter som är lite högre. Vilket kommer bli betydligt bättre.

Till nästa uppdatering så kommer jag att sleeva klart 24-pin kontakten. Även försöka hinna med att sleeva klart resterande kablarna också. Har en deadline på den 9:e juli. Så kommer arbeta under lite press framöver. Så förhoppningsvis en hel del uppdateringar kommer att ske nu framöver.

Ha det fint. / ygd3n

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Uppdatering 2015-06-25

Hej igen. En ny uppdatering nu då jag försöker jobba varje kväll med projektet. Lite svårt att komma med nya idéer, tur man spenderar ~8h på jobbet så man hinner tänka lite där iallafall!

Jag är nu klar med 24-pin, och resultatet blev väl helt okej. Första gången jag försöker mig på att dra varje enskild kabel genom ett hål i taget.

Moderkortet blev även strippat på kylflänsarna. Som är lackade mattsvarta och är på tork.

Funderar på om jag borde skippa gigabyte loggorna eller sätta tillbaka dem sen. Vad tycker ni ?

Insidan på ett Be Quiet straight power 10 CM 500w

Fläkten fick sig en liten uppiffning. Osäker på vinylen dock. Men jag tycker det ser rätt okej ut, även fast den kan se lite plastig ut.

Visa signatur
Permalänk
Discokungen

Gigabyte-loggorna ser rätt trista ut så de kan du ju skippa tycker jag!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Gigabyte-loggorna ser rätt trista ut så de kan du ju skippa tycker jag!

Ska montera kylarna idag, så får de hur de ser ut utan!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Var det svårt att få bort kylflänsarna på moderkortet. Har ett likadant ligger hemma

I övrigt så blir det nog bra det här

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

@FlashTec: Nejdå, tog bara en nostång på baksidan av modekortet och klämde försiktigt ihop piggarna. Sen när kylaren är lös så spara "heatpadsen".. Lägg dom mellan plastfolie eller liknande som inte klibbar fast eller smutsar ner dem. Jag köpte dock nya bara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ygd3n:

Ok ska ta och lägga det på minnet

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Uppdatering 2015-07-02

Nu var det längesedan en uppdatering kom!

Det har hänt rätt mycket med bygget faktiskt. Men som jag inte har några direkt bra bilder på. Men något som däremot är lite roligare är detta.

* En god vän till mig har tillverkat två par fötter åt chassit. Då jag tycker originalfötterna är på tok för låga då chassisidorna tar i underlaget där den står.

* Testade trävinylen på SSD:n, som inte alls blev dåligt resultat faktiskt. Jag gillar det!

* Sleevat 8-pin EPS och sata power (som jag tyvärr inte fotade av någon anledning!)

Nu snackar vi kvalité, manuellt svarvade i rent aluminium. Och "tygtassar" med perfekt passform.. Är så glad och nöjd att man har vänner som glatt ställer upp!

SSD:n som vi har här! Va tycker ni ? Lite annorlunda kanske ?

Då hade jag inte så mycket att visa upp denna gång. Mer kommer senare då mycket har hänt. Men som jag skrev tidigare. Har tyvärr inte knäppt några bra bilder på vad som har hänt!

Ha en fin torsdagskväll! / ygd3n

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag röstar för att köra fläktarna utan vinylgrejen. Blir liite för mycket enligt mig, men lämna det till omröstning! Allt som har med sleevingen att göra i detta bygge är 10/10. Personligen föredrar jag att köra utan krympslang, men färgerna och arbetet du lagt ner är riktigt schysst! Får man fråga om det planeras någon belysning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoer:

Jag röstar för att köra fläktarna utan vinylgrejen. Blir liite för mycket enligt mig, men lämna det till omröstning! Allt som har med sleevingen att göra i detta bygge är 10/10. Personligen föredrar jag att köra utan krympslang, men färgerna och arbetet du lagt ner är riktigt schysst! Får man fråga om det planeras någon belysning?

Det blir utan vinyl, eller, kommer använda mig utav en svart vinyl bara. Kontrasten mellan fläkten och vinylen var lite för stark.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

SSDn blev ju riktigt schysst!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Detta kommer bli grymt stilrent tror jag
Kör på hårt nu så du hinner klart tills den 7:e!

Permalänk
Medlem

@bmawn: 8-9:e väntas den ska vara färdig, får jobba på 24/7 imorgon och alla dagar framåt. Vilken tur man har semester bara!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Uppdatering 2015-07-07

Snabb uppdatering idag. Har jobbat på ganska mycket nu med chassit. Försökte göra en "psu-cover" Vilket resulterade i ja.. I något inte alls vad jag förväntat mig. Bubblig akryl när jag skulle värmebocka akrylen. Vinylen blev därefter skrovlig på ett ställe.

Får se hur jag löser detta om jag gör en helt ny och helt annan design. Men.. Jag ville mest bara visa det jag har hunnit och hur det på ett ungefär kommer se ut.

Imorgon så blir det full fokus på plexit, kommer monteras på utsidan och kläs med solfilm. För att ha en mörk nyans och inte riktigt full insikt i datorn.

Ha en fin kväll / ygd3n

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Intressant bygge! Funderar själv på att hitta på nåt med detta chassi faktiskt.

Permalänk
Medlem

Nu är projektet färdigt!

Har länge funderat på om jag ska lägga ut bilderna eller ej. Detta projekt är något jag är mest missnöjd med. Inget gick min väg och tiden rann iväg.

Att göra något som har lite utav en deadline gör bara så att man gör misstag efter misstag och svåra att rätta till.

Som ni kanske ser på bilderna så är plexit sprucket. Efter att ha kapat det så oerhört försiktigt och verkligen tagit den tid. Så spricker det ändå pga. dålig kvalité.

Men.. Tänker iallafall visa upp projektet så ni inte tror att jag aldrig gjorde det klart. I framtiden kommer jag nog hålla mig helt till scratchbyggen istället. Då jag finner det mer intressant och roligare att pyssla med. Då inte insidan i en PC är vad jag värdesätter. Utan funktionalitet och design.

Kritik får ni ge om ni känner för det.

Får helt enkelt se om det blir något mer i framtiden.

Ha det fint! / ygd3n

Visa signatur