Permalänk
Medlem

Hjälp med ett kameraköp!

Hej

Hade tänkt att köpa en kamera ganska snart. Kameran kan ligga någonstans mellan 3000-7000kr så som ni ser är det ett ganska stort spann då jag inte har någon aning om hur mycket pengar som behövs läggas ut. Desto billigare desto bättre, hehe

Nu till användningsområdet. Jag kommer använda kameran till 95% filmning så gärna hög fps och upplösning. Jag kommer att filma allt möjligt från stilla filmning i studio till en massa sporter där snabba rörelser måste fångas. Rätta mig om jag har fel men har läst lite att systemkameror är ganska bra att använda till filmning eller är det bara onödiga pengar för mig? borde jag hellre leta efter en ren videokamera? Ljudet är ganska viktigt också så jag ser helst att det finns uttag till externa mikrofoner men det kanske det gör i alla sortens kameror?

Sammanfattningsvis: Behöver en kamera runt 3-7k som är expert på att filma! Vilken sorts kamera ni tycker får ni gärna berätta.

PS. Om ni skulle ha ett jävligt bra förslag över min budget så skriv gärna det också då inget är omöjligt!

PSS. Jag är nybörjare men jävligt kräsen när det kommer till kvalitet så om ni tycker jag är för snål eller är ute på helt fel spår berätta det då!

Permalänk
Avstängd

hitta en sida med en massa tips o hjälp, dock inte vilken kamera som är bäst för just filmning, men kan ju bara bra att lägga den till dina favoriter så du kan läsa sen när du har köpt en systemkamera

Medans du väntar på svar så är det ju bara att leta på google, finns ju massor av tester av systemkameror, här är en bra sida med tester på dom flesta systemkameror, https://www.cyberphoto.se/

Permalänk
Medlem

@JSvanberg: Har försökt leta ganska mycket och fått ett litet hum men just det jag söker och frågar efter är lite suddigt. Tack för tipset iaf, ska in och kolla lite på den sidan.

Permalänk
Medlem

Svårt med så liten budget, men jag hade valt att spela in ljudet separat mha en Zoom H1 eller lliknande/bättre. http://www.4sound.se/studio/inspelare/zoom-h1-handy-recorder-...

Sedan är största fördelen med systemkamera att du får möjligheten att kontrollera skärpedjupet samt har ett stort utbud av ljusstarka objektiv.

Som systemkamera så kan Nikon D5200 vara värd att titta närmare på. http://www.imaging-resource.com/PRODS/nikon-d5200/nikon-d5200...

Glöm däremot inte bort vilket videoredigeringsprogram du ska använda. Vissa videokameror är tyvärr låsta till "egna" format vilket gör filmerna omöjliga att redigera i vanliga program som exempelvis Final Cut, Premiere eller iMovie.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heeenkie:

@JSvanberg: Har försökt leta ganska mycket och fått ett litet hum men just det jag söker och frågar efter är lite suddigt. Tack för tipset iaf, ska in och kolla lite på den sidan.

https://www.cyberphoto.se/kundvagn/checka-ut

kanske detta?

Permalänk
Medlem

Står att kundvagnen är tom?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heeenkie:

Står att kundvagnen är tom?

Skickades från m.sweclockers.com

jaha, men detta är det, http://www.cyberphoto.se/info.php?article=nid520018105 med värdepaketet, och http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ME1&infArtnr=nid520...

Permalänk
Medlem

Systemkamera är bra på att filma. Men inte för sport!
Är det sport och liknande så hade jag tveklöst valt en filmkamera gjord för de förhållandena.

Huvudsakliga orsak är att autofokusen under filmning är sådär.

Permalänk
Medlem

@Jaevel: Så du menar att om jag bara skulle filma T,ex studio tagningar så skulle systemkameran vara bättre?

Permalänk
Medlem

@walkir: Hur står sig Canon 550D mot Nikon 5200 då? motsvarar de varandra eller är ditt exempel fortfarande vassare? Ge gärna exempel på lite dyrare kameror då du tyckte det var svårt i min prisklass. För jag kan ju alltid kolla på blocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vissa videokameror är tyvärr låsta till "egna" format vilket gör filmerna omöjliga att redigera i vanliga program som exempelvis Final Cut, Premiere eller iMovie.

Vilka kameror tänker du på då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heeenkie:

@walkir: Hur står sig Canon 550D mot Nikon 5200 då? motsvarar de varandra eller är ditt exempel fortfarande vassare? Ge gärna exempel på lite dyrare kameror då du tyckte det var svårt i min prisklass. För jag kan ju alltid kolla på blocket.

Ta inte någon Nikon för video under D750. Kommer ångra dig.

Canon 550d är ett på alla sätt bättre val. Men mitt råd är att kosta på lite extra och ta 600d så du får vridbar display. För de flesta som filmar med systemkamera är det ett absolut måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ta inte någon Nikon för video under D750. Kommer ångra dig.

Canon 550d är ett på alla sätt bättre val. Men mitt råd är att kosta på lite extra och ta 600d så du får vridbar display. För de flesta som filmar med systemkamera är det ett absolut måste.

Är det bara en vridbar display som skiljer sig mellan modellerna 550d och 600d eller skiljer sig även videokvalitén något?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@heeenkie:

Precis, då glänser systemkamerans objektiv och sensor

Permalänk
Medlem
Skrivet av heeenkie:

Är det bara en vridbar display som skiljer sig mellan modellerna 550d och 600d eller skiljer sig även videokvalitén något?

Skickades från m.sweclockers.com

Kvaliten är den samma. I övrigt inga skillnader att lägga märket till. Så är det hela vägen upp till 700d.
Skillnaden mellan 650d och 700d till exempel var, och jag skojar inte, en knapp.

Permalänk
Medlem

I denna har jag klippt ihop lite blandade kameror men i början är det mycket filmat med 600d.
Mest snabba klipp på hunden så inget jätteseriöst.
(t3i är det amerikanska namnet på 600d. Kan va bra att veta när man kollar tester på youtube.)

Permalänk
Medlem

Med förbehållen att jag inte är expert på filmning och inte har tid att skriva något jättelångt just nu så är jag lite skeptisk till att snöa in på traditionella systemkameror för det här användningsområdet. Undrar om inte tex en Panasonic FZ1000 skulle göra jobbet bättre, eller kanske en Sony RX10. De verkar vara mer byggda för video.
Exempellänk:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=FZ1000

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Med förbehållen att jag inte är expert på filmning och inte har tid att skriva något jättelångt just nu så är jag lite skeptisk till att snöa in på traditionella systemkameror för det här användningsområdet. Undrar om inte tex en Panasonic FZ1000 skulle göra jobbet bättre, eller kanske en Sony RX10. De verkar vara mer byggda för video.
Exempellänk:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=FZ1000

Beror på vad man är ute efter. De gör det inte "bättre" men annorlunda. Blir lite sämre i svagt ljus och lite mer "videokamera look". Men det kan vara önskvärt ibland.
Fördelen är att det är ett engångsköp sedan har man/är fast med det man har. Både för och nackdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Blir lite sämre i svagt ljus och lite mer "videokamera look".

Har du kläm på hur mycket sämre det blir i svagt ljus?
En APS-kamera har visserligen klart större sensor, men använder väl inte hela sensorn vid filmning. Jag har fått för mig att FZ1000 och motsvarande kameror använder klart större andel av sensorn vid filmning, i alla fall i 4k. Men jag har inga siffror i huvudet.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

95% för att filma, låter som att du är ute efter en Sony ActionCam mer än en systemkamera.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

I denna har jag klippt ihop lite blandade kameror men i början är det mycket filmat med 600d.
Mest snabba klipp på hunden så inget jätteseriöst.
(t3i är det amerikanska namnet på 600d. Kan va bra att veta när man kollar tester på youtube.)

https://www.youtube.com/watch?v=fj2UGA-pNWo

Gud vad liten hon var. Jag har dock svårt för DSLR-looken som var i början =/
Tycker inte det är snyggt och varken skarpt eller detaljrikt. =/

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

95% för att filma, låter som att du är ute efter en Sony ActionCam mer än en systemkamera.

Öh nej...

T3i med en Magic lantern firmware på... detta köper du beggat med ett bra zoom objektiv. köp INTE nytt på den budgeten.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Har du kläm på hur mycket sämre det blir i svagt ljus?
En APS-kamera har visserligen klart större sensor, men använder väl inte hela sensorn vid filmning. Jag har fått för mig att FZ1000 och motsvarande kameror använder klart större andel av sensorn vid filmning, i alla fall i 4k. Men jag har inga siffror i huvudet.

Det blir ivartfall dubbelt så mörkt. Antagligen mer. Beroende på vilken du jämför med såklart. Har inte exakta iso nummer osv i huvudet men det bör finnas några shootouts på youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Gud vad liten hon var. Jag har dock svårt för DSLR-looken som var i början =/
Tycker inte det är snyggt och varken skarpt eller detaljrikt. =/

// A

Så är det. Men vad menar du för budgeten blir bättre?
Räcker varken till bmpcc eller Red, så vill man ha något sånär cinematisk bild får man ta det för vad det är.

Permalänk
Medlem

Men frågan jag ställer mig: Är Canon 550D/600D fortfarande bra med tanke på att de har några år på nacken och marknaden... För när jag läser andra trådar var det många som rekommenderade dessa kameror för ca 5 år sedan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av heeenkie:

Men frågan jag ställer mig: Är Canon 550D/600D fortfarande bra med tanke på att de har några år på nacken och marknaden... För när jag läser andra trådar var det många som rekommenderade dessa kameror för ca 5 år sedan?

Skickades från m.sweclockers.com

Allt är relativt. Att generellt säga något är bra/dåligt för den ene kan vara irrelevant för den andre.
Skillnaden mellan en ny kamera och en lite äldre i samma segment kan alltså vara betydelselös för den ene men väsentlig för den andre.

Är man nybörjare är skillnaden minimal. Har själv en 600D men övergav den rätt snart då APS-C och fetDSLR inte är i min smak. Inget fel på kameran men jag föredrar spegellöst och FF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Öh nej...

T3i med en Magic lantern firmware på... detta köper du beggat med ett bra zoom objektiv. köp INTE nytt på den budgeten.

Risken finns att ML skadar minneskortet mer än gör nytta. Det är enstaka versioner som fungerar galant, medan andra är helt åt fanders.
Senaste till min 6D fungerar finemang, men alla andra innan har inte fungerat som de ska för något ändamål över huvudtaget.

Det är dessutom ingen "firmware" som Magic Lantern är, utan en 3e parts programvara. Det medföljer en firmware som nedgraderar kameran från dess aktuella till den som fungerar tillsammans med programmet.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Risken finns att ML skadar minneskortet mer än gör nytta. Det är enstaka versioner som fungerar galant, medan andra är helt åt fanders.
Senaste till min 6D fungerar finemang, men alla andra innan har inte fungerat som de ska för något ändamål över huvudtaget.

Det är dessutom ingen "firmware" som Magic Lantern är, utan en 3e parts programvara. Det medföljer en firmware som nedgraderar kameran från dess aktuella till den som fungerar tillsammans med programmet.

Har använt ML i MK III, T2i, T3i samt 7D och aldrig haft problem med varken minneskort eller kamera. Sålänge man är försiktig vid uttag av kort och dyl, så skulle jag säga att riskerna är ganska små.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Så är det. Men vad menar du för budgeten blir bättre?
Räcker varken till bmpcc eller Red, så vill man ha något sånär cinematisk bild får man ta det för vad det är.

Du har rätt i prisnivån. Jag hade kanske i en snävare budget, om video var enda som gällde, köpt en videokamera istället. Jag måste fundera på vad jag prioriterar - SDOF a la DSLR eller skarpare bild från videokamera med samtidigt plattare..
G6? Liknande? Det är mest just Canon DSLR-looken jag har svårt för =/

Vet inte. Svår fråga. Finns ju anledningar till att man inte har bara 2 kameror....

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av heeenkie:

Men frågan jag ställer mig: Är Canon 550D/600D fortfarande bra med tanke på att de har några år på nacken och marknaden... För när jag läser andra trådar var det många som rekommenderade dessa kameror för ca 5 år sedan?

Skickades från m.sweclockers.com

En ny Canon DSLR levererar fortfarande en kvalité som hade varit imponerade 2009.
Så tycker jag. Tycker deras bild är bedrövlig. Jag har sett bättre 720p på Youtube än vad jag ser direkt ur Canon DSLR.
Det går kanske att förbättra i efterhand men då lägger jag hellre pengar på bättre än att veta att jag har 4 timmar tid att lägga på förbättringar i efterhand för ett 4 minuters slutgiltigt resultat.

Detta är min personliga åsikt. Kanske levererar dessa kameror ett perfekt resultat för andra och jag är konstig.

Vem vet. Är du nöjd, köp!

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM