Permalänk
Medlem

DSLR-köp med budget på 7000:-

Hej!

Som studentpresent har mina föräldrar beslutat sig för att köpa mig en systemkamera, men då de är lika aningslösa som jag är när det gäller kameror så har jag inte riiiktigt någon aning om vad jag ska lägga pengarna på. Jag har redan från förut Nikon-objektiv, 18-55mm samt 55-200mm har jag för mig, så optimalt (tror jag i alla fall) vore att köpa ett kamerahus från Nikon för 7000:- och återanvända objektiven. Jag har redan från förr använt en Nikon D5100 under någon vecka och jag tyckte att den var riktigt bra.

Nu har jag har kollat på följande:

Nikon D5500 - Cirka 7000:-
Ser bra ut och har alla funktioner jag vill ha och till och med lite utöver det, men jag skulle gärna vilja ha den där analoga skärmen på kamerans ovansida!

Nikon D7000, begagnat cirka 3500:-
Denna är en rätt så gammal kamera med mindre funktioner än D5500 och troligtvis sämre bildkvalité, men den har en pentaprism-sökare, magnesiumchassi, vattentätning och den där analoga skärmen som jag gärna vill ha.

Dock är jag helt öppen för andra förslag, inklusive kameror från andra tillverkare, men då får jag troligtvis köpa ett kit där både kamerahus samt objektiv ingår. Men det känns verkligen som att jag får mest bang for the buck om jag fortsätter med Nikon då jag endast behöver betala för kamerahuset i det fallet. Jag vet även att D5300 existerar, kan det vara något? Såvitt jag vet ska den vara mer eller mindre identisk D5500, men saknar touch-skärm men har däremot GPS-taggning, något som jag säkert inte riktigt behöver men skulle eventuellt vara trevligt.

Jag är även något öppen till icke-DSLR-alternativ, men jag är verkligen rätt så insatt på att införskaffa en fullskalig DSLR. Alla tips är uppskattade, helt enkelt.

Tack i förhand!

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Rekordmedlem

Jag hade valt D7000 och lagt resten av pengarna på optik, blixt, stativ, väska eller nått annat passande tillbehör man har nytta av, kamerahuset är ju det som gör minst för bildkvaliten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag hade valt D7000 och lagt resten av pengarna på optik, blixt, stativ, väska eller nått annat passande tillbehör man har nytta av, kamerahuset är ju det som gör minst för bildkvaliten.

Jag har hört det där tidigare men D7000 är ju riktigt gammal (2010?) så jag kan tänka mig att en hel del nya tekniker saknas i den, dock har den ju fördelarna som jag skrivit tidigare men dessa hjälper inte riktigt med fotokvalitén. Gällande linser, kan Tamron AF Di II 18-200mm vara värt att titta på?

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Jag är inte tillräckligt påläst på D5300/D5500 för att kunna göra några detaljeradejämförelser men tänkte flika in ett par saker:

För det första så ska man inte överdriva de framsteg och förbättringar som sker inom sensorteknologi.
Om man redan ligger på gränsen för vad kameran klarar större delen av tiden så är det såklart värt att uppgradera, men generellt sett behövs det 2-3 generationer av sensorteknologi för att det ska gå att kalla skillnaderna stora och för många typer av användning spelar det inte så stor roll.
Mycket talar för att det är samma sensor som sitter i alla dessa tre kameror och att eventuella skillnader i bildkvalitet bara gör sig gällande i JPG (dvs handlar om kamerans mjukvara). Använder man JPG så kan det såklart vara bra, använder man RAW kommer man troligen inte att se så stor skillnad. D5500 har, vad jag förstått, inget AA-filter och ger potentiellt aningen mer detaljer, men i praktiken är det främst andra saker som påverkar detta och det är bara under gynnsamma förhållanden som man skulle se en eventuell skillnad.

Ang. touch-skärm så anser jag att mycket utan hela grejen med systemkamera som ett verktyg jämfört med kompaktkamerorna är att man har alla viktiga knappar och rattar utanpå huset och enkelt kan ändra det mesta utan att ens ta sökaren från ögat. Så vad ska man då med en touchskärm till. Ja, det blir kanske något smidigare att bläddra mellan bilder när man tittar på dem i kameran eller om man måste redigera dem i kameran för att snabbt posta på facebook eller något. Personligen skulle jag utan tvekan välja GPS-taggning före touchskärm. Galet najs att ha koll på var alla bilder är tagna och att kunna söka på bilder utifrån geografiskt område osv. Min kamera har inte GPS och jag måste lägga in geo-taggar manuellt.

