AMD Radeon Fury X poserar framför kameran

Permalänk
Avstängd

Det kommer att bli inom en snar framtid ett NVIDIA kort som bär AMD i sig.
Alla som köper ett Nvidia kort får inkluderat AMD i... och ni stödjer AMD också.

Nvidia - The way it's meant to be played With AMD inside.

Permalänk
Avstängd

HyniX med AMD har arbetat fram 1:a och 2:a generationens HBM minnen (High Bandwidth Memory).

1:a Generationen kommer sitta i AMDs nya Fiji/Fury kort... Hoppas de lyckas bra med detta nu.

Nvidia däremot kommer inte att använda sig utav 1:a Gen.

Nvidia kommer använda HBM 2:a Gen på deras nya kort inom kort.

Så (Gröna&Röda) "minnes" intresserade bör köpa FuRy X o stödja utvecklingen med dessa kort. Lite dyrt kanske men ändå

Nvidia will be adopting the High Bandwidth Memory (HBM) variant of stacked DRAM that was developed by AMD and Hynix, not the Hybrid Memory Cube (HCM) variant developed by Micron Technology and Intel.

Nvidia will be using 3D stacked memory on its GPUs starting with Pascal in 2016, a full year after AMD. Volta was Nvidia’s scheduled GPU for 2015 that was supposed to use the Hybrid Memory Cube or HMC for short which was s 3D stacked memory technology competing with HBM. However after HMC’s development fell behind the roadmap it put a lot of pressure on Nvidia to look for an alternative technology, which they did. What’s painfully ironic however is that Nvidia ended up using the AMD and SK Hynix co-developed HBM with Pascal. Which the company confirmed earlier this year. Nvidia very rarely uses a technology developed by their competition if ever.
AMD bet on HBM early on, while Nvidia bet on the competing HMC standard.
It seems AMD bet on the right technology and they stand to gain an entire year’s worth of exclusive access to the technology. Nvidia will simply have to make due with GDDR5 for 2015.

Micron Technology - HMC minnen (Hybrid Memory Cube).
https://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_Memory_Cube

Även Microsoft satsade på denna teknik, men HBM är det som gäller nu...
http://www.bit-tech.net/news/hardware/2012/05/09/microsoft-hm....

Sedan finns självklart flera andra varianter på minnen o.s.v.
http://www.3dincites.com/2013/10/the-many-flavors-of-3d-dram/

Mer om HBM...

HyniX:
http://www.setphaserstostun.org/hc26/HC26-11-day1-epub/HC26.1....

Nvidia:
http://www.cs.utah.edu/thememoryforum/mike.pdf

Permalänk
Avstängd

Att jämföra bilar vs grafikort är ju en hint om verkligeten.
Folk som har cash köper gärna en Mercedes för en miljon kr för att dom vet vad dom får.
Skulle Ford eller Kia fösökt sälja en bilmodell för en miljon kr Hade hånskrattet ekat över hela Sverige.
Ungefär så är väl lättast och beskriva NVIDIA/AMD

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mange43:

Att jämföra bilar vs grafikort är ju en hint om verkligeten.
Folk som har cash köper gärna en Mercedes för en miljon kr för att dom vet vad dom får.
Skulle Ford eller Kia fösökt sälja en bilmodell för en miljon kr Hade hånskrattet ekat över hela Sverige.
Ungefär så är väl lättast och beskriva NVIDIA/AMD

OBS ford rostar gärna även fast du ej ens fått nycklarna till ditt nya åk.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Mange43:

Att jämföra bilar vs grafikort är ju en hint om verkligeten.
Folk som har cash köper gärna en Mercedes för en miljon kr för att dom vet vad dom får.
Skulle Ford eller Kia fösökt sälja en bilmodell för en miljon kr Hade hånskrattet ekat över hela Sverige.
Ungefär så är väl lättast och beskriva NVIDIA/AMD

Fast det är inte riktigt jämförbart heller. Att AMD bara skulle vara en "billig", och därmed dålig, variant av Nvidia är bara skitsnack. Nvidia är inte Mercedes och AMD är inte Ford eller Kia. Hela resonemanget förutsätter att Nvidia alltid gör kvalitetsprodukter och AMD gör billigt smäck när sanningen är något helt annat.

Ska man absolut helt tvunget göra en sån jämförelse så är det på sin höjd som BMW och Mercedes där de båda tillverkarna turas om att göra snabbast och finast bilar men det blir lite för komplicerad jämförelse för att det ska vara praktiskt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Att jämföra bilar vs grafikort är ju en hint om verkligeten.
Folk som har cash köper gärna en Mercedes för en miljon kr för att dom vet vad dom får.
Skulle Ford eller Kia fösökt sälja en bilmodell för en miljon kr Hade hånskrattet ekat över hela Sverige.
Ungefär så är väl lättast och beskriva NVIDIA/AMD

Oj du låter ju inte alls som en fanboy :D. Personligen har jag aldrig förstått mig på folk som är märkeslojala.
Det är mycket bättre här på Sweclockers jämfört med de Brittiska och Amerikanska sidorna(det är värre krig mellan Amd och Nvidia där än mellan konsolbönderna) men det förekommer ju ganska ofta även här.

Det finns bara ett rationellt sätt att välja datordelar på och det är att ta reda på vilken produkt som bäst uppfyller de kriterier man har för sitt köp.
Om man inför ett köp istället har inställningen att ett visst märke automatiskt är bättre så ger man dess produkter ett värde som inte stämmer överens med verkligheten. Märkeslojalitet är bra för företag, inte för oss konsumenter.

Det finns inget "good guy" företag som gör grafikkort i nuläget, både Amd och Nvidia har betett sig väldigt tveksamt vid flera tillfällen.
Nvidia hade ju som exempel en ganska lång period då folk med kort i 500 serien fick svarta frysta skärmar efter 5 minuters spel i dx10(tror jag det var), enda sättet att komma förbi detta var att höja volten ganska mycket.
Jag upplevde detta personligen när Far cry 3 kom och jag försökte spela det, tror det tog 4 månader innan det fixades.
Sen har vi ju också hela dramat om 970s minne, detta var ren girighet av Nvidia och de blev ju också stämda för falsk marknadsföring.
Sen finns det ju de som påstår att Nvidia med flit gjort Kepler sämre än Maxwell i The Witcher 3 med sina drivrutiner, detta går ju bara att spekulera i dock.

AMD har ju inte precis varit aktiva gällande drivrutiner på senaste tiden, jag kommer ihåg många tillfällen då folk inte kunnat spela vissa spel då de blivit tvungna att vänta på nya.
Sen har vi ju också hela historien om hur AMD anklagade Nvidia för att sabotera AMDs prestanda i The Witcher 3 med hairworks, det intressanta med detta är ju att redan dag 1 så var det en tråd på Reddit där en person hittat en ganska enkel lösning.
Sen har vi ju Bulldozer floppen som kostade många människor på Amd sina jobb :).

Det fanns en period då det var stark konkurrens mellan Nvidia och ATI(som de hette då), jag hoppas att AMD med Fury kan utmana Nvidia på det sättet igen.
Som det ser ut nu dock, så måste Fury vara en hel del snabbare än 980Ti och Titan X för att folk ska kunna välja 4gb över 6/12. Om 3 dagar får vi se om det blir så, man kan bara hålla tummarna!

Nu detta blev ganska långt, det kan bli så när man är sjuk hemma en fredag och behöver skriva av sig lite :).

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Jag kan tänka mig att lägga 10 kkr på ett grafikkort, men inte fem spänn extra för en poänglös tygbit lindad runt en kabel....

Jag kan tänka mig att lägga 10kkr extra för att få ett snyggt grafikkort, men inte en spänn extra för onödig prestanda.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Mange43:

OBS ford rostar gärna även fast du ej ens fått nycklarna till ditt nya åk.

Grattis. En helt ny nivå på ignorans och fördomsfullhet.

Du verkar dessutom ha glömt av alla de Mercedes-bilar, främst C-serien, som rostade/rostar duktigt ändå upp till årsmodell 2007.

Men det är ju precis så som du utrycker dig som "brand loyalism" fungerar och framförallt spelar företagen perfekt i händerna. Man skapar en image som man långsamt och strävsamt föder, sen kan man komma undan med vad som helst, bara kundbasen upplever att man har investerat i det lyxigaste som går att få för papperspengar. Apple är ju också ett utmärkt exempel på detta.

Nu säger jag inte att varken Mercedes, Apple eller Nvidia, i det här fallet, inte tillverkar bra produkter, för det gör dom i vissa fall men inte alltid som dom väldigt gärna vill att du som kund ska uppleva. Gärna till ett omotiverat högt pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Menade att GT verkar säljas fortfarande, men under annat bolag (inte Noctua).

Det har alltid varit Nidec Servo som tillverkat den typen av fläktar (datablad). Scythe sålde dem till privatpersoner under märket Gentle Typhoon. Annars är Nidec en stor leverantör till diverse industri. Nidecs fläktar av den typen fungerar mycket bra på en radiator, de har en väl lämpad fläktkurva just för det. PCper postade en annan bild:

Ser ut som en av Nidecs fläktar med högre varvtal, notera "ringen". http://www.nidec-servo.com/en/digital/pdf/D1225C_hi.pdf

datablad
Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Där ser man. Bilden som sweclockers hade i nyheten var troligen ett tidigt enginering sample. Bilderna som @Pholostan länkade till ser klart bättre ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Discokungen

Riktigt snyggt. Sleevad slang och allting! Jag älskar designen och hoppas de äntligen har lärt sig designa referenskylare.

Det är för övrigt riktigt bra inlägg av @Spruce89 och @Dinoman som gör vettiga analyser på det här rätt orimliga med att se ett företag som genombra utan större anledning.

Jag vill ändå tillägga att AMD har gjort extremt mycket arbete med sina drivrutiner som inte direkt syns i features. Prestandan för både 7970/280X och 290/X har ökat rätt extremt mycket sen de släpptes och detta är enbart tack vare polering av drivrutiner. De kort från Nvidia som de matchades mot vid release kör de helt över nu! Det är klart imponerande!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Det har alltid varit Nidec Servo som tillverkat den typen av fläktar (datablad). Scythe sålde dem till privatpersoner under märket Gentle Typhoon. Annars är Nidec en stor leverantör till diverse industri. Nidecs fläktar av den typen fungerar mycket bra på en radiator, de har en väl lämpad fläktkurva just för det. PCper postade en annan bild:
http://www.pcper.com/files/imagecache/article_max_width/news/2015-06-12/fury05.jpg

Ser ut som en av Nidecs fläktar med högre varvtal, notera "ringen". http://www.nidec-servo.com/en/digital/pdf/D1225C_hi.pdf

Ser riktigt fint ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Inaktiv

"nackdelen att videominnet blir begränsat till 4 GB." Hmm....?

http://hardforum.com/showpost.php?p=1041662946&postcount=14

Permalänk
Avstängd

SKITKUL - men kommer amd slänga med dom typhoon fläktarna med korten??? För mig veterligen har dom slutat säljas? Bästa fläktarna som finns.

Permalänk
Skrivet av anon999:

Det är ju 390x inte Fury, vad som sägs senast. helt enkelt ett 290x med 8Gb ram (kostar idag 4500kr).

Skrivet av cider123:

SKITKUL - men kommer amd slänga med dom typhoon fläktarna med korten??? För mig veterligen har dom slutat säljas? Bästa fläktarna som finns.

Ja det hade faktiskt varit bra, speciellt om dom är styrda och inte går på fullvarv. GT har inte slutat säljas utan Scythe drog sig ur och sluta sälja GT under sitt varumärke eller om det var designen som drog sig ur (kommer inte ihåg vilket). Säljs inte till konsument lika mycket längre utan till företag vad jag fått höra.

Men går ju att få tag i om man vill http://www.amazon.com/gp/aw/s/ref=is_s_ss_i_0_10?k=gentle+typ...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

HyniX med AMD har arbetat fram 1:a och 2:a generationens HBM minnen (High Bandwidth Memory).

1:a Generationen kommer sitta i AMDs nya Fiji/Fury kort... Hoppas de lyckas bra med detta nu.

Nvidia däremot kommer inte att använda sig utav 1:a Gen.

Nvidia kommer använda HBM 2:a Gen på deras nya kort inom kort.

Inom kort? Var det inte under 2016? Sannolikt hakar även AMD på HBM2 då det finns tillgängligt.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.