Samsung Galaxy Note 5 kan få USB Type-C och 5,9-tumsskärm

Permalänk
Inaktiv

lol seriöst? gå runt med 5,9 tum mobil ser weird ut att gå runt o prata med sån i örat
mobiler börjat bli överdrivet stora

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av anon151788:

lol seriöst? gå runt med 5,9 tum mobil ser weird ut att gå runt o prata med sån i örat
mobiler börjat bli överdrivet stora

vad är problemet? Är ju perfekt att det finns olika storlekar för olika needs. Kan föstå att folk vill ha 5 tum eller mindre men jag som spenderar mest tid på olika forum och ser mycket på serier och film så är 5.7+ tum perfekt! Ser fram emot releasen av Note 5!

Sen finns det alltid andra alternativ för dig och andra som gillar "normal" storlek på telefoner. Alla tycker inte lika så är bra att det finns alternativ för alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

@tyvar1:

Fast alternativen bland premiumtelefoner är rätt begränsat om du inte vill ha en stor telefon.
Det irriterar även mig som inte alls tycker om utvecklingen.

Det är inte det faktum att du har en stor telefon som stör mig, utan faktumet att det är svårt att hitta mindre telefoner som är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epple:

"2K" har funnits i mobiltelefoner i flera år, och då naturligtvis som i folkmun kallas för '1080p' eller 'FullHD'. I artikeln påstås det felaktigt att 2560x1440 - även kallat QHD - skulle vara 2K, vilket inte är stämmer då det vida överstiger ramarna för vad som bör kallas 2K [ungefär 2000 pixlar i bredd].

Inget stort såklart, men jag ser denna felaktighet tryckas ut titt som tätt på grund av marknadsförare som jag förmodar tycker det låter fränare med 2K, 4K osv utan att ha direkt koll på den egentligen upplösningen.

Men om vi ska fortsätta på samma sätt som vi gjort tidigare så borde inte 1080p vara 2k utan snarare borde 4k heta 2k istället. För så länge jag har haft lite koll på datorer så har man sagt 720p eller 1080p eller liknande dvs antalet pixlar på höjden. Att helt plöstligt byta till att benämna bredden är enligt mig heldumt.

Därför borde det egentligen benämnas 1080p, 1440p, 2k(2160p) osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kdrag:

För Gear VR är det bra med 4K, för allt annat håller jag med om att det är helt onödigt.

Eller carboard eller liknande...

Skrivet av Jaevel:

@tyvar1:

Fast alternativen bland premiumtelefoner är rätt begränsat om du inte vill ha en stor telefon.
Det irriterar även mig som inte alls tycker om utvecklingen.

Det är inte det faktum att du har en stor telefon som stör mig, utan faktumet att det är svårt att hitta mindre telefoner som är bra.

Till viss del håller jag med om detta, men samtidigt är ju behoven mindre på en mindre telefon med lägre upplösning osv. Du behöver inte ha värsta processorn och grafikkretsen på en enhet med typ 720 eller ens 1080p liksom för medelprestanda idag på dessa områden räcker och blir över. Däremot vill man förstås kunna få samma byggkvalitet och samma kvalitet på komponenter som kamera, modem osv. men det kan man ju få. Galaxy Alpha exempelvis. Sen blir du förstås ganska begränsad i dina val om du har ett hårt krav på skärmstorlek, men det gäller ju de flesta hårda krav liksom. Om jag kräver en hyfsat högupplöst skärm på över 6 tum på en telefon så blir det inte heller så mycket att välja på exempelvis, eller om jag kräver en tryckkänslig stylus. Krav som ligger utanför marknadens mitt blir begränsade hur man än gör och marknaden nu säger att telefoner i de högre klasserna ska ligga på drygt 5 tum.

Permalänk
Medlem

@snajk: Precis, och det gör att jag inte gillar utvecklingen.
Jag gillade hur det såg ut när samsung galaxy s2 var boss.
Då var telefonerna lagom stora enligt mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaevel:

@snajk: Precis, och det gör att jag inte gillar utvecklingen.
Jag gillade hur det såg ut när samsung galaxy s2 var boss.
Då var telefonerna lagom stora enligt mig.

Jo men vad jag säger är att det finns alternativ, bara inte med topprestanda men det spelar också mindre roll på en telefon med lägre upplösning. Det är förstås tråkigt om man har behovet av just den bästa prestandan i ett litet format, men det är en väldigt snäv nisch idag och du har sannolikt inte behovet egentligen utan vill bara ha det snabbaste liksom.

Du skulle ju kunna glädjas åt att du bara behöver betala ~hälften jämfört med någon som vill ha en större skärm för att få tillräckliga prestanda istället. S5 mini eller Z3 Compact kostar båda typ 3000 och har ganska precis samma funktioner som deras större syskon (även om S5 mini har lite klenare processor så spelar det som sagt mindre roll då upplösningen också är lägre), vad är problemet med dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

För någon som aldrig ägt en Note men gillar Galaxy serien överlag.
Tycker 5" känns perfekt. Har ganska stora händer.

Någon som har lite input som kommer från en mobil med större skärm än 5"? T.ex.
Börjar det inte bli lite trångt i fickan och obekvämt att hålla i?

5 tum är väldigt bra storlek ja. Jag har en note 4 nu som är nog 5,4 eller 5,5 och jag tycker att den är bra storlel för att vara en stor telefon, intw jobbig.

Har dock haft en lumia1520 som är 6 tum och den är för stor, så tycker att dom gjort helt fel när dom gör nya note större än den gamla. Den där sista halvtummen gör skitstor skillnad för hur den ligger i handen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

5 tum är väldigt bra storlek ja. Jag har en note 4 nu som är nog 5,4 eller 5,5 och jag tycker att den är bra storlel för att vara en stor telefon, intw jobbig.

Har dock haft en lumia1520 som är 6 tum och den är för stor, så tycker att dom gjort helt fel när dom gör nya note större än den gamla. Den där sista halvtummen gör skitstor skillnad för hur den ligger i handen.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra koll du har, Note 4 är 5,7"

Hur som helst så hoppas jag absolut att skärmen är lite större på Note 5, men utan att själv enheten blir mycket större. Kanske blir att jag skaffar en Note 5 lite beroende på hur den blir, har en Note 3 i dagsläget och är så sjukt nöjd med den :). Jag skulle aldrig kunna gå tillbaks till mindre skärm iaf, det är svårt när man väl vant sig vid en viss storlek. Skulle heller aldrig kunna gå tillbaks till LCD-skärm för den delen.
Om den får USB Type-C är ju också trevligt, även om jag sällan ens använder kabel så är det ju bra med en lite smidigare kontakt iaf.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deadich:

5 tum är väldigt bra storlek ja. Jag har en note 4 nu som är nog 5,4 eller 5,5 och jag tycker att den är bra storlel för att vara en stor telefon, intw jobbig.

Har dock haft en lumia1520 som är 6 tum och den är för stor, så tycker att dom gjort helt fel när dom gör nya note större än den gamla. Den där sista halvtummen gör skitstor skillnad för hur den ligger i handen.

Skickades från m.sweclockers.com

Lumias storlek beror dock inte bara på skärmstorleken utan också på deras design. En galaxy eller xperia med samma skärmstorlek är ju normalt ganska mycket mindre på alla ledder liksom. Jag gillar deras designspråk men på stora telefoner blir det väl stort att ha i fickan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Lumias storlek beror dock inte bara på skärmstorleken utan också på deras design. En galaxy eller xperia med samma skärmstorlek är ju normalt ganska mycket mindre på alla ledder liksom. Jag gillar deras designspråk men på stora telefoner blir det väl stort att ha i fickan.

ja jag vet, men 5,9 blir ändå för stor.

Skrivet av Raptor:

Bra koll du har, Note 4 är 5,7"

Hur som helst så hoppas jag absolut att skärmen är lite större på Note 5, men utan att själv enheten blir mycket större. Kanske blir att jag skaffar en Note 5 lite beroende på hur den blir, har en Note 3 i dagsläget och är så sjukt nöjd med den :). Jag skulle aldrig kunna gå tillbaks till mindre skärm iaf, det är svårt när man väl vant sig vid en viss storlek. Skulle heller aldrig kunna gå tillbaks till LCD-skärm för den delen.
Om den får USB Type-C är ju också trevligt, även om jag sällan ens använder kabel så är det ju bra med en lite smidigare kontakt iaf.

mhm, blandade nog ihop det med någon annan, var och kände på en jävla massa telefoner. tyckte att sweetspot för en phablet var 5,4-5,5 tum. För en vanlig telefon gillar jag 5 tum bäst. Tycker hursomhelst att gå upp större är dumt, noten är för stor redan. Det är väl för att rättfärdiga 4k-skärm de vill ha den större kanske, så att de kan skryta om att den har 4k och sälja dyrt.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

varför har dom inte en egen kontakt av dålig kvalité, så man måste köpa en ny sladd för 699kr när den går sönder? så gör väl dom flesta.

Permalänk
Skrivet av riktigninja:

varför har dom inte en egen kontakt av dålig kvalité, så man måste köpa en ny sladd för 699kr när den går sönder? så gör väl dom flesta.

Vad menar du nu? 95% av marknaden kör samma kontakt eller ja 85% för att vara mer exakt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

Men om vi ska fortsätta på samma sätt som vi gjort tidigare så borde inte 1080p vara 2k utan snarare borde 4k heta 2k istället. För så länge jag har haft lite koll på datorer så har man sagt 720p eller 1080p eller liknande dvs antalet pixlar på höjden. Att helt plöstligt byta till att benämna bredden är enligt mig heldumt.

Därför borde det egentligen benämnas 1080p, 1440p, 2k(2160p) osv.

Förstår vad du menar och i datorvärlden gör man än så länge just så, men xK härstammar från filmindustrin där vanliga konsumenter sällan haft den insynen. Inte heller marknadsförare tycks det... Fördelen med att gå på bredd är att man oftast har en gemensam sådan till skillnad från höjd, vilket kan skilja sig beroende på vilket bildförhållande som används ("aspect ratio" på engelska).
En TV har ju i regel förhållandet 16:9 medan många filmer kryper ner till 21:9 med svarta band i över- och underkant - bredden är densamma men höjden skiljer sig och just därför är det smidigare att då gå på bredd och låta bildförhållandet diktera höjden. Det behovet finns inte alls på samma sätt i användandet av datorer där man hela tiden vill använda 100% av bildytan, varför man kört vidare på 1080p osv. Sen kan man ju gå ännu längre tillbaka i tiden var det egentligen härstammar från, men det kanske inte är så relevant i sammanhanget.

Jag misstänker att det kommer bli en blandning av vad som används var framöver när 'datorer' mer och mer blir en ytterligare TV-skärm för gemene man, men det är egentligen bara två olika sätt att se samma sak på. Enkelt att komma ihåg om man väl vet om det, och det är aldrig fel att kunna se igenom marknadsförarnas trick.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

*snyft*.. älskar min Note 4, och det enda jag hade begärt mer utav den är usb 3, tex C-type ruskigt bra mobil men tråkigt att överföringshastigheten bara e i usb2 :(, min note 3 innan hade usb3.. hahaha gaaah så mycket omvändningar.. men men, får va nöjd med min note4. jag orkar inte uppdatera mer.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gtoxed:

*snyft*.. älskar min Note 4, och det enda jag hade begärt mer utav den är usb 3, tex C-type ruskigt bra mobil men tråkigt att överföringshastigheten bara e i usb2 :(, min note 3 innan hade usb3.. hahaha gaaah så mycket omvändningar.. men men, får va nöjd med min note4. jag orkar inte uppdatera mer.

Lite samma läge men jag hade uppskattat vattentålighet och bryr mig inte så mycket om USB-hastigheten. Vet inte om stylusen sätter stopp för vattentålighet men om de kan göra både USB och hörlursuttag vattentäta så borde det inte vara något större problem med en helt passiv penna och hålet för den liksom.

Permalänk
Medlem

Vill ha... Men jag har för lite pengar, får sitta kvar med min Note 2 i ett par år till I guess.

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Vad menar du nu? 95% av marknaden kör samma kontakt eller ja 85% för att vara mer exakt.

sist jag såg en iphone hade dom en konstig specialkontakt ,och dom har 50% av marknaden för mobiler.

Permalänk
Skrivet av riktigninja:

sist jag såg en iphone hade dom en konstig specialkontakt ,och dom har 50% av marknaden för mobiler.

Fel dom har 14% av marknaden totalt sett för mobiler.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar