Blackberry arbetar på Android-telefon med dedikerat tangentbord

Permalänk
Melding Plague

Blackberry arbetar på Android-telefon med dedikerat tangentbord

Det en gång populära Blackberry kan vara på väg att släppa sin allra första Android-telefon, som sägs vara en så kallad slider-modell med pekskärm och tangentbord.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Roligaste WP leder över IOS haha

Inte nu men ja

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Känns lite 2005.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Det här borde hänt BlackBerry för länge sedan. Då hade de haft en större chans. Vi får se hur det går.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Inaktiv

Är det 1:a April?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det kommer bli en storsäljare, men den nisch av människor som föredrar slide phones kommer ju bli väldigt nöjda att det äntligen kommer en ny slide med android. Men jag tvivlar på att andra tillverkare kommer haka på och konkurrera, någon renässans för fysiska tangentbord ser jag inte i framtiden.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk

Det här kan vara intressant
Hoppas dem kör med egna API'er och dyl, då jag vill ha möjlighet att köpa en ren företags mobil utan möjligheter att användaren laddar ner egna appar etc. (Fyfan för er som hanterar era jobbmobiler som privata enheter....)
Skulle gärna se en Android telefon/användare som kan knytas till en domän och hanteras via AD etc.

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Jag är en av de få som gillar fysiskt tangentbord på mobilen!

Ahh minns min gamla Xperia X1 enda nackdelen var Windows Mobile men men..

Permalänk
Medlem

Förvånar mig inte alls att iOS hamnar efter android i en sweclockers-omröstning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av plexorg:

Det här kan vara intressant
Hoppas dem kör med egna API'er och dyl, då jag vill ha möjlighet att köpa en ren företags mobil utan möjligheter att användaren laddar ner egna appar etc. (Fyfan för er som hanterar era jobbmobiler som privata enheter....)
Skulle gärna se en Android telefon/användare som kan knytas till en domän och hanteras via AD etc.

Jag är en av dom som använder jobbmobilen som privat telefon men jobbar själv som IT tekniker så vi får sköta supporten på telefonen själv också.

Permalänk
Medlem

Lite ledsamt att alla Nokia telefoner med fysiskt slidetangentbord har försvunnit Detta skulle bli en ht vid jobbet om det inte vore för det j*vla Android.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fysiskt tangentbord tycker jag verkar bra. Det är just en av anledningarna att jag ännu inte har en smartphone. Den andra anledningen är att ingen smartphone mig veterligen ännu överträffat min mobiltelefons batteritid på en månad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Fysiskt tangentbord tycker jag verkar bra. Det är just en av anledningarna att jag ännu inte har en smartphone. Den andra anledningen är att ingen smartphone mig veterligen ännu överträffat min mobiltelefons batteritid på en månad.

Majoriteten av människorna laddar sin telefon varje dag under natten t.ex.

Jag kan ladda i bilen,hemma och på jobbet så för mig är inte batteritiden något problem bara den håller ett tag vid användning av telefon.

Permalänk
Medlem

Finns säkerligen människor som vill ha en telefon av den här typen. Frågan är bara hur stor den målgruppen faktiskt är och huruvida dem kommer överleva på den.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Finns en del företag som har policy att köra BB. Men dom kommer inte gå över på Android versionen om det inte är nerlåst ordentligt.
BES 10 eller 12 som kommer, har massa management delar som helt saknas för de övriga telefonerna. man kan styra nästan allting som går att ha på (wifi, BT, m.m).

Dock går det knappt att få tag på Blackberry i Sverige nu. Lär inte bli lättare iheller med tanke på att 55 av 57 anstälda i Malmö nyligen fick kicken :S

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Majoriteten av människorna laddar sin telefon varje dag under natten t.ex.

Jag kan ladda i bilen,hemma och på jobbet så för mig är inte batteritiden något problem bara den håller ett tag vid användning av telefon.

Vore som att ha en bil med en tank som bara rymmer 3 liter. Ja men vadå det är väl sällan mer än några mil mellan bensinmackarna så man kan ju stanna och tanka nästan var som helst. Jovisst om man alltid befinner sig i tätbefolkade trakter och orkar med att tanka hela tiden.

Jag vill ha en mobiltelefon som är mobil och inte endast för hemma- och kontorsbruk och vill inte ladda oftare än en gång per månad. För övrigt tankar jag bilen också ungefär en gång per månad, precis lagom ofta. Så en elbil skulle nog inte passa mig, jag skulle glömma koppla in laddaren på kvällen och stå där med tomt batteri på morgonen när jag behöver den.

Permalänk
Medlem

Finns ju en uppsjö av bluetooth tangentbord som man sätter som skal runt mobilen. Detta känns väldigt passé.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Teddis:

Förvånar mig inte alls att iOS hamnar efter android i en sweclockers-omröstning

Skickades från m.sweclockers.com

Frågan är om fler tycker som jag, föredrar definitivt Android över iOS men har ändå en Iphone6 för tillfället. Tycker att Iphone har så mycket bättre designad HW än någon Android jag testat, så totalupplevelsen blir bättre trots iOS/Safari (som båda är sämre än Android/Chrome i min mening).

Oled ger övermättade färger, pixelracet är idiotisk då jag aldrig upplevt 1334x750 som en begränsning på 4.7" (tänk hur mycket lättare det är för GPU-delen att dra runt detta jämfört med dagens flagandroider med 2560x1440 som är ~3.7 gånger så mycket data).

Apple verkar också vara de enda som höll sig nyktra när de funderade på hur man lämpligen designade CPU-delen till en liten interaktiv enhet. >=4 svaga kärnor (relativt vad Apple har) är inte rätt, framförallt inte när det inte ens finns vettiga APIer för att på något sätt utnyttja mycket mer än 2 kärnor (förgrund + bakgrund).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Ärligt talat tycker jag inte att Android är speciellt bra. För mycket som inte fungerar riktigt bra och då det är relativt svårt att uppgradera blir man kvar på en gammal version. Kör moto G med android 5.0.

Skulle gärna köpt Windows phone för ett år sedan, men vill inte ha sämre appar. Hoppas på Windows phone 10!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Snusfri

Konstigt att de väljer Android, ett mer logiskt val borde ha varit WP då det känns mer vuxet och inte alls lika spretigt och sårbart som Android är.

Ångrar inte en sekund att jag övergav Android till förmån för WP, Microsofts budgetlurar i 500-kronors klassen känns oerhört mycket rappare och mer genomtänkta än random high-end Android-lur som Galaxy S6, LG G4 osv.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Frågan är om fler tycker som jag, föredrar definitivt Android över iOS men har ändå en Iphone6 för tillfället. Tycker att Iphone har så mycket bättre designad HW än någon Android jag testat, så totalupplevelsen blir bättre trots iOS/Safari (som båda är sämre än Android/Chrome i min mening).

Oled ger övermättade färger, pixelracet är idiotisk då jag aldrig upplevt 1334x750 som en begränsning på 4.7" (tänk hur mycket lättare det är för GPU-delen att dra runt detta jämfört med dagens flagandroider med 2560x1440 som är ~3.7 gånger så mycket data).

Apple verkar också vara de enda som höll sig nyktra när de funderade på hur man lämpligen designade CPU-delen till en liten interaktiv enhet. >=4 svaga kärnor (relativt vad Apple har) är inte rätt, framförallt inte när det inte ens finns vettiga APIer för att på något sätt utnyttja mycket mer än 2 kärnor (förgrund + bakgrund).

Men Iphone 6 har väl 2-kärnor?

Antar att tanken på vissa av de 4-kärniga telfonerna var att det skulle finnas 2 svaga och 2 starka kärnor som gick upp högre i klock. Dvs två svaga kärnor som drar mindre batteri och de starka kärnorna aktiveras bara när man behöver kraften. Kan va att jag är helt ute och cyklar här dock, har inte läst på fakta om detta

Håller F.ö. med om allt du skrev. Dock har safari blivit mycket bättre jämfört med hur den var i IOS 5 och 6. Förstår bara inte varför de inte kan öka på hastigheten på scrollningen

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Har saknat fysiskt tangentbord sen jag bytte bort min gamla SE X10 Mini Pro, touchtangentborden kommer jag aldrig riktigt överens med. Däremot tror jag en fullstor slider skulle bli jävligt otymplig. Det är lite pest eller kolera med det hela. Men vem vet, kanske Blackberry lyckas göra nåt tilltalande.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Konstigt att de väljer Android, ett mer logiskt val borde ha varit WP då det är mer vuxet och inte alls lika barnsligt och sårbart som Android är.

Ångrar inte en sekund att jag övergav Android till förmån för WP, Microsofts budgetlurar i 500-kronors klassen känns oerhört mycket rappare och mer genomtänkta än random high-end Android-lur som Galaxy S6, LG G4 osv.

Sluta trolla

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Orici:

Sluta trolla

Jag trollar inte, dock så har jag ändrat mitt inlägg så att det inte skall framstå som sådant.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Det hade varit mer intressant om de fick Google Play och Android-"certifiering" (det bör mer eller mindre redan passera kompatibilitetstestet) för deras kompatibilitetslager/körverk på BB10. Har de inget som står ut, kan man lika gärna köra deras serverprodukter mot konkurrenternas hårdvara.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av BrottOchStraff:

Men Iphone 6 har väl 2-kärnor?

Antar att tanken på vissa av de 4-kärniga telfonerna var att det skulle finnas 2 svaga och 2 starka kärnor som gick upp högre i klock. Dvs två svaga kärnor som drar mindre batteri och de starka kärnorna aktiveras bara när man behöver kraften. Kan va att jag är helt ute och cyklar här dock, har inte läst på fakta om detta

Håller F.ö. med om allt du skrev. Dock har safari blivit mycket bättre jämfört med hur den var i IOS 5 och 6. Förstår bara inte varför de inte kan öka på hastigheten på scrollningen

Exakt, Apple har lagt sina transistorer på två, för klassen, riktigt starka kärnor + en hel del cache (i A7/A8 har man har en L3-cache som fungerar lite som Crystalwell i Intels Iris Pro). Flaggskeppsandroiderna har typiskt 8 kärnor idag, 4 "stora/snabba" och 4 "små/strömsnåla". Problemet är att de stora inte är lika avancerade som Apples, bl.a. för att man ska få plats med 4st.

Har sett presentationer från Qualcomm där man visar att de mätningar man själv gjort visar att extremt få applikationer använder mer än en CPU-kärna, ingen applikation i presentationen använde mer än 2 "fulla" kärnor (fanns en app som hade last på 4 kärnor, men då var det 100% på en kärna och runt 30% på de övriga tre). Det skrämmande var att den som presenterade stod i samma veva och förklarade att man tittade på att designa framtida systemkretsar med 8 kärnor, snacka om att skita i de resultat man själv tagit fram...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Konstigt att de väljer Android, ett mer logiskt val borde ha varit WP då det känns mer vuxet och inte alls lika spretigt och sårbart som Android är.

Ångrar inte en sekund att jag övergav Android till förmån för WP, Microsofts budgetlurar i 500-kronors klassen känns oerhört mycket rappare och mer genomtänkta än random high-end Android-lur som Galaxy S6, LG G4 osv.

Håller med dig! Har haft tre Android lurar, två Iphones och en WP.
WP är helt klart min favorit.

Kan dock inte uttala mig om skillnaden mellan Microsofts budget VS Android high-end.

Visa signatur

Amd... oyes... Intel... oyes... Nvidia... oyes

Permalänk
Medlem

Det är något som faktiskt skulle få mig att fundera på att lämna iOS och gå tillbaka till android.
Älskade min Desire Z.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Exakt, Apple har lagt sina transistorer på två, för klassen, riktigt starka kärnor + en hel del cache (i A7/A8 har man har en L3-cache som fungerar lite som Crystalwell i Intels Iris Pro). Flaggskeppsandroiderna har typiskt 8 kärnor idag, 4 "stora/snabba" och 4 "små/strömsnåla". Problemet är att de stora inte är lika avancerade som Apples, bl.a. för att man ska få plats med 4st.

Har sett presentationer från Qualcomm där man visar att de mätningar man själv gjort visar att extremt få applikationer använder mer än en CPU-kärna, ingen applikation i presentationen använde mer än 2 "fulla" kärnor (fanns en app som hade last på 4 kärnor, men då var det 100% på en kärna och runt 30% på de övriga tre). Det skrämmande var att den som presenterade stod i samma veva och förklarade att man tittade på att designa framtida systemkretsar med 8 kärnor, snacka om att skita i de resultat man själv tagit fram...

Qualcomm kan man inte ha mycket för just nu, då de inte utvecklat några/någon nya/ny customkärnor/arkitektur och har bland de sämre implementationerna av big.LITTLE. 2+4 med A57/A53 eller snarare A72+A53 i dagsläget går nog att göra granska bra. I iPad har vi 3 kärnor Cyclone för övrigt. Det hade inte skadat om de på Androidsidan gjorde skillnad på surfplattechip och telefonkretsar där med. Fast det kan man väl säga att de gör med sådana kretsar som Nvidia Tegra K1 (T132 vs T124) förvisso. Dynamisk översättning på VLIW tror jag får det svårt däremot. Passade bättre på Transmetatiden. Nvidia verkar mer eller mindre gett upp marknaden där och avvecklar ju deras modem också. Telefoner med bara A53 verkar brutalt slöa för att vara "nyteknik". Kvar blir Korea och Kina där ett par telefontillverkare (eller halvledartillverkare i Samsungs fall) tillverkar/utvecklar egna SoC, utöver Taiwan med MediaTek plus Intel då utöver Qualcomm. Blir bara en handfull spelare och Intel verkar faktiskt kunna vänta ut det hela och är intressanta på modembiten igen, har kretsar som borde vara hyfsade i i.a.f. surfplattor också. Under tiden har TI, Renesas, ST-E, Broadcom, och Freescale försvunnit från marknaden. Nvidia har snarare marginaliserat sig själva också.

MediaTek är inte riktigt intressant än. Vet inte om de lyckats så bra någonstans förutom kretsar för att driva TVs/monitorer som var ett uppköp de i princip drivit vidare som ett eget företag. Ralink/MediaTek WiFi-kretsar till bärbara försvann ju mer eller mindre från marknaden när de köpte upp dem. Vad är det som är intressant där idag? Intel, Broadcom och Marvell antar jag. Deras Helio X10 är inte heller intressant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Vore som att ha en bil med en tank som bara rymmer 3 liter. Ja men vadå det är väl sällan mer än några mil mellan bensinmackarna så man kan ju stanna och tanka nästan var som helst. Jovisst om man alltid befinner sig i tätbefolkade trakter och orkar med att tanka hela tiden.

Jag vill ha en mobiltelefon som är mobil och inte endast för hemma- och kontorsbruk och vill inte ladda oftare än en gång per månad. För övrigt tankar jag bilen också ungefär en gång per månad, precis lagom ofta. Så en elbil skulle nog inte passa mig, jag skulle glömma koppla in laddaren på kvällen och stå där med tomt batteri på morgonen när jag behöver den.

Det är så våra telefoner fungerar idag.

Är du inte nöjd kanske du inte skulle ha en smartphone eller så köper du med dig ett stort bilbatteri och släpar med dig om det är så viktigt att det måste räcka i en månad.