Att D7100 (för jag antar att det är den du menar?) har "färre funktioner" än D5500 beror väl lite på vad man värdesätter för grejer.
Den har ju ett mer avancerat AF-system, högre upplösning på skärmen, snabbare seriebildstagning, inbyggd fokusmotor (för användning av objektiv som inte har egen motor), kortare kortaste slutartid, commander mode för den inbyggda blixten, den har FP-synk.
Sedan är den lite större åxå, så att man nästan kan hålla den utan pincett...

Edit: Så du menar verkligen D7000? Man får ju en ny D7100 för typ 8000kr...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av XFTality:

Jag har hört det där tidigare men D7000 är ju riktigt gammal (2010?) så jag kan tänka mig att en hel del nya tekniker saknas i den, dock har den ju fördelarna som jag skrivit tidigare men dessa hjälper inte riktigt med fotokvalitén. Gällande linser, kan Tamron AF Di II 18-200mm vara värt att titta på?

D7000 har inbyggd fokusmotor vilket är den teknik som öppnar upp till att kunna köra AF med alla gamla av optiker, det är snarare att bättre hus, det är fotografen och optiken som bestämmer om bilden blir bra, kamerahusen betyder väldigt lite i de flesta fall och ska man inte fota "snabbt" så spelar de i princip ingen roll, man vill ju oftast köra manuellt i vilket fall efter ett tag när man tröttnat på "finesserna"
Superzoomar brukar inte ge så bra bild men är bekväma i vissa lägen om man vill härma en kompaktkamera, välj hellre fasta optiker eller zoomar med f 2,8.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle iaf ha tagit en D7000 före en D5500, bild kvalitén behöver du nog inte oroa dig för.
Är nog bara då du går upp i ISO som D5500 håller sig bättre.
En begagnad D7100 ligger runt 5500:- också som det ser ut, kan vara värt att tänka på.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag är inte tillräckligt påläst på D5300/D5500 för att kunna göra några detaljeradejämförelser men tänkte flika in ett par saker:

För det första så ska man inte överdriva de framsteg och förbättringar som sker inom sensorteknologi.
Om man redan ligger på gränsen för vad kameran klarar större delen av tiden så är det såklart värt att uppgradera, men generellt sett behövs det 2-3 generationer av sensorteknologi för att det ska gå att kalla skillnaderna stora och för många typer av användning spelar det inte så stor roll.
Mycket talar för att det är samma sensor som sitter i alla dessa tre kameror och att eventuella skillnader i bildkvalitet bara gör sig gällande i JPG (dvs handlar om kamerans mjukvara). Använder man JPG så kan det såklart vara bra, använder man RAW kommer man troligen inte att se så stor skillnad. D5500 har, vad jag förstått, inget AA-filter och ger potentiellt aningen mer detaljer, men i praktiken är det främst andra saker som påverkar detta och det är bara under gynnsamma förhållanden som man skulle se en eventuell skillnad.

Ang. touch-skärm så anser jag att mycket utan hela grejen med systemkamera som ett verktyg jämfört med kompaktkamerorna är att man har alla viktiga knappar och rattar utanpå huset och enkelt kan ändra det mesta utan att ens ta sökaren från ögat. Så vad ska man då med en touchskärm till. Ja, det blir kanske något smidigare att bläddra mellan bilder när man tittar på dem i kameran eller om man måste redigera dem i kameran för att snabbt posta på facebook eller något. Personligen skulle jag utan tvekan välja GPS-taggning före touchskärm. Galet najs att ha koll på var alla bilder är tagna och att kunna söka på bilder utifrån geografiskt område osv. Min kamera har inte GPS och jag måste lägga in geo-taggar manuellt.

Att D7100 (för jag antar att det är den du menar?) har "färre funktioner" än D5500 beror väl lite på vad man värdesätter för grejer.
Den har ju ett mer avancerat AF-system, högre upplösning på skärmen, snabbare seriebildstagning, inbyggd fokusmotor (för användning av objektiv som inte har egen motor), kortare kortaste slutartid, commander mode för den inbyggda blixten, den har FP-synk.
Sedan är den lite större åxå, så att man nästan kan hålla den utan pincett...

Edit: Så du menar verkligen D7000? Man får ju en ny D7100 för typ 8000kr...

Skrivet av mrqaffe:

D7000 har inbyggd fokusmotor vilket är den teknik som öppnar upp till att kunna köra AF med alla gamla av optiker, det är snarare att bättre hus, det är fotografen och optiken som bestämmer om bilden blir bra, kamerahusen betyder väldigt lite i de flesta fall och ska man inte fota "snabbt" så spelar de i princip ingen roll, man vill ju oftast köra manuellt i vilket fall efter ett tag när man tröttnat på "finesserna"
Superzoomar brukar inte ge så bra bild men är bekväma i vissa lägen om man vill härma en kompaktkamera, välj hellre fasta optiker eller zoomar med f 2,8.

