Hjälp med val av högskolelinje!

Permalänk
Medlem

Hjälp med val av högskolelinje!

Tjena alla, då man just gick ur gymnasiet och är nu ute i vuxen livet blire dags att söka till högskola (Till våren eller nästa höst). Själv gick jag just ur Teknik med inriktning på "Medieteknik" och har insett att programmering (c#, python) var inget för mig. Däremot har jag ett stort intresse för teknik och skulle gärna vilja lära mig mer ingående hur dator/elektronik komponenter funkar överlag. Så skulle uppskatta olika förslag på vart man kan gå och vad man får lära sig på respektive linje, samt ifall någon har erfarenhet av liknande. (Har dock inte läst matte4 och fysik2).

Mvh Jonathan

Permalänk

@Z3rf3l: Rätta mig gärna om jag har fel, men är inte ansökningstiden slut?:O

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benjamin96:

@Z3rf3l: Rätta mig gärna om jag har fel, men är inte ansökningstiden slut?:O

Läs inlägget igen, han pratar om till våren eller nästa höst

@Z3rf3l Civilingenjör Datateknik pluggar jag själv på KTH, och det år mycket programmering. Tror kanske elektroteknik kan vara mer passande ifall du är mer intresserad av hårdvaran. Mitt tips är att du går in på hemsidorna till de högskolor du är intresserade av, och läser om varje linje då det i alla fall på KTH står ganska bra information och man kan se vilka kurser som ingår i programmet.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z3rf3l:

Tjena alla, då man just gick ur gymnasiet och är nu ute i vuxen livet blire dags att söka till högskola (Till våren eller nästa höst). Själv gick jag just ur Teknik med inriktning på "Medieteknik" och har insett att programmering (c#, python) var inget för mig. Däremot har jag ett stort intresse för Datorteknik/Elektroteknik och skulle gärna vilja lära mig mer ingående hur dator/elektronik komponenter funkar överlag. Så skulle uppskatta olika förslag på vart man kan gå och vad man får lära sig på respektive linje, samt ifall någon har erfarenhet av liknande. (Har dock inte läst matte4 och fysik2).

Mvh Jonathan

Låter helt klart som att elektroteknik kan vara något för dig. Det vettigaste imo vore att läsa matte 4 och fysik 2 så att du är behörig att söka till civilingenjörsprogram. Jag läser själv till civilare i indek vid linköpings uni och kan varmt rekommendera skolan. Här har skolan valt att slå ihop teknisk fysik och elektro i ett program. Dock kan man ganska tidigt välja åt vilket håll man vill profilera sig.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Z3rf3l:

och skulle gärna vilja lära mig mer ingående hur dator/elektronik komponenter funkar överlag.

Dessa områden sysslar väl ej en elektrotekniker med?
Dock är nog elektrotekniker nog ett bra område på avseende arbetsmarknaden och om man vill undvika avancerad programmering.

Annars är programmering något väldigt många gör på sina arbetsplatser idag och det tillhör allmänbildningen att kunna, det är dock skillnad på nivå av programmering. T.ex. jag har bekanta som läste maskiningenjör och det de gör hela dagarna är att programmera säger dem, fast det är mest C och liknande för enklare saker och många jobbar med kodning för automattester..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

Låter helt klart som att elektroteknik kan vara något för dig. Det vettigaste imo vore att läsa matte 4 och fysik 2 så att du är behörig att söka till civilingenjörsprogram. Jag läser själv till civilare i indek vid linköpings uni och kan varmt rekommendera skolan. Här har skolan valt att slå ihop teknisk fysik och elektro i ett program. Dock kan man ganska tidigt välja åt vilket håll man vill profilera sig.

Låter helt klart intressant, undrar bara lite om det är någon praktiskt del i utbildningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Dessa områden sysslar väl ej en elektrotekniker med?

Blev lite fel formulerat där av mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Z3rf3l:

Blev lite fel formulerat där av mig

Jag var otydlig. Jag förstod vad du menade, men jag poängterade bara detta så att du inte skulle söka en linje med fel uppfattning om vad det innehåller och leder till för typ av arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Annars är programmering något väldigt många gör på sina arbetsplatser idag och det tillhör allmänbildningen att kunna, det är dock skillnad på nivå av programmering.

Att det tillhör allmänbildningen är väl att ta i ganska mycket! Ska något programmeras på ett seriöst företag så är det en programmerare som gör detta.

Ang. val av utbildning, läs igenom vilka kurser som de olika utbildningarna har och ta det som du tycker låter intressant! Skadar inte att prata med programansvarig om eventuella frågetecken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fatcato-:

Att det tillhör allmänbildningen är väl att ta i ganska mycket! Ska något programmeras på ett seriöst företag så är det en programmerare som gör detta.

Som helt saknar processkunskap..
Våra meningsskiljaktigheter beror nog på tolkningen av ordet programmering, jag räknar all programmering som detta. Där väldigt många idag spenderar väldigt mycket tid på att koda fast deras yrke är något annat.
Det påminner lite om högskoleutbildningarna, ytterst få läser ett matematikprogram, men en väldigt stor andel av civilingenjörernas utbildning består dock av matematik utan att dessa på något sätt är en matematiker.

Nå det jag påstår är att programmering är något som typ alla inom tekniska yrken idag behöver lära sig då många just kommer koda en hel del, men det skiljer som sagt rejält på kod beroende på vilket yrke personen har.

Edit:
Jag tycker arbetslivet skiljer sig rejält från skolan, antalet mer komplexa differentialekvationer som jag har behövt lösa i hela mitt arbetsliv kan summer till 0. Och jag är nog knappast en unikt undantag i detta avseende.

Permalänk
Medlem

Jag har inte riktigt uppfattat var du är hemmahörandes och inte heller om du är beredd på att resa jord och rike runt för utbildningen men för egen del studerar jag datateknik på Chalmers och är kanonnöjd. Inte heller jag är något superstora fan sv programmering av det vanliga slaget, men däremot har jag blivit riktigt hooked på lågnivåprogrammering i Assembler och C (prova det!).

Skulle du fortfarande stå fast vid att du vill gå en teknikinriktad utbildning, men inte data, så kolla in elektro med som nämnts ovan (självklart på Chalmers då ). Om du går in på Chalmers.se och klickar dig fram till Utbildning > Elektro/Data/IT så kan du hitta mer information och även koma i kontakt med elever på varje program som kan svara på mer specifika frågor du kan tänkas ha.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Börja med ett tekniskt basår på högskolan och välj inriktning sedan.
Elektro kan vara något men det ingår en del hårdvarunära programmering där.

Permalänk
Medlem

Kan säga redan nu att om det är så att du inte gillar matte ska du skippa allt vad civilingenjör heter då det är så löjligt mycket matte, speciellt datateknik (av de relevanta). Annars låter som övriga sagt elektro bra, det är väldigt mycket kretsar och liknande.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Avstängd

Jag gick elektroteknik och automation, högskole ingenjör på LIU (Linköpings universitet) i Norrköping för 3 år sedan.

Kan varmt rekommendera den utbildningen om den finns kvar, fick höra att de eventuellt skulle flytta den uppåt i landet istället.

Jag fick jobb direkt efter, och mer eller mindre 80-90% av hela klassen. Går att jobba både inom mekanik, validering, automation, elkonstruktion, process, och diverse annat teknik baserade yrken efter denna. En bra "grund" att stå på med väldigt många grenar.

Det var cirka 50/50 automation/elteknik, och cirka 60/40 teoretiskt/praktiskt.
Allt ifrån programmering, till digitalteknik, elteknik, AutoCAD och självklart ganska mycket matte

Var ganska mycket pill med kretskort, och små komponenter med lågspänning, samt även styrning av pumpar och liknande som man praktiskt fick projekt med.
Sen var det även programmeringsprojekt där vi fick programmera och styra miniatyr hissar, samt miniatyr transport band med olika läges/nivå/material givare som man fick programmera

Själv jobbar jag som projekt ingenjör så jag jobbar med det mesta.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Ta det närmaste året på dig att komplettera med Fy2 och Ke1 om du inte har de behörigheterna så har du behörighet till högskoleingenjörsutbildningar, och kompletterar du dessutom med Ma4 så är civilingenjörsutbildningarna tillgängliga.
Nu är jag inte jätteinsatt på alla tänkbara linjer, men jag skulle kunna rekommendera exempelvis http://www.liu.se/utbildning/program/elektronikingenjor?l=sv eller dylikt. Lite programmering får du nog nästan räkna med, men så är det med de flesta utbildningar - man får med vissa kurser som inte alltid är så exalterande.

Men som sagt, ta det här året på dig att läsa upp kurserna ovan och på att läsa på vad det är som ingår i de olika utbildningarna.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

En teknisk civilingenjörsutbildning innebär mycket matte och en del programmering också. Nu under mitt första år så har jag läst betydligt mycket mer matte än jag gjorde under hela min gymnasietid och då läste jag ändå alla mattekurser på gymnasiet.

Men se till att läsa matte 4 och fysik 2, det är bra att ha den behörigheten.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Låter spontant som om elektroteknik kan vara någonting för dig.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |