Hade ni reklamerat? (sned skärm)

Permalänk
Medlem

Hade ni reklamerat? (sned skärm)

Tjo!

Köpte en AOC g2460pg från en större svensk ÅF nu i veckan.
Fick hem skärmen idag, och upptäckte ganska omgående att skärmfjädern inte är helt frisk, och det går inte att räta upp skärmen perfekt, utan att den lutar lite neråt åt höger; lutningen är väl som så att högerkanten är en ~2 cm längre ner än vänsterkanten.
Inte fruktansvärt, men ändå klart synligt. Framåt/bakåt lutar den dock som den ska.

Det går att dra skärmen rätt, men om man släpper taget så lägger den sig i lutningsläge igen. (fjädern är väl trasig eller överspänd.)
Detta är inget "stort" problem, och är lätt åtgärdat genom att antingen lägga något smalt under skärmfoten för att motverka lutningen, eller att stoppa något under skärmen som håller skärmen i rakt.

Samtidigt så har skärmen ingen BLB och inga dåliga pixlar, vilket är ett stort plus, då en eventuell utbytesskärm mycket väl kan ha detta.
(Detta är nog den första skärmen jag har köpt som inte har någon BLB alls.)

Jag inser att valet är mitt eget, men jag är nyfiken på hur andra hade gjort/resonerat.
Så, hur hade ni gjort? Behållit skärmen eller reklamerat?

Edit: Bild. Jämför med TVn i bakgrunden som är helt horisontell.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Personligen hade jag tagit en bild och kontaktat ÅF och bett om att få enbart foten utbytt just pga att skärmen är i så gott skick. Fråga om du inte kan skicka in foten, de tar en fot från en annan skärm och kör en DOA på denna skärmen och din fot?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Personligen hade jag tagit en bild och kontaktat ÅF och bett om att få enbart foten utbytt just pga att skärmen är i så gott skick. Fråga om du inte kan skicka in foten, de tar en fot från en annan skärm och kör en DOA på denna skärmen och din fot?

Hmm, bra idé DavidtheDoom.

Ska kontakta ÅF imorgon och fråga om det går.
Får dock kolla om skärmfoten ens är löstagbar; den kom påmonterad i lådan (behövde enbart skruva på själva plattan.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Minsc S2: Om du använder "@" funktionen så behöver du inte citera inlägget. x)

Misstänker att du kan byta ut foten ganska lätt. Inte direkt som att den byggs fast vid konstruktion av produkten. En bra återförsäljare försöker lösa detta definitivt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom Hehe, gammal vana. ^^

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Minsc S2: Ingen fara. Men då du skrev mitt namn i posten så hade det varit perfekt att smyga in ett litet @ där ;D

Lycka till med Skärmen. Hoppas ÅF kan vara lite tillmötesgående och ta sig tiden att demontera foten på en annan skärm.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Får dock kolla om skärmfoten ens är löstagbar; den kom påmonterad i lådan (behövde enbart skruva på själva plattan.)

VESA fäste, bara att skruva av.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Uppdaterat med bild.

Ska kontakta ÅF nu och höra vad dom tycker om DtD's idé.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Uppdatering.

Drog iväg ett mail till Komplett (nu när ärendet är klart behöver jag inte dölja vilken ÅF det är längre), den 12:e där jag beskrev problemet och bifogade samma bild som är i denna tråden, och frågade om det gick att enbart byta ut foten, då själva panelen i sig var perfekt (det är ovanligt att jag får en panel utan varesig pixelfel och/eller BLB).

Den 16:e fick jag svar att Komplett hade skickat vidare ärendet till AOC, då de (AOC) vanligtvis vill ha in hela enheten när det gäller DOA-ärenden, och att de skulle återkomma.

Den 23:e (dvs en vecka senare) tröttnar Komplett på att vänta på svar från AOC, så de tar saken i egna händer och skickar en ny skärm till mig. Om jag var nöjd med den nya skärmen (fot och panel) så var det bara att behålla den och sen skicka tillbaks den gamla - på så sätt slipper jag sitta skärmlös.

Om den nya skärmen däremot skulle visa sig att ha en panel som hade BLB och/eller pixelfel så skulle jag höra av mig, då det enligt supporten mycket väl skulle vara möjligt för mig att skruva av skärmfästena och därmed byta panel till respektive fot, så länge jag hörde av mig till dom först, så dom kunde para ihop rätt serienummer med rätt skärm. Dvs. mer eller mindre den lösning som @DavidtheDoom förespråkade tidigt i denna tråden.

Den 25:e hämtade jag ut skärmen, men pga. överfulla händer kunde jag inte testa den förräns idag, och jag kan glatt konstatera att denna gången är skärmfoten perfekt, samtidigt som även denna panelen är fri från pixelfel och BLB. (Nog första gången jag testat två skärmar i rad där båda var fria från både pixelfel och BLB, så en liten eloge till AOC:s kvalitétskontroll där, trots den dåliga första-foten.)
Så nu är det bara att skriva ut den förbetalda fraktsedeln och skicka tillbaks skärm #1 till Komplett.

10/10 stjärnor till @Komplett för klanderfri och snabb support.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Minsc S2: Kul att det löste sig så bra!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin