Permalänk
Medlem

Prisuppfattning 290x/660

Hej!
Jag köpte för två veckor sedan ett Asus 290x DCUII från cdon för 2490kr. Nu i efterhand kan jag tycka att det var ett impulsköp då jag i stort sätt endast spelar league of legends.
Min yngre bror har ett Nvidia 660 2gb som han hade velat få uppgraderat så vi kom fram till att kanske byta kort med varandra.
Jag tänkte att han skulle ge mig ca 1800kr + sitt 660 för mitt 290x, är det rimligt?
Min bror har heller inte en särskilt bra processor vad jag förstår, en amd fx 6100. Kommer den att "flaska" grafikkortet(290x)?

MvH
Tobias

Permalänk
Medlem

Det låter rätt rimligt med priset där. Den kommer inte flaska nämnvärt tror jag speciellt inte om du klockar den.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vilka spel vi talar om. Spelar han väldigt cpu-krävande spel så kommer FX-6100 möjligtvis flaska lite men tror inte det kommer vara några problem om han överklockar. Men det skall han inte göra om det är originalkylaren som processorn har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Det låter rätt rimligt med priset där. Den kommer inte flaska nämnvärt tror jag speciellt inte om du klockar den.

Han har stock kylaren till sin processor, kommer han ändå kunna dra upp den lite så den inte flaskar?
Vi har aldrig överklockat något förr men jag antar att man bör kunna hitta en guide för just hans processor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det beror helt på vilka spel vi talar om. Spelar han väldigt cpu-krävande spel så kommer FX-6100 möjligtvis flaska lite men tror inte det kommer vara några problem om han överklockar. Men det skall han inte göra om det är originalkylaren som processorn har.

Jo han har stock kylaren men han har ett Antec 1200(chassi). Skulle det göra det möjligt att klocka processorn med stock kylaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av langudN:

Jo han har stock kylaren men han har ett Antec 1200(chassi). Skulle det göra det möjligt att klocka processorn med stock kylaren?

Nja. Kylarna man får med är inte gjorda för mer än att kunna kyla med basklocken. Ibland kanske knappt det. Först och främst vad är det för spel han spelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av langudN:

Hej!
Jag köpte för två veckor sedan ett Asus 290x DCUII från cdon för 2490kr. Nu i efterhand kan jag tycka att det var ett impulsköp då jag i stort sätt endast spelar league of legends.
Min yngre bror har ett Nvidia 660 2gb som han hade velat få uppgraderat så vi kom fram till att kanske byta kort med varandra.
Jag tänkte att han skulle ge mig ca 1800kr + sitt 660 för mitt 290x, är det rimligt?
Min bror har heller inte en särskilt bra processor vad jag förstår, en amd fx 6100. Kommer den att "flaska" grafikkortet(290x)?

MvH
Tobias

Låter som en utmärkt deal för er båda. Han får de mest prisvärda grafikkortet på marknaden... och du får tillräckligt bra grafikkort och samtidigt ett pris nära maxbeloppet du kan få för 290x kort.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Nja. Kylarna man får med är inte gjorda för mer än att kunna kyla med basklocken. Ibland kanske knappt det. Först och främst vad är det för spel han spelar?

Jag förstår. Jag tror han spelar allt förutom bilspel. Mestadels FPS titlar dock.
Är det ens värt att uppgradera grafikkortet om hans processor inte orkar med? Eller det kanske inte är "så illa" ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av langudN:

Jo han har stock kylaren men han har ett Antec 1200(chassi). Skulle det göra det möjligt att klocka processorn med stock kylaren?

Några hundra mhz borde väl vara lugnt? det är ju bara att hålla koll

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av langudN:

Jag förstår. Jag tror han spelar allt förutom bilspel. Mestadels FPS titlar dock.
Är det ens värt att uppgradera grafikkortet om hans processor inte orkar med? Eller det kanske inte är "så illa" ?

Eftersom ni är bröder är det la bara att byta och skulle det va något problem så byt bara tillbaka?

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av langudN:

Jag förstår. Jag tror han spelar allt förutom bilspel. Mestadels FPS titlar dock.
Är det ens värt att uppgradera grafikkortet om hans processor inte orkar med? Eller det kanske inte är "så illa" ?

Tror inte den kommer flaska om det mest är fps-spel. Dom spelen man märker skillnad i är t.ex GTA V, tror Total War också kräver väldigt mycket cpu.

Permalänk
Medlem

Säg till honom att bara köra med det nya kortet.
Blir ett stort lyft. När nyhetens behag är borta och han vill ha lite mer fps så gör inget och jag menar inget innan ni har monterat en ny kylare och läst på ordentligt om överklockning på hans cpu och moderkort.

Ta reda på vad han har för nätagg med och vad som krävs.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.