Hämtas systemuppdatering även i mobila nätet?

Permalänk
Medlem

Hämtas systemuppdatering även i mobila nätet?

Jag råkade idag ut för att min datakvot tog slut och det har aldrig hänt tidigare för jag använder väldigt lite när jag inte sitter på mitt eget wifi, jag har ofta så mycket som 50-75% kvar som outnyttjat vid varje månadsslut. I samband med att detta idag hände uppmanar telefonen mig lite senare att uppdatera till Lollipop 5.0.2. (Men jag vill inte ha den, jag återgick nämligen till 4.4.4 eftersom jag fick problem med min Bluetooth ihop med lollipop).

Därför undrar jag om telefonen kan ha slösat bort hela min kvot på en stor uppdatering jag ändå inte vill ha? Och i så fall, finns det någon inställning för detta så jag fortsättningsvis tvingar den att enbart kolla efter uppdateringar via wifi?
När jag var i stan gjorde jag en omstart av telefonen och jag misstänker att det eventuellt triggade kontrollen om systemuppdatering fanns, men jag tycker ändå inte den borde slösat bort hela min kvot på att hämta den via mobildata.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Hedersmedlem

Du borde ha nån inställning om det men den kanske ser annorlunda ut beroende på vilken mobil du har. På min Xperia går jag in i uppdateringscentrets inställningar och där är det ikryssat som standard att bara hämta uppdateringar via WiFi.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Du borde ha nån inställning om det men den kanske ser annorlunda ut beroende på vilken mobil du har. På min Xperia går jag in i uppdateringscentrets inställningar och där är det ikryssat som standard att bara hämta uppdateringar via WiFi.

Precis... ALLA ska väl ha det alternativet? Oavsett om man har en Nexus med Vanilla Android eller någon annan tillverkares "bloatade" programvara.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Precis... ALLA ska väl ha det alternativet? Oavsett om man har en Nexus med Vanilla Android eller någon annan tillverkares "bloatade" programvara.

Tycker jag nu letat men hittar inget om detta, mobilen är en OnePlus One. Däremot såg jag nu att Android-System hade använt nästan 600 MB av min kvot och därmed kört den i taket eftersom jag inte har mer än 750 MB eller liknande.

Och varför hämtas den en gång till bara för att jag startade om telefonen? För jag vet att den redan har uppmanat mig installera tidigare men det har jag ignorerat då.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Gå till inställningar - Om enheten - Programvaruuppdateringar. Där kan du välja om hämta uppdatering via wifi eller data nätverk.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Gå till inställningar - Om enheten - Programvaruuppdateringar. Där kan du välja om hämta uppdatering via wifi eller data nätverk.

På min finns Inställningar - Om telefonen - Systemuppdateringar men sedan finns där enbart en knapp för att utföra uppdatering, inte alls några andra menyalternativ eller liknande.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

På min finns Inställningar - Om telefonen - Systemuppdateringar men sedan finns där enbart en knapp för att utföra uppdatering, inte alls några andra menyalternativ eller liknande.

Förmodligen har den redan hämtat ner uppdateringen och väntar på att installeras? Iallafall skall det vara där, man får välja Uppdatera Nu - Auto update - Endast WiFi. Om inte 1+1 har tagit bort detta alternativ, isåfall är det väldigt dumt gjort.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Rekordmedlem

Det brukar gå att välja, det brukar även finnas ett val att stänga av mobildata till appar i bakgrunden.
Man kan nog dessutom skapa profiler som styr, själv har jag gjort en som har förval att telefonen stänger av mobildata och wifikretsen om den tappar kontakt med min accesspunkt hemma om den varit aktiverad i "ladd/synkläge" den kan alltså bara köra appar och fungera som telefon om jag inte väljer nått annat manuellt och glömmer jag att byta till nått annat när jag går hemifrån så växlar den alltså själv och dödar datatrafiken och minskar elförbrukningen automatiskt om jag inte har valt nått annat.

Det kan ju även vara bra att gå in i playbutikens inställningar och välja att bara uppdatera appar via wifi men tex Amazons appbutik har inget tvärstopp för mobildata men man kan välja inga uppdateringar över 2 Mbyte (tror jag det är)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Återställde precis till "stock version" igen. Så här ser det ut.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro