Permalänk

Ipad mini 2?

Hejsan kära sweclockers!
Jag har under den senaste månaden grumlat på att införskaffa mig en ipad efter att jag var tvungen att lämna tillbaka min ipad till skolan nu efter studenten. Jag är väldigt sugen på ipad mini eftersom jag inte kollar videos och arbetar på den så känns den mer flexibel.

Så som jag har förstått det så är det absolut inte värt att skaffa sig ipad mini 3 eftersom det inte är någon ny hårdvara. Då återstår ipad mini 2.
Det jag undrar är om det är värt att köpa en ipad mini 2 tre-fyra månader innan nästa release? Eller är det extremt dumt?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Så småningom kommer ju hårdvaran i ipad mini 2/3 kännas föråldrad. Det är ju lite trist att den inte har någon multitaskingförmåga, t.ex. Om man är inne i ett program och behöver hoppa till någon lista i ett annat program utan att programmen startar om sig varje gång eller att den laddar om tabbar i webläsaren då och då (brist på ram-minne?) så man blir utloggad eller värre från vissa sidor.

Om du ändå inte tänker köpa en ipad mini 4 så är det ingen idé att vänta på att ipad mini 3 sjunker till samma pris som ipad mini 2 har idag efter att ipad mini 4 lanserats. Kan lika gärna köpa en ipad mini 2 16 GB wifi på en gång. Ipad mini 2 kommer nog sluta säljas då.

Förvisso är andrahandspriserna på appleprodukter relativt höga men det är hur många människor som helst som redan har en surfplatta som får en ny surfplatta via ett jobb så det är ganska bra utbud på oanvändna ipads på sidor som blocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Password:

Så småningom kommer ju hårdvaran i ipad mini 2/3 kännas föråldrad. Det är ju lite trist att den inte har någon multitaskingförmåga, t.ex. Om man är inne i ett program och behöver hoppa till någon lista i ett annat program utan att programmen startar om sig varje gång eller att den laddar om tabbar i webläsaren då och då (brist på ram-minne?) så man blir utloggad eller värre från vissa sidor.

Om du ändå inte tänker köpa en ipad mini 4 så är det ingen idé att vänta på att ipad mini 3 sjunker till samma pris som ipad mini 2 har idag efter att ipad mini 4 lanserats. Kan lika gärna köpa en ipad mini 2 16 GB wifi på en gång. Ipad mini 2 kommer nog sluta säljas då.

Förvisso är andrahandspriserna på appleprodukter relativt höga men det är hur många människor som helst som redan har en surfplatta som får en ny surfplatta via ett jobb så det är ganska bra utbud på oanvändna ipads på sidor som blocket.

Öh, multitasking kommer ju i iOS 9 till alla nyare iPads? Bara iPad Air 2 som får Split View, med anledning av A8X. Vet att fenomenet där Safari laddar om sidan inte längre förekommer i El Capitan (här) men verkar som att det gäller även för iOS 9 enligt en av kommentarerna i samma reddit-tråd.

OnT: Har du inte bråttom kan du lika gärna vänta på nästa generation, men vill du ha en nu så köper du en nu - finns alltid risk att man vänta i evigheter annars. Jag skulle nog räkna med att den fjärde Mini-generationen får A8X medan iPad Air får A9X.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Om du ska jobba på plattan så hade jag hellre valt en windowsplatta.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk

Så det är kört alltså. Får helt enkelt vänta tills nästa ipad kommer ut och köpa då, vill inte ha en produkt som inte är användbar om 1-2 år.

Skrivet av Password:

Så småningom kommer ju hårdvaran i ipad mini 2/3 kännas föråldrad. Det är ju lite trist att den inte har någon multitaskingförmåga, t.ex. Om man är inne i ett program och behöver hoppa till någon lista i ett annat program utan att programmen startar om sig varje gång eller att den laddar om tabbar i webläsaren då och då (brist på ram-minne?) så man blir utloggad eller värre från vissa sidor.

Om du ändå inte tänker köpa en ipad mini 4 så är det ingen idé att vänta på att ipad mini 3 sjunker till samma pris som ipad mini 2 har idag efter att ipad mini 4 lanserats. Kan lika gärna köpa en ipad mini 2 16 GB wifi på en gång. Ipad mini 2 kommer nog sluta säljas då.

Förvisso är andrahandspriserna på appleprodukter relativt höga men det är hur många människor som helst som redan har en surfplatta som får en ny surfplatta via ett jobb så det är ganska bra utbud på oanvändna ipads på sidor som blocket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hur mycket snabbare kommer ipad mini 4 vara i jämförelse med den tidigare generationen?

Skrivet av Afrasbaba:

Öh, multitasking kommer ju i iOS 9 till alla nyare iPads? Bara iPad Air 2 som får Split View, med anledning av A8X. Vet att fenomenet där Safari laddar om sidan inte längre förekommer i El Capitan (här) men verkar som att det gäller även för iOS 9 enligt en av kommentarerna i samma reddit-tråd.

OnT: Har du inte bråttom kan du lika gärna vänta på nästa generation, men vill du ha en nu så köper du en nu - finns alltid risk att man vänta i evigheter annars. Jag skulle nog räkna med att den fjärde Mini-generationen får A8X medan iPad Air får A9X.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wildtigaah:

Hur mycket snabbare kommer ipad mini 4 vara i jämförelse med den tidigare generationen?
Skickades från m.sweclockers.com

Det kan inte jag svara på, men iPad Air 2 med A8X fick "2.5x snabbare grafik" och "40% snabbare processor" än iPad Air som hade A7. Det borde nog vara liknande för iPad Mini 4.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]