Permalänk
Medlem

Köpråd kraftfull laptop

Hey

Jag har 0 koll på bärbara datorer, så behöver därför er hjälp!
Ska byta jobb snart, och har fått i uppdrag att återkoppla med vad jag önskar för utrustning. Yrkestiteln är webdev, så kommer garanterat bli en hel del multitasking, samt några tyngre applikationer. Av den anledningen har jag valt att kollat på datorer med 16GB minne (men går ju iofs att uppgradera i efterhand).
Tangentbord och skärm ska helst vara "helt ok" för de dagar man jobbar utanför kontoret. Full-HD är helt klart ett krav. SSD är också ett måste, 256 GB räcker kanske, men jag har främst kollat på 512GB.

Budget har jag inte riktigt någon, utan fick relativt fria tyglar att välja, men tänkte att det skulle vara schysst att återkomma med något förslag som ligger runt 15k.

Har surfat runt en del på Dustin, och hittills är det Asus ZenBook pro UX501JW som jag har fastnat för.
https://www.dustin.se/product/5010856427/zenbook-pro-ux501jw
Det enda som får mig att tveka på den är den blanka skärmen, och ev även prislappen...
Är den något att ha, eller finns det bättre för samma peng?

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Skrivet av csoLs:

Hey

Jag har 0 koll på bärbara datorer, så behöver därför er hjälp!
Ska byta jobb snart, och har fått i uppdrag att återkoppla med vad jag önskar för utrustning. Yrkestiteln är webdev, så kommer garanterat bli en hel del multitasking, samt några tyngre applikationer. Av den anledningen har jag valt att kollat på datorer med 16GB minne (men går ju iofs att uppgradera i efterhand).
Tangentbord och skärm ska helst vara "helt ok" för de dagar man jobbar utanför kontoret. Full-HD är helt klart ett krav. SSD är också ett måste, 256 GB räcker kanske, men jag har främst kollat på 512GB.

Budget har jag inte riktigt någon, utan fick relativt fria tyglar att välja, men tänkte att det skulle vara schysst att återkomma med något förslag som ligger runt 15k.

Har surfat runt en del på Dustin, och hittills är det Asus ZenBook pro UX501JW som jag har fastnat för.
https://www.dustin.se/product/5010856427/zenbook-pro-ux501jw
Det enda som får mig att tveka på den är den blanka skärmen, och ev även prislappen...
Är den något att ha, eller finns det bättre för samma peng?

Tack på förhand!

Här har du några bra datorer att gå igenom..

http://www.inet.se/kategori/871/barbar-gaming/26/Asus

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Här har du några bra datorer att gå igenom..

http://www.inet.se/kategori/871/barbar-gaming/26/Asus

Ledsen om jag låter bitchig, men det där var ju ett extremt värdelöst svar (aka "low effort"). Att bara jämföra speccs på papper är ju precis det jag redan har gjort.

Tack ändå, får bestämma mig utan andras input.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk

Kan starkt rekommendera Asus G751 serierna!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D (Artic Liquid Freezer 2 360) | MSI GeForce RTX 4090 24GB SUPRIM X | G.Skill 32GB DDR5 | Seasonic Vertex GX 1000W | Lian Li LANCOOL III | Samsung 49" Odyssey G9 | beyerdynamic dt 1990 pro | ADI-2-DAC FS |

Permalänk
Medlem

UX501 finns ju även med matt IPS-skärm men då kan du få max 12 gb ram då 4gb dumt nog är fastlött.

Om jag var du hade jag valt mellan den UX501 konfiguration som du länkade eller Dell XPS15. MBP Pro 15 är ju även ett alternativ om OSX funkar. Om du i program som använder dig av kan ha användning av Quadro grafikkort finns XPS15 i utföranden med sådana grafikkort, modellen heter då Precision M3800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fastback:

UX501 finns ju även med matt IPS-skärm men då kan du få max 12 gb ram då 4gb dumt nog är fastlött.

Om jag var du hade jag valt mellan den UX501 konfiguration som du länkade eller Dell XPS15. MBP Pro 15 är ju även ett alternativ om OSX funkar. Om du i program som använder dig av kan ha användning av Quadro grafikkort finns XPS15 i utföranden med sådana grafikkort, modellen heter då Precision M3800.

Tack för infon, precis såna svar man önskar att alla gav! Slutade med den blanka varianten av UX501JW, fast med dubbla externa skärmar. Funderade lite på MBP, men kom fram till att jag trots allt föredrar win över osx

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av csoLs:

Tack för infon, precis såna svar man önskar att alla gav! Slutade med den blanka varianten av UX501JW, fast med dubbla externa skärmar. Funderade lite på MBP, men kom fram till att jag trots allt föredrar win över osx

Bara glad att kunna hjälpa till! Hoppas att du blir nöjd med UX501!