Radeon R9 Fury X får endast 4 GB minne

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

och det är idag. ett så kraftfullt grafikkort som fury x lär vara riktas i stor utsträckning mot höga upplösningar och att då ha 4gb som är ett gränsfall redan idag i vissa fall känns inte vettigt alls. vad händer med de som tänkte köpa två eller tre sådana kort för att spela i någon extrem eyefinity-lösning? det är ändå de kunderna som är målgruppen för en sådan produkt. vad händer om ett eller två år?

Om ett eller två år så får de syn på en recension av nya GTX Radeon Titan 2 Ultra som spöar deras gamla kort så de lägger lika mycket pengar på att uppgradera igen!

Permalänk
Medlem

@Mocka:

Är väl ganska självklart att de stallar för att dx12 ska gå att använda som någon sorts räddning, där man kan använd allt minne från CF. Ja, ett kort kanske räcker för enklare vr spel och applikationer, men två kort om du ska ha en suck att dra "dagens" spel i VR.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Det är inte kört en men nu måste kortet prestera riktigt bra.

4GB räcker i 99% av fallen och anledningen till att det inte är mer har säkert att göra med det nya integrerade minnet.

Men nu gäller det som sagt att leverera... är det "bara" lika snabbt som 980 Ti är AMD rökta. För 10.000kr måste det nog vara 20-30% snabbare än 980 Ti för att folk ska bry sig.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av trickysaer:

Dubbla 290X så har du samma prestanda för 4000:- mindre nästan?

Aldrig rättvist att jämföra singel- med multi-GPU på det sättet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

4GB räcker i 99% av fallen och anledningen till att det inte är mer har säkert att göra med det nya integrerade minnet.

99% idag. 80% om 1 år. 50% om två år. Etc.
4gb kommer säkert fungera om 3 år också när du kör textures på medium, liksom ett 2gb kort funkar idag. Samtidigt som folk med förmodligen billigare/lika dyra kort kör på ultra. Köper man ett kort för 10,000kr känns det ju som att man vill tänka *lite* på framtiden. Worst case scenario, ett 390X kommer flyta på bättre än ett Fury X... AMD måste bevisa att det kommer att funka ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Det är inte kört en men nu måste kortet prestera riktigt bra.

4GB räcker i 99% av fallen och anledningen till att det inte är mer har säkert att göra med det nya integrerade minnet.

Men nu gäller det som sagt att leverera... är det "bara" lika snabbt som 980 Ti är AMD rökta. För 10.000kr måste det nog vara 20-30% snabbare än 980 Ti för att folk ska bry sig.

Det är ju fel att säga att man köper datorkomponenter som är framtidssäkra men aspekten finns ju där helt klart. Detta gör att om kortet ska prestera om Titan X och kosta ungefär detsamma så kommer det inte vara ett uppskattat alternativ med endast 4GB. Skulle det däremot ligga 10-15% över Titan X. Då kanske det börjar få sin plats som ett snabbt grafikkort för alla de som inte vill lira 4K.

Men sen är jag gammal. Jag tycker ju ett grafikkort ska hålla minst 2 år

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

och det är idag. ett så kraftfullt grafikkort som fury x lär vara riktas i stor utsträckning mot höga upplösningar och att då ha 4gb som är ett gränsfall redan idag i vissa fall känns inte vettigt alls. vad händer med de som tänkte köpa två eller tre sådana kort för att spela i någon extrem eyefinity-lösning? det är ändå de kunderna som är målgruppen för en sådan produkt. vad händer om ett eller två år?

Ja, 4GB kan komma att bli ett handikapp i framtida spel, åtminstone i 4K, så är det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Men allvarligt talat, vill man ha jättemycket minne och köra på ultra i gta v med flera skärmar så har nvidia jättebra alternativ för det. Kan AMD konkurrera med det? Troligen inte, nvidia kan alltid sänka priserna mer och tvinga ner AMD till mindre och mindre marginaler.

Nej, fury är något annat, fury är inte ett titan x, fury är ett häftigt one of a kind proof of concept, nästa generation kommer något bättre. Nu behöver de bara se coola ut och det är precis vad de gör med fury. Fury har inte 12 GB minne, fury har hbm, är litet och vattenkylt och mycket häftigare än ett glorifierat gtx titan från 2013.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

99% idag. 80% om 1 år. 50% om två år. Etc.

Skrivet av FredrikMH:

Men sen är jag gammal. Jag tycker ju ett grafikkort ska hålla minst 2 år

Ja... jag kan bara hålla med. 8GB hade varit bättre.

Försöker bara tänka hur röda teamet ska kunna rädda det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boz89:

Skulle vara skönt att läsa en Artikel om Fury utan att 100 Nvidia fanboys hoppas o skriker flopp innan dom ens sett benchs... Varje nyhet nu har det varit så. Kan ni inte vänta till imorgon innan ni spyr galla hela tiden? Ingen tvingar er att köpa kortet ändå.

Tror seriöst inte AMD är så bakom flötet att dom tar premium for kortet om det är så pass dåligt med 4 GB HBM.

Vänta och se.

Det här, alla dagar i veckan

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Ja... jag kan bara hålla med. 8GB hade varit bättre.

Försöker bara tänka hur röda teamet ska kunna rädda det här.

Presterar det bättre än Titan X i 1080p och 1440p så kanske de ändå har något som är "okej". Men det känns ju ändå som en lyxprodukt som haltar med ena benet.

Där finns ju en mängd andra frågor man ställer sig. Om de hade lyckats lägga in 8GB, då hade det varit ännu dyrare. Hur hade det bemöts i sådana fall?

Det krävs kanske en vit kanin som dras ur hatten. Något som rykten inte berättar om men som ger en tydlig anledning varför Fury är kortet man vill ha

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Går och går... Med fyra chip, nej. Om man stoppar på, säg, 6x1GByte så får man inte helt oväntat 6GByte RAM.

Och en 50% bredare buss. Och runt $200 dyrare materialkostnad. Och en interposer som inte är att leka med.

Det där är off med ungefär en faktor 20+ just nu. 512 GB/s vs 8-32GB/s. Och det tar inte ens hänsyn till den extra latency som introduceras om man läser från RAM jämfört med lokala minne på grafikkortet.

mja, nu missförstod du mej, dock pga att jag uttryckte mej slarvigt! att läsa från ramstickorna bredvid processorn var det aldrig tal på, menade såklart att grafikkortets interna minnesbuss till vramen kunde hämta och lämna data snabbare än vad kortets kärna klarade att hantera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Om ett eller två år så får de syn på en recension av nya GTX Radeon Titan 2 Ultra som spöar deras gamla kort så de lägger lika mycket pengar på att uppgradera igen!

jo, det är väl det som är planen. fury x lär inte bli ett långlivat kort, kan mycket väl få uppgradera igen inom en ganska kort tid om man har så höga krav på prestanda att man köper ett eller flera grafikkort i den prisklasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Det låter märkligt, men jag inväntar tester på #sweclockers innan jag ropar varg!

Nej, nu får du lämna den här tråden. Vi får inte ha vettiga personer här!

/slut-på-sarkasm

Dold text
Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Skulle vara roligt om sweclockers testar gta 5 på ultra i 4 k upplösning .Menar ska det kosta 10 k så ska det ju klara av det annars blir det en flopp . Med klarar menar jag naturligt vis inte 60 fps utan om minnet räcker .

http://www.sweclockers.com/test/20336-snabbtest-grafik-och-pr...

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Aldrig rättvist att jämföra singel- med multi-GPU på det sättet.

Börjar faktiskt bli rättvist dock då DX12 kommer att fixa multi-GPU kompabilitet och skalning.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem

Bara 4g, Bara 4g, Bara 4g, Bara 4g, Bara 4g, Bara 4g, Bara 4g, Bara 4g, Bara 4g, Bara 4g, Bara 4g.

Ni låter som en trasig skiva, seriöst. Var lika mycket gnäll när Nvidia släppte nå topp kort med "Bara 2gb" (680?) som ALDRIG skulle räcka men inte blev ett problem utanför kommentarsfältetm sanna sak med Nvidias flopp på 970it, folk reagerade som satan över ett Icke-problem...

Ska ni skylla på några så skyll på SK Hynix so inte kan leverera nog med minne, mer deras fel än AMD's att det inte kommer med 8GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Börjar faktiskt bli rättvist dock då DX12 kommer att fixa multi-GPU kompabilitet och skalning.

Nej, det flyttar jobbet från drivrutinerna till utvecklarna.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av cardeci:

Nej, det flyttar jobbet från drivrutinerna till utvecklarna.

Helt sant.

Och det borde ju borga för att alla problem försvinner, eller hur...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Bara 4g, Bara 4g, Bara 4g, Bara 4g, Bara 4g, Bara 4g, Bara 4g, Bara 4g, Bara 4g, Bara 4g, Bara 4g.

Ni låter som en trasig skiva, seriöst. Var lika mycket gnäll när Nvidia släppte nå topp kort med "Bara 2gb" (680?) som ALDRIG skulle räcka men inte blev ett problem utanför kommentarsfältetm sanna sak med Nvidias flopp på 970it, folk reagerade som satan över ett Icke-problem...

Ska ni skylla på några så skyll på SK Hynix so inte kan leverera nog med minne, mer deras fel än AMD's att det inte kommer med 8GB.

Det är bara "2015", "Toppkort", "10'000 kr" samt "4GB" som klingar dåligt med varandra. Så enkelt är det.

Sen tycker jag historien om hur vi mottagit gamla Nvidia-kort förskönats något. GTX 470/480 fick en massa hat pga deras energikonsumption och värmeutveckling. 680 en hel del hat pga misstanken att de döpt om vad de skulle ha kallat GTX 660. 300-serien pga dess icke-existens. GTX 970 pga myglet med hur minnet fungerade. Det går åt båda håll!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Är detta ett så stort problem egentligen? 4gb utgör inget problem för dagens spel i 1080 & 1440, i 4K så kanske det blir problem dock. Min åsikt å andra sidan att för generellt spelande i 4k, så finns det inga grafikkort som är redo ännu. Man kan spela vissa spel utan problem, men för t ex snabba shooterspel där man vill ha hög, konstant bildfrekvens funkar det inte tillräckligt bra med 4k. Man får köra sli och i så fall leva med att det kan bli microstuttering i vissa titlar (Nvidia sli BF4 ) och vänta på att sli-profilerna kommer ut etc.

Jag är nöjd med att det nu fungerar bra med enkelkort i 1440 med TitanX/980ti/Radeon Fury. Det kommer dröja minst en-två grafikkortsgenerationer till innan jag ens ska börja tänka på 4k.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Nej, det flyttar jobbet från drivrutinerna till utvecklarna.

Ja, men det minskar också jobbet rejält överlag. När det gäller GPUs i Unlinked mode, det vill säga när man kör 2 st olika GPUs, då är det upp till utvecklarna att implementera last-balansering etc. för att få det att funka, och då kommer det nog fortfarande vara rätt mycket jobb. Linked Mode dock, vilket kräver 2 st lika GPUs som jag förstått det, är rätt mycket enklare att implementera då DirectX12 bara visar ens app ett grafikkort med flera Command Processors, vilket borde göra det väldigt enkelt att få riktigt bra skalning och kompabilitet.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem

@Yeah_Right: Blir dyrt isf med två kort :s

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om det presterar bra i 4K upplösning trots 4GB minne.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

Som sagt idag funkar 4Gb i 4k, men inte i framtiden. Tror garanterat att det blir brutalt kort ändå, trots 4Gb ram.

Ja det är ju inte detta kort som ska säljas i massor, utan vara en del av PR maskineriet:) Få se om folk bryr sig om att det bara har 4Gb ram, nästa HBM kommer ju "bara" ha 8Gb som mest.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Känns på något sätt bakvänt. Försöker inte skitsnacka nu.

Jag har fått intrycket av att AMD har pushat för högre upplösningar rätt länge, även hånat nvidia för sina "3.5GB". Grafikkortet i toppsegmentet sträcker verkligen på vingarna i högre upplösningar.

Sedan släpper de ett grafikkort för 10.00kr med 4GB vram. Vilket ändå begränsar upplösningen, och i 1080p har vi redan grafikkort som gör jobbet mer än väl.

Jag vet inte, kanske jag som missat något här men snacka om att bita sig själva i svansen.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd

Jag är lite av en AMD fan boy, men om det blir 4 gb så gör dom bort sig speciellt med så hög prislapp

Visa signatur

snacks for snakes

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Känns på något sätt bakvänt. Försöker inte skitsnacka nu.

Jag har fått intrycket av att AMD har pushat för högre upplösningar rätt länge, även hånat nvidia för sina "3.5GB". Grafikkortet i toppsegmentet sträcker verkligen på vingarna i högre upplösningar.

Sedan släpper de ett grafikkort för 10.00kr med 4GB vram. Vilket ändå begränsar upplösningen, och i 1080p har vi redan grafikkort som gör jobbet mer än väl.

Jag vet inte, kanske jag som missat något här men snacka om att bita sig själva i svansen.

Ja, detta är bara för dom ville vara först på gröten. Nå, får hoppas det kommer rätt fort ett med 8Gb minne.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teddis:

Att de har cojones att vilja ta 10k för det också måste alltså innebära att det presterar riktigt bra, hoppas jag. Så man kan ha översikt för detta.

Presterar det så bra så behöver det ju mer minne, vem behöver ett super titan för 1080p?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

@zxhosting: har kört 4k med 2gb i ett halvår nu på högsta texturer i alla spel jag spelet och har aldrig fått slut på minnet, fattar inte vad allas problem är.