Tradera "jallashop" Bedrägeri?

Permalänk
Medlem

Tradera "jallashop" Bedrägeri?

Tjena! Beställde från jallashop på tradera för ca 3 veckor sedan och inte fått varan än. Gick in och kollade på tradera och de har de senaste tiden bara fått negativa omdömmen... Ingen får sina saker och de hör inte av sig. Man brukar betala med paypal tror jag men blev ombedd att betala till personligt konto när jag skulle betala. Tänkte inte mer på det och betalade. Kan det vara så att jallashop lade pengarna i egen ficka "svart" och sedan bedrog alla de senaste? Några stycken har polisanmält redan men eftersom mitt var på 100 kr så är det väll ingen idé? Surt bara att man väntat som fan på grejer så kommer de inte...

Jallashop tradera

Någon mer som blivit lurad?

Permalänk
Medlem

Med tanke på att typ alla den senaste månaden inte har fått sina prylar enligt omdömen så tyder det ju tyvärr på bedrägeri.

Trots att det inte leder någonstans brukar det sägas att man ska polisanmäla ändå.

Permalänk
Medlem

nästa i led efter "kameraexperten"?
http://www.dagensjuridik.se/2009/06/syftet-med-kameraexperten...

Det står ju till och med att jallashop's konto är avaktiverat?

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

@azk3n
Anmäl alltid, oavsett hur liten summa det handlar om. Är ju inte bara för din del och just i det här fallet. Lek med tanken att 100 000 pers blir "blåsta" på detta sätt (små och stora summor) varje år och det bara är en procent som polisanmäler = 1000 anmälningar. Det leder ju garanterat till att färre personer från polisens sida kommer jobba med detta än om alla 100k hade anmält.
Vilket i sin tur leder till att fler fall läggs ner pga personalbrist. Gör dig själv och alla andra (förutom de som sysslar med den här typen av verksamhet) en tjänst, anmäl alltid.

Sorry, det blev ett väldigt långt inlägg....

Permalänk
Medlem

@pjuppi:
Ja tradera stänger av folk när användare blir polisanmälda, förra sommaren stötte jag på en kotte som sålde en splitterny gaming-laptop! Slarvigt skrivna specs som även var felaktiga för modellen och bilder stulna från en ebay auktion. Kontaktade Tradera och anmälde auktionen men ingenting gjordes, försökte kontakta bedragaren och fråga lite om specsen men fick inget svar, varningsflaggen på max!.

Efter ca två veckor och folk som hade budat seriöst avslutades auktionen på 10K+. Efter en vecka var kontot avstängt och hade ett negativt omdöme med texten Bedragare!

Tradera är ett skämt när det kommer till att hantera bedragare.

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: Jamen dåså
Jag har aldrig handlat från tradera så jag vet inte hur de fungerar direkt, kommer nog förmodligen aldrig göra det heller med så många trådar man ser som har med bedrägeri att göra!

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

@str8forthakill: Jamen dåså
Jag har aldrig handlat från tradera så jag vet inte hur de fungerar direkt, kommer nog förmodligen aldrig göra det heller med så många trådar man ser som har med bedrägeri att göra!

Tror ändå att det är fler icke-bedrägerier än bedrägerier. Håller du dig till folk eller företag som har högt betyg så är chansen nog väldigt liten att du blir scammad.

Permalänk
Medlem

Blev blåst av en som hackat en annans konto som hade många och bara bra betyg. Rekommenderar ingen att köpa något på Tradera om betalningen inte sker via Paypal eller Klarna nu. Tradera borde ta bort alla andra betalningsalternativ för varor över en viss summa.

Permalänk
Medlem

@m4gnify: Jo, det må vara så. Men sen blir det ju en o annan händelse som denna verkar bli, där personen/företaget helt plötsligt får för sig att bedra flera hundra pers. Better safe than sorry Och så får man ju använda ett bra betalningssätt också, som paypal så man kan få tillbaka sina pengar (hyfsat lätt) ändå.

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Är väl ingen mening att polisanmäla någon från Hongkong....

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

jallashop? haha låter ju seriöst va..

Permalänk

Polisanmäl Jalla för bedrägeri

Jag ropade in 4 objekt från JALLASHOP på Tradera 6 och 7 juni.
Jag fick omgående e-mail från Jalla som bekräftelse på att jag vunnit auktionerna som uppmanade mig att överföra betalningen till ett konto i Swedbank.

Jag skrev ett e-mail till Jalla för att ta reda på hur jag skulle skilja överföringarna för att de inte skulle blandas ihop och att varorna inte skulle skickas i samma försändelse och på så sätt överskrida värdet för tullfri försändelse. Jalla svarade att jag skulle ange mitt Tradrea Alias i meddelande till mottagaren och överföra beloppet för vunna auktionerna var för sig för att alt skulle bli tätt.

Av försiktighetsskäl överförde jag betalningen 198kr endast för det billigaste objektet för att invänta sedvanlig bekräftelse på betalning och shipping.

Bekräftelse på betalningen uteblev så jag skickade ett nytt e-mail och krävde en bekräftelse.

Jalla svarade med ett tack för betalningen och förklarade att försändelser från Hong Kong tar tid.

Jag kollade omdömen på Tradera om uteblivna leveranser och såg att man postod att JALLASHOP gått i konkurs.

Jag har nu kontaktat Jalla igen men han hävdar nu att alla pengar är slut och att lagret är tomt.
Jag krävde att han måste betala tillbaka mina pengar för att inte bli polisanmäld.
Jalla svarade med att jag är en idiot som inte tog chansen att få tillbaka mina pengar trotts att jag inte fått något sådant erbjudande.

Jalla har uppenbart lagt ut objekt till auktion på Tradera som han påstår sig inte haft i lager.
Polisanmäl Jalla för bedrägeri
Följ upp er polisanmälan med anmälan till Hong Kong Police Force om Cyber Crime
Anmälan till Hong Kong Police Force kan göra på deras hemsida. http://www.police.gov.hk

Jalla forätter sin kriminella verksamhet på www.jallashop.com

Permalänk
Medlem

trist men som sagt det är nog rätt kört att göra nåt dom kan säkert bara neka till allt, man verkar kunna göra och komma undan med allt i asien ändå...

Permalänk

Personligen skulle jag inte ens beställa från en"butik" med detta namn. Låter ju som sagt var inte seriöst för fem öre. Hoppas att det löser sig.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

@str8forthakill: Jamen dåså
Jag har aldrig handlat från tradera så jag vet inte hur de fungerar direkt, kommer nog förmodligen aldrig göra det heller med så många trådar man ser som har med bedrägeri att göra!

Finns att betala med Klarna nu, de går in som mellanhand och man får pengarna tillbaka om inte säljaren kan bevisa för Klarna att han skickat varorna.

Finns kryphål i det med men fick själv tillbaka pengar när jag köpte minnen från en utan betyg som jag aldrig fick. Hans konto stängdes ner då han lurade andra med, tyvärr hade vissa nog inte betalat med Klarna.

men svårt med jallajalla om de nu varit aktiva länge och har massa bra betyg sen innan. Men tycker klart TS ska anmäla det.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Hur anmäler man? Jag blev blåst på 200kr av en annan försäljare. 200kr är inte hela världen men känner att jag borde sätta lite press på försäljaren. Han har raderat sitt konto på tradera och han hade han cirka 15 positiva omdömen och inga negativa.

Jag har numret som jag swisha till och därmed namn.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1 i konsumenträtt-reglerna*

Citat:

§ 1 Personuppgifter
Det är inte tillåtet att publicera personuppgifter (namn, adress, telefonnummer, personnummer etc.) i forumet. Kom ihåg att förtalsparagrafen i brottsbalken gäller oavsett sanningshalten i påståendet.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag måste bara meddela om att jag fick mina pengar tillbaka idag via Swish... Det räckte med att spamma en och samma mejl om att jag skulle anmäla honom till polisen så bad han om mitt nummer. det var cirka 300 kr det handlade om.

Permalänk

info..

Här finns info om jallashop.com om någon är intresserad.

http://whois.domaintools.com/jallashop.com

Permalänk
Medlem

Hej
Jag blev också lurad av denna Götegorgare.
Först fick jag detta mail när jag undrade var min vara tagit vägen.
"Hej
Va har du inte fått den än. Jag ber verkligen om ursäkt för detta jag vet inte va som har hänt fraktbolaget strular ibland Jag kompenserar er detta är inte ok. Jag har detta förslag till dig om det är ok för dig. Jag skickar omgående 2 st av varje vara som är sen. utan kostnad frakttiden är snabbare inte över 15 arbetsdagar skickar den snabbare frakttiden.
Vi har en policy om en vara är sen skickar. Vi ut 2 st utan kostnad.
Är detta ok för dig.
Väntar ert svar.
Återigen ber jag om ursäkt för detta strul. "
När jag återigen mailade fick jag det här.
"Hej
Detta är ett jobbigt medelande och beslut för både oss och kunder.
vi har råkat ut för en ekonomisk kris vi själva vet inte va som har hänt vårat lager o Kassa är helt tomma idag
Vi behöver tid att reda ut va som har hänt då vi själva inte vet än.
Detta medelandet är skriver Ifrån vd då flera fått lämnar sina arbeten. Det finns flera anledningar till det Som kan ha hänt. Jag förklarar här så att ni kunder vet va det är som händer. Vi har slutat med försäljning för att vi står idag utan en krona
Vi ska tyvvär lägga ner detta nu då bolaget har gått under. Vi kommer kolla alla våra tillgångar sälja det och återbetala allt vi bara kan vi har tyvvär backat i 300 000 kr.
Snälla överflöda inte mail till oss send oss endast ett mail så kommer vi att uträtta en lista med återbetalning och vi kommer göra det vi kan. För er som betalar nyligen vi ska göra allt vi kan. För er som inte fått varor vi vet inte varför ni inte fått dessa för vi har skickat alla varor nästan.

Anledningar som orsakat detta.
1. Vi har sålt för billigt att vi gått minus många varor slutade på auktion för billigt 1kr när dessa kostar oss mycket mer. Tyvvär gick vi minus.

2. Vi har fått Skicka stort antal gånger dubletter för att varan kommer inte fram
Där backade vi med. Anledning att dem inte kommit fram är slarv Ifrån personalen stöld men vart vet vi inte om hos oss eller tull eller fraktbolaget eller annat. Sista är att tullen stoppat dessa för att det är ej tillåtet att Skicka batterier idag.

3. Tradera avgiften är för hög alldeles för hög vi har en faktura idag på över 75 000 kr för en försäljning på 300 000 kr inkl frakten kostnad där vi inte klarat av att betalar för att vi har backat detta innebär att tradera tar närmare 45% av vår riktiga försäljnings summa och detta är inte klokt.

4. Vi har återbetalat stort antal kunder där varan inte kommit fram.

5. Vi har drop shippat dem sissta 2 månader detta innebär att vi betalar leverantören och dem skickar ut för oss. Då vi märkte att många inte fått dina varor i tid så åkte vi o hade möte med.leverantören och fick fredag på att vi hade en stor faktura där och att den blir högre varje gång vi skickat och sålt för att vi har ej gjort vinst alla pengar vi får skickar vi till asien för att betalar leverantören men när vi sålt billigare än inköps priset så fick dem för litle och dem Väntar på att vi betalar resteran men dem har inte skickat för vi backar hela tiden. Vår personal som inte är kvar idag Har mycket slarviga med detta och gjorde inte dessa kontroller som ska göra och där e vi idag.

6. Varor har kommit fram sönderslagna med posten hantering där vi skickat nytt.

Dessa är en del av va vi kommit fram till självklart finns underlag på allt. jag ska självklart gå till botten med detta och ska åka till asien redan om 2 dagar för att fredag ut va som hänt. Men det ser inte bra ut och vårat bolag jallashop ltd i svensk format är ett aktie bolag kommer att försättas i konkurs jag ska försöka rädda det jag kan för att återbetala kunder men tyvvär kommer vi inte att klarna betalar alla.
Jag förstår hur upprörda nu. Jag jobbar på detta fick behöver jag tid.

Observera snälla att All personal finns inte kvar idag och att överbelasta mailen kommer göra det helt omöjligt för mig att få ordning på detta själv.

Tack
Med vänliga häsningar

Hoppas att nu förstår att Vi verkligen jobbar på detta nu. "

KK my a**, titta in på www.jallashop.com
Enda skillnaden där är att den Svenska versionen är borttagen.
KJ

Permalänk

Vilket pack..

Permalänk
Medlem

Hela texten ser ut som den vart kopierad ifrån google translate, riktigt dålig svenska och ord som blivit fel översatta.

Permalänk
Medlem

@tazk3n:

Wow, ge flickvännen en kurs i att kolla omdömen innan hon handlar.
Ebay har någon "safe buy" eller "money back" garanti om jag inte har helt fel, har hon tur så kan hon få pengar tillbaka även om det är små belopp

http://pages.ebay.com/se/en-us/ebaybuyerprotection/index.html

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd

Rolig tråd. Jallashop...

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Killen bor i Göteborg och tycker han är är en värsting.
Vågar inte gå ut ensam utan en massa polare.
Tydligen gick han enbart i skolan för att råna alla klasskamrater istället för att lära sig skriva och läsa ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Trots att det inte leder någonstans brukar det sägas att man ska polisanmäla ändå.

Synd att de inte händer mer på den fronten, men att anmäla birar till statistiken (ser bra ut) som kanske i sin tur visar att det är dax att ta tag i såna här händelser på allvar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

För min del är det ingen idé att krångla, jag blev bara blåst på 60:-
Ungefär vad en god kopp java kostar
KJ