Skrivet av {SWEC}Rool82:

Jag skulle iaf ha tagit en D7000 före en D5500, bild kvalitén behöver du nog inte oroa dig för.
Är nog bara då du går upp i ISO som D5500 håller sig bättre.
En begagnad D7100 ligger runt 5500:- också som det ser ut, kan vara värt att tänka på.

Verkar som att ni alla håller med om att hus inte spelar så stor roll och att D7000 är bättre än D5500. Ska definitivt ta en lite närmare titt på den!

@dumbo Jag är helt medveten om att D7100 finns för 8000:-, men på den gäller inte Nikons 950-kronors cashback så ur ett helhetsperspektiv blir det drygt 2000:- dyrare upp från en D5500. Men mycket givande inlägg, tack!

@Rool82 - Ser också ett par D7100 nu på runt 5700-6000 på blocket, dessa fanns inte tidigare då jag endast sökte på Stockholm. Dock kan jag tänka mig att åka upp till uppsala för en D7100, så något större problem ska det inte vara. Ska kolla med säljarna!

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

@dumbo Jag är helt medveten om att D7100 finns för 8000:-, men på den gäller inte Nikons 950-kronors cashback så ur ett helhetsperspektiv blir det drygt 2000:- dyrare upp från en D5500. Men mycket givande inlägg, tack!

Jag menade mest att eftersom en ny D7100 kostar ca 8000kr så borde en begagnad dito rymmas inom budget med god marginal, så att då kolla på beg D7000 känns kanske att sikta väl lågt, även om även det är en fin kamera.

Permalänk
Medlem

Hej!
Eftersom du har två Nikon objektiv idag undrar jag: Har du någon kamera också? Kanske är ett objektiv för 8000kr det bästa du kan köpa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

Hej!
Eftersom du har två Nikon objektiv idag undrar jag: Har du någon kamera också? Kanske är ett objektiv för 8000kr det bästa du kan köpa

Skickades från m.sweclockers.com

Hade en Nikon D5100, men kamerahuset gick dessvärre sönder då någon sprang in i min pappa och fick honom att tappa den. Objektiv, väska, flash, laddare och sådan kringutrustning är tyvärr det enda som finns kvar.

Är nu på väg på att köpa en Nikon D7100 för 6000:- begagnat! Finns det något speciellt jag bör se upp för?

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk

Jag har haft min D7100 sen dag ett den kom till affären.
Har inget negativt att säga om den. Det är i så fall att du ska ha 90mb/s SDkort, ifall du ska ta ofta serie-tagningar. Annars påminner bufferten dig snabbt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk
Medlem

Som Berglund03 säger så behöver man snabba minneskort om man ska fota långa burst serier.
Kör själv med ett par SanDisk Extreme Pro som var dom snabbaste korten "med rimligt pris" då jag skaffade kameran.
Hade ett par segare Transcend kort först, och skillnaden var enormt stor.

Dock fotar jag i RAW, ska du fota i jpeg så är det inte riktigt lika viktigt. Men värt att tänka på.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Hade en Nikon D5100, men kamerahuset gick dessvärre sönder då någon sprang in i min pappa och fick honom att tappa den. Objektiv, väska, flash, laddare och sådan kringutrustning är tyvärr det enda som finns kvar.

Är nu på väg på att köpa en Nikon D7100 för 6000:- begagnat! Finns det något speciellt jag bör se upp för?

Kolla så den inte gått för mycket, om det tagits 100k bilder har den bara 50k bilder kvar(enligt specade 150k för slutaren)

Det betyder inte att den kommer eller inte kommer hålla längre (eller kortare för den delen) än vad specen säger.
Den skulle kunna gå 120k eller 170k, omöjligt att säga hur mycket den kommer gå innan den ger upp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

bara för att en kamera är gammal betyder det inte att det automatiskt blir dåligt....allt blir äldre med tiden... sj nöter jag på med min D300 fortfarande som jag köpte 2008.. på pappret sämre än D7000,,,men den ger mig fina bilder fortfarande

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Tyvärr så har mina föräldrar rätt så dålig inställning gentemot begagnade kameror (Inte riktigt helt obefogat, då man inte får med garanti osv. och man vet aldrig hur den föregående ägaren har hanterat kameran) så det blir en D5500 för min del.

Tack för alla svaren!

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |