Vill planera att komma in på KTH, behöver hjälp!

Permalänk
Medlem

Vill planera att komma in på KTH, behöver hjälp!

Halloj! Jag har bestämt mig att komma in på KTH efter min gymnasieutbildning. Kommer börja på civ inriktning på NTi teknikprogrammet efter lovet. Vill självklart läsa vidare till civilingenjör i datateknik efter det på KTH. Min fråga är nu, hur bra betyg måste man ha (typ) för att komma in på det om man inte vill göra högskoleprovet? Jag fattar inte så mycket av deras poängsystem men vilket betyg måste man ha typ i snitt?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Allt sånt brukar ju stå på deras hemsidor.
Varför inte göra högskoleprovet?

Taget från deras hemsida (1 klick från googles första träff)
Antagningspoäng HT-14:
BI 19.00, BIEX: 18.98, BII 19.48, HP 1.45

Edit; det kanske var hur betygssystemet etc fungerade...
Alla A ger 20, alla B ger 18. Du måste alltså ha hälften A och hälften B.
1.45 på HP är BRA mycket enklare.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Allt sånt brukar ju stå på deras hemsidor.
Varför inte göra högskoleprovet?

jag blir för stressad och kan aldrig i livet svara på såna frågor på en minut var. Problemet är att jag inte har någon aning om hur man tolkar det som står på sidan (göra om poängen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

jag blir för stressad och kan aldrig i livet svara på såna frågor på en minut var. Problemet är att jag inte har någon aning om hur man tolkar det som står på sidan (göra om poängen)

Gör det flera gånger, har du testat någon gång? Du kommer förbättra dig med tiden.
Att skriva prov under tidspress är dessutom något du måste, och kommer, inför högskoletiden.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

jag blir för stressad och kan aldrig i livet svara på såna frågor på en minut var. Problemet är att jag inte har någon aning om hur man tolkar det som står på sidan (göra om poängen)

Finns flera sidor som hjälper dig att göra om poängen, så du får slå in betygen du ahr fått (A-E) så räknar den om.

Kan ju säga att om du blir för stressad av högskoleprovet så kommer du ha det väldigt obehagligt på KTH......Går själv fjärde året, ska börja femte, och tentorna kan bli väldigt stressfulla för dem som är känsliga.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

http://www.studentum.se/Civilingenjoersutbildning_i_datatekni...
Antagningspoäng
HT-14:
BI 19.00, BIEX: 18.98, BII 19.48, HP 1.45
20 poäng är alla MVG 15 alla VG 10 alla G exkl meritpoäng.

Särskild behörighet:
Matematik 4, Fysik 2 och Kemi 1, eller motsvarande. I vart och ett av ämnena krävs lägst betyget E.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Gör det flera gånger, har du testat någon gång? Du kommer förbättra dig med tiden.
Att skriva prov under tidspress är dessutom något du måste, och kommer, inför högskoletiden.

aa det har jag, men att satsa på högskoleprovet är lite "risky" enligt mig, hellre satsa på antalet betyg för att vara på den säkra sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

http://www.studentum.se/Civilingenjoersutbildning_i_datatekni...
Antagningspoäng
HT-14:
BI 19.00, BIEX: 18.98, BII 19.48, HP 1.45
20 poäng är alla MVG 15 alla VG 10 alla G exkl meritpoäng.

Särskild behörighet:
Matematik 4, Fysik 2 och Kemi 1, eller motsvarande. I vart och ett av ämnena krävs lägst betyget E.

dessa siffror har jag sett, skulle va skitsnällt om du kunde säga vad förkortningarna innebär hahaha XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

aa det har jag, men att satsa på högskoleprovet är lite "risky" enligt mig, hellre satsa på antalet betyg för att vara på den säkra sidan.

Varför satsa på endast en sak? Lika bra satsa på båda på för säkerhets skull men gå in på studentum.se så kan du räkna ut dina betyg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Varför satsa på endast en sak? Lika bra satsa på båda på för säkerhetsskulle men gå in på studentum.se så kan du räkna ut dina betyg!

ska tänka på det, tack! kan du säga vad dessa bII o grejer betyder hahaha XD

Permalänk
Hedersmedlem

"Satsa"? Du satsar inget, du dubblar i stort sett dina chanser att komma in genom att göra det. Du borde definitivt ge det åtminstone en chans så att du vet att du är med i båda urvalsgrupperna.

Här kan du läsa vad förkortningarna (urvalsgrupperna) innebär: http://www.studeravidare.se/om-hogskolan/urvalsgrupper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Varför satsa på endast en sak? Lika bra satsa på båda på för säkerhetsskulle men gå in på studentum.se så kan du räkna ut dina betyg!

btw säker på att det är exl merit??? för har sett utbildningar som vill ha högre än 20

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

ska tänka på det, tack! kan du säga vad dessa bII o grejer betyder hahaha XD

Betygsgrupp I: Här ingår du som har gymnasieexamen och andra sökande med gymnasiebetyg utan kompletteringar *.
Betygsgrupp BIex: Här ingår bara du som har gymnasieexamen utan kompletteringar.
Betygsgrupp II: Här ingår du som har gymnasieexamen och andra sökande med gymnasiebetyg som kompletterat
BF: Här ingår du som har folkhögskoleomdöme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

ska tänka på det, tack! kan du säga vad dessa bII o grejer betyder hahaha XD

Svårt googla?
https://www.antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Platsfordelning-o...

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

btw säker på att det är exl merit??? för har sett utbildningar som vill ha högre än 20

Exkl är utan merit max är 22.5 inkl merit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

btw säker på att det är exl merit??? för har sett utbildningar som vill ha högre än 20

Betygen som står är inkl. merit (om det fungerar likadant som det gjorde med gamla betygssystemet)

1.45 på HP kommer vara lättare att få än 50/50 A/B i nya systemet, vad jag har hört.
Gör HP varje gång det går, se hur det går. I värsta fall förlorar du 300:- (?) och en lördag per halvår. Får du bra på det kan du ta det lite lugnare på gymnasiet och inte behöva betygshetsa.

Själv kom jag in på civiling. m.h.a. högskoleprovet, tur att jag gjorde det...

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Repair:

Halloj! Jag har bestämt mig att komma in på KTH efter min gymnasieutbildning. Kommer börja på civ inriktning på NTi teknikprogrammet efter lovet. Vill självklart läsa vidare till civilingenjör i datateknik efter det på KTH. Min fråga är nu, hur bra betyg måste man ha (typ) för att komma in på det om man inte vill göra högskoleprovet? Jag fattar inte så mycket av deras poängsystem men vilket betyg måste man ha typ i snitt?
Tack på förhand!

Skrivet av Rydisen:

Allt sånt brukar ju stå på deras hemsidor.
Varför inte göra högskoleprovet?

Taget från deras hemsida (1 klick från googles första träff)
Antagningspoäng HT-14:
BI 19.00, BIEX: 18.98, BII 19.48, HP 1.45

Edit; det kanske var hur betygssystemet etc fungerade...
Alla A ger 20, alla B ger 18. Du måste alltså ha hälften A och hälften B.
1.45 på HP är BRA mycket enklare.

BIEX är gymnasieexamen utan komvux efter 2014
BI är gymnasieexamen utan komvux innan 2014
BII är gymnasieexamen med komvux

Om du går ut med 16.5 och sedan har 2.5 i meritpoäng så får du totalt 19.0 och kommer då in eftersom du är i grupp BIEX. Var dock beredd på att antagningspoäng kan vara väldigt olika från ett år till det nästa, så man borde ha kanske 20 minst (med meritpoäng) för att vara på den säkra sidan.

Läs mer här:
https://www.antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Platsfordelning-o...
https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/G...

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk

Skriv HP. Mycket lättare.
Fick 2,0 på matten och 1,8 på språk första försöket, om du dessutom pluggar till det ska du nog se att det går vägen.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Betygsgrupp I: Här ingår du som har gymnasieexamen och andra sökande med gymnasiebetyg utan kompletteringar *.
Betygsgrupp BIex: Här ingår bara du som har gymnasieexamen utan kompletteringar.
Betygsgrupp II: Här ingår du som har gymnasieexamen och andra sökande med gymnasiebetyg som kompletterat
BF: Här ingår du som har folkhögskoleomdöme.

Skrivet av Kevinkingeen:

BIEX är gymnasieexamen utan komvux efter 2014
BI är gymnasieexamen utan komvux innan 2014
BII är gymnasieexamen med komvux

Om du går ut med 16.5 och sedan har 2.5 i meritpoäng så får du totalt 19.0 och kommer då in eftersom du är i grupp BIEX. Var dock beredd på att antagningspoäng kan vara väldigt olika från ett år till det nästa, så man borde ha kanske 20 minst (med meritpoäng) för att vara på den säkra sidan.

Läs mer här:
https://www.antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Platsfordelning-o...
https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/G...

tack som fan grabbar! nu fattar jag!

Permalänk
Medlem

Ett tips från egen erfarenhet är att jobba lite innan du sätter igång med studier oftast är det sånt hopp mellan gymnasiet och högskolan så många (inte alla) har svårt att få studiemotivation. Alltid bra med arbetserfarenhet för kunna fundera igenom lite vad man egentligen vill!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Betygen som står är inkl. merit (om det fungerar likadant som det gjorde med gamla betygssystemet)

1.45 på HP kommer vara lättare att få än 50/50 A/B i nya systemet, vad jag har hört.
Gör HP varje gång det går, se hur det går. I värsta fall förlorar du 300:- (?) och en lördag per halvår. Får du bra på det kan du ta det lite lugnare på gymnasiet och inte behöva betygshetsa.

Själv kom jag in på civiling. m.h.a. högskoleprovet, tur att jag gjorde det...

lol ok! när gör man den då? under tiden som man går gymnasiet eller efter/före?
när får man reda på svaret?

Permalänk
Hedersmedlem

När du vill, dock måste du ju göra det under tiden om du vill plugga vidare direkt... Resultatet tar några veckor att få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Ett tips från egen erfarenhet är att jobba lite innan du sätter igång med studier oftast är det sånt hopp mellan gymnasiet och högskolan så många (inte alla) har svårt att få studiemotivation. Alltid bra med arbetserfarenhet för kunna fundera igenom lite vad man egentligen vill!

+1, att ta ett år och jobba är fan guld. Då får man lite rutin och förstår hur nice det är att plugga 50h per vecka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Betygen som står är inkl. merit (om det fungerar likadant som det gjorde med gamla betygssystemet)

1.45 på HP kommer vara lättare att få än 50/50 A/B i nya systemet, vad jag har hört.
Gör HP varje gång det går, se hur det går. I värsta fall förlorar du 300:- (?) och en lördag per halvår. Får du bra på det kan du ta det lite lugnare på gymnasiet och inte behöva betygshetsa.

Själv kom jag in på civiling. m.h.a. högskoleprovet, tur att jag gjorde det...

vad motsvarar 1,45 hp då ???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

vad motsvarar 1,45 hp då ???

http://studera.nu/hogskoleprov/fpn/normeringstabell-hosten-20...

Permalänk
Medlem

tack!