Stor mobil med OLED och bra batteri? (Android)

Permalänk
Medlem

Stor mobil med OLED och bra batteri? (Android)

Jag är nyfiken på att hitta en till androidmobil att "testa och leka" lite med i vardagen. Vilka kandidater finns i så fall om jag har dessa krav:

- Stor skärm av OLED-typ, gärna 6 tum eller däromkring. Har inget behov alls av fler pixlar än 1080p, skulle t.o.m. hellre ta en 720p om det ger mig mer screentime istället. Vill heller inte ha någon typ av svängd skärm utan en vanlig platt modell. (Min nuvarande har redan IPS-skärm så jag vill inte ha en till likadan, så OLED är ett absolut krav).
- Inga fysiska knappar utan jag vill att både hem och bakåtknappen ska vara onscreen.
- Batteri med bra skärmtid eftersom jag gärna har skärmen på vid musikuppspelning och spelar tankespel som exempelvis schack och vill kunna ha skärmen på längre stunder samt använder den för surf/chat.
- Att den går att roota eftersom jag vill köra en del appar som behöver det.
- Prestanda och kamera är inget prioriterat för jag kör inga krävande appar och kommer ändå inte fota med denna. Jag prioriterar hellre bättre batteritid.

Jag tyckte först att Nexus 6 vore en utmärkt kandidat, men tyvärr lider den av dålig screentime enligt vad jag förstår pga att de valt en skärm med fler pixlar. Är även öppen för köp utomlands om det finns exempelvis modeller i Kina, bara 3G fungerar här. 4G behöver jag inte eftersom jag inte använder mobilen till någon streaming alls eller liknande och 4G har ändå inte så bra täckning där jag bor.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Jag är nyfiken på att hitta en till androidmobil att "testa och leka" lite med i vardagen. Vilka kandidater finns i så fall om jag har dessa krav:

- Stor skärm av OLED-typ, gärna 6 tum eller däromkring. Har inget behov alls av fler pixlar än 1080p, skulle t.o.m. hellre ta en 720p om det ger mig mer screentime istället. Vill heller inte ha någon typ av svängd skärm utan en vanlig platt modell. (Min nuvarande har redan IPS-skärm så jag vill inte ha en till likadan, så OLED är ett absolut krav).
- Inga fysiska knappar utan jag vill att både hem och bakåtknappen ska vara onscreen.
- Batteri med bra skärmtid eftersom jag gärna har skärmen på vid musikuppspelning och spelar tankespel som exempelvis schack och vill kunna ha skärmen på längre stunder samt använder den för surf/chat.
- Att den går att roota eftersom jag vill köra en del appar som behöver det.
- Prestanda och kamera är inget prioriterat för jag kör inga krävande appar och kommer ändå inte fota med denna. Jag prioriterar hellre bättre batteritid.

Jag tyckte först att Nexus 6 vore en utmärkt kandidat, men tyvärr lider den av dålig screentime enligt vad jag förstår pga att de valt en skärm med fler pixlar. Är även öppen för köp utomlands om det finns exempelvis modeller i Kina, bara 3G fungerar här. 4G behöver jag inte eftersom jag inte använder mobilen till någon streaming alls eller liknande och 4G har ändå inte så bra täckning där jag bor.

Oneplus One kännns som en bra kandidat ifall du inte är villig att vänta på Oneplus Two som enligt rykten ska släppas i Juli. OPO har enormt bra batteritid och har nästan samma mängd ROM:s som en Nexus enhet.

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Skrivet av valiant:

Jag är nyfiken på att hitta en till androidmobil att "testa och leka" lite med i vardagen. Vilka kandidater finns i så fall om jag har dessa krav:

- Stor skärm av OLED-typ, gärna 6 tum eller däromkring. Har inget behov alls av fler pixlar än 1080p, skulle t.o.m. hellre ta en 720p om det ger mig mer screentime istället. Vill heller inte ha någon typ av svängd skärm utan en vanlig platt modell. (Min nuvarande har redan IPS-skärm så jag vill inte ha en till likadan, så OLED är ett absolut krav).
- Inga fysiska knappar utan jag vill att både hem och bakåtknappen ska vara onscreen.
- Batteri med bra skärmtid eftersom jag gärna har skärmen på vid musikuppspelning och spelar tankespel som exempelvis schack och vill kunna ha skärmen på längre stunder samt använder den för surf/chat.
- Att den går att roota eftersom jag vill köra en del appar som behöver det.
- Prestanda och kamera är inget prioriterat för jag kör inga krävande appar och kommer ändå inte fota med denna. Jag prioriterar hellre bättre batteritid.

Jag tyckte först att Nexus 6 vore en utmärkt kandidat, men tyvärr lider den av dålig screentime enligt vad jag förstår pga att de valt en skärm med fler pixlar. Är även öppen för köp utomlands om det finns exempelvis modeller i Kina, bara 3G fungerar här. 4G behöver jag inte eftersom jag inte använder mobilen till någon streaming alls eller liknande och 4G har ändå inte så bra täckning där jag bor.

En samsung galaxy note 4 kanske? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2787623

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Jag är nyfiken på att hitta en till androidmobil att "testa och leka" lite med i vardagen. Vilka kandidater finns i så fall om jag har dessa krav:

- Stor skärm av OLED-typ, gärna 6 tum eller däromkring. Har inget behov alls av fler pixlar än 1080p, skulle t.o.m. hellre ta en 720p om det ger mig mer screentime istället. Vill heller inte ha någon typ av svängd skärm utan en vanlig platt modell. (Min nuvarande har redan IPS-skärm så jag vill inte ha en till likadan, så OLED är ett absolut krav).
- Inga fysiska knappar utan jag vill att både hem och bakåtknappen ska vara onscreen.
- Batteri med bra skärmtid eftersom jag gärna har skärmen på vid musikuppspelning och spelar tankespel som exempelvis schack och vill kunna ha skärmen på längre stunder samt använder den för surf/chat.
- Att den går att roota eftersom jag vill köra en del appar som behöver det.
- Prestanda och kamera är inget prioriterat för jag kör inga krävande appar och kommer ändå inte fota med denna. Jag prioriterar hellre bättre batteritid.

Jag tyckte först att Nexus 6 vore en utmärkt kandidat, men tyvärr lider den av dålig screentime enligt vad jag förstår pga att de valt en skärm med fler pixlar. Är även öppen för köp utomlands om det finns exempelvis modeller i Kina, bara 3G fungerar här. 4G behöver jag inte eftersom jag inte använder mobilen till någon streaming alls eller liknande och 4G har ändå inte så bra täckning där jag bor.

Note 4 är en bra kandidat, har en sj och får runt 7h+ screen time. Den har 1440p skärm men eftersom den är lika strömsnål som många andra 1080p skärmar så gör det inte särskilt mycket. om du vill komma högre i batteri tid får du tyvärr antingen köpa en Huawei ascend mate 7 eller en z3 compact, dock är inga av dessa oled.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk

Jag har en Nexus 6 och har bra batteritid enligt mig iaf. Laddar den väl var annan dag vid normal användning. Dock så har jag alltid på mig min Moto 360 så vet inte om det påverkar batteritiden något då jag inte tar upp telefonen riktigt lika ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasPC:

Oneplus One kännns som en bra kandidat ifall du inte är villig att vänta på Oneplus Two som enligt rykten ska släppas i Juli. OPO har enormt bra batteritid och har nästan samma mängd ROM:s som en Nexus enhet.

OnePlus One använder jag redan nu. Är nöjd med den men vill testa använda en mobil med OLED också som jag skrev.

Skrivet av SUPERMACKAN:

Alla modeller av Samsung blir väl tyvärr ointressanta eftersom (som jag även skrev ) inte vill ha en fysisk hemknapp och det har väl alltid Samsung på sina modeller?

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

OnePlus One använder jag redan nu. Är nöjd med den men vill testa använda en mobil med OLED också som jag skrev.
Alla modeller av Samsung blir väl tyvärr ointressanta eftersom (som jag även skrev ) inte vill ha en fysisk hemknapp och det har väl alltid Samsung på sina modeller?

Det är väsentligen bara Samsung och Motorola som använder (AM)OLED så du har begänsat ditt urval ganska mycket. Annars är det väl LG G Flex (1)...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Entusiast

Jag skulle vänta på Moto X 2015 isåfall, om du inte vill ha Samsung. (Förstår att du inte vill ha en Laggsung )

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det är väsentligen bara Samsung och Motorola som använder (AM)OLED så du har begänsat ditt urval ganska mycket. Annars är det väl LG G Flex (1)...

Jo, jag vet att mitt urval blir ganska begränsat och just därför uppskattas tips om jag missat någon modell eller om något ovanligare utländskt alternativ finns att köpa från exempelvis Asien.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Jo, jag vet att mitt urval blir ganska begränsat och just därför uppskattas tips om jag missat någon modell eller om något ovanligare utländskt alternativ finns att köpa från exempelvis Asien.

Det finns inte så många mobiler med AMOLED i Asien heller, de är väldigt få och inga större än 5" vad jag vet.

Du kanske ska övertyga dig själv om att du inte måste ha AMOLED...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det finns inte så många mobiler med AMOLED i Asien heller, de är väldigt få och inga större än 5" vad jag vet.

Du kanske ska övertyga dig själv om att du inte måste ha AMOLED...

Vill ha AMOLED för att då kan jag bl.a. ha den liggande på bordet som en klocka, med en liten digital klocka som alltid syns på låsskärmen på en i övrigt svart skärm. Det funkar endast att göra med en OLED eftersom bara de lysande pixlarna drar ström och inte hela skärmen som med annan teknik.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Är du inte rädd för att ha en lite "äldre" mobil så är LG G-Flex det du eftersöker. 6" OLED 720p.

edit: oops jag råkade missa din del om att du inte ville ha böjd telefon.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Är du inte rädd för att ha en lite "äldre" mobil så är LG G-Flex det du eftersöker. 6" OLED 720p.

edit: oops jag råkade missa din del om att du inte ville ha böjd telefon.

Kanske borde titta på den trots att den råkar vara böjd. För i övrigt verkar den vara exakt det jag söker.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Vill ha AMOLED för att då kan jag bl.a. ha den liggande på bordet som en klocka, med en liten digital klocka som alltid syns på låsskärmen på en i övrigt svart skärm. Det funkar endast att göra med en OLED eftersom bara de lysande pixlarna drar ström och inte hela skärmen som med annan teknik.

Borde inte en billig klockradio eller dylikt vara en bättre investering för det ändamålet?

Jag säger som andra redan sagt, nexus 6 är väl det enda alternativet. Sen köpa ett par trådlösa laddare så är det ju enkelt att bara lägga ifrån dig telefonen och ladda. Eller en halvdyr som tex http://www.mytrendyphone.se/shop/itian-a6-qi-161535p.html så kan du ju använda det som både ställ och laddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Borde inte en billig klockradio eller dylikt vara en bättre investering för det ändamålet?

Haha... det kan spontant tyckas, men jag menar inte stationärt på ett ställe. Utan att jag kan lägga den där jag befinner mig och kunna se klockan när jag vill utan att behöva ta i den. Mobilen är trots allt en pryl som ersätter det mesta så varför inte också kunna ha den med en visuell klocka alltid synlig även när den ligger i standby oavsett om jag är hemma eller inte? Jag vill hellre ha en dyrare pryl som kan fungera mer mångsidigt än att behöva ha flera prylar även om det vore billigare rent ekonomiskt.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Kommer OPPO R7 Plus finnas tillgänglig här? Och vad kan man gissa att den kommer kosta isf?
Den verkar annars vara exakt det jag efterfrågar enligt vad jag kan läsa om den här:
http://www.oppo.com/en/smartphone-r7-plus/

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Kommer OPPO R7 Plus finnas tillgänglig här? Och vad kan man gissa att den kommer kosta isf?
Den verkar annars vara exakt det jag efterfrågar enligt vad jag kan läsa om den här:
http://www.oppo.com/en/smartphone-r7-plus/

Om du med här menar att du kan beställa den online på https://europe.oppostyle.com/r7-plus/ så ja, annars nej...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W